לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

אמא של מתבגרים


חיים על רכבת הרים בתור אמא ל-2 מתבגרים וספרנית שעובדת בעיקר עם מחשבים.


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    מרץ 2010    >>
אבגדהוש
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   

 
הבלוג חבר בטבעות:
 



הוסף מסר

3/2010

קטניות, כן או לא?


כאשר התחתנתי עם זיס לא הייתי מודעת להבדלים בין העדות השונות. כמובן שידעתי שיש אשכנזים וספרדים, אבל לא ידעתי שבתוך עדות המזרח יש הבדלים כל כך גדולים. מגוון המנהגים בין העדות הספרדיות השונות רחב מאד ולא דומים מנהגי תימן למנהגי צפון אפריקה. כל זה כדי לספר לכם שהייתי בטוחה שאני אחרי החתונה הולכת לחגוג על קטניות ואורז בפסח. מסתבר שטעיתי בגדול. הרבה מרוקאים, כולל זיס, לא אוכלים אורז וקטניות בפסח. בקיצור - נדפקתי.

 

לא עשיתי מזה עניין גדול, בסך הכל נכנסתי להלם מוחלט בפסח הראשון אחרי החתונה כאשר התברר לי איזה טעות עשיתי.

בדרך כלל יש לי דעות פמיניסטיות, אבל בשביל לאכול קטניות בפסח אני מוכנה לקבל שאישה הולכת אחרי מנהג בעלה.

מה לעשות שבמקרה הזה מנהג בעלי היה זהה למנהגי. הייתי רגילה לא לאכול קטניות בפסח, אפשר לשרוד על תפוחי אדמה, בצים ומצות, לא? מי אני שאגרום לזיס לעזוב את מנהג אבותיו?

 

דגל המרד הרימו הילדים שלנו. כל השנים הם התלוננו שהם מרגישים כמו ספרדים מזוייפים ושאף אחד לא מבין למה הם הולכים בעניין הזה לפי מנהג אשכנז. או לכאן או לכאן. לפני כמה שנים הם אמרו enough is enough והתעקשו שנעשה התרת נדרים כדי שנוכל לאכול קטניות. זיס נכנע ללחץ העצום שהופעל עליו, התייעץ עם רב עשינו אצלו התרת נדרים ומאז אנחנו אוכלים קטניות. אין לכם מושג איזה שדרוג זה. פשוט לא להאמין כמה יש לאכול פתאום. אפשר לאכול מוצרי סויה, טחינה, ועוד אלף מוצרים הכשרים לאוכלי קטניות בלבד.

 

עכשיו יש לי שאלה אליכם. האם אשכנזי חילוני שלא שומר כשרות אבל גם לא אוכל חמץ בפסח, כנראה בגלל המסורת, יאכל אצלי בפסח קטניות?

תשובתכם חשובה לי, כי אני מארחת בפסח אשכנזים חילוניים ואני לא יודעת מה לעשות. אני גם לא יכולה לשאול אותם ישירות אז תעזרו לי בבקשה.

נכתב על ידי , 25/3/2010 20:21   בקטגוריות דת ואוכל, דתיים חילונים, הלכה יהודית, פסח  
93 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של ביילע ב-4/4/2010 12:55
 



בזכות נשים צדקניות נגאלו אבותינו ממצרים


הפסוק הזה זוכה להמון פירושים שונים. כל פירוש מבטא את השקפת עולמו של המפרש.

יש כאלה שמהללים את ההתמודדות של הנשים עם המצבים הכי קשים במצרים. יש כאלה שמעודדים דרך הפירוש שלהם התנהגות נשית מסורתית רצויה כמו צניעות. יש פירושים שמשבחים את האמונה של הנשים, שהייתה יותר גדולה מאשר של הגברים. גם פירושים פמיניסטיים לא חסרים.

 

הפירוש הכי אהוב עליי הוא של ר' נפתלי צבי הורוביץ מרופשיץ.  בעבר כתבתי פוסט על הכינוי שלי "ביילע" ואיך השם מתקשר לחסידות רופשיץ. רק אזכיר כאן שסבא שלי ז"ל היה חסיד רופשיץ. חסידות זו איננה קיימת עוד, אבל מנהגיה השפיעו רבות על חסידויות אחרות. 

 

ר' נפתלי התפרסם בפקחותו ובאמרותיו השנונות. הסיפור הבא מוכיח שאכן היה לו חוש הומור מיוחד.

העתקתי את הסיפור מאתר "כיפה" כאן.

 

בזכות נשים צדקניות


"ועבדום וענו אותם ארבע מאות שנה"
אשתו של רבי נפתלי מרופשיץ, לא הייתה מה שאנו קוראים היום "האישה האידיאלית". אישה קשת רוח הייתה. פעם אחת קינטר אותה רבי נפתלי במאמר חז"ל: "אין חכמה לאשה אלא בפלך" (סוטה סו, ב).
השיבה לו אשתו: אל תזלזל בערכן של נשים, זכור כי אלמלא הנשים, הייתם כולכם משועבדים עד היום במצרים, שכן כתוב כי בזכות נשים צדקניות נגאלו ישראל. (שם)
השיב לה בעלה: ההסבר הנכון לפירוש מאמר זה הוא אחר: בידוע שבני ישראל צריכים היו להיות משועבדים במצרים ארבע מאות שנה, שנאמר: "ידוע תדע כי גר יהיה זרעך בארץ לא להם ועבדום וענו אותם ארבע מאות שנה". ואולם, בפועל נמשך השעבוד במצרים מאתיים ועשר שנים בלבד, לפי שהנשים שבאותו דור התפללו בפני הקב"ה, שיגאל את ישראל מעבדות ויוציאם משעבוד לגאולה.
ואז, יצאה בת קול משמים ואמרה כי גזירה היא שיהיו ישראל משועבדים ארבע מאות שנה ואין לבטלה, עד שיבוא המועד.
אז אמרו אותן נשים צדקניות, (הוסיף רבי נפתלי ללמד את אשתו): ריבונו של עולם, הנה כבר מלאו מאתיים ועשר שנים לשעבוד. שחרר נא את בעלינו מידי מצרים ומובטח לך שישלימו את זמן השעבוד תחת ידינו....
מיד נענו להם מן השמים, וכך, בזכות נשים צדקניות שבאותו הדור, הוקדמה הגאולה בטרם זמנה...

(מתוך "אמרות חכמה על התורה").

נכתב על ידי , 24/3/2010 17:50   בקטגוריות פסח, רבנים, נשים  
39 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של ביילע ב-12/9/2010 23:11
 



לדף הבא
דפים:  

Avatarכינוי: 

בת: 69




135,217
הבלוג משוייך לקטגוריות: משפחתי וחיות אחרות , דת , 50 פלוס
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לביילע אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על ביילע ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)