לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה



Avatarכינוי:  JenSex^^

בת: 32





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


 
הבלוג חבר בטבעות:
 
2/2010

שליף


פרק רביעי : קבוצות השתייכות וקבוצות התייחסות

 

 

לאדם קבוצות השתייכות רבות . וכן קבוצות התייחסות רבות .  קבוצות אלו משפיעות על התנהגותו של הפרט. 

בואו ונברר את משמעות המושגים -

 

מהי קבוצת השתייכות ?

קבוצה שהפרט משתייך אליה .  אם מתוך בחירה או מתוך שנולד לתוכה או מתוך חובה חברתי או חוקית מסוימת .  כל אדם משתייך לקבוצות רבות במקביל.

התנהגותינו מושפעת מקבוצות השייכות שבהן אנו חברים.  כל קבוצה דורשת מאתנו קונפורמיות לנורמות שלה ובדר"כ אנו מתנהגים בהתאם לנורמות  של הקבוצות שבהן אנו חברים.  ( לעיתים קיימים מצבים בהם הקבוצות מציבות בפנינו נורמות מנוגדות ואז נוצרים קונפלקטים) .

 

מהן קבוצות התייחסות ?

התנהגותו של הפרט מושפעת לא רק מקבוצות ההשתיכות אלא גם מקבוצות שבהן איננו חברים  אך שואפים להצטרף אליהן או שאנו מתייחסים אליהן בנסיון להבין את התנהגותינו . ההתנהגות אף מושפעת  מקבוצות שאנו מתייחסים אליהן ואל ערכיהן .

 

קבוצת התיחסות - כל קבוצה חברתית שאדם מתייחס לערכיה ולנורמות שלה .

 

קבוצות ההתייחסות ממלאות שני תפקידים ( פונקציות) :

א. הן מספקות לנו אמצעי להערכה עצמית ולהערכת מצבנו החברתי.

ב. הן מספקות לנו הנחיות להתנהגות או למחשבה .

 

נבחין בין סוגים של קבוצות התייחסות :

 

א. קבוצת התייחסות נורמטיבית - היא קבוצה שהפרט אינו חבר בה , אך הוא מאמץ

     את ערכיה ושואף להשתייך אליה , אפילו במחיר עזיבת קבוצת השייכות שלו .

    למשל - עולה חדש השואף להשתייך לחברה הישראלית .

 

ב. קבוצת התייחסות משווה - קבוצה שהפרט אינו חבר בה , אך הוא משווה עצמו

    למצבם  של אחרים .  למשל - נשים בישראל משוות את שכרן לשכר גברים באותו

    למעמד , משרה וותק אך כמובן ללא רצון להפוך לגברים .

 

ג.  קבוצת התייחסות חיובית - הפרט מאמץ את הערכים שלה , את הנורמות שלה , את

    דרכי התנהגותה . טייסי חיל אוויר הם קבוצת התייחסות חיובית לבני נוער .

 

ד. קבוצת התייחסות שלילית - הפרט מתנהג בניגוד למקובל בה . דוגמא - חוזרים בתשובה רואים בחברה החילונית יחידת התייחסות שלילית , ובוחרים להתנהג הפוך מהמקובל בחברה החילונית.

 

 

 

המושגים של קבוצות התייחסות מסבירים את התפתחותן של תחושות קיפוח והפלייה.

 

קבוצות התייחסות והרגשת קיפוח  יחסי

 

הרגשת קיפוח יחסי היא הרגשה הנוצרת בתהליך של השוואה שעורך הפרט בין מצבו החברתי לבין מצבם של אלה שאליהם הוא בוחר להשוות את מצבו .

בדר"כ הפרט משווה את מצבו למצבן של קבוצות הדומות לו . למשל : עובד המשווה את עצמו לקבוצת עובדים באותו המגזר , או תלמיד טוב משווה עצמו לקבוצת תלמידים אחרים.

