לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 


Avatarכינוי:  גברת חרקש.

בת: 31





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


 
הבלוג חבר בטבעות:
 
12/2011

.Hey, Hey, I saved the world today


אז מה זה טבעונות בעצם?

 


לקראת ציון השנה שלי כטבעונית, החלטתי להסביר את עקרון הטבעונות בדרך הכי פשוטה שיש.

אני לא הולכת להסביר לכם איך מגיע לכם ה'אוכל' לצלחת, ואני לא הולכת להראות תמונות מזעזעות או דברים כאלו.


ב(כמעט)שנה שאני טבעונית כמעט כל יום מישהו אחר פתח איתי דיון, שאל שאלות, התעניין וניסה להבין את העניין.

וכשאני בתוך זה, זה נראה לי ממש מוזר שכלל האוכלוסיה לא יודעת מה זה טבעוני, מה ההבדל בין צמחוני לטבעוני, חלק מהאנשים שומעים את המילה 'טבעונות' לראשונה בחיים בזכותי. ורובם, רוב האנשים בטוחים שאין מה לאכול בתור טבעוני.


 


אז דבר ראשון, למה טבעונות?

טבעונות היא לא דרך להציל את כלל העולם. אני מודעת לעובדה שכל יצור בעולם הזה, כולל אותי, וכולל את הטבעוני\אקולוגי הכי גדול שקיים מזיק לסביבה בדרך כזו או אחרת רק מעצם קיומו. טבעונות לא נועדה להציל כל דבר בעולם הזה, כי כמה שזה עצוב להיווכח לזה- זה בלתי אפשרי.

טבעונות נועדה כדי לצמצם כמה שיותר את הנזק שאנחנו בתור בני אדם גורמים לכדור הארץ, וליצורים שחולקים איתנו אותו.

כרגע (וזה משהו שהיה כמעט תמיד) אנחנו היצור שהכי מזיק לעולם, בין אם זה מבחינה אקולוגית, ואם זה מבחינת הרס חיים של יצורים שונים.

ואל תתבלבלו, יש הבדל גדול בין בן אדם אקולוגי לבין טבעוני. (למרות שרוב הטבעונים הם אקולוגים עד רמה מסויימת בדרך כלל)


מה זה אומר 'טבעוני', ומה ההבדל בין צמחוני לטבעוני?

טבעוני זה אדם שלא אוכל כל מוצר שמכיל: בשר, חלב, דגים, ביצים, דבש. (שנגזר מזה עוד דברים, נניח ג'לטין- שמופק מעצמות בעלי חיים, בארץ מדגים בגלל הכשרות) בנוסף לזה, טבעוני לא לובש או נועל כל בגד שכולל עור, פרווה, נוצות, ומשי. בנוסף לזה, לא משתמש בתמרוקים ותרופות עם רכיבים מהחי או שנוסו על בעלי חיים.

("טבעונים פעילים" זה כינוי לטבעונים שמתנדבים, משתתפים בהפגנות, דוכני הסברה, ועוד)

השונה בין טבעוני לצמחוני זה שצמחוני לא מעודד רק את תעשיית הבשר עצמה, לעומת זאת אוכל כל דבר אחר אשר מופק מהתעשייה.


להיות טבעוני בישראל

ישראל היא בין הארצות שהכי קל להיות בהן טבעונים. בגלל החובה שחלה על משווקי אוכל לציין במקום בולט לעין אם המוצר חלבי, בשרי או פרווה, מספיק שנציץ ב'כשר פרווה' וחצי עבודה כבר עשינו.

בנוסף לזה, המון מקומות בעולם משתמשים בדברים כמו שומן חיות וחלב באפיה של לחם, ובמקום שבו אין כשרות, קשה מאוד להבדיל בין לחם 'נקי' לבין לחם לא טבעוני בעליל.

בנוסף לזה, אנחנו ארץ החומוס והפלאפל, ששניהם טבעונים לגמרי! (וכן, גם הפיתה שתאכלו איתם)

מה טבעונים אוכלים?

טבעונים אוכלים המון, והכל. כן, זה נשמע לא אמין. אבל אם תחשבו לרגע על מה אכלתם היום, רוב האוכל שהאכלוסיה הממוצעת אוכלת ביום יום הוא טבעוני.

אנחנו לא חיים על סלט, ובטח לא על חסה או טופו.

רוצים לשמוע משהו? הפעם האחרונה שאכלתי טופו הייתה בראש השנה או סוכות. יש כלכך שפע!

בתור טבעוני אתה גם נחשף להמון סוגי מזון שלא הכרת, וזה כיף גדול.

אני אוכלת ביום יום: קוסקוס, אורז, פסטה עם רוטב עגבניות, בורגול, אפונה, לחם, חומוס, אבוקדו, אגוזים, וכמובן פירות וירקות.

אבל זה כמובן מה שאני אוכלת בימים רגילים שאני בבסיס ואין לי כוח להשקיע. בבית זה פלטות של אנטי-פסטי, ממלואים, קציצות סויה ועוד.

כרגע אני בתקופה שאני מכורה לברוקולי. תביאו לי ברוקולי ויהיה לי כיף.

כמה פעמים בשבוע אני אוכלת גם ג'אנק פוד: שוקולד מריר(זה עם האגוזים מעולה כלכך!) כריות, במבה.

