הגדרה - שוק:
המרחב החברתי בו מתבצעות פעולות של סחר במוצר אחד, בעל מחיר אחד, תחת תנאי תחרות משוכללת.
הגדרה - תחרות משוכללת:
מצב תיאורטי בו מתקיימים התנאים הבאים:
- ריבוי מוכרים וקונים.
משמעותו כי לכל קונה או מוכר בודדים אין אפשרות להשפיע על מחיר המוצר בשוק. שינוי מחיר המוצר נובע מסך ההשפעות ההדדי של הקונים והמוכרים
- התנהגות רציונאלית של המוכרים והקונים.
שיקולי הקונים והמוכרים מתבססים על היגיון בלבד ותוך רצון למקסם את הרווח שהם מפיקים מכל עסקה בשוק.
- מידע מושלם.
המידע על מחיר, היצע וביקוש זמין לכל הקונים והמוכרים. מצב זה נועד לנטרל השפעות הנובעות ממידע שונה במקומות שונים.
- יכולת תגובה מושלמת.
כל קונה או מוכר יכולים לבצע פעולות בכל זמן ולהגיב על כל התרחשות באופן מיידי.
היום ניבחן את השוק של Runescape ונראה כיצד הוא פועל והאם הוא עונה להגדרת השוק שהבאנו.
לשם כך, נייצר מוצר ונבדוק בעזרת סחר בו איך והאם חוקי ההיצע והביקוש אכן מתקיימים בשוק.
שלב א ייצור:
המוצר שנייצר הוא כיכר לחם. הייצור ייתבצע בתחנת הקמח באזור הראשון שהכרנו. לשם כך יש לבצע את הפעילויות הבאות:
- איסוף אמצעי יצור – בחנות בנקודת ההתחלה.
- קטיף חיטה – בשדה ליד תחנת הקמח.
- תחינה – בקומה השלישית בתחנה.
- איסוף הקמח – בקומת הכניסה
- שאיבת מים – בבית האיכר
- הכנת הבצק ואפיה
שלב ב מכירה/קנייה
בשלבים הבאים נעבוד בשיתוף פעולה. פעילות זו נוגדת את אחת מהנחות התחרות המשוכללת (איזו?).
על כולם להגיע לשוק. השחקנים מתחלקים ל"קונים" ו"מוכרים"
שלב א: מחיר מקסימום:
על פי המוגדר בשוק, נקבע את המחיר למחיר המקסימום. ראשית יציעו המוכרים את הסחורה למכירה. לאחר מכן יציעו הקונים את הצעת הקנייה לפי אותו מחיר. כעת נבדוק האם המחיר השתנה.
שלב ב: מחיר מינימום:
נבחן השפעה הפוכה, הפעם התפקידים יתחלפו. קונים הופכים למוכרים וההפך. המחיר נקבע למחיר מינימום וההשפעה נבדקת באופן הקודם.
שלב ג: מחקר חפשי.
הציעו את הצעותיכם לקבוצה ובחרו אחת לביצוע.