 

תחושות הקיפוח נוצרות כתוצאה מהשוואה חברתית בין הפרט לבין קבוצה שמשמשת לו קנה מידה להשוואה בדר"כ קבוצת התייחסות מסוימת מסוימת .

למשל : בקרב אזרחים ערבים בישראל חל שיפור אוביקטיבי במצבם מבחינות רבות : הכנסה כלכלית , שיכון , תנאי חיים או שרותים ציבוריים ולמרות כל אלו תחושת הקיפוח גברה ההסבר הוא שברגע שחל שינוי בקבוצת ההתייחסות המשווה של ערביי ישראל , חל גם שינוי בהשקפתם על הפער בינם לבין קבוצות ההתייחסות . ( לפני כן הם היו משווים עצמם לפליטים ) .

 

סטטוס חברתי

הפרט משתייך לקבוצות חברתיות שונות. בכל אחת מהקבוצות אליהן הוא שייך  הוא בעל סטטוס חברתי מסוים.

 

סטטוס חברתי של אדם - מקומות של האדם בחברה . או מעמדו החברתי של האדם .

 

מערך הסטטוס - אוסף הסטטוסים של האדם/ מכלול הסטטוסים השייכים לאדם אחד ( נובע מהשתייכות של האדם לקבוצות ומערכות חברתיות רבות ) .

לדוגמא : עופר : גבר , אב ,נשוי , מהנדס תעשייה ונהול , סמנכ"ל בחברת קוקה קולה , חבר ,שחקן כדורסל חובבנית ועוד .

 

מאפייני הסטטוס -

א. לכל סטטוס נלוות נורמות מסוימות הקובעות את יחסיו של בעל הסטטוס עם בעלי

     סטטוס אחרים .

ב. סטטוס חברתי נקבע ע"י היחסים החברתיים בין בעל הסטטוס לבין בעלי סטטוסים

     אחרים .

ג. לכל סטטוס נלוות זכויות וחובות הנקבעות בהתאם לנורמות . בעל הסטטוס מצפה

    להתנהגות בהתאם לנורמות מצד בעלי סטטוסים אחרים .

ד. לכל סטטוס נלווית יוקרה מסוימת ( יוקרת הסטטוס) והיא מבטאת את מידת

    ההערכה החברתית כלפי בעל הסטטוס .

ה. בדר"כ מסיקים מסטטוס אחד על שאר הסטטוסים של האדם וזאת ע"פ דימוי

     הסטטוס . קיימים מצבים בהם נעזרים בסטראטיפים , ייחוס תכונות אופי או

     אישיות לבעלי סטטוס מסוים .

ו.  לעיתים למדים על סטטוס באמצעות סמלי סטטוס . אלו סמלים חיצוניים

     המסייעים  לנו בהבנת  הסטטוס החברתי . לבוש , סגנון דיבור , אביזרים נוספים

     ועוד .

 

ז. בכל מערכת או מסגרת חברתית נמצא סטטוסים שונים . בכיתה ססטוסים

   מסוימים  שלא יופיעו במסגרת התא המשפחתי . לסטטוס באותה המסגרת יש גם

   משמעות  באותה מסגרת ייחודית .

 

מיוני סטטוסים

 

קיימים 3 מיונים עיקריים .  כל מיון יש לראות כרצף .

 

א.  המיון הראשון , מתייחס לפעולה שאדם עשה או לא עשה כדי להשיג את הסטטוס .

 

                                                                               

 

                       סטטוס השגי                                                       סטטוס שיוכי

 

               האדם עשה דבר מה כדי                                  האדם לא עשה דבר כדי להשיגו

            להשיגו : מנהל ,מורה ,רו"ח                              האדם נולד אליו / לתוכו .

            עו"ד ...                                                               למשל : מין ,דת  ( יהודי , זכר)

                                                                                       אם ישנו שינוי מין או דת אז

                                                                                       הופכים לסטטוסים השגיים .

 

ב.  המיון השני מתייחס לנורמות הנלוות לסטטוס .

