|
דע את היריב |
כינוי:
בן: 51 תמונה
RSS: לקטעים
לתגובות
<<
ינואר 2010
>>
|
---|
א | ב | ג | ד | ה | ו | ש |
---|
| | | | | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | | | | | | |
| 1/2010
תפוז לאן? החדשות האחרונות מבית תפוז הביאו אותי לחשוב על השאלה "תפוז לאן". היום התבשרנו שתפוז רכשה את חברת בניית האתרים נטקראפט ולפני כחודש התבשרנו שתפוז רכשה אחזקות ב-My First Homepage, אתר לילדים. מה זה אומר על תפוז?
תפוז השכילה למצב את עצמה בשנים האחרונות סביב תוכן הגולשים. לפורומים נוספו מוצרים לא רעים כמו בלוגים וסרטוני וידאו (בפליקס), אבל מוצרים שהתרחקו מנישת תוכן הגולשים, כמו אתר משחקים (שאפו) או דף בית מותאם אישית (או.קיי), לא הצליחו. בנוסף, תפוז הלכה והרחיבה את פעילותה בתחום הסלולר וזו חרגה מחוץ למוצרים של תפוז. החברה השתמשה בידע שנצבר בה בתחום כדי להקים אתרים סלולריים לחברות אחרות, דוגמת ערוץ הספורט.
מה מבשרות ההשקעות האחרונות של תפוז?
את הרכישה של נטקראפט אפשר להסביר כניסיון להרחיב את פעילות הפיתוח של החברה מחוץ לתפוז. בהודעה לעיתונות מצוטט דן חן, מנכ"ל תפוז, כאומר: "לחברה יכולות טכנולוגיות גבוהות הן באינטרנט והן בסלולר, וכהחלטה אסטרטגית להגדיל את דריסת הרגל שלה בתחום הפיתוח, החלטנו לרכוש את נטקראפט, המתמחה בתחום ה-UI והפיתוח ומביאה איתה מוניטין מעולה". מנכ"לי חברות בדרך כלל לא מנסחים את ההודעות לעיתונות, אבל אפשר להניח שהציטוט תואם את כוונת המשורר. אני מאמין שתפוז רוצה להרחיב את פעילות הפיתוח שלה בעיקר בסלולר. השוק הזה צומח וכניסת האייפון לישראל תרחיב אותו במהרה. אבל מה בין פיתוח לסלולר לבין תפוז? ביסוס המוצרים הקיימים של תפוז - פורומים, בלוגים, צ'אט - במכשירים הסלולריים היא פעולה נכונה והגיונית. הקהל הצעיר של תפוז הוא משתמש טבעי בסלולר וחשוב שתפוז תהיה שם. אבל פיתוח לסלולר עבור לקוחות מחוץ לחברה גוזל משאבים - זמן, כסף, תשומת לב - מן החברה והרווחיות שבו היא משנית בעיניי.
רכישת האחזקות ב-My First Homepage היא מסתורית עבורי עוד יותר. גם כאן אפשר למצוא ציטוט של חן בהודעה לעיתונות: "אנו שמחים וגאים להיכנס כשותפים באתר My First Homepage, אתר הילדים המוביל כיום ברשת הישראלית. תפוז פועלת כדרך קבע להתרחב לזירות פעילות חדשות, תוך סינרגיה לפעילותה הקיימת, והכניסה כשותפים באתר תואמת את האסטרטגיה הזו". האמנם סינרגיה? MFHP הוא לא אתר תוכן גולשים. יש בו פינות להעלאת ציורים וקישורים של הגולשים בו, אך ככלל התכנים בו מסופקים על ידי הנהלת האתר. נכון שמדובר כאן בזירת פעילות חדשה, שכן MFHP פונה לקהל יעד שלא נמצא היום בתפוז, קהל הילדים הקטנים. תפוז יכולה לפנות עכשיו למפרסמים שלה ולהציע להם קהל חדש, אבל עד כמה קהל כזה הוא אטרקטיבי למפרסמים? ואיזה ערך מוסף מהווה MFHP לתפוז? איזה קשר יהיה בין תפוז ל-MFHP, מלבד זה שההורים שגולשים בתפוז יפנו את הילדים שלהם ל-MFHP?
הייתי מעדיף לראות את תפוז משקיעה יותר בנישה בה היא חזקה. ההשקעות שלה בתחום תוכן הגולשים הולכות ומתמעטות. תפוז הוציאה מוצר עברי בתחום המיקרו-בלוגים בשם סנוז ולא השקיעה בו. תחום הרשתות החברתיות הופקר לחלוטין ותפוז לא נתנה לו מענה. במקום לפתח מוצר בסגנון פייסבוק ובמקום לרכוש אחזקות ב"מקושרים" (היום בוואלה), החברה עשתה שני נסיונות לפתח מוצר בשם עולמות וזנחה את התחום. חבל שתפוז תאבד את הפוקוס שלה ותצא להרפתקאות בתחומים לא לה (Get It כמשל). ב-2003 דיברתי עם גיא אליאב, מנכ"ל תפוז אז, על כך שזה לא מספיק לשנות את השם ל"תפוז אנשים", צריך לתת לאנשים את הכלים לבטא את עצמם. תפוז הפסיקה לעשות את זה, וחבל.
| |
|