קראתי היום מאמר מעניין של טוד גילמן, ספרן אקדמי באוניברסיטת ייל, בשם:
במאמר גילמן מתלונן על הבלבול בין אוריינות מחשב לבין אוריינות מחקרית.
באנגלית הטרמינולוגיה יותר ברורה : Computer literacy versus Research literacy.
הזדהיתי עם כל מילה! גם בספרייה שלי וגם בשיחות עם קולגות מספריות אקדמיות אחרות הנושא הנידון במאמר עולה כל הזמן. משום מה כולם חושבים, חוץ מהספרנים כמובן, שאם סטודנט יודע להשתמש במחשב בצורה טובה ובקי בכל מיני יישומים מגניבים, הוא גם יודע לחפש מקורות מידע איכותיים ולכתוב עבודת מחקר טובה.
ההפך הוא הנכון. אנחנו, הספרנים באקדמיה, מתמודדים עם התופעה הזאת יום יום בעבודה שלנו. תמיד חשבתי שהדשא של השכן ירוק יותר, אבל אם ספרן מאוניברסיטת ייל מתלונן על תופעה כזאת כנראה שלא מדובר בבעיה מקומית שלנו, אלא בבעיה כללית בעולם האקדמיה.
למרות שהספרנים האקדמיים רוצים ללמד את המיומנויות האלה לסטודנטים, הפרופסורים חושבים שההדרכות האלה מיותרות, כי: "הסטודנטים נולדו עם עכבר ביד".
הם אינם מבינים שמחשב הוא כלי בלבד. כלי טוב וכלי נוח, אבל כלי בלי תוכן. בשביל למצוא את התוכן האקדמי צריך ידע, לא רק כלים.
אדם עם הבנה במיומנויות מחקריות יודע איך המידע מאורגן, איפה למצוא אותו ואיך לחפש בצורה מושכלת בקטלוגים, מאגרי מידע ייעודיים ובמקורות מידע אלקטרוניים. יש לי חדשות בשבילכם, לא הכל נמצא בגוגל. אפילו לחפש בצורה יעילה בגוגל, ולא לקבל מיליון תוצאות לא רלבנטיות, צריך ללמוד.
יש צורך ללמד את הסטודנטים לזהות את מקורות המידע הכי רלבנטיים והכי איכותיים, בין אם מדובר במקורות מידע בתשלום או במקורות מידע חינמיים.
Research education is not tools education. Research education involves getting students to understand how information is organized physically in libraries, as well as electronically in library catalogs and in powerful, sometimes highly specialized commercial databases. It means teaching students to search effectively online to identify the most relevant and highest-quality books, articles, microform sets, databases, even free Web resources.
לדעתו יש להזכיר לסגל ההוראה כי חיפוש מקוון דורש כישורים השייכים לתחום המקצועי ולמומחיות של הספרנים האקדמיים. אנחנו מצידנו להוטים להקנות את הכישורים האלו לסטודנטים, אם רק יתנו לנו הזדמנות ויביאו את הסטודנטים בצורה מסודרת להדרכות בספרייה.
גילמן מציע מספר טיפים לצוות ההוראה כדי לסייע לסטודנטים להגדיל את מיומנויות המידע שלהם.
1. להקדיש שיעור חובה בקורס להוראת אסטרטגיות חיפוש במשאבי הספרייה, שיינתן על ידי ספרן בספרייה.
2. לקחת את הסטודנטים לסיור בספרייה עם דגש על ספרי יעץ, כתבי עת ואיתור ספרים על המדף.
3. לתגבר את השיעור בספרייה עם מטלה הדורשת ליישם את כל מה שלמדו בספרייה.
4. להמשיך לדרוש מסטודנטים להשתמש בכישורים שלמדו בכל העבודות שהם מגישים, כי פיתוח מיומנויות אלו דורש תרגול וניסיון.
לצערי, במציאות זה קורה רק עם מרצים בודדים והתוצאות ניכרות בשטח.
הלוואי שישכילו להבין שבימינו הקניית מיומנויות חיפוש מושכלות אינה מותרות.