לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

כלב שחור


מוסיקה, אומנות ותובנות.

Avatarכינוי: 

בן: 33

MSN: 





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    פברואר 2018    >>
אבגדהוש
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728   

 
הבלוג חבר בטבעות:
 



הוסף מסר

קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

קצת על "Drive" ובעיקר על הסאונדטראק שלו




מה כבר אפשר להוסיף ולומר על "דרייב" והסאונדטראק שלו שלא נאמר? אם קראתם כבר את הכתבה המצויינת על הסאונדטראק ב"וואלה! תרבות", או הכתבה המצוינת הזו מ-SPIN, אתם בטח כבר יודעים את כל מה שיש לדעת על הסאונדטראק, וזה כמובן מנקודת הנחה ועוד לא צפיתם בסרט, ואם עוד לא צפיתם בסרט - לעזאזל, למה אתם מחכים? אז בכל אופן, הנה הטייק הקצרצר שלי. הסקור המצויין של קליף מרטינז הוא החוויה המשלימה המושלמת לסרט המצוין הזה, אבל לפני שאתם יוצאים מהקולנוע ומתחשק לכם להקשיב לשירים, הסרט עצמו הוא, שברובו מתמקד בסטיילינג, עריכה אמנותית מוקפדת ו"אטיטוד" משלו - הסאונדטראק הוא חלק בלתי נפרד מהסרט עצמו. כפי שנאמר כבר כמה פעמים בעיתונות, בניגוד להרבה סאונדטראקס אחרים בשנים האחרונות - השירים מתוך הסאונדטראק של "דרייב" הם ניכרים והם מושמעים כמעט במלואם בסרט. כל שיר ושיר במיקסטייפ המצויין הזה/המוזיקה המקורית של קליף מרטינז (לשעבר מתופף של רד הוט דרך אגב, וגם עשה לאחרונה את הסאונדטראק של "התפשטות"), מזכירים לך סצינה שלמה בסרט, מעלים אחד אחד את התמונות בראש, וגורמים לרגשות לצוף מחדש. זו כמובן, החוויה המשלימה עליה דיברתי בהתחלה. להקשיב לאלבום הזה לאחר צפייה בסרט, זה כמו לשחק במשחקי האינטרנט הסודיים של ג'יי ג'יי אייברהמס מתוך "לוסט", עם האתר של אושיאניק, למי שמכיר; מאחר והסרט עצמו כ'כ "מעורבב" במשמעויות שלו עם הסאונדטראק, הקשבה לאלבום כמעט משתווה לצפייה מחודשת. מהליריקס של "Nightcall" הלא פחות ממדהים, שלחלוטין נותן את נקודת המבט של הקהל על הדמות המסתורית שמשחק ריאן גוסלינג, ובצדק פותח בעצמו את הסרט במפגן ויזואלי מרהיב של הכבישים במציאות של "Drive", וכבר נותן הרגשת רטרו-אייטיזית שלמעשה מאפיינת את כל הסגנון של הסרט - ועד ל"Bride of Deluxe" של מרטינז שפחות או יותר מרגיש כמו הסרט כולו בטראק אחד, ומסכם אותו באזור בו מילים לא יכולות להסביר דבר. אז כן, ברור שהסאונדטראק של "Scott Pilgrim" כאלבום מיקסטייפ הוא טוב יותר, איך אפשר לנצח שירים מקוריים של בק ועוד עשרות אמנים אחרים שתרמו במעט לסרט, וברור - המיקסטייפים של "טוויילייט" הם הדבר הכי מגניב באינדי בערך כרגע. אבל איפה בדיוק שמעתם את השירים הללו בסרט הזה? מילא בסקוט פילגרים, אבל בטוויילייט? אין ספק שגם כסרט "אינדי" וגם כסרט קולנוע אמנותי שקיבל את החשיפה והקריטיקל אקליים ששיגר אותו למיינסטרים - הסאונדטראק של "Drive" מספק את הסחורה שמלכתחילה הייתה אמורה להיות מטרתו של סאונדטראק - להיות המוזיקה שתלווה את היצירה הקולנועית. ואיך אפשר בלי כמה מילים על שיר הנושא, "A Real Hero" של קולג' ואלקטריק יות'? יש כמה שלבים בחיים בהם הבנתי, לאט לאט, כמה מטופש היה מצידי בעבר לקטלג את כל האייטיז כ"תקופה הגרועה ביותר במוזיקה המודרנית". הרגע בו הקשבתי לראשונה ל-"Electric Feel" של MGMT, למשל, גרם לי להבין כמעט סופית כמה שזה ילדותי, מכליל ולגמרי אוברסטייטמנט. בסופו של דבר, כל מקרה הוא לגופו. הרבה מן הלהקות שאני אוהב ומעריך כרגע, מושפעים לא רק מהמוסיקה המסונת'זת ולכאורה "רובוטית" של אז, אלא גם מהמראה השיווקי הצבעוני והאנדרוגיני של אז. יש דברים בטיב טעם, ויש דברים שהם פחות. "A Real Hero" הוא עוד שיר רטרו מקסים ומרגש, שכן - נשמע כאילו הוא רימסטר משיר שנכתב למעשה ב83'. ובכן, זה שיר נהדר כמעט בכל האספקטים שלו, וכן - הביט, הווקאלז והריף ההוא שחוזר על עצמו שוב ושוב - זה עושה לי טוב על הנשמה, איטס אווסומ, וזה הכי מושפע-אייטיז שיש. אני תמיד אהיה הראשון להודות בטעויות שלי. איזה כיף להתבגר. אה, ואיזה סרט מצוין זה דרייב. אני מתכוון לרכוש היום את הסאונדטראק. אז אם לא צפיתם בסרט עדיין, אני מקווה שאתם מתכננים לעשות זאת עוד הסופ''ש, ואם כבר צפיתם - מה חשבתם עליו? והאם אתם שמים לב ש"Driver" הוא ה-"Blondie" החדש?
נכתב על ידי , 13/11/2011 15:45   בקטגוריות מוזיקה, מוסיקה, קולנוע, סרטים  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



