אודה ולא אבוש כי התמודדות מוסיקלית עם שירי שנות השמונים היתה קצת בעייתית מבחינתי.
להבדיל ממגמות בולטות וברורות של המוסיקה בשנות השבעים, שנות השמונים היו שונות. פרץ של סגנונות מסגנונות שונים המתערבבים זה בזה ולכל אחד היחודיות שלו. בעשרת השירים שבחרתי להציג כאן, אי אפשר כמובן לכלול את כל העושר המוסיקלי הזה ויש מבצעים רבים וטובים שהשמטתי, אשר חלקם עדיין פעילים עד היום, הרבה יותר מכמה שכללתי כאן.
שנות השמונים מבחינת מוסיקלית התחילו לדעתי לקראת סוף שנות השבעים. התקופה הינה תקופת עלית פוליטיקאים שמרניים לשלטון במדינות המערב ובראשן ארה"ב, אנגליה ואוסטרליה. הפוליטיקה השמרנית מבית מדרשם של רייגן את ת'אצ'ר רמסה במידה מסוימת את האדם העובד והגדילה את שיעורי האבטלה לשיאים של כל הזמנים. מתוך מצוקות אלו עלו מגמות מרדניות במיוחד באנגליה עם עלית זרם הפאנק והגל החדש, שהתאפיין בזמרים שלא תמיד יודעים לשיר ובנגנים שיותר קורעים את המיתרים מאשר מנגנים אקורדים. אבל כדרכה של כל מהפכה מרדנית, גם זו של תחילת שנות השמונים התעדנה והתביתה לשירים שגם האוזן שלי מסוגלת לעכל.
מגמה נוספת שאני רואה במוסיקה של שנות השמונים היתה התפתחות של הדיסקו של שנות השבעים, לסגנונות הדאנס וה-היי אנרג'י שגם מהם צמחו לא מעט שירי ריקודים ששרפו את רחבות המועדונים. סגנון נוסף שצמח בשנות השמונים ואשר לא מעט אניני טעם נוהגים לעקם את הפרצוף כשמזכירם להם אותו הינו סגנון היורו-פופ שסחף את הקונטיננט אבל גם בארץ היו לו מעריצים רבים. סגנון זה מבית היוצר של דיטר בוהלן בגרמניה ומישל קרטו בצרפת, אשר ביצעו לא מעט שירים בעצמם ורבים אחרים ע"י שורת זמרות ולהקות שהנפיקו שירים כמו מפס יצור אחיד ובמקצבים דומים להפליא אך שברו את שיאי המכירות בקונטיננט למגינת ליבם של אניני הטעם. גם ביורו-פופ אפשר למצוא פה ושם דברים טובים אך מקוצר היריעה יפקד מקומם ברשימה זו.
שנות השמונים מתאפיינות גם בליברליזם מיני גובר והולך גם כלפי חוץ. ההומואים זוקפים ראש בשירים ובקליפים יותר ממרומזים והסקס נוטף מכל פינה. להקות הומואיות במוצהר עולות לשיר בלא שהשמרנות הפוליטית מצליחה לעשות שום דבר כנגד זה.
כטבעם של רשימות גם רשימה מצומצמת זאת אינה יכולה לכלול הכל, אפילו לא את כל השירים שאני אוהב משנות השמונים ויש רבים כאלה. בחרתי להתמקד הפעם בעיקר בשירים של מבצעים מאנגליה, שהם גם המועדפים עלי וכמעט כל אחד מהם יכול לתרום כמה וכמה שירים לרשימה זו.
