אחת השאלות הנפוצות שעולה במפגשים מקצועיים של ספרנים בספריות אקדמיות היא: "מה המדיניות שלכם לגבי הכנסת תכנת אופיס במחשבי הספרייה?"
אינני יודעת מה המצב בספריות הציבוריות, אבל לגבי ספריות אקדמיות השאלה הזאת ממש לא טריוויאלית. גם אני מתחבטת בה כל הזמן. עד לפני מספר שנים התשובה הייתה די אחידה וחד משמעית – לא. אין אופיס במחשבי הספרייה. בזמן האחרון יש שינוי בתפיסה והרבה ספריות כן מכניסות אופיס למחשבים שלהם.
כדי להבין את השינוי צריך להבין ממה נבעה ההתנגדות. בעיקר מפאת המספר המצומצם של מחשבים בספריה. תמיד סברנו שיש לשמור אותם לצרכי חיפושים במשאבי הספרייה בלבד. אנשים שכותבים עבודות תופסים מחשב לפרק זמן ארוך, לוקסוס שלא מתאפשר כאשר אין מספיק מחשבים. זה בא על חשבון קוראים אחרים שבאים לעתים לעשות חיפוש קצר בקטלוג הספרייה. הצעתי לשריין אחד המחשבים לחיפושים קצרים בלבד, אבל בינתיים זה בגדר של חלום, כי אין מספיק עמדות מחשב.
לרשות הסטודנטים הרוצים לכתוב עבודות עומדים חדרי תרגול, עם מחשבים משוכללים ומתרגל צמוד. לנו הספרנים אין את הידע הדרוש במחשבים כדי לטפל בכל הבעיות היכולות לצוץ בעקבות השימוש באופיס. גם אין לנו זמן לזה. יש לנו את העבודה המקצועית שלנו. להזעיק את אנשי התמיכה במחשבים לספרייה כל פעם שמתעוררת בעיה, לא בא בחשבון.
בנוסף לשימוש השוטף, מתקיימות הדרכות קבוצתיות לסטודנטים על אותם מחשבים. מאד לא נעים להקים סטודנט באמצע כתיבת עבודה כדי לקיים את ההדרכה. הוא יהיה עוד יותר ממורמר אם גם אין מחשב פנוי אחר בספרייה שהוא יכול להמשיך עליו את עבודתו. עדיף כבר שמלכתחילה ילך לחדר תרגול.
שינוי התפיסה אצל הספרנים בנושא תוכנת אופיס נובע מכמה סיבות.
משאבי הספרייה השתנו. היום יש שימוש הולך וגובר במשאבים דיגיטליים, לא רק בספרים מודפסים. הספרייה מנוייה על מאגרי מידע ברשת, על כתבי עת אלקטרוניים ועל ספרים אלקטרוניים. קריאת החובה לקורסים סרוקה ומופיעה לעתים קרובות בקטלוג (עם גישה לפי סיסמא כמובן). כל זה גורם לשינויים בהרגלי הלמידה ובהרגלי כתיבת העבודות של הסטודנטים. הם לא רוצים לשבת בספרייה ולסכם ביד. הם רוצים ישר להעביר את המידע שמוצאים ברשת לקובץ וורד ולשמור אותו על דיסק און קי או לשלוח בדוא"ל הביתה. בלי אופיס קשה להם לנצל את משאבי הספרייה בצורה היעילה ביותר.
גם צורת ההוראה השתנתה. יש קורסים מקוונים. גם לקורסים רגילים יש אתרים מלווי קורס, איפה שהמרצים מעלים את התכנים של הקורס, בדרך כלל בקבצי אופיס. את המטלות של הקורס הסטודנטים אמורים לכתוב בוורד ולהגיש דרך האתר. אם רוצים שישתמשו באוסף של הספרייה כדי למלא את המשימות, חייבים לאפשר להם גישה לתכנה שהם צריכים, דהיינו אופיס.
הדרישה ההולכת וגוברת מטעם הסטודנטים לאופיס השפיעה על החלטת הספרנים, גם בספרייה שלי. לקחנו ברצינות את בקשת הקוראים והתחלנו בקטן. למה בקטן? כי כל הסיבות להתנגדות ממשיכות להתקיים. הכנסנו לפני שנה לניסיון אופיס למחשבים בקומה אחת והם כל הזמן תפוסים.
קשה לדעת אם כל המשתמשים עושים רק דברים הקשורים לספרייה. חשבנו לעקוב אחרי דפוסי שימוש כדי לראות אם החלטתנו הייתה מוצדקת, אבל אנחנו לא יכולים ולא רוצים להיות שוטרים.
עכשיו השאלה אם להמשיך עם פריסת האופיס או לעצור כאן. אני מתלבטת. יש שיקול נוסף, חברתי, שמעסיק אותי. מלפני שנה וחצי יש כיסוי של רשת אלחוטית בספרייה. זאת אומרת שקוראים עם מחשבים ניידים יכולים לשבת בספרייה, לעשות כל מה שהם רוצים עם המחשב שלהם ולא זקוקים לחסדי הספרייה כדי להשתמש באופיס.
נראה לי שמהרגע שקוראים עם לפטופ יכולים להשתמש באופיס בספרייה מהמחשב שלהם, יש איזה אלמנט של אפליה, על רקע כלכלי, לא לאפשר לכל הקוראים להשתמש באופיס ממחשבי הספרייה. מצד שני, מי שמביא לפטופ לא "תופס" מחשב של הספרייה ולא גורע עמדה מקוראים אחרים.
אני גם יודעת שקיימים היום כלים ברשת, כמו גוגל דוקס, שיכולים לתפוס את המקום של אופיס בקלות, למי שיודע להשתמש בהם. לא כולם יודעים, אז גם כאן יש אפליה כלפי מי שחלש במחשבים על חשבון מי שמתמצא.
בקיצור, דילמה.