למה ריאן גוסלינג הוא השחקן הכי מעורר השראה בסביבה כרגע




אני אוהב את ריאן גוסלינג. ממש. למעשה, אני כ'כ אוהב אותו, שלקח לי כמה ימים להחליט איזו תמונה שלו לשים כאן. היום התעשתתי ונתתי לעצמי סטירה כי הגעתי למסקנה שאני לא באמת יכול לתת גלימפס של כל הקריירה שלו בתמונה אחת. ובכל זאת, הייתי חייב לשים שוט מהסרט האהוב עליי בכל הזמנים. פוינט איז, ריאן הוא אחת הסיבות ש"בלו ולנטיין" הוא הסרט האהוב עליי ביותר. מעבר כמובן, לעובדה שמדובר בסרט דרמה יוצא מן הכלל שבעיניי מדבר לראשונה על מערכות יחסים בצורה כ'כ פרונטלית ו"אין יור פייס", ושמעולם לא חשתי יותר הזדהות עם דמות כלשהי בעבר מאשר דמותו של דין. בכל אופן, אני רוצה לדבר על ריאן. אני מניח שהכרתי אותו, איפשהו, עמוק בתת מודע שלי (מאוחר יותר גם גיליתי שהוא "הרקולס הצעיר", לקול שאגות הצחוק של אורי ושלי שלא שמנו לב לזה עד לאותו ערב שבו גילינו), אבל כשראיתי את הטריילר ל-"Blue Valentine" לפני חצי שנה לערך, גם כן במקרה מוחלט, ידעתי שאני פשוט חייב לראות את הסרט הזה בקולנוע. בדיעבד אני יודע שזו אחת החוויות האמוציונאליות הכי זכורות שהיו ויהיו לי לשארית חיי. אז אני וידידה שלי נוסעים לרמת גן לראות את "בלו ולנטיין" באחד האולמות היחידים שהציגו אותו (ואני לא אתאמץ סתם אלא אם כן אדע או ארגיש שעומדת בפניי חוויה לא פחות ממיסטית) והנה אני, בוכה במשך 20 דקות כשאני כבר מחוץ לאולם והידידה איתה הלכתי לראות את הסרט פשוט לא יודעת מה לעשות איתי; מעבר לזה שהסרט הזה הפך בקלות לסרט הכי אהוב עליי אבר ושינה בעוד כמה מילימטרים את הצורה בה אני מסתכל על קולנוע, פורמט האמנות הכי אהוב עליי אחרי מוסיקה, לפתע כל מה שאני חושב על משחק השתנה במכה אחת. פתאום אני מבין איזה דבר יוצא מן הכלל זה להיות "האמצעי", לווא דווקא היוצר. משחק, ע''פי הגדרה משוחררת לחלוטין שלי, הוא האמצעי להמחזת רעיון או סיפור בצורה המשכנעת ביותר. כל אחד יודע את זה איפשהו בפנים, לא? אבל אני מעולם לא חשבתי על זה לעומק, ולעזאזל - כמה שזה דבר קשה ונפלא זה! כמה אומץ צריך בשביל להיכנס אל עורו ונעליו של אחר, רק על מנת להעביר איזהשהו מסר, או לגרום לנו לעצב רגשות ותחושות, להצטמרר ולהסיק מסקנות, להזדהות אחד עם השניה, להרגיש עירומים לרגע. בני אנוש. הרי זוהי החוויה הקולנועית, לא? הרי לא מדובר רק ב"Sheer Entertainment", אחרת לא היינו קוראים לזה אמנות. אנחנו הולכים ב"צוותים" לראות סיפור חיים של מישהו אחר לחלוטין, האמנם רק כדי שנוכל לרגע לשכוח מהצרות שלנו, אבל בסופו של דבר במידה ודובר בסרט טוב המסקנות שנסיק מהסרט יוציאו אותנו מחוזקים על מנת שנוכל להמשיך הלאה בחיינו שלנו. אם הסרט (והמשחק) מוצלח אז גם נזדהה עם ההוא ועם ההיא, וכשהגיבור יבין שהחיים קצרים, כשנצא מהאולם יתחשק לנו להתקשר לאמא או לאבא או לאדם אהוב כלשהו. אם הסרט היה טוב, וגם אם הוא היה רע - עם מי נדבר עליו? עם החברים שלנו, עם האנשים איתם ראינו את הסרט, אזי הסרט תורם ליחסי האנוש שלנו. כשהדמויות האהובות עלינו יגיעו בעצמן למסקנות ולסגירות מעגל משלהן, אנחנו במודע או בלא מודע ננסה להשליח את אותם דברים על חיינו שלנו. כשנצפה בסרט אנחנו נפקיד את כל עולמנו הרגשי בידיהם של יוצרי הסרט, וכשק חבטות ניתן להם לעשות בנו כל שעולה ברוחם, ושוב, בהנחה ומדובר בסרט טוב, אזי זכינו לחיות את חייו של אחר לשעתיים - רק בשביל להמשיך ולשרוד את חיינו שלנו. אך לפעמים אנו נוטים לשכוח - לפעמים זה לא רק הצייר עצמו - זה גם המכחול, הקנבס ופחיות הצבע; בקולנוע ובתיאטרון יש תת-אמנות נדירה בפני עצמה והיא האפשרות להיות הכלים, או כפי שכבר ציינתי - "האמצעי". קוראים לזה משחק. והראשון שגרם לי להבין כמה שזו מלאכה מדהימה הוא ריאן פאקינג גוסלינג.

 

לפני "בלו ולנטיין" וריאן גוסלינג היו כמה שחקנים שאני אוהב ומעריך. הית' לדג'ר (אותו אני עדיין אוהב במיוחד) וה"אביר האפל" נחתו עליי בדיוק בתקופה בה למדתי בהרחבה (ובצימאון מוחלט) קולנוע בתיכון, וכן, אהבתי מאז ומתמיד את ג'וני דפ. מצחיק אותי היום לחשוב על זה כי מאז סוויני טוד אני פשוט לא סובל כל דבר שדפ עשה. פעם באמת חשבתי שהוא האיש בעל מיליון הפרצופים, אבל היום הייתי מגדיר את לדג'ר כאיש בעל הרבה יותר פרצופים מדפ - הרי בסופו של דבר דפ תמיד מוצא את עצמו משחק את הלונאטיק, את הפלאמבויינט; בשלב מסויים זה כבר משעמם ורפדטיבי למדי. לדג'ר לעומתו, למרות כי לצערנו זכה לקריירה קצרה - גיוון את הרפרטואר שלו הרבה יותר, מטינאייג'ר מאוהב ועד לאנרכיסט פסיכופת. זה, מעורר הערצה. אבל רק אחרי "בלו ולנטיין" ותחושת השכנוע האפיקית שלי סביב משחקו של ריאן גוסלינג, התחלתי להסתקרן באמת כלפי משחק. אז עשיתי מרתון סרטי ריאן גוסלינג. ראיתי כמעט את כל הפילמוגרפיה שלו, ואני יכול להגיד בביטחון מלא שמדובר בשחקן הכי גדול בדורו כרגע. אני גם יכול להגיד, שבחירת התפקידים שלו היא אמנם איננה מגוונת כשל לדג'ר נניח, בתור אחד שמשחק לרוב את האאוטסיידר - אבל כל בחירה ובחירה שלו היא הצהרה. כל בחירת תפקיד של ריאן, בעיניי, היא משהו שיש לריאן להגיד על החיים האלה, ושוב - הוא איננו היוצר, הוא איננו הבמאי או התסריטאי. במידה מסויימת, להיות שחקן קולנוע שמקבל תפקידים ראשיים או כמעט ראשיים - זה כמו להכין מיקסטייפ. כאילו ריאן בעצמו שם לי דיסק באוטו ואומר "קבל אחי, זה שיר אהבה ממש טוב. אה, וזה שיר עם מילים מטורפות אחי, פשוט פאקינג סאטירה-פולק לפנים". בואו ניקח לדוגמה את התפקיד ששיחק אחרי דין ב"בלו ולנטיין", הבעל המסור והאוהב שוויתר על האישיות הכובשת והצבעונת שלו, ועל כל מה שחלם להיות - ובמידה רבה זה מה שקנה את אישתו מלכתחילה - רק בשביל להיות בעלה. דין כמובן, (זהירות ספוילר), מאבד בסוף את אישתו סינדי ונישואיהם מתפרקים (סוף ספוילר). מכל התפקידים בעולם, ולמרות שהוא בדר''כ עד עכשיו לא שיחק בבלוקבאסטרים (כפי שאציין בהמשך) - ריאן בחר לאחר מכן לשחק דווקא את ג'ייקוב ב"טיפש מטורף מאוהב" - המאהב הצ'ארמר והמניאק שמחליף בחורות כמו גרביים, רק בשביל להיתפס ולהתאהב באחת שבסופו של דבר תיישב אותו. שני הסרטים הללו הם הפכים מוחלטים אחד של השני, אם כי שניהם מדברים על אותו נושא - המורכבות של אהבה, נישואים ומערכות יחסים רומנטיות. לבחור לשחק ככה, תפקיד אחר תפקיד, בעיניי זה כמו להגיד "היי, זו דרך אחת להסתכל על הנושא הזה - וגם זו דרך אחת. מצד אחד אני מזדהה עם רגשותיו ומאמציו של דין להיות בעל אוהב ומסור, אבל אם נשכלל את התוצאות של מעשיו נגלה כי הפסיד גם את עצמו וגם את נישואיו בעקבות כך, ומצד שני אני מזדהה עם ג'ייקוב שהרשה לעצמו להדחיק רגשות אך להגשים עצמו כגבר ולחיות חיי מותרות - אם כי מעולם לא הרגיש דבר כלפי אף אחת, רק בכדי למצוא לבסוף את האחת ולהבין שדרכיו אינן באמת דרכי אושר. אולי בסופו של דבר צריך למצוא את האיזון בין שתי הדמויות הללו". כמובן שזה לא ציטוט אמיתי אלא רק מר גוסלינג יושב ומדבר איתי על כוס קפה בתוך המוח שלי. אם זה לא מה שהוא מנסה להגיד כשחקן, אז אני בן זונה שחושב יותר מדי - אבל זה חלק מהיופי בצריכת אמנות, וזה חלק מהיופי באמנות עצמה - ריאן משאיר לי ולעוד מיליארד צופים את הספק הזה על מנת לפרש את מה שבא לנו לפרש. וזה רק עוד סממן ללמה משחק זה דבר כ'כ נפלא בפני עצמו. מה עוד אפשר להגיד על השחקן הגדול שהוא? כן, הוא יכל לשחק בביג פאקינג בלוקבסטרז עד לשארית חייו מגיל צעיר, בתור אחד שזכה לתשומת לב רבה עוד בצעירותו כאחד מטירוני ה"מיקי מאוס קלאב" - אבל כשחקן רציני מתחיל בחר תחילה להתמקד בפרוייקטים שעניינו ואיתגרו אותו באמת כשחקן, ועל כן שיחק במספר סרטי אינדי זניחים ולא זניחים. דווקא באותם "סרטים קטנים" אפשר להבין לרגע למה משחק זו מלאכה קשה אך נפלאה. גוסלינג ממגנט, משכנע, מסוגל להתניע את העלילה ואת הסרט כולו גם אם זה סרט לא קצבי במיוחד, כמו "Half Nelson" המצויין או "The Believer" ההזוי שם שיחק יהודי אנטישמי (הו כן). גם אם הסרט איננו מותאם לקהל רחב אלא יותר לביה''ס לקולנוע ("Stay" עם תסריט מבריק אבל מורכב למדי), וגם אם זה סרט אימה עם סנדרה בולוק - לגוסלינג יש את היכולת למקד את התמונה ובו זמנית להישאר תעלומה.

