לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

אמא של מתבגרים


חיים על רכבת הרים בתור אמא ל-2 מתבגרים וספרנית שעובדת בעיקר עם מחשבים.


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    ספטמבר 2017    >>
אבגדהוש
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

 
הבלוג חבר בטבעות:
 



הוסף מסר

קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

תפילת יזכור


יזכור היא תפילה על נשמות המתים: קרובי משפחה, הרוגי השואה וחיילי צה"ל הנאמרת אחרי קריאת התורה לפני מוסף של יום כיפור, שמיני עצרת, אחרון של פסח ושבועות בבתי הכנסת אשכנזיים. נוהגים להתפלל על נשמות המתים ולידור צדקה בעבורם.  מחר, אחרון של פסח, גם אני אתפלל תפילו זו לעילוי נשמת אמי ואבי שהלכו לעולמם בטרם עת.

 

הנוסח הרגיל, הנקרא כיום בשעת הזכרת הנשמות, לקוח מספרי הזיכרון של הקהילות, והוא עבר כמה שינויים. תפילה זו אינה נזכרת לא בספרות חז"ל ולא בספרות ימי הביניים המוקדמת. ראשיתה ככל הנראה באשכנז בסוף המאה ה-11, בעקבות מסע הצלב הראשון ופרעות תתנ"ו (1096), שבמהלכן נחרבו קהילות יהודיות רבות. שמות ההרוגים נרשמו בפנקסי הקהילות בניסוח שהפך לימים לנוסח הפתיחה המקובל: "יזכור ה' נשמת ... בן / בת.... ובשכר זה תהא נשמתו צרורה בצרור החיים" (מתוך לקסיקון לתרבות ישראל).

 

המנהג התפשט בארצות מזרח-אירופה, ושם הרחיבו את זמנו גם לחגים האחרים מלבד יום הכיפורים. בתחילה יוחד כזכר לפרעות ולאחר מכן הפך להיות תפילה פרטית. לפי המסורת, מזכירים בבית הכנסת נשמת אב ואם, אח ואחות, בן ובת, בן זוג או בת זוג.

 

על נושא תפילת יזכור: בויקיפדיה; באנציקלופדיה יהודית באתר דעת – ערך הזכרת נשמות

תפילות ומנהגי אבלות בכלל ביהדות: http://www.izkor.net/prayers2.cfm#13

 

ברוב הקהילות נהוג לשלוח החוצה בזמן תפילת יזכור את כל אלה שיש להם הורים בחיים, כדי לא לפתוח פה לשטן, ומשום עין הרע. כנראה שלא כולם אוהבים את המנהג הזה ולפני מספר שנים נשלח לי במייל דף תפילות לאמירה בעת תפילת יזכור לאנשים שהורה או הורים בחיים. אפשר למצוא אותו, ותפילת הודיה לשלום המשפחה, כאן.

 

כדאי לעיין בנוסח התפילה, בעיניי היא מאד יפה.

 

תפלה לאלה שאחד מן ההורים עדיין בחיים (לשעת יזכור)

Prayer for those with one parent living

 

אבי שבשמים א-ל א-לוהי הרוחות, בשעה בה הזכרתי את נשמת אבי-מור שהלך לעולמו/ אמי-מורתי שהלכה לעולמה, נושא אני עיני אליך, א-לוהי, בהודיה מלב שלם על שבחסדך הגדול אמי-מורתי עדיין חיה אתי/אבי-מורי עדיין חי אתי. א-לוהי ברך אותה/אותו בבריאות טובה, ותן לה/לו כח רב לחיות אתי עוד שנים רבות וטובות. חזק אותי שאוכל לעזור לה/לו בכל כוחי ובכל מאודי.

עשה שאבין את האחריות הגדולה כלפיה/כלפיו המוטלת עלי, ואת הזכויות המיוחדות הרבות המגיעות לאמי-מורתי/לאבי-מורי כל ימי חייה/חייו פן מצפוני יתייסר בשעה בה תלך גם היא לעולמה/ילך גם הוא לעולמו. עמוד לימיני ועזור לי לחיות את חיי ברוח ובדרך בהן חינכוני הורי, ותהיה בי יראתך ואהבתך לעבדך בלבב שלם.