ופעם בשבוע (בדרך כלל) סושי בלי דג. (אבוקדו ובטטה)

ויש גם את המעובדים יותר: בורגרים או קציצות של החברה 'טבע-דלי' (מעולה וממולץ!) ומדי פעם גם 'סייטן'.

"אבל זה יקר להיות טבעוני!"

פעם אחרונה שבדקתי, פירות וירקות זה דבר די זול. וכנל לגבי פסטה, רסק, בורגול, אורז, אפונה, ושלל קטניות, עדשים ודגנים.

רוב האנשים מסתכלים על מחירים של נניח, חנויות טבע. אבל מי באמת אוכל חבילה של בורגרים טבעונים ביום? אף אחד.

חבילה של ארבעה בורגרים טבעונים עולה עשרים שקלים שזה אומר חמישה שקלים לבורגר, לא יודעת מה המחירים של בשר, אבל אני חושבת שיקר מזה.

נכון, יש תחליפים שהם יקרים, אבל אף טבעוני לא באמת חי על תחליפים, כי יש כלכך הרבה שפע. (וזה כמו שתחשבו שאוכלי בשר אוכלים אך ורק ורק בשר)

גם רוב הטבעונים מעדיפים אוכל נקי ולא מעובד.




לפני שנה החלטתי שאני מפסיקה לאכול בשר כי זה התחיל לזעזע אותי.

אחרי שבוע החלטתי להפסיק לאכול חלב, כי זה התחיל לזעזע אותי.

עד לכאן, הכל היה בגדר 'אני נגעלת שזה יכנס לי לגוף'

בשישי גשום אחד (בערך שבועיים אחרי שהפסקתי עם בשר) ישבתי באמצע הלילה על המחשב וחיפשתי תחליפים לבשר וחלב (מבחינת ערכים) איכשהו הגעתי לקישור, ומשם לקישור אחר, ומשם לקישור אחר. עד שהגעתי לאתרי זכויות בעלי חיים, התחלתי לקרוא ולקרוא לקרוא. ישבתי עד הבוקר לקרוא מאמרים.

כשנכנסתי למיטה, כשכבר אור בחוץ, החלטתי שזהו, שאני לא מסוגלת. מאותו יום הפסקתי לאכול כל דבר מהחי. מאותו רגע לא צרכתי ביצים, דגים ודבש. הפסקתי לנעול וללבוש בעלי חיים ותוצרי לוואי שלהם. והתחלתי לקנות מוצרים עם ארנב.

לא הייתי צמחונית לפני הטבעונות (בגיל 12 הייתי צמחונית למשך שנה וקצת, ומאז ועד לפני שנה אכלתי הכל)

מהרגע שהחלטתי שזה מה שאני רוצה לעשות, לא היה לי קושי. התחברתי מהר לטבעונים והתעניינתי נורא בדברים, שאלתי שאלות בלי סוף, קראתי כל מאמר שנקלע לדרכי, התחלתי לבשל ולהכיר מאכלים ומתכונים.

להיות טבעוני זה לא דבר קיצוני, וזה לא דבר קשה או מסובך. זאת דרך חיים שגורמת לשינוי גדול לגוף ולנשמה. אני יודעת שאני עושה משהו בשביל העולם ובשביל היצורים שחיים בו וזה עושה לי טוב.


 


רוצים עוד מידע?

מוזמנים למצוא אותו ואת החברים בקבוצה הפתוחה 'טבעונים ומתעניינים' בפייסבוק,

בפורום 'צמחונות וטבעונות' בתפוז (יש שם כמעט ורק טבעונים)

ההרצאה של גארי יורופסקי- שעה של הרצאה שעוברת על כמעט כל שאלה על טבעונות. יש שם שני סרטונים קצרצרים על התעשיות, לא יותר מדי קשה לצפיה.

Earthlings - סרט קשה לצפיה. לא הייתי מסוגלת לראות את כולו (וזה אחרי שאני רואה דברים כאלה על בסיס יומי כמעט) לא מדברת רק על טבעונות, אלא על התעללות בבע"ח בכלל. זה לקבל את כל האמת בבום. קשה לצפיה, אבל כדאי.


 

חשוב לי להגיד שהטבעונים בפייסבוק הם קהילה די פעילה וגדולה ותומכת ואוהבת, ומקבלת כל חבר חדש. ושמחה לעזור בהכל.

הקבוצה של ה'טבעונים' סגורה רק לחברים שמוכרים כטבעונים, אבל 'טבעונים ומתעניינים' לא פחות פעילה (אולי אפילו יותר פעילה כי היא פתוחה) אוהבת, ותומכת. ואתם מוזמנים לשאול ולהתעניין שם ;)

(אגב, אפשר לזהות טבעונים בפייסבוק לפי ה"V" שממוקמת בין השם הפרטי והשם משפחה)


 


!GO VEGAN

תודה על ההקשבה :)


 
נכתב על ידי גברת חרקש. , 22/12/2011 17:50  
1 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של ANOTHER_VEGANNNNN ב-22/12/2011 22:59
 





18,665
הבלוג משוייך לקטגוריות: נוער נוער נוער , משוגעים , מתוסבכים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לגברת חרקש. אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על גברת חרקש. ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)