השמטתי כמובן את השירים שכבר קיבלו מקום קבוע בשוליים של הבלוג הזה, למרות שאני מאוד אוהב אותם, ומתוך כל היתר בחרתי את השירים הבאים (לינקים לקליפים בשמות השירים ובתמונות):
1. Depeche Mode - Enjoy The Silence
דפש מוד היא אחת הלהקות האהובות עלי משנות השמונים שממשיכה להופיע וליצר שירים טובים עד היום. כלהקה שהסתמכה על סינתסייזרים הצליחה דפש מוד ליצור רבגוניות מוסיקלית, שנעה לאורך השנים מדאנס פופ קליל לעבר טונים דרמטיים וקודרים יותר. הלהקה החלה את דרכה כחלק מתנועת הניו-רומנטים בבריטניה של שנות ה-80, שהתאפיינה בבגדים אלגנטים, איפור ופופ אלקטרוני רקיד, ועד מהרה הפכה לאחת מלהקות הסינתי-פופ המצליחות ביותר בעולם. מבין השירים הרבים שלה שאני אוהב בחרתי את השיר השקט הזה בגלל המלודיה הנעימה שלו וגם בגלל שאני חושב שלפעמים מספיק להחזיק מישהו אהוב בידיים ומילים עלולות רק לקלקל כמו בשיר:
"All I ever wanted
All I ever needed
Is here in my arms
Words are very unnecessary
"They can only do harm
2. Stranglers - Always The Sun
למרות שפעלה בתקופה בה שלטו הפאנק, הגל החדש ודומיהם, לא השתייכה הלהקה לאף אחד מהזרמים, ויצרה קו יחודי משל עצמה והיתה לאחת הלהקות המקוריות והמעניינות יותר של סוף שנות ה-70 ותחילת ה-80. למרות שמה הקצת ביזארי הוציאה הלהקה שניים מהשירים השקטים והיפים של שנות השמונים שלא יכולתי לבחור ביניהם אז לשיר השני Golden Brown נתתי מקום קבוע בשולי הבלוג שלי ואילו לרשימה הזאת בחרתי את Always The Sun.
3. O.M.D. - Enola Gay
ללהקה הזאת ששמה המלא הוא Orchestral Maneuvers in the Dark (תמרונים תזמורתיים בחשיכה) היה איזה סגנון מיוחד משלה שמצא חן בעיני. אני אוהב גם את שירה Joan of Ark (ז'אן ד'ארק) וגם את souvenir אבל מכולם בחרתי את אנולה גיי. אין שום קשר לגייז, דרך אגב, זהו פשוט שמו של המטוס שהוביל את פצצת האטום שהוטלה על יפן במלחמת העולם השניה.
4. Duran Duran - Come Undone
כלהקת בנים מהתקופה שקדמה לעידן להקות הבנים, ידעה דוראן דוראן לנצל היטב את המראה החתיכי ואת הסקס-אפיל של חבריה, ובמיוחד של סולנה - סיימון לה-בון. באמצעות שילוב של פופ רומנטי, קליט ומקפיץ, כשרון כתיבת טקסטים, וקליפים מתוחכמים, הצליחה דוראן דוראן לזכות בהכרה עולמית. דוראן דוראן היתה אחת הלהקות הפוריות בשנות השמונים שקשה היה לבחור דווקא אחד משיריה הרבים. מה שעשה את המלאכה קלה יותר היתה העובדה שהחלטתי להתמקד בשירים היותר שקטים ולכן שיריה הקצביים הרבים ימצאו דרכם לרשימה אחרת.
5. Howard Jones - Hide and Seek
הווארד ג'ונס היה זמר בריטי חביב שהוציא כמה שירים קלילים ונחמדים, בסגנון פופ הסינטיסייזרים של אמצע שנות השמונים. ג'ונס עמד באיזו תחרות סמויה מול זמר צעיר אחר ששר בסגנון דומה בשם ניק קרשו ובארץ היתה בין מעריציהם מין תחרות דומה לזו שהיתה בין מעריצי ירדנה ארזי (היה דבר כזה) ועופרה חזה. מלבד שיריו החביבים אך לא מי יודע מה מיוחדים, הוציא הווארד ג'ונס את היצירה הזאת שבעיני היא פשוט יצירת מופת, השונה מאוד מהסגנון הרגיל שלו. השיר הזה מזכיר לי באווירה שלו במשהו את השיר המקסים Private Investigation של ה-Dire Straits שמקוצר המקום נעדרים אף הם מרשימה זו כמו רבים וטובים אחרים.
