לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

כלב שחור


מוסיקה, אומנות ותובנות.

Avatarכינוי: 

בן: 33

MSN: 





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    מאי 2010    >>
אבגדהוש
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

 
הבלוג חבר בטבעות:
 



הוסף מסר

5/2010

מאי 10' - אלבומים חדשים


Sleigh Bells - Treats



בסליי בלז נתקלתי לראשונה לפני כמעט חצי שנה. זה היה "Rill Rill" בלייב (בזמנו נקרא ע''י בלוגרים "Ring Ring") ששבה את ליבי; מכנסי העור, הזרוע המקועקעת ועיניה המלוכסנות של אלכסיס קראוס היפהפיה יכולים לגרום לתאונת שרשרת בכל כבישי ישראל; "מעניין מה החבר שלך אומר על הצמידים שלך/מה לגבם? אני לגמרי רוצה אותם" היא שרה על רקע סימפולי פ'אנקדליק, מלאת אטיטוד וסקסאפיל סטייל לילי אלן; לא רק אני התאהבתי, מסתבר. כפי שהצגתי כאן כבר בעבר, סליי בלז הם צמד נויז-הופ. מה זה נויז-הופ? נויז-הופ זה סליי בלז. בחיי, הגדרה שלחלוטין הומצאה אך ורק למענם. אלכסיס קראוס (שירה) ודרק מילר (גיטרה וכל דבר אחר בעצם) הם הדבר הכי חם כרגע בבירת ההיפסטרים ברוקלין, ולמשך כמה חודשים גם אחת הסנסציות המוזיקליות הכי מטוקבקות ברחבי הבלוגספירה; אז מה הייתה הנוסחה לפנומנון אינטרנט? חוץ מסיפור ממש מצחיק של פורמציה (בחורה מלהקת בנות מצטרפת לבחור מלהקת מטאלקור), פנים יפות ומגניבות אינסופית, כנראה שמוזיקלית פשוט מדובר במשהו שלא נתקלתם בו בעבר; שמיעה אחת של "2HELLWU", אי.פי הדמואים הנהדר שלהם, וקשה שלא לאהוב את פעמוני המזחלת הללו. אבל מאז עבר זמן מה והסינדרלה כבר ממזמן לא עושה ספונג'ה, עכשיו הם חתומים בלייבל של מ.י.ה "N.E.E.T", אלבום הבכורה יצא ב11 למאי והוא מתמקם לו היטב במקום ה39 במצעד האלבומים של ארה''ב, וזה בדיוק הזמן לבדוק אם ההייפ, שגם אני עד לא מזמן הייתי חלק ממנו, נבנה סביב משהו מוצק מספיק.

בואו נתחיל בעובדה פשוטה. "Treats" הוא אלבום רועש. בלשון המעטה. אני מתכוון..באמת, פאקינג..לאוד. כשאני אומר רועש, אני מתכוון ל..רועש-"אני במרכזו של וומבלי סטדיום בזמן הופעה של סלייר פלוס 3 מטוסי איירבאס שטסים במעגל מעליי" לייק. האלבום נפתח בסינגל הראשון "Tell'em", ריפים כבדים על גבי ביטים שמרגישים לי כמו חזיזים שמכוונים לרצפה, מקבלים את פניך בבום באנג! לא מוכן, עם המכנסיים למטה, ובעיקר - עם הרבה "שלג" באוזניים. אחד הדברים שישר שמים לב אליהם היא העובדה שהסאונד המלוכלך (מאוד) של סליי בלז מהדמואים ברשת נשמר היטב גם בהקלטות החוזרות ובהפקה המחודשת מאז החתימה בלייבל רציני; לפעמים מדובר בלכלוך עם יתרון ("A/B Machines", "Crown on the Ground"), אך לרוב מדובר בחיסרון. במקום להפיק לקחים ולעשות את הסאונד עשיר יותר, חכם יותר, הלכלוך מושפרץ לכל עבר; עושה רושם שכל מה שהם עשו עם ההקלטות החדשות בכלל לא קשור למונחי הפקה, הם רק הגבירו את הווליום פי 200; "Straight A's" למשל הוא קטע אינסטרומנטלי אדיר שלא הופק נכון, ולכן אני בחיים לא אשמע אותו באוזניות כי אני פשוט פוחד על האוזניים שלי.



