כינוי:
מין: זכר תמונה
RSS: לקטעים
לתגובות
<<
אפריל 2004
>>
|
---|
א | ב | ג | ד | ה | ו | ש |
---|
| | | | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | |
הבלוג חבר בטבעות: | 4/2004
כִּנּוֹר חוֹף הַיָּם נָטוּשׁ מִשְּׁחַפִים הַרֹגַע נְשָאָם לְחַפֵּשׂ סְעָרוֹת צוּקֵי הַחוֹף מַאֲדִימִים לִפְרָקִים כְּאֲפַרְכָּסוֹת יְלָדִים מְבֻיָּשִׁים
שְׁנַיִם פָּסַעְנוּ עַל הַשֶּׁקֶט בִּזְהִירוּת מַחֲלִיפִים שְׁבִילֵי חוֹל בִּצְדָפוֹת אֶצְבַּעוֹתֵינוּ מוֹנִים גַּרְגְּרִים וּמְיַשְּׁרִים אַצָּוֹת חָשׂוּפוֹת חֹם גּוּפֵינוּ מַרְחִיק אֶת הַמַּגָּע.
הַסְּלָעִים אֲוְרִירִיִים בְּיָדֵךְ לוֹחֲשִׁים אֶת מַגָּע הָעוֹר לַאֲוִיר צִפֹּרְנֵי הַגַּלִּים מְבִיאִים מִלִּים חָבוּיוֹת הֶהָרִים נִבְלַעִים בְּתוֹךְ מִלּוֹת עֵינַיִיךְ.
חֵרֵשׁ חֵרֵשׁ מַגְבִּיהַּ קֶצֶף הַמִּלִּים נוֹגֵעַ בְּפַס עֵינַיִיךְ הַבּוֹרֵק בְּיָרֹק מְלַטֵּף בְּאָדֹם אֶת רַכּוּת שְׂפָתַיִךְ מוֹתֵחַ מֵיתָר מִלִּבֵּךְ לִבְשָׂרִי.
וּמֵעֵבֶר לַלֹבֶן מַבִּיט הַצְּלִיל נוֹגֵעַ מְרַפְרֵף בְּאֲפַרְכֶּסֶת הַחוֹף מֵישִׁיר קוֹלוֹ מוּל גִּבְעַת גּוּפֵךְ נוֹשֵׁך קַלוֹת לוֹחֵץ קִמְעָה עַל זְרוֹעֵךְ.
הַמִּלִּים נֶאֱסָפוֹת סָבִיב בְּשָׁאוֹן גַּלִּים מוֹתְחוֹת מֵיתָר בֵּין רַגְלַיִךְ לְעֵינָי מְלַבְלְבוֹת מַרְאֶה חָדָשׁ בְּדָמִי רוֹחֲשׁוֹת אֶת צְלִילֵי הַשָּׁמַיִם בְּגֵוֵךְ.
עוֹלֶה הַצְּלִיל מִבַּעַד לְפִרְחֵי הַמִּלִּים כְּסָגֹל הַזְּרִיחָה הַמִּשְׁתַּקֵּף מִתּוֹךְ גַּרְגֵּר חוֹל פּוֹגֵשׁ אֶת גּוּפֵךְ הָרַךְ הַמֵּכִיל אֶת דַּפֵּי הַתָּוִים נִמְתַח מֵיתָר מֵאוֹנֵךְ לְאוֹר לִבִּי.
הַמַּנְגִּינָה חוֹרֶשֶת אֶת הַחוֹף מַתְוָה אֶת טְבִיעוֹת לְבָבוֹתֵינוּ בָּחוֹל הַמָּתוֹק הַלַּחַן צוֹבֵעַ אֶת הַיּוֹם בִּכְּחוֹל הַשָּׁמַיִם תְּכוֹל הַמַּיִם מֵזִין אֶת מִנְּגִינַת קָלַחַת דָּמֵינוּ.
מֵיתָר נִמְתַח בֵּין יָם לְשָׁמַיִם מַרְעִיד אֶת נְשִׁיקָתֵךְ אֶת עוֹרִי הַמִּתְחַדֵּד עוֹלָה רִנָּה מִתּוֹךְ הִתְנַשֵּׁקוּת גּוּפוֹתֵינוּ צְלִילָם מִתְחַבֵּק עִם הַשָּׁמַיִם.
צְדָפוֹת פְּסִיעוֹתֵינוּ נִדְמוּ לְשִׂיחָה גַּרְגֵּרֵי הַחוֹל הוֹמִים מֵהִתְרַגְּשׁוּת הַשָּׁעָה הַמַּיִם מְבִיאִים אֶת מָזוֹן הַשְּׁחַפִים מִנְּגִינַת גּוּפֵךְ מִתְקַבֶּלֶת בִּרְצוֹן הָרוּחַ.
