|
דע את היריב |
כינוי:
בן: 51 תמונה
RSS: לקטעים
לתגובות
<<
יולי 2010
>>
|
---|
א | ב | ג | ד | ה | ו | ש |
---|
| | | | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
| 7/2010
על המשחקיות בישרא אני קורא בימים האחרונים על gamification, הוספת אלמנטים משחקיים - במקרה הזה לאתרי אינטרנט - כדי לשפר את חווית המשתמש. אני נתקל שוב ושוב במאמרים ומצגות של איימי ג'ו קים שעבדה רבות על יישום משחקיות באתרים, למשל באיביי. והקריאה הביאה אותי לשים לב לאלמנטים המשחקיים בישרא-בלוג.
איימי ג'ו קים מגדירה משחק כחוויה מובנית שכוללת חוקים ומטרות שהם כיפיים. הדגש פה הוא על כיף, על העובדה שהמשתתף עושה זאת בצורה וולונטרית. אנשים לא חייבים להיות בישרא, הם לא חייבים לכתוב או לקרוא, הם לא עושים את זה לצרכי פרנסה. החוויה בישרא היא מובנית וכוללת חוקים במובן הזה שיש תהליך ברור לפתיחת בלוג. יש תהליך ברור לכתיבת תגובה, לקריאת בלוג. על המשתתף לקבל על עצמו את החוקים שנקבעו במשחק. באותה מידה, כשהוא משחק "יניב" המשתתף מסכים לכללים: לכמות הקלפים שהוא מקבל, לאופן שבו כל תור מתנהל, לאופן קביעת המנצח.
מה אנשים אוהבים במשחקים? הם אוהבים איסוף. מי שקונה אלבום עסוק באיסוף קלפים. מי שפותח בלוג עסוק באיסוף מנויים. משתתפים אוהבים גם ניקוד, בין אם הוא ניקוד שהמשחק מעניק להם ובין אם הוא ניקוד שמשתתפים אחרים מעניקים להם. יש כמה מנגנוני ניקוד בישרא. כמות התגובות, למשל. גם כמות הכניסות לבלוג ודף הסטטיסטיקות במלואו הם מנגנונים של נקודות. ואלה נקודות שמשתתפים אחרים מעניקים למשתתף במשחק, כי הן תלויות בפעולות של המשתתפים האחרים. טבלת הפעילים היא דוגמה לניקוד שמקבל המשתתף מהמשחק עצמו, מהמנגנון.
טבלת הפעילים היא לחלוטין טבלה שמזוהה עם משחקים. אתם יכולים למצוא אותה כמעט בכל משחקי הארקייד, בטבלאות ה-top score. משתתפים לא מסתפקים במשחק עצמו, בלירות בכל מה שזז. הם מעוניינים גם במשחק שמלווה את משחק היריות, משחק בו הם מדורגים ביחס למשתתפים אחרים. ובהקשר לטבלת הפעילים אפשר גם לציין כאן את הנוסחה לבנייתה. העיסוק - האובססיבי לעיתים - של בלוגרים באופן בניית הטבלה הוא משחק בפני עצמו. מה קורה אם אכתוב יותר פוסטים? מה אם אקבל יותר תגובות? איך זה משפיע על הדירוג שלי בטבלה? האם כשאני מצטרף כמנוי לבלוג אחר זה משפיע על מיקומי בטבלה?
פידבק הוא גם אלמנט משחקי. לא רק כמות התגובות קובעת, אלא התגובות עצמן. אפשר לראות בתגובות כלי שמקדם את המומחיות של המשתתף במשחק. על המשתתף להצטיין במשחק כדי לעבור לשלב הבא. באותה מידה, תגובות חיוביות מעידות על כך שהכותב מצטיין בבלוג. הפוסט האחרון שלך היה מצוין, תמשיך ככה. או שהפוסט האחרון שלך היה גרוע, אתה לא מעניין, אתה הולך לאבד את המנויים שלך, game over.
"החלפות" הן אלמנט משחקי נוסף שאפשר למצוא כאן. משתתפים מעניקים זה לזה כדי להעצים את החוויה הקולקטיבית. המתנות בפייסבוק הן דוגמה לזה. העקיבה בטוויטר היא דוגמה נוספת, אני עוקב אחרי מישהו והוא - בתגובה - עוקב אחריי. בישרא אפשר למצוא את זה גם בתגובות ובמנויים. אפשר גם למצוא את זה ברשימות בצידי הבלוג. לעיתים קרובות אפשר למצוא שם קישורים הדדיים בין בלוגים.
התאמה אישית היא האלמנט האחרון שאזכיר כאן. התאמה אישית היא לחלוטין חוויה כיפית, אין לה משמעות אחרת. כשמצטרפים לפארמוויל או ל-second life, למשל, אחד הדברים הראשונים שאפשר לעשות הוא לשנות את האווטאר שמייצג אותנו. באתרים כמו myspace ההתאמה האישית היא כלי משחקי מאוד בולט, מאחר ורוב ההתאמה האישית לא נעשית באמצעות כלים שמספק האתר, אלא באמצעות קודים שמוצאים באתרים אחרים. בישרא אפשר לעשות זאת דרך מסך העיצוב. למרות שהמסך תמיד איפשר התאמה די נרחבת של צורת הבלוג, משתמשים נהגו להוסיף קודים לתוך הרשימות וגם ביקשו את המנגנון של תבנית ה-HTML, בה אין כמעט מגבלה על אפשרויות ההתאמה האישית.
כשאתם בונים אתרים חדשים, תחשבו על האלמנטים המשחקיים שאפשר להוסיף לאתר כדי לשפר את חווית המשתמש. גם מבוגרים אוהבים לשחק ואפשר לבנות להם חווית משתמש שבה הם אפילו לא יידעו שהם משחקים. הם יחזרו שוב ושוב ויבלו הרבה זמן באתר שלכם ולא יידעו כלל להסביר לעצמם למה הם עושים את זה. אבל אתם תדעו.
אם אתם רוצים לקרוא ולראות מצגות בנושא ה-gamification תוכלו למצוא הרבה קישורים מתאימים כאן.
| |
|