נורמן שדה, פרופסור למחשבים באוניברסיטת קרנגי-מלון, מפתח תוכנת מחשב למעקב אחרי אנשים. מטרתו היא לאפשר לסטודנטים ולסגל ההוראה לאתר אחד את השני במידת הצורך. זה נעשה בעזרת מחשב ואיתור מיקום האנשים על מפה של גוגל. המחקר של פרופסור שדה מתמקד בפיתוח אמצעי בקרה לתוכנה, כדי להוריד את התנגדותם של האנשים למעקב אחריהם. לדוגמא יש כפתור "הסתר את מיקומי" שאפשר להפעיל כאשר מישהו לא רוצה שימצאו אותו.
Norman M. Sadeh, a computer-science professor at Carnegie Mellon University, knows exactly where his research assistants are. He can just pop open his laptop and see their locations on a Google map, represented as push-pin-like icons scattered around the campus.
Most of his test subjects started out reluctant to share their every move, even with friends. But users generally warmed to the system after they found the "hide my location" button for when they wanted to off the map. And people used the system, called Locaccino, even more after the research team allowed new options, including a setting that lets friends track you only when you're on the campus or within some set geographic area.
אפשר לראות הדגמה בוידיאו של התכנה כאן
מסתבר שקיימות תוכנות מעקב נוספות בשוק, גם של גוגל וגם של חברה בשם Loopt.
The technology to track your every move is already here. Google announced a service just this month called Latitude, which uses information from your cellphone or from your laptop's Internet connection to home in on your location and let you share it with friends. A company called Loopt, started by a Stanford undergraduate who put his studies on hold to seek his high-tech fortune, unveiled a similar friend-tracking service back in 2006 and announced new versions for the iPhone and other popular cellphones last year. Most of the services are free, and you can download them right now.
בינתיים אין הרבה קופצים על התוכנות מעקב ואפשר בהחלט להבין למה. המתעניינים העיקריים הם אנשי עסקים שמוצאים כאן אפשרות נוספת להציף את הצרכנים בפרסומות הקשורות למיקום שלהם באותו רגע.
Businesses have long dreamed of using location tracking to beam advertising — text-messaging coupons to someone as they walk past a store, for instance. That desire is driving investment in services like Google Latitude, but as a consumer it's hard to get excited about what sounds like a new form of junk mail.
בכל אופן יש עכשיו משמעות חדשה למילים Big brother is watching.