לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 


הימים חולפים - שנה עוברת, אבל המציאות, אוי המציאות, היא תמיד עכורה נשארת.
Avatarכינוי: 

בן: 48

MSN:  ofernicus

תמונה



מצב רוח כרגע:



מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    אפריל 2003    >>
אבגדהוש
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930   

 
הבלוג חבר בטבעות:
 



הוסף מסר

4/2003

הגנת הפרט שבליל הסדר



האמת היא שתכננתי לכתוב את הקטע הזה לפני שבוע, לכבוד ליל הסדר. לא יצא, וחבל, אבל עדיף מיותר מלעולם לא (וזו לא הייתה שגיאת כתיב) ולכן אני אביא אותו פה...

ככלל, אני לא ממש אוהב את פסח. כל הבלאגן שסביבו, איסור החמץ, העובדה שכולם נחים ורק אני עבד נרצע בעבודה, אתם יודעים איך זה, אבל אם יש משהו שאני אוהב בליל הסדר, זה את המסר החינוכי שבו, שהוא אקטואלי עד לימינו אנו.

נכון, יציאת מצרים אירעה עוד בימים שבאים לא היו טלפונים, פקסים ואימיילים, וכדי לתקשר ביניהם בני אדם פשוט דיברו ואלים שלחו ברקים ורעמים, אבל עומקו של ליל הסדר שנועד לציין את אותה יציאה מופלאה לחופשי אינו עוסק בנסים העצומים או בתלאות העם.

הוא עוסק בהגנת האזרח ובחובת האזרח להגן על עצמו.


ישנם שני עקרונות בסיסיים שהיהודי מחויב להם בליל הסדר:

·        כל הנוכחים חייבים להבין על מה בדיוק כל הבלאגן.
·        חובה לספר ביציאה מצרים.

העיקרון הראשון קובע אין דבר כזה שאדם יושב בליל הסדר, אוכל, שותה, מפטפט ובסוף הערב מרגיש שהוא מיצה את ליל הסדר. אדם כזה באותה מידה יכול היה לוותר על כל הטקס.


אדם שיושב לשולחן ליל הסדר וקורא בהגדה מחוייב להבין את הסיפור. מחוייב להבין שאותו ערב אינו ערב רגיל. מחוייב להבין את הנסים. מחוייב להבין, מעל הכל, את משמעות היציאה לחופשי.


העקרון השני קובע שגם אם אדם נמצא לגמרי לבדו, וגם אם הוא יודע את הסיפור יציאת מצריים מהתחלתו ועד סופו, וגם אם הוא מוקף באנשים שכולם מכירים את הסיפור – חובה עליו לספר, או כמו שכתוב בהגדה: "ואפילו כולנו חכמים, כולנו נבונים, כולנו זקנים, כולנו יודעים את התורה – מצווה עלינו לספר ביציאת מצריים, וכל המרבה לספר ביציאת מצריים – הרי זה משובח".

ולמה כל כך חשוב לספר?


כי מהו הסיפור? הסיפור הוא הביטוי, הדיבור.


אדם הכפוף לאחרים, אדם שהוא עבדאינו חופשי לנפשו והוא חושש להתבטא.


אדם הכפוף לאחרים, אדם שהוא עבדמסתירים ממנו מידע. אין הוא צריך לדעת כלום מעבר לעבודתו.

לעומתו,

אדם שהוא בן חוריןזכאי הוא לחופש הביטוי.
אדם שהוא בן חוריןנכלל בזכות הציבור לדעת.

וביהדות, כדת אקטיביסטית, לא מאמינים בזכויות לא ממומשות.

אם יש לך את הזכות – אתה חייב לנצל אותה.
אי ניצול הזכות, הרי היא כהקטנת ראש.

אסור להקטין ראש. אסור לעמוד מהצד. אסור לשתוק מול עוול.

ולכן אני פועל.

נכתב על ידי , 22/4/2003 18:23   בקטגוריות יהדות לנשמה  
32 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של pema ב-27/4/2003 09:05




244,234
הבלוג משוייך לקטגוריות: אקטואליה ופוליטיקה , דת , ציונות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לעופרניקוס אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על עופרניקוס ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)