 

בזמן האחרון כולם מדברים עליו. ובכן, זה די קל בהתחשב בעובדה שנכון לעכשיו מוצגים שלושה סרטים שלו במקביל (כן, אם שאלתם אז מדובר ב"דרייב", "טיפש מטורף מאוהב" ו-"משחקי שלטון"), הוא אחד השחקנים הכי מבוקשים בהוליווד כרגע וכן, הוא הימור בטוח בעונת האוסקרים הקרובה. איך יכולתי שלא להרגיש שהזיזו לי את הגבינה? רק לפני חצי שנה אני מדבר עליו עם כל איש שני שאני פוגש ולאף אחד אין מושג על מי אני מדבר, חוקר את הפילמוגרפיה שלו עם אורי ושאר חברים, מקשיב אפילו ללהקה שלו (המצויינת יש לומר) "Dead Man's Bones" ונותן לכל שיר לשקוע עד לעצמותיי - ועכשיו הוא חלקתם של כולם עם "דרייב" הפולחן המיידי, עם "טיפש מטורף מאוהב" הקומי-רומנטי - וזה עוד למרות שהצלחתי להדחיק את היותו "החתיך מ"The Notebook"?? פתאום הוא לא רק איש רנסנס אוונגרדי כזה ש"רק אני מבין את האמנות שלו". פתאום הוא שייך לכולם. העיתונים מלאים בכתבות עליו (טוב שרונה קופרבוים לא ביצעה התערטלות בפומבי על מעלליו בכתבה האחרונה ב7 לילות), ובאשר לתעשיית הקולנוע - פתאום הוא..ג'וני דפ 2. כולם רוצים אותו בסרט הבא שלהם. כולם רוצים חתיכה מריאן פאקינג גוסלינג. זה היה מוזר לראות את זה קורה בדיוק אחרי שזיהיתי את השחקן המצויין שהוא, אבל כמו תמיד, אני מתמודד עם זה בסדר. אני משתדל לא להיות ה"מעריץ הממורמר" ששונא את העוגה דווקא כשכולם אוהבים אותה, למרות שעמוק בפנים הוא חולה על המתכון והוא יודע שבמוקדם ובמאוחר הפופולריות הייתה צריכה להגיע. לא איכפת לי, כל עוד הוא נשאר נאמן לדרך האמנותית שכ'כ אפיינה ועדיין מאפיינת אותו up to this very date. כל עוד הוא ימשיך לגרום לי לשאול שאלות ובו זמנית לספק לי תשובות, כל עוד הוא ימשיך לגרום לי להסיק מסקנות לגבי חיי שלי ולצאת מחוזק מן האולם, כל עוד הוא ימשיך לתת לי כ'כ הרבה השראה כפי שנתן לי עד עכשיו - למה שיהיה איכפת לי מהפופולריות שלו? ההפך הוא הנכון, הרי לאחר חשיבה רציונלית כל מעריץ או אדם שמעריך אמן -כלשהו- אמור להבין שפופולריות היא לרוב ברכה, ותפיסה נכונה של האמן אותו אתם אוהבים (חבל שאי אפשר רק להגיד את זה על קינגז אוף ליאון, הא?).

 

השבוע אני אראה את "דרייב", ואני בטוח שהוא לא יאכזב אותי. אני אבחן כל הבעת פנים שלו, כל מילה ומילה שיוצאת לו מהפה ולמרות שלא הוא הגה אותם, אני אדע - להיות ה"אמצעי" זה דבר נהדר. אני זוכה לחזות ביצירת אמנות מהלכת. איש רנסנס אמיתי שגורם לאחרים לראות דברים באור קצת אחר. לחשוב מחוץ לקופסא. מעטים הם האנשים שגורמים לי להבין כמה שאני אוהב אמנות. כמה ששווה לחיות רק בשביל להרגיש או להבין. ריאן גוסלינג הוא אחד מהם. ולסיום, קולנוע במילותיו שלו:

 

"I think it's more interesting to see people who don't feel appropriately. I relate to that, because sometimes I don't feel anything at all for things I'm supposed to, and other times I feel too much. It's not always like it is in the movies."

נכתב על ידי , 7/11/2011 01:41   בקטגוריות קולנוע, סרטים, אומנות  
12 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



על הדיור, צ'ה, מחאה חברתית, איכפתיות, ואיימי וויינהאוס.


