לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

אמא של מתבגרים


חיים על רכבת הרים בתור אמא ל-2 מתבגרים וספרנית שעובדת בעיקר עם מחשבים.


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    ספטמבר 2017    >>
אבגדהוש
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

 
הבלוג חבר בטבעות:
 



הוסף מסר

קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

מה רוצה חילוני לשמוע בבית הכנסת ביום כיפור?


בתור אישה ירושלמית אורתודוקסית יש מבחר גדול של בתי כנסת בהם אני יכולה להתפלל, אבל למצוא בית כנסת איפה שאני מרגישה בבית עם רב שאני מכבדת, זאת משימה יותר קשה. תוסיפו לזה שאני די פמיניסטית והמבחר מצטמצם עוד יותר. לכן אני מרגישה שאני ברת מזל שמצאתי מניין שדי עונה על הדרישות שלי, כמובן עם הסתייגויות, אבל אין מושלם בעולם הזה.

 

ידוע לכל באי בית כנסת קבועים, שכמו בכל מקום איפה שמתאספים הרבה אנשים עם השקפות עולם מגוונות, יש חילוקי דעות על אופן ההתנהלות בבית הכנסת. הנושאים הם רבים, נוסח התפילה, אופי התפילה, מידת השוויוניות, מקומות קבועים או לא, פעילות תורנית, פעילות חברתית, בקיצור בלי סוף.

 

הנושא באיזו מידה בית הכנסת צריך להיות מעורב בחיי הקהילה הסובבת אותו, בעיקר בכל מה שקשור לציבור החילוני שגר בסביבה, פותח פתח לדיונים רבים בין חברי בית הכנסת. האם בכלל צריך לעשות מאמץ להגיע לציבור החילוני ואם כן באיזו אופן? הדעות רבות ולעתים קרובות רב בית הכנסת קובע את הטון. מכיוון שאני בעד קירוב לבבות ואחדות ישראל אני בעד הקו של רב בית הכנסת שלי שדוגל בממלכתיות רבה ופתיחת בית הכנסת לקהל כמה שיותר רחב. זה מתבטא בעריכת בר מצוות, שיעורי תורה שבהם משתתפים דתיים וחילוניים, תמיכה בתוכנית "נתיב" של צה"ל ועוד.

 

במשך השנה הנוכחות החילונית בתפילות מורגשת בעיקר ביום כיפור, במיוחד ב"כל נדרי" וביזכור. לכן הרב מכוון את הדרשות שלו ואת מנגינות התפילות לציבור החילוני יותר מאשר לציבור הדתי הקבוע הפוקד את בית הכנסת. זה מתבטא בדרשות עם אזכורים רבים לא למקורות תורניים, אלא למקורות ספרותיים ישראלים, דוגמא לאה גולדברג וח"נ ביאליק ושירת הפיוטים שבתפילה לא עם הלחנים המסורתיים, אלא עם לחנים של שירי ארץ ישראל היפה.

 

עכשיו הגעתי לפואנטה של הפוסט. יש וויכוח בין באי בית הכנסת אם הרב צודק כאשר הוא מתעלם מהמסורות העתיקות של מנגינות ותוכן הדרשות ומכניס במקומן תכנים ישראלים מודרניים.

לא מדובר כאן על כן או לא לשלב את הציבור החילוני בתפילות, הדיון הוא על ה"איך". איך לפעול כדי שחילוניים ירגישו שייכים בבית הכנסת. הרב חושב שאם הוא ירבה בתכנים מוכרים לעולם החילוני, כמו שירה ומנגינות ארצישראליות, זה יעזור ואחרים, כמוני, חושבים שזה משיג בדיוק את האפקט ההפוך. כדאי לציין שהרב דרשן בחסד עליון שתמיד משלב בדרשות ה"תורניות" שלו תכנים עדכניים וקשורים למציאות בה אנחנו חיים.

 

אני ואחרים חושבים שכאשר אדם חילוני בא לבית הכנסת הוא דווקא כן מחפש את השורשים ורוצה לשמוע את המנגינות המסורתיות וכן רוצה לשמוע קצת "יידישקייט" עם תכנים יהודיים ולא ישראלים, שאותם הוא יכול לשמוע או לקרוא מחוץ לבית הכנסת. זה נחמד אם יש חיבור או הקשר אליהם, אבל עיקר הדרשה תהיה מבוססת על מקורות תורניים ולא על מקורות ספרותיים חילוניים.