6. Culture Club - Karma Chameleon
הלהקה הזו בהנהגתו של הסולן בוי ג'ורג' היו אחד הקולות הרעננים והמשוחררים של הקהילה ההומוסקסואלית בשנות השמונים. מבין כל להקות הגל-החדש שיצאו מבריטניה, הייתה Culture Club מהדומיננטיות והמצליחות ביותר ברחבי העולם. פניו המאופרות בקפידה של בוי ג'ורג' היו מרוחות על כל שער של כל מגזין אפשרי. עד היום נחשבים פניו המאופרות, צמותיו ובגדיו המתנפנפים לאחד הסממנים הויזואלים המייצגים ביותר את פופ שנות ה- 80, באופן שטשטש את מיניותו למשהו לא ברור בין גבר לאישה. כשנשאל פעם לגבי העדפותיו המיניות השיב בציניות שהוא דווקא מעדיף כוס תה טוב יותר מהכל. יש גם זווית עברית ללהקה הזו, בכך שבתחילת דרכה נהגה הלהקה להופיע עם טי שירטס שעליה המילים בעברית "תרבות אגודה" שהיא נסיון קצת כושל לתרגם את שמה של הלהקה לשפה העברית. אהבתי את אווירת השיחרור המיני והרב-גוניות שסימלה דמותו של בוי ג'ורג ובמיוחד אהבתי משיריו את השיר הזה.
7. Tears For Fears - Change
להקה זו הציבה בפני אתגר מיוחד כיצד לבחור שיר אחד מבין כל כך הרבה שירים שלה שאני אוהב. אני מניח שביום אחר ובמצב רוח אחר הייתי עשוי לבחור שיר אחד כמו "Mad World" השקט והיפהפה או ""shout העוצמתי או "Head over Hills" על בחור המתאהב מעל הראש שגם אותו אני מאוד אוהב, כל אחד מהם הוא שיר לא פחות טוב בעיני. בחרתי בשיר "change" בסופו של דבר, כי שיר זה מדבר על פספוסים במערכת יחסים ועל האפשרות להשתנות, אפשרות שמאוד מדברת אלי, אך בעיקר בחרתי בו פשוט מהסיבה שמשהו במלודיה שלו תפס לי את האוזן וסרב לעזוב.
8. Madness - Night Boat To Cairo
אם יש להקה שמייצגת בעיני את הצליל החדש של שנות השמונים יותר מכל זוהי Madness. להקה של פאן מוחלט ומקצבים מקפיצים. היא היתה אחת הלהקות אשר הטביעו חותם גדול ביותר על המוסיקה הבריטית של שנות ה-80 ושילבה סגנונות כמו סול ורית'ם-אנד-בלוז והייתה אחת האחראיות לתחייתו של הסקא, בסוף שנות השבעים ותחילת השמונים. הקליפים ההומוריסטים שייצרה הלהקה השתלבו עם שמחת החיים הבסיסית שהיא שידרה ועזרו להגביר את הפופולריות שלה.
אני מאוד אוהב את שירה השקט It Must Be Love אך מאחר וברשימה הזו יש כל כך הרבה שירים שקטים החלטתי הפעם לבחור דווקא את אחד משיריה הקופצניים יותר. להקה זו נתנה המון השראה (ויש שיאמרו שיותר מהשראה) ללהקה הישראלית שאני הכי אוהב: משינה. השיר "ספינת לילה לקהיר" של מדנס הוא הרבה יותר מקצת דומה לשיר של משינה "רכבת לילה לקהיר" אם כי נראה לי שמשינה רק שיפרו את המקור שממנו לקחו השראה. בכל מקרה השיר החביב והקופצני של מדנס שפרץ את הדרך לשנות השמונים העליזות חביב עלי כפי שהוא.