היי. כאן נתנאל הרש, בן 20 מרחובות. מוזיקאי במקצועי, משרת כרגע בצה''ל. אינדוידואל. בן אנוש. אזרח ישראלי. תרשו לי להניח בצד את פראנקי לרגע. זה יהיה פוסט שונה מן הרגיל. וואוו. אני עדיין אינני מעכל כמה זניחה עשויה להיות שנה שלמה, או שנתיים שלמות, או עשורים, או שנות אור, או עידנים, כמה כל אלה מתגמדים לעומת רגע אחד של הארה. הרגע הזה שבו נדלקת לך נורה מעל הראש, בין אם היא נורת באגס-באני מסרט מצוייר או נורית אזהרה אדומה ומדממת. כמה כל החיים שלך עשויים להתגמד לעומת רגע אחד קטן ועמוק של תובנה. של התחדשות. של להמציא את עצמך מחדש. אני מרגיש מוזר. אני בסערת רגשות, וכ'כ הרבה דברים נופלים עליי בטיימינג הזוי ובכל זאת, די מדוייק. זה היה סופ''ש מכונן בחיי, ואני אפילו לא יודע באיזה אופן הוא השפיע עליי או מה מידת האימפקט; אני רק יודע שזה דבר חיובי, ושמכאן אפשר רק לנסוק למעלה. אבל האמת היא, שזה התחיל עוד לפני הסופ''ש הזה.

 

לפני כמה שבועות סגרתי שבת בבסיס. מכל הדברים בעולם, קצת לפני מוצאי שבת, סביבות שעה 6 בערב, דווקא אז לקחתי את השלט וזפזפתי בין הערוצים וראיתי את "דרום אמריקה באופנוע", הסרט שמגולל את סיפור מסעו של צ'ה גווארה וחברו אלברטו גראנאדו שניה לפני שהוא הופך למהפכן, וככל הנראה אותו מסע שהצית בו את אותו ניצוץ שעשוי לשנות סדרי עולם. יכולתי לעשות אלף ואחד דברים באותו רגע - אבל לא, סגרתי שבת דווקא באותו סופ''ש שבו יס עושים פאקינג ספיישל סרטי דרום אמריקה (ואין לי יס בבית) ולא הייתה לי עבודה באותו רגע ויכולתי לסתם ללכת לישון או פשוט לנוח - אבל ראיתי סרט. זה סרט טוב, בלי מילים מפוצצות עכשיו. זה סרט שמספר טוב סיפור שהוא אמיתי. לאחר מכן קניתי את הספר עליו מבוסס הסרט, הלוא הוא יומן המסע של צ'ה מאותה שנה מכוננת בחייו, מארגנטינה ועד ונצואלה ובחזרה; עכשיו תנו לי לפוצץ למקטלגים את הבועה: לא, אינני קומוניסט, ולא, גולת הכותרת של הפוסט הזה לא יהיה "פועלי כל העולם התאחדו" או, אנערף, "Unida Latino Americana" או וואטאבר, בסדר? ביי ביי צינים והורסי מסיבות; הסרט גרם לי להסתקרן ולדעת מיהו צ'ה האיש, שהצטייר לפחות בסרט כנפש רחומה שרואה את עוולות העולם (או באופן יותר ספציפי האינדיאנים והשכבות החלשות שנעקרים מאדמותיהם ע''י אנשי הון ושלטון) לראשונה פנים מול פנים ומשהו נשרף לו מבפנים, משהו בוער בו והוא איננו יודע מה זה, או מה לעשות עם זה (טוב, לפחות עד לסוף הסרט). ארנסטו "צ'ה" גווארה היה ארגנטינאי ממעמד הביניים that didn't give a shit about anything עד שהמציאות נזרקה לו בפנים כמו עוגת יומולדת בסיטקום גרוע; עכשיו, מאחר ועדיין לא קראתי את הביוגרפיה שלו ואני עדיין לא יודע עליו הרבה, נניח אותו בצד בנתיים, ורק נציין שכמו שזה נראה לי עכשיו, האיש המעניין הזה היה אדם עם כוונות טובות שבסופו של דבר תיעל את האנרגיה שלו למקומות איומים, אלימים וסותרים לחלוטין את כל הגישה ההומנית ההתחלתית שלו - אם כי אני שומר לעצמי את הזכות לשנות מסקנות אלו לאחר שאקרא עליו יותר ואדע עליו יותר. עכשיו, נעזוב את צ'ה בצד, ונגיד רק שזה היה הטרום-שינוי שחל בי. התבוננות באדם ממעמד הביניים שרואה עוולות חברתיות וחש כי המים מתחילים לרתוח אצלו עמוק בפנים. אדם שבאיזה שהוא אופן, יכולתי להזדהות איתו, בין אם זה כי גם אני ממעמד הביניים פחות או יותר, או כי אני מרגיש שגם אני אדם די קשוב לסביבה, או סתם כי הוא הרפתקן, רומנטיקן ואיש רנסנס - כל מיני תגיות שבעוונותיי אני מתיימר להיות מזוהה עמם.

 

פאסט פורוורד לשבוע שעבר. אני לא זוכר מה עשיתי בתחילתו, אבל זה לא היה משהו מעניין. ביום שישי הייתה הופעת רחוב של חברים טובים שלי. "אגב אחי זה קרוב לחבר'ה עם האוהלים ברוטשילד, אתה לא מבין מה הולך שם, ממש וודסטוק 2". זו הייתה הפעם הראשונה ששמעתי על מחאת הדיור. תנו לי להסביר לכם משהו: כן, אני קורא עיתון, רואה חדשות (ובעיקר לונדון וקירשנבאום), תופס מעצמי אעלק אינטלקטואל ומנסה להגות דעות פחות או יותר רק על מנת להישאר שפוי ולא להרגיש כמו איזה צנון שסתם צומח ממש במקרה על אדמת ישראל; אבל אני אף פעם לא עושה עם זה שום דבר. הרבה פעמים אמרתי לעצמי, במגוון רחב של עוולות חברתיות או אבסורדים משמעותיים בחברה הישראלית (או הבינלאומית אפילו),"היי..זה ממש דפוק, וואט דה פאק? אני לא מאמין שזה באמת קורה.." - והולך לישון. זורק לפח את העיתון, מכבה את הטלויזיה, שם את האלבום החדש של הלהקה הקולית ההיא או תופס גיטרה בעצמי ו..מתרכז בעצמי. וואוו, חתיכת איש רנסנס הא?

 