לִבִּי עוֹקֵב בִּדְרִיכוּת מִתְלַטֵּף בְּתוֹךְ רוּחַ שׁוֹאֵל לְחִבּוּק מִנְּגִינַת אַהֲבָתֵךְ מְקַבֵּל אֶת לַחַן גּוּפֵךְ הַחוֹדֵר לִבְשָׂרִי שְׁנַיִם פָּסַעְנוּ בְּאִטִּיּוּת הַצּוּקִים.
אַתְּ וְהַמַּיִם אֲנִי וְאַתְּ אַתְּ וְהַשָּׁמַיִם אֲנִי וְאַתְּ אַתְּ וּמֵיתָרֵי אַהֲבָתֵךְ אֲנִי וְאַתְּ אַתְּ וְשִׁירַת גּוּפֵךְ אֲנִי וְאַתְּ.
| |
פיראנה
הבוקר מתחיל אצלי מוקדם. עוד לפני הזריחה אני יוצא לעבודות סביב הבית. השמירה על הקיים היא צורך פנימי עמוק בחיי. כי אני מודע לכוחן של סערות פתאומיות ולא צפויות. באשליית האדם שבי אני סבור כי אם אחזק וארבד את נחלתי, הסערה הבאה תמצא אותי שלו עם האישה שאיתי ועם עצמי.
המחסור בזמן הוליד את הגיחות הליליות של טרום זריחה. יצאתי נשכר מהשקט הזה של טרום המולת הבוקר. עם ה- Buenos dias של הרועים היורדים לעמק. עם ההתמתחויות והגניחות של בעלי החיים בתנוחת החלומות שלהם. הרגשה של סיפוק. תחושה של פה אני ופה אני חוטב עצים למדורת חיי.
סמוך ממש לזריחה כשהעולם מסיר את שמיכת הלילה, אני נכנס הביתה להכין את ארוחת הבוקר. ארוחה אנדלוסית טיפוסית של קפה וטוסטים אנדלוסים שהם שילוב מנצח של טעם וריח בתחנה זו של היום.
היום לא זקוקים לי במרפאה של רוזנה, אז לקחתי את רוזן ואריה לשיטוט של קרירות אביבית לראות מה קורה אצל השכנים. הכלבים השתעממו די מהר משיחותי הבטלות ונעלמו להם להרפתקאות הבוקר שלהם. רק אריה היה מגיח מיד פעם חסר סבלנות לחוסר המעש שלי. בינתיים התעשרה קיבתי בעוד כוסות קפה מר של בוקר, עם כמה זיתים נוטפי שמן והתעדנה לה עם מעדן חבושים צועני. במקביל, תרמילי תפח לו עם מרקחת שקדים בשום (שעבורה אני מוכן לחצות הרים), כיכר לחם בטטה נפלאה בריחה, וריבת תאנים שאת סודה מסרבת Paci לגלות לי, למרות כל תחנוניי.
לפתע, מגיח רוזן מתנשף ומקציף מולי. זה מחזה נדיר, כי רוזן הוא הכלב הכי חתולי שאני מכיר. הוא כאן רק משום שכך טוב לו. הגיע אלינו יום אחד מאיפשהו ונשאר. יצאתי אחריו והוא הובילני אל מחוץ לכפר סמוך לתהום. מקום שאני אוהב לדאות בשקיעות הכחולות-סגולות של ההרים. כמעט שהגענו לסלע השיש הגדול ואז בקע קול זעקה וחתך כבסכין צורמנית את האוויר. רוזן ואני קפאנו. עצרתי כמה שיותר קרוב לשולי התהום, מנסה להבין מאיפה ומה זה היה. עוד אני מאמץ את אוזניי ורוזן כבר זינק אחרי רוכב אופנוע הרים. מזעק אחריו בקולות אימים. שנואי נפשי, בעלי האופנועים האלה ההורסים כל חלקה טובה וחומסים כאוות ליבם הגס, רק משום שזהו כפר צוענים. קראתי לרוזן והוא נצמד לרגלי, כולו מתח וכעס.
מבעד לשיחים, בקולות מצוקה הזדחל ספק על גחונו ספק על רגליו כלב גדל מידות ושותת דם. האמת היא שלא ידעתי מה לעשות. מניסיון העבר ידעתי כי כלב פגוע עלול להיות פיראנה משוגעת. אז ישבתי והמתנתי עם רוזן לצידי שהיה עתה רגוע יותר, אך עם תערובת של חשדנות וסקרנות. לאחר כמחצית השעה נרגעה הפיראנה ממולי והתחילה ליילל כתינוק, כמו מתחננת.