לסליי בלז יש קשת רחבה של השפעות; ממינימליות שמזכירה את הפוסט-פאנק של תחילת שנות ה2000 ("Infinity Guitars" המצוין, למשל, אם כי בחלקו השני ובהפקתו המחודשת הווליום עולה מעלה-מעלה ומכסח את עצמו לרסיסים), דרך היפ הופ "קראנק" שמה לעשות, באמת מזכיר לי אנשים כמו טימבלנד או אשר ("Run the Heart", "Kids"), ועד לעמקי המטאל וההארדקור. בסופו של דבר, מדובר באלבום מאוד מבלבל, כי באמת קשה לי לחשוב מי מסוגל להנות מכולו כיצירה אחת שלמה; "Kids" (לשעבר "Beach Girls") הוא היפ הופ שאוהבי MTV לא באמת יצליחו להנות ממנו, ולהיפסטרים יהיה קשה לשמוע את "Treats" או "Rachel" כי מילר פשוט לא יכל לוותר על השורשים; אני רוכש לו הרבה כבוד על כך מצד אחד, אבל מצד שני, בסופו של יום אני לא אמצא את עצמי מקשיב לכל האלבום מלבד לאותם להיטי אינטרנט שתמיד יקפיצו אותי בכל פעם שאתקל בהם, וזה בדיוק הזמן לציין את נקודות האור הללו: "A/B Machines" הוא פרודיג'י עם טוויסט נשי שתמיד יבוא לי טוב באוזן, "Rill Ril" הוא השיר הכי טוב באלבום הזה ובאופן לא מפתיע בכלל, בעיקר בגלל העובדה שמדובר בהפוגה מחגיגת הדיסטורשן-ללא גבולות של מילר, כאן אלכסיס עושה לכולנו טובה ומצליחה לרסן את הגבר שלצידה;

העובדה ש"סליי בלז" הם יצור שהעולם עדיין לא נתקל בו, היא נקודת האור הכי גדולה שלהם ובו זמנית החולשה המסחרית שלהם; זו אחת הלהקות היחידות בסביבה כרגע שבאמת ניתן לומר שהביאו לעולם המיינסטרים סאונד שעדיין לא היכרנו; מצד שני, ייתכן והם הקדימו את זמנם, ייתכן והם רק פתיחת דלת למשהו חדש, שרק להקות עתידיות עשויות להנות ממנו, ואולי גם לעשות ממנו כמה גרושים על הדרך; מי יודע, אולי בעשור הקרוב יצוצו עוד כל מיני מוטציות "נויז-הופ" (או אולי "היפ-מטאלקור"?) ואנשים כבר יתרגלו לווליום גבוה שקורע להם את עור התוף - עד אז, מלבד כמה טראקים בודדים שאכן ניתן להגדיר כקונבנציונאלים להאזנה, ב"Treats" האלבום הם נופלים בין כל הכיסאות, הן של MTV והן של האינדי-היפסטרז (שלא לדבר על מטאליסטים, שלא יהיו סלחניים ל"דיבורי בנות" על גבי שירים כמו "Kids"). אבל היי, אולי כל הקשקוש הזה על המוכנות של השוק לא באמת משנה - צריך לתת קרדיט לכל מי שמשנה, שמחדש, ששם את היצירתיות בראש סדר העדיפויות; מצד שני, זה עדיין לא משנה את העובדה שרועש לי מדי באוזן.

