לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

השפיל, צורה מס' 7?


שפיל. יותר מדי אני משתמש במילה. אנשים עוד מעט יתחילו להפיץ שמועות: "שמעתם, צרי משתמש יותר מדי בשפיל" שיט חשפתי את שמי האמיתי. עכשיו כולכם תוכלו לחפש בספרי הטלפונים הזהובים שלכם ומה תגלו? "שרברבים (ע"ר)" כן כן! האמת המרה!

Avatarכינוי: 

בן: 36

ICQ: 178225164 



פרטים נוספים:  אודות הבלוג


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    מאי 2009    >>
אבגדהוש
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      

 
הבלוג חבר בטבעות:
 



הוסף מסר

5/2009

אתם הטחתם - צרי עונה



על אף שברקע אני קודח בתרגולים אינסופיים על מתמטיקה משעממת לפסיכומטרי הקרב ובא, מצאתי לנכון לרכז ולענות על כל השאלות בתגובות, או לפחות אלו שחזרו על עצמן ברמה גבוהה מהרגיל.
אז הבה.

*

יישור קו חשוב ביותר:

א. הפוסט היה פוסט דיון בלבד, בו הצגתי משוואה לוגית כלשהי - נתונים פעולה נתונים סימן תוצאה. הכל ניתן לשינוי. כלומר - אם למישהו הייתה הדרכה טובה או קבוצה טובה, יכול להיות שהוא חווה חוויה חיובית כלשהי שאין עליה עוררין. הכל אפשרי. אני לא יכול לחלוק על מציאות, אני כן יכול להציב את הנתונים שלי שלא סותרים את המשוואה, אלא מציגות מקרה כלשהו. לא קבעתי עובדות בשטח, לא התימרתי ולא אתיימר.

ב. כפי הנראה, רוב המשתלחים החליטו להתעלם מכך ולהתייחס לפוסט המגמתי שלי בתור מחקר עובדתי נטו. זו טעות גמורה. אני חוזר על סעיף א' - אך ורק דיון. הכל כמובן נעשה דרך שאלות סוקרטיות - דהיינו, הצגתי שאלות ודרכן הגעתי לתשובה שלי. אך כשם שבקלות אפשר לסתור את סוקרטס או לאמר שנתוניו שגויים - כך גם אפשרי כאן ואני לא סותר את זה, אלא להפך - כמו סוקרטס, אני מעודד שיג ושיח.

ג. אני לא שולל את המסע לפולין. אני לא  טענתי שהוא מיותר לחלוטין מבחינה אמפירית - הדבר היחיד שנתתי אמפירית הוא היחס העקרוני והמשוואה העקרונית של העסק. כמובן שהיא לא משוכללת, אבל היא כללית דיה. אם מישהו רוצה לסתור את זה, אנא. במקרה שלי, ע"פ הנתונים, הוא היה מיותר.

*

"אמרת שהייתה בעיה כלכלית. למה לא נקטתם בפעולות כדי לשנות את המצב? להוציא מלגות, לשכנע את העירייה וכד'?"

ובכן, למדתי במקיף שלא נתן לנו אופציות לעשות דבר כזה, פרסום המחיר לא היה קבוע וכאשר היה סופי לא יכלנו לעזור לאלו שרצו לצאת, היו מס' מלגות והן היו מצומצמות. אבל כפי שאפשר להבין, המניע הזה היה פחות בחשיבותו לעומת פאקטורים אחרים שציינתי.


"על פולין התבצעו הפשעים הגדולים כנגד היהודים, זה למה נוסעים לשמה."

אז בעצם תלמידי ישראל נכנעו סופית לדמגוגיה הנוראית שעשה עליהם משרד החינוך בצורה שפלה? כפי הנראה שכן. נכון,על פולין התבצעו הפשעים הפרקטיים, נאמר. שם נעשה הרצח. אבל ככה מסיטים אתכם מהעיקר - והעיקר הוא הרעיון שמאחורי זה. העיקר הוא כל האדיאולוגיה - כי היא זו שהניעה. העיקר הוא כל מה שמסביב, כל התנאים, שיכולים חלילה וחס ליצור שואה נוספת (ולא רק רצחי עם אחרים). העיקר הוא הקונספטואלי ולא פרקטי.
יתרה מזה, היום המקום הוא רק קבר אילם. גם מאידנק, שנראה ריאליסטי, הוא חידוש. בעצם כל המחנות הם כמובן כבר לא מחנות - אלא מוזואונים. על כן, מבחינה לוגית, יותר הגיוני לבקר ביד ושם, שהוא מוזיאון מעולה לעניין.

"איך אתה יכול לבקר משהו אם לא ניסית אותו בעצמך?"

נורא בפשטות. אני לא מנסה הרואין - אני יודע לא לקחת אותו. ישנו עקרון אנושי נורא פשוט שמשותף להם, על אף ששני המושאים שונים בתכלית וחלילה לי מלהשוות, על אף שהתופעה של המסע לפולין - כפי שרצף התגובות מעיד - מזכירה מעט מגיפה שקשורה בנרקוטיקה כלשהי, שכן רוב תלמידי ישראל מסומאים ע"י מערכת חינוך מילטריסטית שחסמה מהם הרבה רעיונות הרבה יותר מדי עקרוניים והחליטה להשליט עקרונות פחותים רעיונית - כמו להשים על המזבח את הבנאליות של המעשה במקום את המחשבה שמאחוריו.
ספציפית למקרה שלי, לא יצאתי ופירטתי מדוע. מעט הבנת נקרא תוכל להוציא מכך שאלו סיבות לגיטימיות, תודה רבה.