הוצאתי מהתרמיל כמה שקיות פלסטיק של מיני המזונות שקיבלתי רק לפני זמן קצר ומילאתי בהן מים שזורמים עתה בכל מקום מהפשרת השלגים. פיזרתי אותן בינינו לפיראנה והמשכנו להמתין. הפיראנה לשעבר התחילה לאחר כמה דקות לזחול לשקית הראשונה ובשמחה גילתה את הנוזל שכה רצתה. את הרוב היא שפכה כי אתה צריך להיות חיה דיי מתוחכמת ללגום משקית פלסטיק. וכך זה נמשך במשך דקות ארוכות, עד שהגיע סמוך אלינו. היא קצת התבלבלה כשהבינה שרוזן לא מתכוון ללכת משם. עוד כמה דקות ומלמוליי הרכים חסרי הפשר עשו את שלהם. כשכוש קצר בזנב הבהיר לי שחמלתי פעלה את פעולתה.
אקצר ואומר כי הוא התקבל (כן, זכר הוא ולא כמו שמוחי העברי החליט) לקהילתנו הפעוטה בשמחה. עוד נכונו לו ימים רבים של ריפוי. רוזנה קבעה ששרירי רגלו האחורית שמאלית נפגעו קשה. מחר ניקחנו לווטרינר בכפר סמוך. ושמו באלפוחרה נקבע: פיראנה, ואיך לא?
איך שיום מתחיל ולאן הוא מושך אותך. כמו שכתבתי לפני כשבוע באחת מתגובותיי: החיים הם פסיפס של קטעי נתיבים וכל יום אנו מצטלבים בפסיעותינו החששניות עם קטעי פסיפס חדשים. יש המתאימים לפאזל בדיוק מפליא ויש כאלה שהם סתם מבוי סתום. אך קיימים אלה שרק מתחפשים למבוי סתום ובאמת מביאים אותך לפניות חדשות. לשמחות חדשות.
שיהיה לכולם יום פסיפס מאיר חיים.
| |
מִשְׂחָק אַהֲבָה בְּשִׂפְתוֹתַיִךְ אַתְּ מְסַמֶּנֶת אֶת מַפַּת אַהֲבָתִי בִּלְשׁוֹנֵךְ אַתְּ רוֹטֶטֶת בְּפִתְחֵי יְצִירָתִי.
פֵּרַקְתְּ אֶת חֲלָקַי עַד שֶׁהַלֵּב שָׂמַח בְּחֲלָקָיו הָאֵינְסוֹפִיִים בִּדְמוּתֵךְ הַמִּשְׁתַּקֶּפֶת.
טַבָּעוֹת אַתְּ יוֹצֶרֶת וְהֵן לוֹפְתוֹת אֶת הַזְּרִימָה עִגּוּלֵי הָרַכּוּת מְשַׂרְטְטִים מַפָּה תַּחַת עוֹרִי.
בְּשֶׁקֶט שָׁלַפְתְּ אֶת אוֹנִי בִּדְמָמָה חִבַּקְתְּ אֶת נְשִׁיקַתִי הָאֹפֶל אַתְּ מְאִירָה בְּצֵל עֵץ הַשָּׁקֵד.
מְבַקֵּשׁ אֶת פָּנַיִךְ עוֹרֵג לָהִתְמַלְּאוּת שֶׁל יוֹמֵךְ נִמְתַח לְעֵבֶר רֵאוֹתַיִיך מְלַטֵּף אֶת שְׂחוֹקֵךְ.
הִתְבַּגַּרְתִּי וַעֲדַיִן שִׂחַקְתִּי ג'וּלוֹת שֶׁל חַיִּים סְטַנְגָּה שֶׁלִּי שֶׁלָּךְ.
נִמְרַטוֹת שְׂעָרוֹת זְמַנִּי כֵּן אוֹהֵב כֵּן אוֹהֶבֶת מִשְׂחָק אַהֲבָה.
| |
אייל מה יש בהרים שמביא אותי להרגיש כל קורטוב של מנגינה. כל אוושת רוח מנגנת קונצרט בלבי. אל ההרים אני מחובר והם מסתיידים בעורקיי. גיאולוג נפשי מראה לי את השִׁכוּב העדין. את החורפים הגשומים ואת התקופות השחונות.