 

                                                                                                           

 

                   סטטוס מקיף                                                     סטטוס מוגבל

 

            מס' הנורמות הנלוות                           מס' הנורמות הנלוות לסטטוס

            לסטטוס רבות ביותר                           מצומצמות מאוד .

            למשל : ראש הממשלה                       למשל : נוסע במונית  נורמות מצומצמות.

            ראש המטה הכללי                              לקוח בחנות .

 

   

ג.  המיון השלישי מתייחס למידת ההשפעה על שאר הסטטוסים .

 

                                                                                                          

 

                 סטטוס בסיסי                                                     סטטוס עצמאי

            מידת השפעת הסטטוס על                         השפעה מועטת או חסרת השפעה .

           שאר הסטטוסים של האדם רבה יותר .     למשל , לקוח בחנות או רוחץ בים .

          למשל : אישה , שחור ( יש להם השפעה

          על שאר מערך הסטטוסים ) .

 

 

 

 

סטטוס חברתי / מושגים נוספים

 

סמלי סטטוס - אמצעים מוחשיים המשמשים לזיהוי הסטטוס של האדם.  סמלים גלויים למשל : מדים , אביזרים ועוד .  רופאים , כבאים ניתנים לזיהוי על פי הלבוש הייחודי ( מדים או כובעים ועוד) .

מטוס סילון הוא דוגמא לסמל סטטוס המעיד על יוקרה חברתית כלכלית גבוהה .

 

דימויי סטטוס - משמעותם ייחוס סטטוסים נוספים על פי סטטוס אחד ידוע מכל מערך הסטטוס של האדם.  סטטוס של מנכ"ל בחברה - ניתן להסיק מסטטוס זה שמדובר בגבר ,בשנות ה-50 לחיין , נשוי , אב וכיוצב' .

 

סטראוטיפ- כאשר אנו מצמידים לסטטוס ידוע גם תכונות אופי וביטויי התנהגות .

חסרונו של הסטראוטיפ הוא בהכללתו על קבוצות חברתיות גדולות , כי הרי ברור שלא כל הסקוטים קמצנים. הכללה זו יכולה לגרום לחברי הקבוצות שלהן מיוחסת ההכללה עוול ופגיעה קשה ביחסי הגומלין החברתיים .

 

יוקרת סטטוס -    הענקת תגמולים או הוקרה לסטטוס חברתי . מושג זה הוא השוואתי  והוא מתייחס לסטטוסים מקצועיים , מיניים, דתיים , אתניים או לאומיים.

 

דרוג סטטוס - קיימים קריטריונים לדרג סטטוסים בכל קבוצה . מנהיגות זוכה בדרךכלל להערכה חברתית גבוהה יותר וליוקרה יחסית לשאר החברים.  חברי הקבוצה מתחרים בינהם על הישגי יוקרה בקבוצה . מצב זה לעיתים גורם אחריו מתחים בין החברים .

 

סטטוס שולי -  חלק מחברי הקבוצה הזוכים לסטטוס מעוט יוקרה הם בעלי סטטוס שולי . הם אינם שייכים באופן ברור לקבוצה ולעתים אינם שייכים לקבןצה כלשהי . לעיתים זהו מצב המאפיין אנשים שנמצאים במעבר בין שתי חברות ,למשל, עולים חדשים או ילדים העוברים לבית ספר חדש . במצב זה נקראים פרטים אלו אנשי שוליים .

 

סיכום בנושא קבוצה: מנהיגות, קבלת החלטות בקבוצה

(כולל את המחקרים של ביילס, וויט וסטונר).

 

א. מהי מנהיגות?

מנהיגות היא תופעה המעוגנת בהקשר של יחסים בין חברי הקבוצה.

המונח מנהיגות מתיחס  להפעלה של כוח, שליטה, השפעה, של אדם אחד על שאר החברים, כך שיצייתו לרצונו, להחלטותיו וינהגו עפ"י עמדותיו.