אז הלכתי לראות את חברים שלי מנגנים ברחוב. הם היו מצויינים, הם עוד יהיו שם גדול ברוקנרול הישראלי יום אחד. הייתי איתם לאורך כל ההופעה, שהייתה ברוטשילד פינת אלנבי. היו להם את כל הכלים, ובעל עסק באיזור נתן להם ברוב אדיבותו את החשמל מהמסעדה שלו. איזה 3 שעות בערך של רוקנרול מפוצץ לפנים, ואז מגיע איש מוזר ומגניב בתחתונים (לימים איש מרכזי במאבק לדיור בר השגה, רק שבאמת שאינני זוכר את שמו) שצועק לעברם של החבר'ה, "היי! מה המצב חברים? שמענו אתכם ופשוט אמרנו לעצמנו שאתם חייבים לבוא ולנגן שם, איתנו! אז באנו עם רכב ואנחנו נעזור לכם לקחת את כל הכלים, ננסה לסדר חשמל מאיפשהו ובואו תנגנו שם זה למטרה טובה". החבר'ה התרגשו, אחד החברים שלי אמר לי שהוא באמת רצה להרגיש מעורב באופן כלשהו כי זה באמת מאבק חשוב. בשלב הזה, אם להודות באמת, אני עדיין לא כ'כ יודע במה מדובר. אבל משהו בתוכי אומר לי שיש פה איזה רצף אירועים מיסטי שהולך לסחוף אותי ללידה מחודשת. הם העמיסו את כל הציוד לרכב ונסעו, אני הלכתי ברגל לרוטשילד בצד כיכר הבימה כי אני לא מהלהקה (אם כי האיש בתחתונים היה בטוח שאני כן, כי הוא כל הזמן שאל אותי אם הבאנו את כל הציוד ואנחנו מוכנים..). אז הלכתי, מסוקרן למוות ומנסה לעכל את כל העניין. ואז הגעתי למאהל. עכשיו, תבינו דבר אחד, לפני שבוע היה שם באיזור הבימה אולי מאהל אחד וחצי פלוס 3-4 אוהלים קטנים, עם גנרטור מסכן שכל תכליתו היא..ובכן, מיקרופון לפעילות קריוקי שיוצא מתוך לפטופ קטן. אבל כשהגעתי לשם, זה היה הדבר הכי יפה בעולם. וזה לא היה משנה בכלל כמה דפוק או בלתי מאורגן בעליל זה היה נראה, כי סוד הקסם היו האנשים. מלא אנשים, במיליוני צבעים. באמת סוג של וודסטוק, לפחות דיאז, ונכון, היה רוב של צעירים באותה עת, אבל זו הייתה רק ההתחלה והיסוד עדיין לא הונח בשלמותו. הקריוקי הופסק לרגע ומישהו התחיל לנגן שיר מקורי שלו באנגלית, ובמקרה הוא גם היה זמר מצויין. אני מסתובב ואני רואה את כל השלטים וכל המודעות והפליירים - ושוב פעם, האנשים, גאד דמאט כמה אנשים! הדבר הראשון שעלה לי לראש זה צ'ה גווארה והפלאשים האלה של האינדיאנים המסכנים מהסרט. בשלב הזה אני עדיין לא מבין בכלל על מה המאבק (אלוהים כמה שזה מביך להודות בזה), אבל באותו רגע זה לא כ'כ שינה לי. הרגשתי פתאום בבית. ראיתי סביבי מלא, מלא אנשים, שלמרות שזה לא היה ודאי - הרגשתי שאיכפת להם ממשהו. ואז, באנג! פתאום הבנתי משהו. אני רוצה שיהיה איכפת לי ממשהו. לא איכפת לי מכלום, חוץ מעצמי. אני אנוכי. זה דפוק. זה ממש פאקד אפ. הייתי על סף דמעות. הזמר ההוא באמת שר מצויין. אני לא זוכר את הליריקס, אבל המילה "חופש" כמדומני, ובאנגלית כמובן, צצה מפעם לפעם. זה היה מצמרר. לא ידעתי מה לעשות כ'כ. הוצאתי את המצלמה וצילמתי וידאו, ואז קלטתי שלידי עומדת בחורה ומצלמת את הבחור עם אותו פלאפון בדיוק. שנינו התבוננו אחד בשניה ופרצנו בצחוק. "איזה חרא פלאפון הא?" -"חח, כן לגמרי! כל החרטא-ברטא מגה פיקסלים האלה ובשביל מה, בשביל לא להצליח לראות כלום במצלמה בסופו של דבר!". שנינו הנהנו בהסכמה, ואז היא המשיכה וסיפרה לי כמה שהיא איננה אקטיביסטית ושהיא הכי "לא בחורה של הפגנות" ושההורים שלה הרימה גבה כשהיא אמרה להם שהיא הולכת, "אבל המאבק הזה באמת נראה לי חשוב כי זה פשוט הזוי שאנשים שלומדים או עובדים צריכים להוציא יותר מחצי משכורת על שכר דירה, זה פשוט משוגע". טוב, מיותר לציין שהמשפט הזה הספיק לי בשביל להבין מה לעזאזל כולם עושים פה. החור בהשכלה תם ונשלם. בואו נודה באמת, לא צריך להיות גאון בשביל להבין את זה. בין אם אתה סטודנט, חייל משוחרר, עובד או גימלאי - יקר לחיות במדינת ישראל. רבים יאמרו שבעוכריה של המחאה נמצאת העובדה שהם לא באמת למדו את הנושא ושהם פשוט מקטרים, אפילו "מפונקים" קראו לנו (כן, לנו), אז לזה אני אומר - אוי, אני ממש מצטער שאני אינני כלכלן וסתם אזרח פשוט. מתנצל מקרב לב שאין לי פיתרון חכם שהגיתי בעצמי. אלוהים ישמור, בשביל מה יש נבחרי ציבור? בשביל לשבת ולגרבץ? אני לא חייב למצוא פיתרון. חובתי האזרחית היא לצעוק כשהבית שלי נשרף. אני משתחרר עוד שנה. החלום שלי הוא לשכור דירה בת''א ולממש את יכולותיי כמוסיקאי בסצינה התל אביבית הפורחת. אני לא רוצה לחיות על חשבון ההורים שלי לנצח, ועל כן אני מבין למעשה כמה שהמאבק הזה רלוונטי כלפיי. לראשונה בחיי אני מזהה שיח ציבורי שאשכרה מתעסק בדברים שנוגעים בחיי שלי, האישיים, החולמניים, המטושטשים והלא מחוברים לקרקע שלי כ"חי בלהלהלנד" מס' 1 במדינת ישראל, יותר מדודו אהרון - נתנאל הרש, נתי, פראנקי, היפסטר מטומטם מרחובות. פתאום איכפת לי ממשהו. הזיזו לי את הגבינה. אבל אז אני מבין גם עוד משהו; כל הזמן הזה הזיזו לי את הגבינה ולא היה איכפת לי. כל האישוז של כל מה שמדברים עליו בעיתון ובטלויזיה ובאינטרנט, זה הכל רלוונטי כלפיי - ועד עכשיו לא עשיתי עם זה כלום. פאקינג שיט. זה היה מפתיע.

 

לא, אני לא היפי מסריח ולא, גברת מירי "גרביים", אני לא "ילד עם גיטרה שחושב שיכול לחיות במנהטן". אני ילד עם גיטרה שרוצה לחיות בת''א, ועם זאת, לאחר שלמדתי מעט את הנושא (למרות שלא חלה עליי חובה לעשות זאת) אני יודע שיקר לחיות גם בפריפריה. אני אומנם ילד עם גיטרה, אבל ההוא הוא פנסיונר שחי בתנאים מכפירים וההיא היא אם חד הורית שעוד שניה עוברת לגור עם ילדיה ברחוב כי היא פוטרה וההם הם סטודנטים שכל החיים שלהם חיו בצפון אבל אין, פשוט אין להם תעסוקה בעיר מולדתם בתחום בו בחרו לעסוק בחיים. אז מה תגידי להם? לנו? לי? מה זה משנה בכלל מאיזו אוריינטציה אנחנו?

 

הייתי שם כל הלילה. התרגשתי, אבל עדיין לא הייתי בטוח מה קורה. דפני ליף (הסטודנטית הפיונירית לקולנוע שהחלה בספונטניות את המאבק מתוך אקט של ייאוש) הבטיחה לאחד החברים שלי "וודסטוק אמיתי", וזה קצת ביאס את שנינו כי רצינו שהעיקרון של המאבק ישמר (כן, שניות אחדות אחרי שהבנתי על מה הוא בכלל, או וול..). כל מיני אנשים תמהונים חטפו את המיקרופון ואמרו דברים מוזרים או לא קשורים, וכשרוסי שיכור התחיל לדבר על החיים שאחרי המוות אז כבר בכלל הרמתי גבה. אבל עדיין ידעתי שהכוונה היא טובה. החבר'ה הופיעו שם ופתחו בתקווה, כי בכל זאת, אם וודסטוק אז עד הסוף - אבל בגירסה משלנו; הלכתי משם ברגשות מעורבים, אבל עדיין עם חיוך, מ2 סיבות: אחד, כי למרות כל החסרונות של המאבק דאז, עדיין הרגשתי שמדובר במאבק טהור, א-פוליטי ולחלוטין כלל-חברתי, אינטרס משותף לכל המגזרים וסוגי האנשים והחייזרים גם יחד, אזרחי מדינת ישראל; שני, זה סתם בגלל שהייתי בדרכי לפאב האהוב עליי.