אז עליתי להר. לא להר ביתי, אלא להר הבודהיסטי, כך אני מכנה אותו, מעל העננים בתוך הקשת. היה לי רע וחשתי כי שם אמצא מרגוע לכאב, לגעגוע, לכיסוף. קרחת הסלעים עדיין המתינה. יכולתי לגלגל את טעמה, כמעט יכולתי לחוש בריח הקסום שעלה ממהות האישה שבה. את הטעם יכולתי תמיד להיטיב על לשוני באותה חריפות של פעם.
הייתי עייף. כל שרציתי היה רק לישון. התעורר בי רצון להתכסות. נרדמתי. עיניי נפתחו אל שמים בהירים וקרים כעור המחודד של הרוח. ריח חריף עלה וטיפס מרגליי. עיניי התרוממו בעקבות מרפקי ולפני כמניין איילים. פחד עמום ומוכר הזדחל מבטני לעורפי ומשם אל דעתי. זְכָר איילים מפואר עמד כזרוע מאצבעותיי הקפואות, מרחרח, מתעלם מקיומי ומעבר לו עדת נקבות רכות, קפואות, המשמשות את ניחוח הרוח שהגיע אליי.
לאיטו התקרב אלי זכר הנקבות, מכיר בכוחו, מודע לפחדיי השוטפים כגלי ריח. הוא לא נע ובכל זאת כבר חשתי את רטיבות אפו סמוך כל כך לשערות עורפי הסומרות אותי. לחץ הפחד החל לפנות מקום למנגינה שבאה ממקום לא ידוע. מהדם הקוצף מפחדיי שלי. מרגיע את עורי, משכיח את גלי סערתי. המנגינה התגברה ואת ידי חוללה אל הלא נודע. נדמה כנשלטת מגופו של זכר האיילים. היא מחוללת והוא רוקע בקרקע הקפואה. מתקרבים השניים נארגים ביד נסתרה.
התיישבתי בעקבות הגזע, פורשׂ ידיי וממתין. שואף את רצון האייל ומתרומם על מנגינתו. בא מגע האייל וקידש לי נשיקה בין עיניי.
לא יכולתי את הרגע ונושעתי בידי ההכרה שהלכה וחיסרה מהמציאות.
התעוררתי. לא הייתה אישה. לא היה אייל.
הריח העיד על אשר התרחש
| |
נער לבן הוא הסתכל לאחוריו וראה את הבניין הגבוה, הלבן והחצי מעוגל. השער שכה הרבה מכוניות חלפו בו, היה פתוח לרווחה ונכסף למעבר. אורי המשיך בשקט. עם הקיטבג על כתפו פסע הלאה ולא הביט שוב אל הבית הלבן. עד לפעם הבאה שלום ולא להתראות, כך הרהר ברגשי מוחו-ליבו.
עכשיו החל המוח לעבוד. היזכור היכן האוטו לירושלים, היזכור את הוריו, חבריו הטובים כל כך ואותה… היזכור את איילה. אך הנה הכל פועל כשורה. האוטו מסיעו לירושלים, ומשם נמשך הוא לחיפה. כאשר היה במבואותיה של חיפה התעורר לפתע משינה לא שינה והכיר את המקום.
צלצול אחד ואין תשובה. אורי שולה המפתח מכיסו ופתח את אותה הדירה, אשר כה אהב ושנא לא פחות, לרווחה. אף אחד אינו בנמצא. אותו הריח הטוב של ניקיון אשר אמו משאירה אחריה היה בחלל וזה היה טוב. זה היה כמעט בית. ישב על הספה, פסק את רגליו וריווח ידיו. ומה עכשיו, חולף כברק במוחו. והוא לא ידע, או פשוט לא רצה לדעת.
ושוב בא חזרה, רהיטים שבורים, אימא כלואה בחדר האורחים, והוא אך שוכב במיטה אפס-זז, עוקב אחרי עכביש דמיוני המטייל בעצלות נעימה על התיקרה. בית לבן אשר הכל בו לבן, החדרת אמת לדמו, שמיעה מטושטשת של מכשיר הקלטה. ואותו צעיר מזוקן, אשר טוב היה לשמוע את קולו השקט והחם. אך רחמים חש אורי כלפיו, כאלי אדם הנוגח ראשו בקיר, והקיר אינו נבקע ואף הטיח אינו נקלף.
לפתע הטלפון מנסר באוויר ואורי מגשש כשיכור דרכו לשפופרת. הוא לא ידע מה לומר או לשוח. הקול היה זר, בא ממרחק ואז הודע לו כי הפצע לא הגליד ובמרכזו חלל אשר לא מולא ושמט השפופרת וישב על השטיח והסתכל אל הלא-כלום אשר בינות לרגליו הכבדות.