ניתן להגדיר מנהיגות כצורה של השפעה על הזולת ומניעת השפעה של אחרים.

 

ב. מקורות הכוח של המנהיג

החוקרים פרנץ' ורייבן  זיהו חמישה מקורות מהם שואב היחיד את כוחו:

 

1.      כוח השכר  היכולת להעניק תגמולים או חיזוקים חיוביים חומריים או לא חומריים כדי לעורר שינוי בהתנהגות חברי הקבוצה. לאנשים אשר ברשותם משאבים נחשקים כמו כסף, כבוד, זכויות יתר, רכוש, הטבות  שונות, יש כוח רב יותר מאשר לאלה שאין בבעלותם משאבים.

 

2.      כוח הזיקה – יכולתו של המנהיג להשפיע על האחרים נובעת מיחס מיוחד של חיבה, הערצה, או הזדהות, אשר חשים החברים כלפיו. חברי הקבוצה, מתוך שאיפה לרצות, להידמות, ולהתקרב למנהיג מחקים אותו ומשתדלים לפעול כפי שלדעתם היה רוצה שיפעלו.

 

3.      כוח הכפיה – היכולת לאיים ולהעניש בפועל. האפשרות להכריח את החברים, אפילו בניגוד לרצונם לפעול עפ"י רצונו והוראותיו.

 

4.      כוח לגיטימי/חוקי – הסמכות החוקית שנתנה ע"י הקולקטיב מתוך הסכמה חברתית בדבר הזכות שיש לבעלי עמדה או תפקיד מוגדר.

 

5.      כוח המומחיות – יכולת השפעה הנובעת מידע רב וממומחיות המיוחסת לאנשים מסוימים בצדק ושלא בצדק.

 

ג. מיהו המנהיג – גישות תיאורטיות

 

המחקר העוסק במנהיגות עבר התפתחויות היסטוריות מענינות.

בתחילה התבסס על הנחה שאנשים מסוימים נולדו בעלי תכונות מיוחדות אשר הפכו אותם למנהיגים . לכן עסק המחקר בנסיון לזהות את התכונות המאפיינות מנהיג. מאוחר יותר התמקד המחקר במצבים בהם שרויה הקבוצה, הצרכים והמטרות כמשפיעים על החירת המנהיג. לבסוף התפתחה גישה המתמקדת באינטראקציה שבין מצב הקבוצה למאפייני המנהיג.

מבחינים בין הסבר פנימי אשר על פיו המקור של המנהיגות הוא בפנימיותו של אדם מסוים, לעומת הסבר חיצוני אשר על פיו המקור למנהיגות הוא בסביבה החיצונית ובנסיבות.

 

1. גישת התכונות/תיאורית "האדם הדגול"

 

לתיאוריה זו שתי הנחות:

        א.        המנהיג הוא בעל תכונות מולדות יוצאות דופן או בעל רקע ייחודי ההופך אותו לשונה במובן החיובי משאר החברים בקבוצה.

         ב.         מנהיגות היא תכונה כוללת. מי שנחן בה יהווה מנהיג בכל זמן, נסיבות, ומקום.

על סמך הנחות אלה נערכו מחקרים בהם נותחו דמויות ידועות של מנהיגים מן ההיסטוריה, בנסיון לזהות ולהגדיר את התכונות המשותפות להם אשר הפכו אותם למנהיגים.

נמצאו הוכחות אמפיריות אך ורק ל-2 תכונות הקשורות למנהיגות:

אינטליגנציה וכושר דיבור. נמצא שהמנהיג מעט יותר אינטליגנטי מהשאר.

כמו כן נמצא שהאדם הדברן ביותר נתפס כמנהיג. בנוסף, גם תכונות כמו אסרטיביות, דומיננטיות, בטחון עצמי, רגישות במערכות יחסים בין אישיים, וסתגלנות מתקשרות למנהיגות. בכל מקרה הקשרים שנמצאו היו חלשים ולא חד משמעיים.