 

כל השבוע חשבתי על המאבק. כבר דמיינתי את עצמי דופק נפקדות ופותח אוהל בעצמי, ומדמה את עצמי לחייל מהסרט "שיער" שנשאב בעל כורכו למאבק חברתי, אבל אז דפקתי לעצמי סטירה ואמרתי לעצמי שזה יהיה בדיוק ההפך ממה שאני צריך לעשות. אם אדפוק נפקדות בגלל דבר כזה, אהיה בדיוק אותו אידיוט שנמצא שם סתם כי זה מגניב. הרי ידעתי בתכלס שאני יכול לבוא ולהפגין סולידריות בסופ''ש. חוץ מזה, השירות שלי הוא באמת חשוב, לא משנה כמה רע אני מרגיש לפעמים במערכת הצבאית עצמה, אני פשוט יודע שאין מישהו אחר שיעשה את זה ושאנחנו חייבים להגן על עצמנו. בכל אופן, בגלל שהמאבק איננו פוליטי, בשבילי לפחות ואני מקווה שגם בשבילכם (ואני רוצה לומר בהזדמנות זו לאלדד יניב מ"השמאל הלאומי", שציין בראיון לידיעות אחרונות שלדעתו מדובר במחאה פוליטית - שלא, מחאה חברתית היא איננה בהכרח פוליטית. נכון, היום בעצרת צעקו להפיל את הממשלה, אבל לא כולם, ודפני ליף סמל המאבק אמרה בעצמה שהמצב הרעוע הוא תוצר של כל הממשלות הקודמות גם יחד(!); הנקודה שלי היא, שהמחאה היא צעקה, הכוח שלנו להצביע על משהו ממש ממש מטומטם ואבסורדי שקורה במדינה שלנו, ואני לא בהכרח רוצה להפיל ממשלות ולהחליף משטרים ולשנות צורת שלטון - אני רק מצביע על משהו שהוא מפגר, ואפילו נותן הזדמנות לממשל הנוכחי להילחם על הקול שלי; אם הוא לא יתקן את העוולות, אז תאמין לי שאשתמש בנשק האולטימטיבי שלי כאזרח - הפתק בקלפי..), הרגשתי שאני מסוגל להזדהות איתו, כי אני לא באמת יודע מהן דיעותיי הפוליטיות. אני חי כרגע בהרגשה שאני לא יודע מספיק (למרות שאני סופג מידע בקצב מהיר בשנה שנתיים האחרונות) על כלללללל האישוז שמטרידים את הישראלי הממוצע, על מנת להחליט באמת דיעותי מהן. אני אפילו לא זוכר למי הצבעתי בבחירות הקודמות (באמאשלי). גם התנחמתי בעובדה הזאת כי לחייל אסור להביע דיעות פוליטיות, או להשתתף בכלל במחאות, אז כל פעם שדיברתי על זה עם מישהו היה לי חשוב לציין כמה שזה לא פוליטי, אחרת הלך על התחת שלי, אבל באמת האמנתי ואני עדיין מאמין בזה. אנשים התחילו לשאול אותי במה מדובר, אז הסברתי להם את כל מה שידעתי והבנתי שעומד מאחורי זה. על כמה שיקר לחיות במדינה הזאת וכמה שזה אינטרס משותף של כולנו כאזרחים לחיות ולהתפרנס פה בכבוד.

 

הסופ''ש הנוכחי שלי התחיל לי רשמית בחמישי בצהריים בתחנה המרכזית בי-ם. פגשתי בחורה, חברת ילדות שלי שלא ראיתי כבר המון זמן, ושלא דיברנו שנים בערך, כמדומני בגלל ריב או..שקר כלשהו שכזה; זכרתי שרבנו אבל לא זכרתי על מה, וזכרתי שאני כועס ושאסור לי להרפות כי "אני הייתי הצודק", אבל היא פשוט עמדה שם לבד ולא היו אנשים אחרים שאני מכיר בסביבה, והייתי שניה מהצטלבות המבטים כך שהבנתי שאני חייב לומר את המילה הראשונה. "היי X, מה קורה?". "היי! נתי-"..שיחה ארוכה. מאוד. זה היה בלתי נמנע שנדבר על כל מה שקורה במדינה. היא אמרה דברי חוכמה. היא אמרה דברים שגרמו לי להרגיש מטומטם, היא נתנה לי רושם כזה חזק של "אני אינטלקטואלית נעים להכיר", שהבנתי שאם לא אפעיל את המוח ואתן לה קצת פייט בעצמי, כדאי שפשוט אסתובב ואקח אוטובוס לכיוון אחר. זו הייתה עוד תזכורת שלא היה איכפת לי מספיק עד עכשיו, ושל איפה לעזאזל הייתי כל הזמן הזה. כנראה בבית מקשיב לארקטיק מאנקיז.

 

כבר שכחתי מתי הודיעו על עצרת המחאה, אבל אם אני זוכר נכון נודע לי עליה רק ביום חמישי כך שזה לא שינה יותר מדי. ידעתי שאני הולך להיות שם. ביום שישי לעומת זאת, ידעתי איפה אהיה - במסיבת אינדי באוזן בר, בסימן..ארקטיק מאנקיז כמובן. ידעתי שהולך להיות אדיר, ובדיעבד באמת היה אדיר..אבל הלב שלי לא היה שם באמת. כשהגיע ערב שישי ונסעתי עם החברים שלי למסיבה במונית שירות, עברנו בשדרות רוטשילד. אני זכרתי בראש מאהל וחצי. ידעתי מהתקשורת שזה התרחב למימדים אסטרונומיים, ומן הסתם ידעתי גם על האוהלים בכל רחבי המדינה (ראיתי גם כאן ברחובות, עירי), אבל זה כעין וכאפס לעומת נסיעה של 10 דקות בכביש ליד רוטשילד. הרגשתי כמו ילד קטן שרואה בחלון ראווה צעצוע סופר אווסומי. אני יודע שזאת דוגמה לא טובה כי זה קצת מוציא אותי קוף, אבל זה לא היה כמו אוננות, זה באמת הרגיש לי כמו.."אני צריך להיות שם, שם קורה הדבר האמיתי..שם יש מלא אנשים שאיכפת להם ממשהו, וגם לך איכפת עכשיו ממשהו". הגענו למסיבה והיה מגניב, באמת. היו שם מלא אנשים שאני מכיר, אפילו קוראים בבלוג הזה כי מן הסתם קהילת האנגלופילים המוזיקלים או סתם אוהבי אינדי/מוזיקה טובה היא מצומצמת וכולם מכירים את כולם. ראיתי איזה 2 אקסיות שם, וגם בחורה שאני דלוק עליה כבר זמן מה הייתה שם. בקיצור, היו לי את כל הסיבות שבעולם להיות שם ובכל זאת לא רציתי כ'כ להיות שם. הצעתי בצחוק לחבר הכי טוב שלי שנוותר ונלך לאוהלים, אבל הוא צחק ודילג באלגנטיות על ההערה הזו. היה בהערה שלי קמצוץ של אמת. כשהתחילה המסיבה, אם להודות באמת, וזה יפתיע אתכם - שכחתי מהכל. שוב הייתי מר.לא איכפת לי מכלום. אני קצת כעסתי על עצמי על זה במהלך המסיבה, אבל עכשיו אני גם מבין כמה שזה חשוב לא לאבד את עצמך כפרט, ואת מה שעושה לך טוב, כי זה בדיוק סוג הדברים שגרמו לאנשים כמו צ'ה גווארה ללכת לאיבוד באפלה; שום דבר לא חייב להיות שחור ולבן, אני לא חייב לוותר על דברים מהנים בשביל מאבקים חברתיים ובו בעת אני יכול גם לוותר מעט על מותרות כמו מסיבות מגניבות בשביל ללכת למחות למען מטרה שאני מאמין בה. בקיצור, הסוד הוא למתן ולאזן את העניינים לידי סדר עדיפויות הגיוני.