עוד הוא יושב ומישהו מתדפק על הדלת. פותח הדלת. נערה יפהפייה, אשר יופי שקט וסוער כאחד אצור בה, עומדת, מביטה אליו כמצפה. כן?… כך אורי, והנערה מביטה ואינה אומרת דבר. דמעות מתגלגלות על לחייה הערומות, והיא פוסעת בכבדות לחדר הכניסה ואמרת מילה אחת – אתה…
אורי החל רוטט ורועד כזקן שיכור, אשר כל חייו פכר אצבעותיו ועתה משלם את המחיר הכבד. והיא מדברת על יום עצמאות אחד, על טיול נפלא סביב העולם. מקומות נידחים שם צעדו באור גדול ובתשוקה נכספת. שם למדו והכירו. שם נודע הסוד ושם זרמו שני "אני" אשר התמוססו והתמזגו לאחד.
הסיפור כה יפה, עד אשר היא היפה לא פחות, ככל שסיפורה מעפיל ועולה לפסגות, מגלגלת דמעות רבות כל כך. אולי כמספר המקומות ואולי כעוצמת היופי המצוי בסיפורה. ואורי עומד ודמו רותח בקרבו על כי לא מכיר הוא את הגיבורים ואף לא את הסיפור.
טסו במכונית הספורט הקטנה במעלה ההר אל הבית אשר הכיר וידע כל כך טוב בהזיות מכשיר ההקלטה. שם מצא איש עול ימים, יפה עיניים ורך שפתיים, אשר היא סיפרה לו כי אביה הוא. וידע כי אותו האיש הצליח בהרף שניות לבקוע מעטהו ולחדור אל הריקנות בדרך היחידה, אשר אנשי הבית הלבן נכשלו בה ימים כה ארוכים.
שעות רבות ישבו יחד. דיברו מעט, אהבו את רוך הנעורים הפצוע ואת הייאוש המתוק של בגרות, והביטו הרבה דרך מנהרות הריעות והתום אשר דרכן יוביל אלי לב ולא אלי מוח. הוא ראה בעיניים אלה פצעים ודלקות טריות המכאיבות כל כך. הוא ראה את העצים אשר כה אהב, ואת האדמה אשר הרבתה אך טובה עימו. הוא ראה טיול לאור שקיעה בעמק. הוא ראה את הואדי המוצף על גדותיו. הוא לא יכול היה לברוח או לסגת.
ספטמבר 1974
נכתב לפני שנות דור בידי נער פרחים.
מוקדש לכל אלה שקצת שוכחים אותם בימי הזיכרון ובכלל. הנערים בלבן המהלכים בין חיים למוות שנים ארוכות. כן, הייתי שם. אני בין אלה שרק צלקות סיוטים נותרו להם. הם אומנם גורם מפריע, אך לא מכריע בחיי. אחרים נקברים ונמחצים יומיום ושעה שעה תחת הוריקן הסיוטים שלהם. רוצה היום לזכור אותם. את אותם חיים המהלכים מתים בינינו.
| |
טִפָּה
הִתְגַּלְגְּלָה טִפָּה מִשְׂפָתַי שָׁאֲלָה אֶת מְתִיקוּת לְשׁוֹנֵךְ הִתְרַגְּשָׁה מִשִׁפּוּלֵי שָׁדַיִךְ הִתְבַּיְּשָׁה בְּצֵל פִּטְמוֹתַיִיךְ
נִרְעֲדָה הַטִּפָּה מִלְּטִיפָה גָּלְשָׁה לְמַסָּעָהּ
| |
על תקשורת ושפמים ראשיתו של יום לא תמיד כהמשכו ובטח לא כאחריתו. היום שלי התחיל בהבטחה הפורחת של האביב ובברכות חמות של שוכני יִשְׂרָכְּפָר. גם ארוחת הבוקר המאוחרת עם פּאקוֹ ופָּאקִי הייתה מלבבת כתמיד. פָּאקִי גילתה לי כי Paco de Lucia ו- Eliot Fisk מגיעים לעיר ושִׂמחה לקראת צלילי גיטרה משובחים פצחה מגרוני. שיחת טלפון קצרה הבהירה לי כי כדאי למהר ולרכוש כרטיסים כי הם אוזלים כמו הצדפות בגיאות.
נישקתי בברכת יומוצלח את זו שאיתי וירדתי לגמוא את 45 הדקות המפרידות בין ההר לעיר. הכניסה לעיר תמיד מלווה חששות אצלי איזה פנים תאיר לי העיר. והנה היום העיר לבשה מנוחה שקטה של אביב. אפילו נתנה לי לחנות רק כ-500 מ' מקיוסק התרבות. אצלי קיוסק מתקשר לפינות ילדותי בהם מכרו סודה וגזוז וסיגריות בבודדת. תרבות של ארץ ישראל אחרת. פה מוכרים תרבות בקיוסק שניצב בלב העיר. לא גזוז ולא סיגריות, רק כרטיסים למופעים.