The Dead Weather - Sea of Cowards



גם כאן נתחיל בעובדה אחת פשוטה: ג'ק ווייט הוא חייזר. הקשבה אחת לטראק הפותח של "Sea of Cowards", אלבומם החדש של הדד וות'ר, מספיקה כדי להבין שייתכן וג'ק הוא התגשמות גשמית של זיגי סטארדסט, שמדובר כאן ברוקנרול חייזרי, רוקנרול שבני אנוש עדיין לא נתקלו בו; אבל זה לא רק האפקט החייזרי על הווקאלז של ג'ק ב"Blue Blood Blues" ששם את ווייט בפלנטה אחרת מבין כל חבריו לתעשייה; למקרה שלא שמתם לב, ג'ק ווייט הוא תעשייה שלמה בפני עצמה. יותר מעשור עבר מאז שהגיטריסט המחונן נכנס לחיינו עם הווייט סטרייפס; הסאונד החדשני של פוסט-פאנק מהול עם בלוז הוליד את הגאראז' רוק, אבל מה שבאמת שם את ג'ק בפסגה היא העובדה שחוץ ממוזיקאי אדיר, הוא גם גאון שיווקי; בין אם זה העיקשות לוותר על בסליינז או שימוש בשלושה צבעים בלבד, ג'ק אימץ את המינימליזם לחכו לא רק בגלל שזה "התאים לו מוזיקלית", הרי מדובר גם בגימיק, ואחד שעובד. האם יש בזה משהו רע? כלל וכלל לא; ג'ימי הנדריקס אמר פעם, כתשובה לשאלה האם הקטע עם השיניים הוא גימיק: "גימיק שמימיק, מה הקטע הזה שיש לאנשים עם גימיקים? העולם כולו הוא גימיק אחד גדול". היום, בשנת 2010, ג'ק ווייט נמצא במקום שבו הוא יכול לעשות מה שבא לו. ונחשו מה? זה בדיוק מה שהוא עושה. פתיחת לייבל עצמאי והפקת אלבומיו בעצמו? צ'ק. פתיחת חנות עם אותו השם בנאשוויל מקום הולדתו תוך כדי תמיכה עזה בשימור ויניל ומכירת תקליטים? צ'ק. פרויקט צד שלישי כסופרגרופ נוצצת? צ'ק. הדד וות'ר נוסדו רק שנה שעברה והיכו גלים עם אלבום הבכורה הפנטסטי שלהם "Horehound". ג'ק ווייט על התופים, דין פרטיטה (קווינז אוף דה סטונאייג') על הגיטרה, ג'ק לורנס ההזוי (רקונטורז) על הבס והסינת', ואיך אם לא אליסון מוסהארט הנהדרת (הקילז) על השירה; "Sea of Cowards" יצא מוקדם יחסית מאחר ומדובר באלבום שנולד עוד באותם סשנים של אלבום הבכורה; הארבעה שיחקו עם הלפט-אוברז משנה שעברה ועיבדו את הכל לכדי אלבום מוצק אחד.

כפי שצויין, האלבום נפתח ב"Blue Blood Blues" הפנטסטי עם אפקט המיקרופון החייזרי של ווייט תוך כדי סולמות הארד רוק שבפעם המיליון, מזכירים לי את סאונדגרדן; למעשה כל הגוון הצהוב שחור הזה, והאטיטוד של הדד וות'ר בכלל, מזכירים לי מאוד את האופי של "Superunkown" ומי שעוקב שם לב שגם אמרתי את זה עוד שנה שעברה על אלבום הבכורה. הסקסאפיל הקודר והאפל הזה ממשיך כמעט לאורך כל האלבום ומגיע לשיא בסינגל הראשון, "Die by the " שם חולקים ווייט ואליסון "שנאה הדדית" ("אני הולך לקחת אותך בטוב וברע אל הקבר הקטן שלי") תוך כדי מתיחות גיטרה שצורחות קים ת'איל. האם גם זה דבר רע? אני נתקל לאחרונה בהרבה תגובות שמתנגדות ל"סטייתו" של ווייט בסגנונו. "Crappy hard rock, go back to fell in love with a girl", אומר איזה טמבל בתגובות ביוטיוב, כשאני מוכן לשים כסף שאותו בחור נושא פוסטרים של לד זפלין בביתו; אני יותר ממרוצה. בניגוד למוזיקאים רבים שנופלים במלכודת ה"אני נשמע אותו דבר כבר עשרים שנה", ג'ק ווייט משכיל לחקור נתיבים חדשים בהשפעותיו שטרם נתגלו בפני קהל מאזיניו, והאמינו לי שאנחנו רק נהנים מהתוצר; "Blue Blood Blues" מתחבר ישר ל"Hustle and Cuss" הבועט, ועם שורה מנצחת כמו "Hustle and cuss/then lick on the dust" קשה שלא להנות;



