לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

אמא של מתבגרים


חיים על רכבת הרים בתור אמא ל-2 מתבגרים וספרנית שעובדת בעיקר עם מחשבים.


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    מאי 2009    >>
אבגדהוש
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      

 
הבלוג חבר בטבעות:
 



הוסף מסר

5/2009

הספרן האקדמי כמקנה אוריינות מידע לסטודנט


 קראתי היום מאמר מעניין של טוד גילמן, ספרן אקדמי באוניברסיטת ייל,  בשם:

"Not Enough Time in the Library; Just because your students are computer-literate doesn't mean they are research-literate."

במאמר גילמן מתלונן על הבלבול בין אוריינות מחשב לבין אוריינות מחקרית.

באנגלית הטרמינולוגיה יותר ברורה : Computer literacy versus Research literacy.

הזדהיתי עם כל מילה! גם בספרייה שלי וגם בשיחות עם קולגות מספריות אקדמיות אחרות הנושא הנידון במאמר עולה כל הזמן. משום מה כולם חושבים, חוץ מהספרנים כמובן, שאם סטודנט יודע להשתמש במחשב בצורה טובה ובקי בכל מיני יישומים מגניבים, הוא גם יודע לחפש מקורות מידע איכותיים ולכתוב עבודת מחקר טובה.

ההפך הוא הנכון. אנחנו, הספרנים באקדמיה, מתמודדים עם התופעה הזאת יום יום בעבודה שלנו. תמיד חשבתי שהדשא של השכן ירוק יותר, אבל אם ספרן מאוניברסיטת ייל מתלונן על תופעה כזאת כנראה שלא מדובר בבעיה מקומית שלנו, אלא בבעיה כללית בעולם האקדמיה.

למרות שהספרנים האקדמיים רוצים ללמד את המיומנויות האלה לסטודנטים, הפרופסורים חושבים שההדרכות האלה מיותרות, כי: "הסטודנטים נולדו עם עכבר ביד". 

הם אינם מבינים שמחשב הוא כלי בלבד. כלי טוב וכלי נוח, אבל כלי בלי תוכן. בשביל למצוא את התוכן האקדמי צריך ידע, לא רק כלים.

 

אדם עם הבנה במיומנויות מחקריות יודע איך המידע מאורגן, איפה למצוא אותו ואיך לחפש בצורה מושכלת בקטלוגים, מאגרי מידע ייעודיים ובמקורות מידע אלקטרוניים. יש לי חדשות בשבילכם, לא הכל נמצא בגוגל. אפילו לחפש בצורה יעילה בגוגל, ולא לקבל מיליון תוצאות לא רלבנטיות, צריך ללמוד.

 

יש צורך ללמד את הסטודנטים לזהות את מקורות המידע הכי רלבנטיים והכי איכותיים, בין אם מדובר במקורות מידע בתשלום או במקורות מידע חינמיים.

 

Research education is not tools education. Research education involves getting students to understand how information is organized physically in libraries, as well as electronically in library catalogs and in powerful, sometimes highly specialized commercial databases. It means teaching students to search effectively online to identify the most relevant and highest-quality books, articles, microform sets, databases, even free Web resources.

 

לדעתו יש להזכיר לסגל ההוראה כי חיפוש מקוון דורש כישורים השייכים לתחום המקצועי ולמומחיות של הספרנים האקדמיים. אנחנו מצידנו להוטים להקנות את הכישורים האלו לסטודנטים, אם רק יתנו לנו הזדמנות ויביאו את הסטודנטים בצורה מסודרת להדרכות בספרייה.

 

גילמן מציע מספר טיפים לצוות ההוראה כדי לסייע לסטודנטים להגדיל את מיומנויות המידע שלהם.

 

1.      להקדיש שיעור חובה בקורס להוראת אסטרטגיות חיפוש במשאבי הספרייה, שיינתן על ידי ספרן בספרייה.

2.      לקחת את הסטודנטים לסיור בספרייה עם דגש על ספרי יעץ, כתבי עת ואיתור ספרים על המדף.

3.      לתגבר את השיעור בספרייה עם מטלה הדורשת ליישם את כל מה שלמדו בספרייה.

4.      להמשיך לדרוש מסטודנטים להשתמש בכישורים שלמדו בכל העבודות שהם מגישים, כי פיתוח מיומנויות אלו דורש תרגול וניסיון.

 

לצערי, במציאות זה קורה רק עם מרצים בודדים והתוצאות ניכרות בשטח.

הלוואי שישכילו להבין שבימינו הקניית מיומנויות חיפוש מושכלות אינה מותרות.

 

נכתב על ידי , 14/5/2009 15:18   בקטגוריות מאגרי מידע, מידענים, השכלה גבוהה, מחשבים, ספריה, ספרנות -מידענות, ספרנים, ספרניות, עבודה  
24 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של ביילע ב-19/5/2009 21:51




Avatarכינוי: 

בת: 69




135,223
הבלוג משוייך לקטגוריות: משפחתי וחיות אחרות , דת , 50 פלוס
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לביילע אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על ביילע ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)