9. Communards - So cold the night
ג'ימי סומרוויל הזערורי בעל הפלצטו הגבוה והצלול הוא אחד המייצגים הברורים ביותר של פריצת הקהילה ההומוסקסואלית למרכז ההוויה המוסיקלית בשנות השמונים. ללא כחל וסרק הוא שר שירי אהבה לגברים ונותן לכך משקל גם בקליפים. בכל הרכב בו השתתף החל מ"ברונסקי ביט" המשך ב"קומיונרדס" וכלה בשיריו כסולן, הוא נתן בקולו המיוחד ובאינטרפרטציה שלו גם בקאוורים לשירים מוכרים, צליל מיוחד וגאה שאהבתי תמיד. לקאוור שלו לשיר Don't Leave Me This Way נתתי מקום של כבוד בשולי הבלוג ואילו לרשימה זו בחרתי שיר קצבי אחר שלו שאני אוהב So cold the night לא רק בגלל הקצב המקסים אלא במיוחד בגלל מילות האהבה הגייאות שלו שאני מביא אותן במלואן:
Soon we will be together, until then - so cold the night"
Soon we will be together, until then - so cold the night
I know that you know that I'm here each night
Watching and praying the time is now right
For me to undress and caress you
Until then I'll just sit here and dream
Soon we will be together, until then - so cold the night
Soon we will be together, until then - so cold the night
Cold the night, cold the night
Soon my lover, soon my secret lover
Soon my lover, soon my secret lover
Soon my lover, soon my secret lover - soon my lover
l watch your window, I shake so scared
Spying from my room with nervous unrest
Night after night your fingers caressing
The skin that is so fair you slowly undress
Soon we will be together, until then - so cold the night
Soon we will be together, until then - so cold the night ....
Cold the night, cold the night
Cold the night, cold the night, cold the night
Cold the night, ooh, it's so cold without you, cold the night
"Cold the night, cold the night, cold the night, cold the night
בעת שנכתב הפוסט הזה במקורו (15.3.07) עוד לא היה ביוטיוב למצוא קליפ מלא של השיר, אז בינתיים ארגנתי קליפ של השיר על רקע תמונות של הקומיונרדס שניתן לראות אותו כאן. מאז לא חדלתי מהמאמצים לארגן את קליפ הוידאו המלא, כי לראות את השיר על רקע הריקוד האנרגטי הזה נראה לי הרבה יותר מענין. עדכון מ- 21.3.07: סוף סוף השגתי את הקליפ המלא של השיר הזה ועידכנתי את הלינק, אז עד שימחקו לי אותו ביוטיוב אתם מוזמנים ליהנות ממנו ע"י לחיצה על הלינק שבכותרת או בתמונה שבראש הקטע.
10. Talking Heads - Once In A lifetime
"ראשים מדברים" הינה הלהקה האמריקאית היחידה שהכנסתי לרשימה זו. היא היתה אחת המצליחות בלהקות הפאנק האמריקאי שפעלו בניו יורק של סוף שנות ה-70 ובמהלך שנות השמונים. הלהקה שילבה בין ארט-רוק, גל-חדש ופאנק. ל"ראשים מדברים" יש לא מעט שירים טובים, אבל על השיר הזה נדלקתי לפני כמה שנים כשהיה שיר הנושא של איזו סדרת טלוויזיה, אוסטרלית כמדומני, באותו שם. זו היתה סדרת מקסימה שנדחקה לשעות הלילה המאוחרות בערוץ שתיים והיא היתה על יחסים בין כמה חברים בדילוגים קדימה ואחורה לשלוש תקופות שונות בחייהם. בכל פרק היה קטע מכל תקופה כשהיית צריך לנסות להבין איך בדילוג השנים הם הגיעו למה שהגיעו. משהו שמראה על האופן שבו מתגלגלים החיים עקב פניות ובחירות שונות שאנחנו עושים לאורך הדרך.
או בלשונם של ה- Talking Heads בשיר הזה:
"And you may find yourself living in a shotgun shack
And you may find yourself in another part of the world
And you may find yourself behind the wheel of a large automobile
And you may find yourself in a beautiful house, with a beautiful wife
"And you may ask yourself-well...how did I get here?
איך בעצם הגעתי לפה, שואל כל אחד את עצמו ברגעים של חשבון נפש. במידה מסוימת הבלוג הזה הוא חשבון הנפש שלי ולכן אני כל כך מזדהה עם המסר של השיר הזה שבחרתי להיות השיר המסיים.
**************
שמיעה וצפייה נעימה