נהוג היום לחלק את עידן האינטרנט לתקופות. אנחנו נמצאים עכשיו בדור השני של הרשת, בעידן הווֵבּ 2.0 , בדרך לווב 3.0.
הדור הראשון של האינטרנט התאפיין באתרים בעלי תוכן סטטי, שנוצרו על ידי בעלי האתרים בלבד. הקוראים קראו את התוכן בצורה פסיבית והתקשורת היתה חד-כיוונית. הדור השני מתאפיין ברמה גבוהה של אקטיביות ושיתופיות. האתרים מספקים פלטפורמות טכנולוגיות נוחות לתוכן גולשים - יצירה ושיתוף של תכנים המועלים לרשת על ידי הגולשים עצמם.
הרבה השתנה ברשת מאז שהתחלתי להשתמש בה ב-1996. כמות האתרים בעברית הייתה יותר קטנה ואיזה בעיות היו לנו עם קידוד השפה. על פלטפורמות נוחות לתוכן גולשים, כמו וויקים ובלוגים, לא חלמתי.
אולם, אינני מסכימה עם החלוקה הנוקשה בין עידן הווב 1.0 לבין עידן הווב 2.0.
נכון שלא היו פלטפורמות טכנולוגיות נוחות כמו שיש היום, אבל תמיד הייתה שאיפה לאינטראקציה בין גולשים. היו כמה יישומים שנתנו מענה לרצון של אנשים לשתף בידע, לשאול שאלות ולהתייעץ עם אחרים.
אני מתכוונת לרשת ה-Usenet, או בכינוי האחר, לרשת ה-newsgroups
דיונים שונים רוכזו תחת קבוצות שונות לפי תחומי עניין כמו: ,sci.math, או alt.binaries.games
ושם אנשים שיתפו פעולה וחילקו מידע ודעות כמו ביישומי ווב 2.0.
כדי לגשת לשרת ה-Usenet נדרשה תוכנת news reader שהתקשרה עם השרת וניהלה את תהליך המשיכה וקריאת ההודעות. חלק מקבוצות אלו קיימות עד היום. אפשר למשל למצוא בהן משחקים ישנים שכבר לא קיימים במקום אחר ברשת, כגון המשחק האהוב על בני worms
כלי נוסף לשיתוף היו רשימות התפוצה - ה-.Listservs
מה זה Listserv? מערכת רשימת תפוצה או רשימת דיוור, המאפשרת ליצור, להפעיל ולנהל רשימות משתמשים באמצעות הדואר האלקטרוני. הרשימות נחלקו לפי תחומי עניין ורק משתמשים רשומים לקבוצה קיבלו את המיילים. כלי זה בשימוש עד היום ואני מנויה על מספרListservs ספרניים המספקים מידע עדכני ושימושי לעבודה שלי.
בזמן לימודיי כתבתי עבודה סמינריונית (שאחר כך התפרסמה כמאמר בכתב עת מקצועי) אודות Listserv שהתמחה באספקטים הפרקטיים של עבודת הספרן בספרייה ציבורית מול אוכלוסיה של ילדים ומתבגרים. התכנים שנדונו שם היו מאד מעניינים. ספרנים התייעצו אחד עם השני במגוון גדול של נושאים, כגון תכניות לעידוד קריאה, פעילויות לחגים, פיתוח אוספים, מדיניות צנזורה, תיאטרון בובות, ועוד.
לעתים קרובות ספרנים ביקשו עזרה באיתור ספר שקורא חיפש, בלי שזכר את הפרטים הביבליוגרפיים של הספר, אלא רק כמה פיסות מעלילתו. בדרך כלל היה מדובר בהורה שרצה להקריא לילדיו ספר שאהב בילדותו, אבל הוא לא זכר איך קוראים לספר או למחבר. תמיד נמצאו ספרנים שידעו באיזה ספר מדובר.
החידוש שבגינו מוצדק בכל זאת לכנות את התקופה הזאת ברשת כ"עידן חדש" הוא הקמת הרשתות החברתיות, כמו my space ,facebook ואחרים. לזה לא היה פתרון בעבר. הטכנולוגיות החדשות מאד מקלים על יצירת קשרים חברתיים ושמירה על קשר וירטואלי עם חברים ובני משפחה רחוקים.
כנראה שהכל תלוי בנקודת המבט של המתבונן. אם שמים את הטכנולוגיה במרכז, אז אכן מדובר בעידן חדש. ברם, אם שמים את האדם במרכז והרצון שלו לתקשורת בין אישית בכל אמצעי העומד לרשותו, אז לא.
כאשר הטכנולוגיה באה לשרת את הרצון של האדם לקשר חברתי טוב יותר אז אני שמחה לאמץ אותה בחום.
שבת שלום ושקט לכולם.