 

כשנגמרה המסיבה הלכתי לאוהלים. הייתי שיכור ומבסוט מהמסיבה אבל הייתי ממש, ממש עייף. בערך כמו כמה שאני עייף עכשיו, רק מינוס פוחד מהשעה כמו שאני פוחד ממנה עכשיו כי מחר אני קם מוקדם ואתמול לא הייתה לי את הדאגה הזו. הגעתי לשדרות רוטשילד ונפעמתי שוב מגודל התופעה. זה היה פשוט מקסים. קודם כל, חיפשתי מים. אישה נחמדה ישבה ליד דוכן של..מים, חייכתי אליה בנחמדות ושאלתי אם אני יכול למזוג לעצמי כוס. "בודאי שאתה יכול! יש פה גם פירות, עוגות..תתכבד!". פתאום אני קולט את האיש בתחתונים (צריך לעשות עליו סרט יום אחד) לידה. "הוא בטח שכח אותי כבר אז לא נגיד שלום", הרהרתי לעצמי. כוס שניה ושלישית ורווה צמאוני, והמשכתי ללכת. עצרתי בחבורה הראשונה שראיתי. הם ניגנו שירים שאני לא מכיר, אבל זה היה חביב. הרגשתי לא לבד. שוב הרגשתי שאני בחברת אנשים שאיכפת להם ממשהו, למרות שחזותית הם כשתי טיפות מים וודסטוק, וגם אם תוכיחו לי מדעית ועובדתית שהם ריקים מתוכן ובאו לשם רק לשם נגינה בגיטרה - זה פשוט לא משנה לי כלום, מה שמשנה זה מה שהם סימלו בעבורי - איש שכן איכפת לו, ובשבילי - גם להם היה איכפת. "אתם אנשים יפים", זרקתי בנונשלנטיות. "גם אתה!", אמר הבחור עם הגיטרה. המשכתי הלאה. עצרתי אצל "אגודת אמני הרחוב". כל אחד שם יותר מגניב מן האחר. כך היה גם עם כל חבורה שלידה נעצרתי. פשוט הסתובבתי בין האנשים ולא משנה היכן נעצרתי, חשתי רצוי. ספגתי אהבת-חינם במובן הכי טהור של המילים הללו וניסיתי להראות אהבה גם כן, בין אם זה בחיוכים או פשוט בהקשבה לדיבורים ולנגינה. בבוקר חזרתי הביתה.

 

קמתי ממש מאוחר, לא ידעתי מה לעשות עם עצמי. הייתי גמור, מת מעייפות - וקמתי באיזה 2 בצהריים. התבאסתי ולא ידעתי כ'כ על מה. התנחמתי בעובדה שהערב אני בעצרת. הערב אני שוב בחברה של אנשים שאיכפת להם מהעתיד שלהם, ועמוק בתוכי אמרתי לעצמי שמבחינה אישית יהיה זה טקס הקבלה שלי כ"איש שאיכפת לו" בקרב "אנשים שאיכפת להם". יצאתי לכיוון ת'א עם חבר אחד. לא כ'כ היה איכפת לו מהעצרת. זה בסדר. לא מאשים אותו. גם לי לא היה איכפת מכלום לפני דקה וחצי בערך. או שאנשים יסבירו לו יום אחד, אם הוא ירצה גם אני אהיה ביניהם, או שהמציאות עצמה תכה בו והוא יבין שתוקעים אותו בתחת כמו שתוקעים את כולם - או שהוא לא יבין כלום וימשיך לחיות את חייו כפי שהם. אגב, שלושת האופציות הן בסדר גמור מבחינתי. שכל אחד ישתדל להסתכל על עצמו וישאל את עצמו אם מה שהוא עושה בחיים נכון מבחינתו, כל עוד אתם מסתכלים במראה ולא מקיאים, אז כנראה שהכל בסדר ואתם חיים עם עצמכם בשלום - אם לא, אז..תעשו עם זה משהו. ביקרנו בדירה של אחיו. שם גם נודע לי שאיימי וויינהאוס מתה. זה היה פשוט בסמס אחד מחבר (שהפך אח'כ למטר של מיליארד סמסים מחברים אחרים, כל אחד בצורה אחרת, פעם בצורת שאלה ופעם בצורת קביעת עובדה). "איימי וויינהאוס מתה". וואט דה פאק רציני. לא הספקתי לעכל. גם עכשיו אנ'לא מעכל. אני לא מאמין שזה קורה, לא רוצה להאמין שזה קורה. איפשהו אני מרגיש שיש לי חלק במוות שלה. אני מרגיש חרא שרוקנרול, אחד הדברים שאני הכי אוהב בעולם, היא תרבות שרק מקדשת ומקדשת כל פעם מחדש את האלילים שלה במותם ולא בחייהם. אני מרגיש שאני רצחתי אותה. הבנתי פתאום כמה שסמלים זה דבר דפוק. עדיף לכתוב את הפוסט הזה עכשיו (ולקום מחר בבוקר מבואס שלא ישנתי במקום), ולעבור שבוע קשה בצבא, ומנגד לעבור בו גם רגעים משמחים ומצחיקים וכייפים, ולחוות אח'כ את הסופ''ש, ולבלות עם המשפחה, ולהנות מרגעים קטנים בחיים עם החברים, ולא להיות סמל - מאשר להיות סמל מת סטנדרטי הייתי בשוק אבל לא עיכלתי ואני עדיין מעכל כי הראש שלי היה בעצרת. עכשיו אני כבר איכשהו מחבר את המסקנות שלי מהמוות של איימי, באמת אחת הזמרות האהובות עליי ואני לא אומר סתם, למסקנות שלי מהניצנים של המהפכה החברתית פה במדינה. כי תכלס, זה פשוט הכל אותו דבר. כשאיימי מתה הבנתי עוד פעם בפעם השמונים בערך שתמיד כדאי לבחור בחיים (יענו דיי טרייד טו מייק מי גו טו ריהב? איי סיי יס יס יס!!!), ואם יש דברים שהם דבילים ואבסורדים לחלוטין בחיים האלה - אז ראבאק, תפעל כדי לשנות אותם! למרות סערת הרגשות, הצלחתי לתעל אנרגיות מכל הדברים שנפלו עליי לאחרונה למקום חיובי.