ואז הותקלתי בפעם המי יודע כמה בקומוניקציה הנפלאה בייחודה של אנדלוסיה. כרטיסים אדוני רוצה (בספרדית מדברים לזר בלשון ניסתר מפאת הכבוד?!). כרטיסים יהיו רק באמצע שבוע הבא. ולמה אני מיתמם. כי ככה. (תשובה רגילה במחוזות הפלמנקו). ואני מקשה, הרי התקשרתי קודם למחלקת התרבות בעירייה ואמרו לי... אהה, משיב בעל השפם האנדלוסי מעבר לזכוכית, כי נשארו לא הרבה כרטיסים ועדיין לא ידוע כמה מכובדים זכאים להזמנות למופעים. לאחר שנדע כמה, גם כבודו יזכה בכרטיס. לא הואילו טענות והסברים השפם נשאר בשלו ואני מיותם מכרטיסים.
התקשורת שעובדת כאן היא בדיוק זו. אתה מכיר את השפם, בנו השפמנון, חברו שפמצ'יק או את גדול השפמים המפחיד שפמשחורמשחור, אז הסיכוי שלך להתרווח מול Paco de Lucia הוא יותר גדול מההסתברות ליום שמש באביב נפלא זה.
עוד אני מסתובב לי מאוכזב לדרכי הלם בי זיכרון שפמג'ינג'י שסייעתי פעם לבנוחסרהשפם. הוא היה אז בעל שפמבינוני אך בטוח כי החיים בצל מתנות החינם דישנו את שפמו ועתה הוא שפמבעלשיעורקומה. הסתובבתי כברק חזרה עם חיוך ומבט של גמלייהיהפעםשפם. שדה הקרב היה עתה תחת שליטתי.
ידעתי, כי ראיתי את מבטו הנסוג של שפמאנדלוסי ואת התקשות חזותו מול הלא צפוי. ידעתי שזכיתי בכרטיסים הנכספים ולא חשוב כמה מכובדיםבעלישפמים יעמדו בדרכי. פגישה לי עם שפמג'נג'י ורציתי להפתיעו במתנה קטנה, כך אני. המשפט הבלתי אפשרי הזה פעל כמילת קוד שהכניסה אותו מייד להיפנוזה עמוקה. שפמאנדלוסי כמעט והשלים את מסע ידיו לכרטיסים, אך נראה כי חוקשפמים מספר אחד היה חזק יותר מעומק ההיפנוזה. לעולם, אבל לעולם אל תאמין למי שאינלושפם. טלפון בחדר האחורי החבוי מעין כלשפם, ושפמאנדלוסי חזר עם צחוקי מבוכה מרטיטישפמים עטופות בכמה מילות נימוס אופייניות...
...ואני כבר ידעתי כי תקעתי יתד תרבותית בעיר הזאת.
| |
אַתְּ כל כך נהדר ומחמם לב להקשיב אותךְ מכנה אותי אהובי. את יכולה להמשיך במנגינה ולהוסיף לה עוד ועוד וריאציות ולחבר לחנים חדשים. הם כדשן לפירותיי פירותינו המתפתחים לתפארה.
אתמול היית איתי בלילה. ביקשתי אותך והיית איתי. היה לי קשה להירדם. הרוח בחוץ ייללה ושרקה וחדר השינה היה מלא בקולות שלא התחברו לרצוני לישון. ואז הופעת והתחברת והרגעת ונרדמתי מחובק ועטוף על ידי גופךְ שהתרכך מולי. סמוך לזריחה התעוררתי ממגע רך שהיפליאני כי לא הוסכנתי לרכות כמו זו שלך.
טוב הוא להיות נאהב על ידךְ וטוב לאהוב אותךְ. את יקירת לבבי ודמי רוגש מול שלך. כל בוקר אני פותח את יומי איתךְ ומתלבב מההרגשה המופלאה שגופי נעטף בךְ, מההרגשה שאני רצוי ושוכן איתךְ ובתוך ליבךְ.
שורשי הצועניה שבךְ כה שונים ממקל הנדודים העִברי שבי. ובכל זאת את מכירה במרחק המקרב שבינינו. את יודעת לפתוח את העטיפות הנכונות שבי. הידיעה את הפער הקיים בינינו מאפשרת לנו לגשר על פני עברנו ולספק לנו את הדלק לקיומנו היום ולצעדים שאנו רואים לפתחנו.
