איזה יופי לקרוא שהמדע גילה "דרך חדשה" להילחם בדיכאון, חרדה ובעיות בגב התחתון: יוגה.
אני באמת שמח שמדענים חוקרים תופעות שהמדע לא מבין ומוצאים להן הסברים לפי המודל המדעי. אני שמח עוד יותר שתגליות כאלה מרחיבות ומגמישות את המודל המדעי, מקרבות אותו טיפין טיפין למכלול הבלתי נתפס (ובטח שלא ניתן להסבר) של המציאות. אני לא מבטל את ערכם של מדענים ושל הישגי המדע.
במקביל אני לא יכול להתעלם מהמחשבה המשעשעת והמעציבה כאחד על האנשים שלוקחים את המודל המדעי הזה, שאינו אלא מפה של המציאות, ורואים בו תמונה מייצגת ונאמנה של המציאות במלואה. כל אותם סקפטיים-לכאורה, ולמעשה חסידים שוטים של כת הרציונליות המדעית, שיפסלו בזלזול פרקטיקות וטכניקות עתיקות-יומין כי הן לא מתיישבות עם הידוע למדע, אבל אחרי שבועיים ינפנפו בהתלהבות בגיליון של "לאישה" עם תגליות מדעיות חדשות ומרעישות, שידועות כבר מזמן לכל מי שהתנסה.
כשאני חושב על האנשים הנחרצים האלה, הנאורים ונבונים כל כך בעיני עצמם, אני נזכר תמיד במה שאמר לי ג'יימס, מורה זן סיני זקן (או שמא צעיר לונדוני מסומם), בשיחה הראשונה שלנו. הוא סיפר לי על שיחה שהיתה לו עם דוקטורנט בפיזיקה שהתמחה במכניקת קוונטים, שבסופה אמר לו ג'יימס:
You mean science has finally discovered what us witches have known for ages?
ואם כבר הכרה מאוחרת בערכן של פרקטיקות עתיקות יומין, כתבה באותו אתר אתמול מדברת בשבחו של ג'אגלינג כפיתרון טבעי ובריא לשלל קשיים נפשיים ומנטליים. תחליף לריטלין, לא פחות. האיצטלה פחות מדעית אמנם, אבל השיח מודרניסטי בעליל. חבל שלא ידעתי את כל זה, בבחינת "דע מה שתשיב למבטים עקומים", כשחזרתי מהמזרח בג'יגול בלתי פוסק. בכל זאת ידעתי שזה עושה לי טוב, מזרים את הדם, מרגיע ומפקס אותי. כמו עיסוי למוח. ידעתי גם שזאת אחת הדרכים הכי מוצלחות לעבור טריפ ולהפיק ממנו משהו שיישאר אחרי שהאסיד יתפוגג. המדיטציה הראשונה שלי, בדיעבד. ואיזה מזל שריטלין לא היה כל כך אופנתי בצעירותי.
ולא נותר לי אלא:
א. לאחל לעודד זהר, ג'אגלר עילוי ונשמה טובה באופן כללי, הרבה הצלחה במיזם שלו (אני רואה שיש עוד הרבה מאמרים בנושא באתר שלו, תחת "קישורים").
ב. לחזור לג'גל, למרות שאני כבר לא גר קרוב לים, כדי להיזכר כמה טוב זה עשה לי (וכדי לא לעשות פאדיחות בפעם הבאה שיזדמן לי להתמסר ['לעשות פאסים'] עם עודד)
ד"א, מבטים עקומים על ג'אגלינג הם לא דבר חדש. מספיק להזכיר את השמות שהוענקו לאביזרי ג'יגול, כגון Diabolo או Devil Stick, כדי להבין שזה לא נחשב עיסוק ראוי לאדם ירא-שמיים. וכמו שכבר ברור (או צריך להיות ברור), כשהכמורה מייחסת משהו לשטן יש לזה סיבה טובה בדרך כלל, כי המשהו הזה טומן בחובו כוח מסוג כלשהו. אף ממסד לא רוצה נתינים יצירתיים, בטוחים ומאוזנים בנפשם. טנטרה יודעת מאז ומעולם שמאחורי כל טאבו מסתתר כוח (מתי המחקר המדעי?).
ולסיום, ציטטה עסיסית של קראולי שגם רלוונטית לפוסט הזה, וגם מתייחסת לפוסט הקודם. אקס הרימה גבה על השימוש שלי בביטוי החריף "מחלת נפש". מעבר לכל מה שכתבתי לה בתגובה, הבנתי בדיעבד שעשיתי ל"חברי" מה ששנוא עלי (אבל איזה כיף זה היה!):
He whose mission it is to overturn the world can hardly escape the title of revolutionary. The fads of a period always furnish terms of abuse. The fad of Caiaphas was Judaism, and the Pharisees told him that Christ "blasphemed." Pilate was a loyal Roman; to him they accused Christ of "sedition." When the Pope had all power it was necessary to prove an enemy a "heretic." Advancing to-day towards a medical oligarchy, we try to prove that our opponents are "insane," and (in a Puritan country) to attack their "morals."
לקוח מתוך "ההערות המקדימות" (Preliminary Remarks) של ספר 4. מומלץ מאוד לקרוא את ההקדמה הזאת (תגללו קצת), שהיא בעיני אחד הטקסטים התמציתיים, הנגישים והנהירים ביותר שכתב הגרפומן הבלתי נלאה הזה.