בניגוד לאלבום הראשון, ב"Sea of Cowards" מורגשת סוף סוף הכריזמה המטורפת של סולנית הלהקה, אליסון מוסהארט; אולי זה היה הצל הגדול של ג'ק, אולי שאר השמות הגדולים שלצידה, אבל ב"The Difference Between Us", שיר נקם חד וייתכן שגם השיר הטוב ביותר באלבום, אליסון סוף סוף משתחררת ונותנת לחיה שבה לנקב לנו את הלב בשיפוד; בין אם זה בכתיבה המצוינת, בהגשה או ביכולות ווקאלז מצוינות ("Gasoline" המצוין עם הצרחה הפנומנלית באמצע), ב"Sea of Cowards" אליסון מראה יכולות שאולי תמיד ניחשנו שיש לה, אך מעולם לא הראתה אותם, לפחות לא אצל הקילז; אל לנו לשכוח את דין פרטיטה וג'ק לורנס, נגנים מעולים בפני עצמם, שהרבה מהפאן מורגש גם בזכותם, בין אם זה סינת'ים מוזרים וביטים מגניבים ("Looking at the invisible Man", "I'm Mad") או ריפים קלאסיים ביי דה בוק ("No Horse" המקפיץ שמחזיר אותי לסבנטיז), שפשוט מותיר אותי בהרבה מקרים ספצי'לס;

אחרי אינספור הקשבות שלי לאלבום הזה, גולת הכותרת היא פאן, פאן, ועוד קצת פאן. האלבום השני הוא לא יצירה מורכבת או מתחכמת במיוחד ואפשר לומר שזה היה צפוי, אבל למי באמת איכפת? כפי שנאמר, האלבום הזה נבנה מהלפטאוברז של הסשנים הראשונים של ההרכב. אם חושבים על זה, זו תמיד הייתה מהות הדד וות'ר, וזה מה שג'ק ווייט עושה כבר חצי עשור - כיף חיים. הדד וות'ר הוא הרכב שנולד במקרה, ממפגשים לא צפויים, מסשנים מגניבים חסרי דד ליין של מוזיקאים גדולים מהחיים שלקחו קצת טיים-אוף מהפרוייקטים הגדולים שלהם, ויודעים מה? ככה (בין היתר) נולדת קלאסיקה אמיתית; איך שלא תסתכלו על זה, "Sea of Cowards" הוא אלבום רכבת הרים כייפית שפשוט אסור להחמיץ, מאסט לכל קולקטור, או כל חובב מוזיקה כזה או אחר. מצד שני, אני כן רואה לנכון לציין שלא הייתי רוצה שגם האלבום השלישי ישמע כך, בדיוק כפי שלא הייתי עולה על אותה רכבת הרים שוב ושוב עד שבא לי להקיא; כן יהיה מעניין לראות את ג'ק או אליסון נותנים פן יותר אישי להרכב הזה, דווקא אותו הרכב שנולד מפאן טהור - מקבל מעין משמעות אישית, פואטית וחמימה, אולי אפילו מעט כואבת (אפשר לקבל מזה קצת ב"The Difference Between Us"). אבל עד שנגיע בכלל לאופציה של אלבום שלישי, אני מוכן לקבל את אותו רוקנרול חדשני ומיוחד באותה כפית זהב של ג'ק ווייט, האיש שמפתיע אותי כל פעם מחדש. באשר לציניקנים - אלה שמתעצבנים על הערות שוליים, על השערות "מסחור", על "סטיות מוזיקליות" כאלה ואחרות - אני לא יותר מבז להם, כי ייתכן וכבר שכחו מה זה להקשיב לרוקנרול מופשט ופשוט להנות מהסחרחורת שעולה לך לראש מבלי להתמרמר - וזוהי כל המהות של הדד וות'ר נכון לעכשיו, מזג אוויר מת שעושה לך חתיכת סחרחורת כייפית.



המשך שבוע נעים,
נתי.
נכתב על ידי , 23/5/2010 18:48   בקטגוריות מוזיקה, מוסיקה  
12 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



95,508
הבלוג משוייך לקטגוריות: משוגעים , פילוסופיית חיים , אהבה למוזיקה
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לFranky Hoon אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על Franky Hoon ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)