תכונה נוספת המקושרת למנהיג היא כאריזמה – מעין משיכה מגנטית שגורמת לאנשים לרצות להימצא בקרבת המנהיג ולפעול עפ"י רצונו.

 

2. הגישה המצבית

 

מתיחסת למנהיג כאל תוצר ותוצאה של נסיבות חברתיות וסביבתיות בהן שרויה הקבוצה. בנסיבות שונות נראה עליה של טיפוסי מנהיגים שונים, בהתאם לצרכים ולמטרות של הקבוצה.

שינויים בנסיבות החיים – כלכליים, בטחוניים, אקלימיים, מביאים בעקבותיהם התחלפות של המנהיגות, בהתאם לצרכים ולנסיבות.

על פי גישה זו לא התכונות של האדם הופכות אותו למנהיג אלא התפקיד שהוא ממלא או עשוי למלא עבור הקבוצה.

 

ד. מנהיגות, סמכות וכאריזמה עפ"י מקס ובר

 

הסוציולוג מקס ובר נתח את התופעה של מנהיגות כחלק מן הארגון והסדר החברתי.  הסמכותת מתפתחת ומתגבשת מתוך תהליך של הגדרת מצב חברתית ואמונה של היחידים שצריך להתקיים סדר חברתי.

האדם אשר בידיו נמצאת סמכות מכוון את פעולתו עפ"י העקרונות של הסדר החברתי המוסכם.

ובר מבחין בין שלוש צורות ומקורות של סמכות:

1.      סמכות מסורתית – מאפיינת חברות מסורתיות בהן מתקיימת אמונה בדבר זכויות וכישורים של יחידים להנהיג את הקולקטיב. היכולות והזכויות האלה של יחידים מתבססים על קדושה ובחירה של אנשים בידי כוחות על אנושיים כמו אלוהות או אלים אשר הולידו או הכשירו אותם להנהיג.  סמכותית מסורתית נמצאת במשטרים מלוכניים בהם ההנהגה מועברת בתורשה מאב לבן או בשבטים ושושלות משפחתיות.

 

2.      סמכות רציונלית מאפיינת חברות מודרניות ונשענת על עקרונות וחוקים כתובים המסדירים ומגבילים סמכות של בעלי תפקידים להנהיג.

 

3.      סמכות כריזמטית נשענת על כח משיכה, מגנטיות של בודדים הנתפסים ע"י החברים כבעלי תכונות יוצאות דופן וכבעלי חזון לעתיד.

    המנהיג הכאריזמטי תלוי בנאמנות ובתמיכה של אוהדיו המצייתים לו

    כל עוד הוא מצליח להוכיח ולהוביל להישגים ולמטרות..

 

 

 

ה. סוגי מנהיגות

 

ניתן לערוך הבחנות בין סגנונות וטיפוסי מנהיגות עפ"י כמה מדדים.

 

ה1. מיון מנהיגים עפ"י מקור הלגיטימציה של הסמכות:

 

1. מנהיג פורמלי

זהו מנהיג אשר מתמנה לתפקיד על סמך חוקים/נוהלים/תקנות כתובות ע"י איזה שהוא גורם או מוסד שהוסמך למנות אותו לתפקיד.

למשל: ראש עיר מתמנה לתפקידו על סמך תוצאה של בחירות לראשות העיר אשר מתקיימות עפ"י החוק והתקנות של משרד הפנים אחת לחמש שנים.

סמכויותיו מוגדרות בחוק וגם מוגבלות עפ"י החוק. ישנן פעולות שהוא רשאי לבצע והחלטות שמותר לו לקבל, וישנן פעולות החורגות מסמכותו והוא מנוע מלבצע אותן.

משך מנהיגותו גם הוא מוגבל עפ"י החוק, ובבוא הזמן, כשיפסיק לשמש בתפקיד, תשללנה ממנו כל הסמכויות שהוענקו לו רשמית.