 

נפרדתי מהחבר הנ'ל ונפגשתי עם חבר אחר שלי בכיכר הבימה בסביבות שמונה וחצי. הרגשתי כ'כ הרבה דברים בו זמנית. קודם כל נפעמתי מהיקף האירוע ומהאנשים הבלתי נגמרים שצצים בכל חור. אח''כ קצת התחלתי לחשוש מרוב שלטים של מפלגות, בעיקר הצבע האדום, זה שמזכיר לי כל הזמן את הבאסה בהיסטוריה של איזה אחד, צ'ה גווארה. התחלנו לצעוד, זה היה מרשים. בהתחלה קצת התביישתי אבל חבר שלי עזר לי ותוך כמה אסוציאציות למשחקי כדורגל כבר הבנתי איך נכנסים לעניינים. כל משפט שהסכמתי איתו, צעקתי. "דור שלם דורש דיור"? צעקתי. "רוצים צדק לא רוצים צדקה"? צעקתי. "רוצים עכשיו צדק חברתי"? צרחתי!! אבל "ביבי תתפטר"? וואלה, מצטער, לא צעקתי. לא חיפשתי אשמים. חוץ מזה, ידעתי שבתכלס, האשם האמיתי הוא אני. אני, שלא היה איכפת לי מכלום עד עכשיו. וגם אתה, ואת, ואתם, וכולכם וכולנו - שגם אם לחלקכם היה איכפת ממשהו, אתם הצבעתם לממשלה הזו בדיוק. תתבלו את הארוחה הזו בעובדה שהמצב החברתי בקאנטים גם בגלל כל הממשלות הקודמות, פלוס העובדה שאני חייל - ולא, אני לא אצעק היום "להפיל את הממשלה". אם כבר, אז "להפיל את השאננות". שוב פחדתי מכל צבעי המפלגות שאני רואה, אבל פתאום הכל התהפך. ברגע אחד של תובנה אמרתי לחבר שלי, "עכשיו אני קולט משהו. זה מצויין שיש פה כ'כ הרבה צבעים, גם כאלה שמרתיעים אותי אישית, כי אם היה פה צבע אחד לכולם זה היה פשוט מסוכן". כן, אלו הם פני החברה על שלל צבעיה וגווניה וכן, יש גם שלטי מפלגות ואנשים שקוראים להפיל את הממשלה ואנשים שחושבים שזה מאבק פוליטי וכל זה רק גורם לי להבין עוד יותר כמה שזה לא מאבק פוליטי (אפשר להיגרר פה לדיון פילוסופי אבל נעזוב את זה בצד לרגע), כמה שבתוך הדבר הענק הזה יש פשוט כ'כ הרבה אנשים שונים - שבסופו של דבר, באמת שבאמת רוצים את אותו דבר. וגם בעצרת הדברים נאמרו. המאבק לדיור בר השגה, רפואת המתמחים, מאבק העובדות הסוציאליות, מאבק המורים, הפאקינג קוטג'. פור פאק סייק, הכל זה אותו דבר!! וכולנו רוצים גם את אותו דבר. אם אני צריך להגדיר את הדבר הזה בגסות, זה יהיה פשוט מאוד - לשנות את סדר העדיפויות של הישראלי המצוי, לשים את האישוז החברתיים במרכז. אנשים שבעים מאישוז של ביטחון, בעיקר כי אנחנו רואים שזה פשוט לא הולך לשום מקום. ואני לא אומר שזה לא חשוב, אם זה לא היה חשוב בעיניי אז לא הייתי משרת בצבא. אבל אני חושב שביטחון צריך להגיע בעקבות חינוך טוב. פרנסה. כלכלה יציבה. כל הדברים הללו יובילו אותנו להישגים בכל התחומים, ביניהם גם ביטחון. אלוהים ישמור - הבעתי עכשיו דיעה. מי היה מאמין. לראשונה בחיי, יש לי דיעה ברורה על משהו. קדימה כולם, לצלם בסמארטפונים שלכם, זהו רגע היסטורי: נתנאל אמר משהו שמסביר בבירור מה הוא חושב על המצב בארץ.

 

אבל אולי אפילו יותר חשוב מזה - שלאנשים יהיה איכפת. קוראים במדינה הזו דברים הזויים עכשיו. מחוקקים חוקים לא דמוקרטים, משתינים עלינו בקשת, אנחנו נמצאים בסכנה ממשית לקטסטרופה, די נו. נמאס לי, אבל אתם יודעים ממה נמאס לי? שאומרים נמאס ולא עושים כלום. אני עם השאננות שלי גמרתי. מעכשיו, אם איכפת לי ממשהו - אני באמת אצא לרחוב סטנדרטי מעכשיו, אם משהו מפריע לי, אני לא אסיים את דבריי ב"נמאס לי" בבית ואלך לאונן על פיצ'פורק וNME. אני גם אגיד את זה בחוץ, ואני אנסה לשנות את הדברים. כמובן, מיותר לציין - בצורה לא אלימה ומתוקף זכויותיי כאזרח להביע דיעותיי ולהפגין.

 

העצרת הייתה פשוט נהדרת. אני, בפעם הראשונה שאיכפת לי ממשהו, בקרב אנשים שאיכפת להם ממשהו, וזו איננה עצרת פוליטית (או לפחות בעיניי), בקרב אזרחים בשלל צבעים ומכל המגזרים האפשריים, ופאקינג שיט - איזו התחלה נהדרת לשנות את פני הדברים! גם את העולם עצמו וגם את עולמי הפנימי. האנשים שנאמו דיברו לעניין ובתמצות מדוייק על כל האישוז החברתים הבוערים במדינה. כל המאבקים שציינתי כבר למעלה, הדוקים יחדיו לידי דבר אחד פשוט - מהפכה חברתית. אולי אפילו יותר מזה - מהפכה של איכפתיות. אם לא של כל המדינה, אז לפחות שלי אישית. גם זה טוב, לבנתיים. וכמאמר דבריה של דפני ליף, היום היינו 15 אלף אנשים שאיכפת להם, והלוואי שבפעם הבאה נהיה חצי מיליון שאיכפת להם. הלוואי שלכל המדינה יהיה איכפת מעצמה. הלוואי שלכם יהיה איכפת מעצמכם. וכמובן, כפי שאמרתי בהתחלה - בלי לאבד את עצמכם כפרט, את מה שעושה לכם טוב. ארקטיק מאנקיז למשל. אבל עדיין..שיהיה איכפת לכם מעצמכם קצת יותר. זו המדינה שלכם, בין אם תרצו ובין אם לא. אף אחד לא יעשה בשבילכם כלום (אלוהים ישמור, אפילו הנבחרים שלכם), אתם צריכים לעבוד בשביל עצמכם אם ברצונכם להשיג תוצאות, לשנות את פני המציאות, לעשות מהפכות או אפילו סתם..לתקן דברים שהם פשוט, באמת, באמתתת דבילים וחסרי כל הגיון. תחי האיכפתיות, ויוה לה I CARE. סבבי.

 

וזהו. עכשיו אני הולך לישון. ביי, לילה טוב,

נתנאל הרש, נתי, פראנקי, איש שאיכפת לו, וואטאבר, נדבר, נשתמע, נתראה.

נכתב על ידי , 24/7/2011 03:50   בקטגוריות אהבה, אומנות, חלומות, זמן, טלוויזיה, כאב, מוזיקה, מוסיקה, מהפכנים, מהפכה חברתית, מנהיגות, קולנוע, סרטים  
12 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 




דפים:  
95,508
הבלוג משוייך לקטגוריות: משוגעים , פילוסופיית חיים , אהבה למוזיקה
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לFranky Hoon אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על Franky Hoon ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)