 

תפלה לאלה שהוריהם עדיים בחיים (לשעת יזכור)

Prayer for those with both parents living

 

אבי שבשמים א-לוהי הרוחות, בשעת הזכרת נשמות אלה שהלכו לעולמם נושא אני את עיני אליך, א-לוהי, בהודיה מלב שלם, על שבחסדך הגדול הורי היקרים חיים פה אתי. ברכם בבריאות טובה, ותן להם כח רב לחיות אתי עוד שנים רבות וטובות.

חזק אותי שאוכל לעזרם בכל כוחי ובכל מאודי. עשה שאבין את האחריות הגדולה כלפיהם המוטלת עלי, ואת הזכויות המיוחדות הרבות המגיעות להם כל ימי חייהם, פן מצפוני יתייסר בשעה בה ילכו לעולמם.

עמוד לימיני ועזור לי לחיות את חיי כך שאהיה לגאווה ולמקור שמחה להוריי,

ותהיה בי יראתך ואהבתך לעבדך בלבב שלם.

 

(עפ"י תפילה בשפה האנגלית של הרב פליקס קרליבך, מנצ'סטר, אנגליה)

נכתב על ידי , 4/4/2010 12:37   בקטגוריות אישי, גלגל החיים, הלכה יהודית, חגים, יהדות, ילדים, משפחה, תפילות  
33 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של ביילע ב-11/4/2010 21:33
 



קטניות, כן או לא?


כאשר התחתנתי עם זיס לא הייתי מודעת להבדלים בין העדות השונות. כמובן שידעתי שיש אשכנזים וספרדים, אבל לא ידעתי שבתוך עדות המזרח יש הבדלים כל כך גדולים. מגוון המנהגים בין העדות הספרדיות השונות רחב מאד ולא דומים מנהגי תימן למנהגי צפון אפריקה. כל זה כדי לספר לכם שהייתי בטוחה שאני אחרי החתונה הולכת לחגוג על קטניות ואורז בפסח. מסתבר שטעיתי בגדול. הרבה מרוקאים, כולל זיס, לא אוכלים אורז וקטניות בפסח. בקיצור - נדפקתי.

 

לא עשיתי מזה עניין גדול, בסך הכל נכנסתי להלם מוחלט בפסח הראשון אחרי החתונה כאשר התברר לי איזה טעות עשיתי.

בדרך כלל יש לי דעות פמיניסטיות, אבל בשביל לאכול קטניות בפסח אני מוכנה לקבל שאישה הולכת אחרי מנהג בעלה.

מה לעשות שבמקרה הזה מנהג בעלי היה זהה למנהגי. הייתי רגילה לא לאכול קטניות בפסח, אפשר לשרוד על תפוחי אדמה, בצים ומצות, לא? מי אני שאגרום לזיס לעזוב את מנהג אבותיו?

 

דגל המרד הרימו הילדים שלנו. כל השנים הם התלוננו שהם מרגישים כמו ספרדים מזוייפים ושאף אחד לא מבין למה הם הולכים בעניין הזה לפי מנהג אשכנז. או לכאן או לכאן. לפני כמה שנים הם אמרו enough is enough והתעקשו שנעשה התרת נדרים כדי שנוכל לאכול קטניות. זיס נכנע ללחץ העצום שהופעל עליו, התייעץ עם רב עשינו אצלו התרת נדרים ומאז אנחנו אוכלים קטניות. אין לכם מושג איזה שדרוג זה. פשוט לא להאמין כמה יש לאכול פתאום. אפשר לאכול מוצרי סויה, טחינה, ועוד אלף מוצרים הכשרים לאוכלי קטניות בלבד.

 

עכשיו יש לי שאלה אליכם. האם אשכנזי חילוני שלא שומר כשרות אבל גם לא אוכל חמץ בפסח, כנראה בגלל המסורת, יאכל אצלי בפסח קטניות?

תשובתכם חשובה לי, כי אני מארחת בפסח אשכנזים חילוניים ואני לא יודעת מה לעשות. אני גם לא יכולה לשאול אותם ישירות אז תעזרו לי בבקשה.

נכתב על ידי , 25/3/2010 20:21   בקטגוריות דת ואוכל, דתיים חילונים, הלכה יהודית, פסח  
93 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של ביילע ב-4/4/2010 12:55
 




דפים:  
Avatarכינוי: 

בת: 69




135,217
הבלוג משוייך לקטגוריות: משפחתי וחיות אחרות , דת , 50 פלוס
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לביילע אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על ביילע ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)