 

2. מנהיג בלתי פורמלי

זהו מנהיג אשר פועל ומוביל את הקבוצה מכיוון שחברי הקבוצה רוצים בו כמנהיג.. יתכן שהם מעריכים אותו או מחבבים אותו אולי אישיותו מקרינה בטחון והם סומכים עליו.

מנהיג בלתי פורמלי אינו מתמנה באופן רשמי לתפקידו וסמכותו אינה נשענת על נוהלים כתובים אלא על הכרה ורצון של חברי הקבוצה. למשל – מי שמשמש כמנהיג של כנופיה או חבורת רחוב.

לפעמים מצטרפים שני האפיונים של המנהיג הבלתי פורמלי והפורמלי לאדם אחד.

יתכן שפעיל בועד ההורים יתחיל כבלתי פורמלי ומאוחר יותר ייבחר לעמוד בראש ועד ההורים העירוני ואז יהיה בו זמנית גם בעל סמכות פורמלית. לפעמים שאותה קבוצה נמצא שני מנהיגים-האחד פורמלי ושני בלתי פורמלי כפי שראינו בסרט "אחד משלנו".

 

ה2. מיון מנהיגים עפ"י תחום הפעולה שלהם:

 

1. מנהיג משימתי

 

פועל להשגת המשימות והמטרות של הקבוצה. הוא מתמקד בצרכים האינסטרומנטליים של הקבוצה, נוטל יוזמה, מעלה רעיונות, מארגן את החברים לפעולה מתואמת שתקדם את הקבוצה להשגת היעדים והטרות העומדות לפניה.

 

2. מנהיג חברתי

 

פועל למען אוירה טובה בקבוצה. מתמקד ביחסים שבין החברים, מכוון יותר לטיפוח ופיתוח הקשרים הטובים ויחסי הגומלין ההדדיים שבין החברים.  מתקהוא אינו עוסק בביצוע מטלות ומספק מענה לצרכים הרגשיים האקספרסיביים של

 

ו. מיון עפ"י סגנון ההנהגה

 

סגנון ההנהגה מתיחס למידה בה המנהיג נוהג לשתף, לערב, להתיעץ, לקבל, דעות ורעיונות של חברי הקבוצה. למידה בה הם שותפים לתהליכי קבלת החלטות וארגון הפעולה וביצועה.. הסגנונות הנפוצים ביותר הם הסמכותי והדמוקרטי.

 

המנהיג הסמכותי:

 

המאפיינים ההתנהגותיים הבולטים ביותר של הסגנון הסמכותי מתבטאים בריכוזיות של הסמכות בידי אדם אחד הממוקם במרכז הקבוצה. התקשורת בין החברים מתבצעת דרכו. קביעת המדיניות של הקבוצה, דרכי הפעולה, חלוקת התפקידים והמטלות בין החברים, המידע והפצתו, קבלת החלטות, נקיטת עמדה, הכל מרוכז בידי המנהיג.

הוא עצמו עינו משתתף באופן פעיל ביצוע המטלות אלא אם יש צורך בהדגמה. הוא צופה ומשגיח מלמעלה, ובעת הצורך מחלק שבחים או נזיפות באופן אישי לחברים.

 

המנהיג הדמוקרטי:

המנהיג הדמוקרטי משתדל לשתף ולערב את שאר החברים בקבוצה בכל פעולותיו.

הוא משתף אותם בקביעת המטרות ובאחריות לביצוע. הוא נותן להם חופש לקבל החלטות, מרבה בדיונים, מתחשב בדעותיהם, מספק מידע, אמצעים, וחומרים לביצוע העבודה הנדרשת, מעודד יחסים ביןניהם, פועל להפגת מתחים, מתאם ומזרז את פעולות הקבוצה שבעצם אינה תלויה בו. הוא מגיב ונותן משוב לעתים נדירות מבלי לבקר או להעריך.