היחסים הבלתי אפשריים כביכול בינינו מטרידים אותךְ לעיתים. את מוטרדת מהאופן בו ניתן להתמודד עם הפער בין עולמךְ הפנימי לאגם החיים המעופש לעיתים. תשובות לניגוד, למתח הזה הן אישיות. כל אחד חייב להיזכר באותן הצטלבויות חיוביות שהיו לו עם החיים החיצוניים. אותן הצטלבויות שהשאירו טעם טוב לאחר שעיכלנו את שעברנו.
חייבים לסמן פגישות אלה ולראות מה פגשנו ואיפה הן התחברו לעולמנו הפנימי. זיהוי כזה יכול לאפשר לנו לחזור למקומות כאלה, כאשר אנו פוגשים אנשים או מקומות דומים. הזיהוי מאפשר לנו גם לערוך חיפוש לפגישות חיוביות נוספות. זו דרכי בחיים ולכן למרות שעולמי מנותק ברובו מהעולם החיצוני, הן מחשש לפגיעה והן משום שאינו מציע לי, בדרך כלל, את המזון לו אני זקוק.
מזלי כי מכיר אני את המקומות והאנשים אשר מסוגל אני להתקיים לצידם ולהפיק מהם את אשר חיי דורשים ממני. קריירה, כסף, הצורך להצטלם מול החברה הדורשת. הפתרון אינו מושלם, כי עדיין רבים אירועי הפגיעות והאכזבות, אך המעט שאני כן מצליח, מעניק לי את היכולת להתמודד ולהפיק את אשר אני חייב מהחברה שבה אני חי. אני גם מצליח לקחת מספיק מהחברה הזאת המשרת אותי בדרכי ומאפשר לי להתפתח, מאפשר לי לפגוש אותךְ.
ויש גם צד נוסף. התפתחותי מרחיבה את יכולתי איתך כאן ומגדילה את אוני. השתפרתי כבר בנעילת דלתות במהירות. ובמקביל אני לומד לא לחשוש לפתוח דלתות. אומנם בזהירות ובספקנות מה. כך אני חייב כי אחרת לא אוכל לממש את התחייבויותיי החיצוניות לצד יכולתי המתחדשת כל יום בחיי היומיום.
זו דרכי והרבה פנים לה. לאהוב אין פירושו רק להתרפק ולהרעיף נשיקות. יותר מכך, פירושו הוא להקשיב ולהציע את מרכולת החיים אשר אספת בדרכך. ללכת יד ביד (וכל יד היא עולם ומלואו). אני רוצה להיות כאן עבורךְ, למען היד, למען ההקשבה, למען הצמיחה הזאת שאין יפה ממנה ואין אשר יכול להעניק עוצמה גדולה ממנה. לכן דברי איתי ולחשי לי את עולמךְ. אני פה עבורךְ ועבור ההקשבה המיוחדת הזאת שיכולה להתקיים רק בין אוהבים.
כן, אני יודע כי מילים הן רק מילים. הן רק השטר שאני ואת כותבים לנו לחיים. ושטרות חייבים לפרוע. אין דרך אחרת, אלא אם כן בעל השטר משחרר אותך מהתחייבותךָ. אני את שטר החוב כתבתי ומסרתי למוחי אשר הפקידו בליבי. ואת השטר אני אפרע. ואת החיים אני אחבק יחד איתךְ.
אוהב אותך שוכבת יושבת על הרצפה ורגלייך על הכיסא. כל כך יפה היית בהתרפותך לקראתי.
| |
אֵינְמָקוֹם
שַׁבְתִּי מֵהַיָּם וּמָצָאתִי מִלִּים לְמַכְבִּיר הֵם הִתְנַּפְנְּפוּ מִכִיסַי עִם הַחוֹל וְהֶחָלוּקִים.
קְצָת לַחִים הַרְבֵּה חֹם עוֹד מְעַט תִּקְוָה לַיּוֹם שֶׁהָיָה וְיִהְיֶה.
שִׁירִים מוּזָרִים בּוֹקְעִים מִבֵּין הַטִּפּוֹת מַרְעִידִים מֵיתָר רָפוּי מוֹתְחִים אֶת גּוּפִי.
מַנְגִּינָה עוֹלָה חֵרֵשׁ בּוֹקַעַת דֶּרֶךְ מִדַּעַת מְשַׁלֶּבֶת פִּנּוֹת לֵב שׁוֹלַחַת גַּל קֶצֶף מִדָּם.
מַלְבּוּשׁ חַג לָבְשׁוּ גַּרְגֵּרֵי לְשׁוֹנִי בְּצַעַד מַקְפִּיץ עוֹלָה שִׂמְחָתַם.