 

מכיוון שכל דעה לגיטימית ואין לאף אחד תשובה ברורה מי צודק חשבתי לפנות אליכם, קוראיי הנאמנים, כדי לשאול מה דעתכם על הסוגיה הזאת. אמנם יש כאן קוראים דתיים, אבל משום מה נדמה לי שיש כאן הרבה יותר קוראים חילוניים ואני מאד מאד אודה לכם אם תכתבו לי מה אתם חושבים על הנושא. תודה רבה.

 

גמר חתימה טובה, צום קל ושתפילותינו, בכל המנגינות והנוסחים, תתקבלנה ברצון ע"י הקב"ה, אמן.

נכתב על ידי , 25/9/2012 11:23   בקטגוריות יום כיפור, יהדות, דתיים חילונים, תפילות  
52 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של ביילע ב-30/9/2012 15:16
 



תשעה באב


תשעה באב זה הצום הכי קשה בשבילי. גילוי נאות, אני צמה בתשעה באב וביום כיפור בלבד. את הצומות האחרים אני משאירה לצדיקים גדולים ממני, כולל לבני משפחתי.

 

יש סיבות אובייקטיביות למה צום תשעה באב יותר קשה לי. זה שיא הקיץ בשיא החום. הוא יותר ארוך מיום כיפור, או לפחות הוא מרגיש ככה, כי הוא מסתיים יותר מאוחר. (מזכיר לי את השאלה מה יותר כבד קילו ברזל או קילו נוצות קריצה ). חוץ ממגילה איכה אין לו תכנית, בניגוד ליום כיפור איפה שנמצאים רוב היום בבית הכנסת. ביום כיפור יש תחושת התעלות ותקווה שהשנה הבאה תהיה יותר טובה. בתשעה באב יש רק צער והסתכלות אחורה בעצב. 

 

יש לי עם הצום הזה כמה בעיות מהותיות.

 

הבעיה הראשונה קשורה לסיבת הצום. ירושלים ב"ה כבר לא יושבת בדד, לא חריבה ולא שוממת. להיפך, ירושלים בנוייה, תוססת וחיה. מכל העולם באים לגור בה. מחיר הדירות בשמיים והפקקים בכבישים מלמדים שדי צפוף כאן. אני לא אומרת שלא צריך לזכור את החורבן והפורענויות האחרות שקרו ביום הזה לעם ישראל, אבל צום כזה חמור? אולי הגיע הזמן להקל קצת?

 

אם תגידו שצריך את היום הזה כדי לזכור את סיבת החורבן, שנאת חינם, כדי שנלמד מההיסטוריה ולא נחזור על אותן טעויות, אז אתם צודקים. אבל, אם זה נכון, למה רק הדתיים צמים ומתאבלים? למה תשעה באב נחשב לנחלת הדתיים בלבד? כמה אנשים חילוניים מרגישים שהיום הזה שייך גם להם?

 

הם לא דואגים לאלימות הגוברת בחברה, לניכור בין החלקים השונים של העם? אני בטוחה שכן. תשעה באב הוא לא צום "דתי" כמו יום כיפור, הוא צום חברתי-היסטורי ולכן היום הזה צריך להיות משמעותי לכולם כדי שיהיה אפקטיבי. אם הדרך המסורתית של צום לא רלבנטית, אפשר למצוא דרכים אחרות לזכור למה שנאת חינם יכולה להביא. הדרך פחות חשובה לי, מה שבטוח זה שהיה לי יותר קל לצום אילו הייתי יודעת שכל אחד בדרכו מבין את חשיבותו של היום הקשה הזה ופועל להרבות באהבת חינם.

 

נכתב על ידי , 29/7/2012 15:56   בקטגוריות יהדות, דתיים חילונים, דתיים- חרדים, הרהורים ומחשבות, חברתי, תשעה באב  
54 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של ביילע ב-15/8/2012 13:06
 




דפים:  
Avatarכינוי: 

בת: 69




135,217
הבלוג משוייך לקטגוריות: משפחתי וחיות אחרות , דת , 50 פלוס
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לביילע אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על ביילע ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)