 

המנהיג ה"בלתי מתערב"

המנהיג הבלתי מתערב אינו נוקט יוזמה ואינו מתערב ביוזמתו בפועל לא בקבלת ההחלטות, לא בתכנון ולא בביצוע. גם לא בהתפתחות או אי-התפתחות של יחסים חברתיים. הוא מספק חומרים לביצוע העבודה, מביע נכונות ליעץ במידה וחברי הקבוצה פונים אליו,. הוא אינו מעביר ביקורת כלשהיא לא לחיוב ולא לשלילה.

 

ההבדלים בין שלושת סגנונות המנהיגות מתבטא גם בדפוסי התקשורת שבין החברים בקבוצה. בקבוצה בה מנהיג סמכותי נמצא דפוס תקשורת ריכוזי .

בקבוצה בה המנהיג דמוקרטי או בלתי מתערב נמצא דפוסי תקשורת ביזוריים בהם המידע זורם בין החברים ולא בהכרח באמצעות המנהיג.

גם האוירה השוררת בשבוצה מושפעת מסגנון המנהיגות וכנראה גם האופן בו מתפקדת הקבוצה, מידת היעילות שלה בהשגת המטרות ומילוי המשימות, מושפעים מאופי המנהיגות.

ההבדלים בין שלושת סגנונות המנהיגות נבדקו ע"י שני חוקריםאשר בדקו והגדירו את אופי המנהיגות והשפעתה על האוירה בקבוצה.

כמו כן נבההשפעה של שלושת סוגי המנהיגות על התנהגות החברים בקבוצה.

ליפיט וויט

שאלת המחקר: האם התנהגות החברים בקבוצה מושפעת מסגנון המנהיגות ?

השערת המחקר: יש קשר בין סוג המנהיגות והאוירה בקבוצה לבין האופן בו מנהגים

                      ופועלים החברים בקבוצה.

 

משתנה בלתי תלוי: סגנון המנהיגות (סמכותי/דמוקרטי/בלתי מתערב)

משתנה תלוי:        התנהגות החברים בקבוצה.

שיטת המחקר:     ניסוי אשר במהלכו "הושתלו" ב-4 קבוצות של ילדים בגיל 10 מדריכים

                        שפעלו כל אחד בסגנון אחר. כל קבוצה נחשפה לכל אחד משלושת

                        טיפוסי המנהיגים למשך 6 שבועות.

הנבדקים:         4 קבוצות של ילדים בגיל 10 אשר שהו פעלו בביה"ס בשעות שלאחר

                     הלימודים ועסקו בפעילות חוגית כמו מלאכת יד, וכד'.

כלי המחקר:       החוקרים בצעו תצפיות על התנהגות הילדים בקבוצה תחת הנהגת

                      המדריכים בסגנונות השונים וגם ראיונות עם הילדים והוריהם.

 

מסקנות המחקר:

1.לסגנון המנהיגות ולאוירה בקבוצה ישנןה שלכות והשפעות הן על האוירה בקבוצה והן על    

   התנהגות של החברים בה.

2. התפוקה והיעילות הגבוהים ביותר כאשר המנהיג סמכותי. אבל גם מידת הרגשות שליליים של

    כעס, אכזבה, ותוקפנות הכי גבוהים.

3. התפוקה והיעילות פחות גבוהית כאשר המנהיג דמוקרטי, אבל המוטיבציה לעבודה, שביעות

    הרצון, המקוריות והיצירתיות, התודעה הקבוצתית וגילויי החברות הגבוהים ביותר.

4. הסגנון שנמצא הכי פחות יעיל הן מבחינת התפוקה והן מבחינת הרגשות והיחסים בין הילדים

   היה הסגנון הבלתי מתערב.

 

נכתב על ידי JenSex^^ , 20/2/2010 17:09  
1 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



21,619
הבלוג משוייך לקטגוריות: נוער נוער נוער , מגיל 14 עד 18 , אהבה למוזיקה
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לJenSex^^ אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על JenSex^^ ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)