מִלִּים הַמְּנַסּוֹת לָגַעַת בְּךָ מִמָּקוֹם שָׁם אֵין מִלִּים.
אנרגיה שְׁקֵטָה שֶׁל צֶבַע וְרֵיחַ עוֹלָה עִם רְסִיסֵי הַמַּיִם.
שָׁם רַק הַדָּם מְלָחֵש אֶת הָאוֹר מַבְלִּיחַ אֶת פּנּוֹתַי עוֹטֵף אֶת הַיּוֹם.
מִמָּקוֹם שֶׁל אֵינְמִלִּים עוֹלָה אַהֲבָה מִיְּצוּרֵי מִלִּים.
לְשׁוֹנִי מְגֻלְגֶּלֶת טַעַם חָדָשׁ שֶׁל מֻכָּר תַּבְלִין מִתְרַחֵשׁ בְּחַיַּי.
הַמָּקוֹם שֶׁבְּאֵינְמִלִּים מִתְחַפֵּשׂ בְּמִלִּים הַנּוֹגְעוֹת בְּךָ.
מַרְגִּישׁ אֶת הַיֵּשׁ אֵינְמָקוֹם שֶׁלְּךָ לוֹחֵשׁ אֵלַי.
| |
להיפתח ולהיסגר יום זיכרון לשואה מגיע שוב ואיתו הרהורים הבאים מהפינה הקשה הזו בחדר התסכולים הנוראים שלי. אני לא זקוק ליום זיכרון כדי לזכור. הוריי הגיעו לארץ עוד בשנות השלושים אך משפחותיהם שנותרו שם ניכחדו. נושא השואה היה כמו בהרבה בתים אחרים טאבו ואסור לדיבור בבית אבי. מה עוד שילדותי הצטיירה לה בארץ בה כל נושא שהיה קשור לעבר "הגלותי" היה כבגידה בישראליות המתגבשת בארצנו.
חיי התנהלו בצל בורות מדהימה בכל הקשור לשואה. אודה כי אוי לאותה בושה אך רק בשנות השלושים שלי, כאשר רוחות חדשות החלו לנשוב בחברה התחלתי לתפוס את נוראותה המקוללת של אותה שואה. למדתי וקראתי מכל הבא ליד. לאחר מכן הצטרפתי לסמינר ביד-ושם אשר העיר אותי עם עובדות וסרטים ועדים מאותו החושך הנורא. מאז, המאורעות והעדויות שאני אוסף בדרך מאירות את האפילה הנוראה ההיא.
וכאן, רחוק משורשיי, ימי הזיכרון מחריפים בעוצמתם ובריקנות שהסביבה המיידית מספקת בימים שכאלה. כאן אתה יכול ליפול במלכודת האורבת של זיכרון וריקנות. אז איך אפשר לזכור ולא להיבלע בתהום הנשׁייה של זיכרון זה? אני מתאר לעצמי שיש דרכים מספר. אני נוהג כפי שיעצתי לפני כמה שנים לבני הצעיר שעמד לפני המסע לפולין. הנה קטע ממכתבי אליו.
אני כותב לך מכתב זה כהתחלקות במחשבות ובתחושות לקראת נסיעתך לארץ בה נכרתו איברים מגופו של העם היהודי. אתה נוסע בקרוב למסע אל העבר. אל מראות ותחושות קשים כל-כך.
כאשר אדם מתקרב למקומות מסוכנים ולא נעימים להוויתו הוא בדרך כלל משתדל לסגור את פתחי תחושותיו. חושש מתחושות לא טובות ומפגיעה בעצם מעצמותיו. זה האינסטינקט וזו ההמלצה שניתנת לאדם. אך בגיא ההריגה שאתה הולך לשוטט בו אינך יכול לנהוג כך. כי אם תנהג כך הרי תחטא למטרת הנסיעה: לחוות את הנוראות שעברו על עמנו מידי הצורר הנאצי. בכדי להטמיע את הנוראות חייב אתה לחוש ולגעת, לטעום ולהריח את המראות, הנוראות והזיכרונות הצורבים.
אך פתיחות מירבית שכזו עלולה לפגוע בך ולא להשיג את המטרות שבשיטוט ובלימוד בגיא הריגה זה. משום כך חייב אתה למצוא את האיזון שבך ולפתוח צוהר במידה הראויה ללימוד ולתחושות. במידה כזו שהצוהר יכול להיסגר כאשר התחושות קשות מידי והמראות מאיימים עליך ועל שוכני עולמך.
אני מקווה שתוכל להיפתח ולהיסגר חליפות במידה הראויה ובמידת הצורך, הכול לפי מידותיך ויכולתך.
| |
לדף הבא
דפים:
|