"למה אתה כזה אנטי?"

אני לא. אני הצגתי דיעה, ונוסחא לוגית כלשהי.



"רק כך אפשר לזכור / רק כך אפשר X"

אין שום דבר שנעשה בדרך אחת טוב באמת חוץ מהגדרות ספציפיות. כל דבר שקשור בהנצחת השואה, עזרה לניצולים וכד' וכד' אפשר להשיג בדרכים יעילות יותר.



"מה ההבדל בין השואה לבין רצח עם לפי הגדרתך? הרי הארמנים.."

בבקשה. השואה היא אירוע יחידאי בהיסטוריה, בו ניסה עם / גוף אחד לחסל, להשמיד, ולהשאיר רק מוזיאון אחרי עם בעל אוכלוסייה של מליונים. העניין לא רק נעשה ע"י רצח ברברי של ממשלה או של קבוצות מילטריסטיות אלא גם ע"י מחיקה לגיטורית (שלדעתי נוראה ברעיון שלה לא פחות מאושוויץ), מחיקה רעיונית, פרופוגנדה כבדה, חיפוש קנאי עד כדי גנטיקה (!) ושלל דרכים אחרות כדי למחוק לחלוטין, ולהשאיר מצבה מאד קטנה לאחרי, מתוך תאווה לא ברורה למעין מושלמות חולנית.
אף אחד מרצחי העם המתועבים שהתרחשו ומתרחשים לא תואם ספציפית להגדרה הזו, לא ליעילות ולא להתקיימות כפי שהייתה בשואה. ודווקא בכך השואה היא אירוע אוניברסלי.

*

תוספת חשובה:

בזכות מערכת חינוך מטופשת רבבות הוטעו לחלוטין ושכחו לקרוא את מה שפרימו לוי ציווה, ק.צטניק ולא מעט ניצולים אחרים וסופרים ניצולים אחרים - השואה היא לא גאוגרפיה. אושוויץ לא סתם פלנטה אחרת - היא תפיסה קיומית יקומית אחרת, בערך כמו שהצבא הוא שינוי מוחלט של התודעה האנושית, גם אושוויץ (פר דוגמא) משנה לחלוטין את התפיסה, ועל כן לא ניתן להתייחס אליה בתור אובייקט גאוגרפי, קבר אחים או מצבה דוממת - לא. היא יותר מחיה, היא הייתה קיימת ועל כן היא תתקיים לעד תודעתית. הרעיון הוא כמובן לא לשכוח אותה - אבל מאחר והרעיון שמאחורי אושוויץ גדול מהקמ"ר עליו המחוז מושתת - הרבה יותר קריטי לעמוד מאחורי הרעיון מאשר דווקא לנסוע ולראות. את הזוועה אי אפשר באמת לחוות - לא שם ולא פה, מאחר והיא הסתיימה במאי 1945. אתה כן יכול הרבה דברים אחרים - בכללם, גם לעשות את המסע הזה, בתנאי שכל התנאים באמת מתקיימים ועוזרים לך לתפוס עמוקות יותר את העניין האוניברסלי. אולי. אבל כאשר אתה מחזק את הקשר הגאוגרפי אתה עלול אם לא כמעט בטוח (כמעט ועלול!) להוריד את המשמעות האוניברסלית ע"י כך, ולפספס לא מעט גורמים אחרים. בנוגע לשמועות ששמעתי על אפשרות למחקר שתומך בטענה שהמסע בכלל מצלק נפשית - אני לא מאמת אותן ולא מצטרף. אין לי טעם לדבר על צלקות נפשיות או טראומותיות - אבל אני כן יכול לראות את השימוש של המושג הזה, נסיעה לפולין, אפילו בתגובות שהגיבו לי בפוסט הקודם. השימוש הפך להיות מעין קדוש, מעין מיסה גנרלית שעובר תיכוניסט ממוצע, כשלא מעט מהפעמים כפי הנראה, הוא לא הפנים כראוי את המידע ההיסטורי או האתי שעומד מאחורי אירוע שכזה.

אני לא מתנגד אל המסע באופן מוחלט - דהיינו, אני לא שולל את קיומו ואני לא יכול למנוע ממישהו לנסוע, לא רעיונית ובטח שלא פיזית. אני מתנגד אל מה שאני ראיתי או מה שהייתי אמור כביכול לעבור בזמן הנתון שהצגתי. אני מתנגד לשימוש ה'מיסתי' שהוא מקבל לעיתים. אני מתנגד לבורות היסטורית שלעיתים מציגים לי אנשים היוצאים לטיול ומתיימרים לאמר לי שהם למדו דבר מה אך סותרים את עצמם. אני מתנגד להכללות, אני מתנגד לשנאה.

*

עוד שאלה מעניינת שהוסיפו ושאלו אותי - "איזו שפה אתה מדבר?" - ובכן, כרגע אני דובר עברית ואנגלית באופן שוטף למדי, והתחלתי שס"י (שפת סימנים ישראלית) שאני זורם עליה לא רע. כמו כן, בד בבד אני מעשיר את עצמי (עוד לא רשמית, כן?) ביידיש, ערבית, גרמנית, ספרדית, צרפתית וגרוזינית. מדי פעם גם הונגרית, אבל לא יותר מדי.
בע"ה, נלמד עוד שפות.



אני חושב שזהו.
אהובת עולם
צרי.
נכתב על ידי , 21/5/2009 02:34  
5 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



114,139
הבלוג משוייך לקטגוריות: החיים כמשל , פילוסופיית חיים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לקוראים לי שפיל אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על קוראים לי שפיל ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)