|
קטעים בקטגוריה: .
לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .
האופי לפי המיקום המשפחתי
אני בכורה, אתה בן זקונים, בוא נעשה סנדביץ'
סדר הלידה משפיע על האישיות במידה רבה, לפי הפסיכולוג האמריקני ד"ר קווין לימן. לפני שנקשרים לבן זוג, כדאי לברר מה מיקומו במשפחה. יש לו אחיות גדולות? לכי על זה!
מאיה איטקין
אתה אומר שחור, היא אומרת לבן. הוא רוצה הרבה, את נותנת קצת. חשבתם פעם למה זה ככה? לפי ד"ר קווין לימן, פסיכולוג אמריקני מחבר הספר "סדר הלידה", זה תלוי במיקום במשפחה.
אבל כדי להבין איך משפיע סדר הלידה על מערכות היחסים שנעצב כאנשים בוגרים, צריך קודם כל להבין איך הוא מעצב אותנו. ילד יחיד, למשל, יכול להזיז הר, אם הוא רק ירצה. והוא בדרך כלל רוצה. הוא מונחה-מטרה, מסודר, מצפוני ואמין. הוא אוהב עובדות ופרטים ומרגיש לגמרי נוח עם אחריות. מצד שני, בשביל התכונות הפחות טובות שלו צריך לנשום עמוק ולספור לפחות עד עשר: הוא תובעני, לא סולח ולא שוכח, והדבר האחרון שהוא אוהב לעשות זה להודות בטעויות. לא תמיד כדאי אפילו לנסות להוכיח אותו, שכן ביקורת זה לא משהו שהוא אוהב לקבל.
ילדים בכורים מגיעים בשני טעמים. או שהם צייתנים ומחנכים, או שהם אגרסיביים ומטלטלים. בין אם זה וניל או שוקו, הם נמצאים תמיד בשליטה, פשוט משתמשים לשם כך בשיטות שונות. ככלל, ילד בכור הוא מנהיג מלידה ומותר לו הכל. הוא בררן, מדויק, תחרותי, הישגי, אפילו מתנשא. הוא לא אוהב הפתעות, הוא אוהב לראות את הדברים נעשים. וכדאי שזה יהיה על הצד הטוב ביותר. את הצד הפחות טוב שלו תכירו בזכות מצבי הרוח ההפכפכים וחוסר הרגישות. הוא יודע הכי טוב מכולם, ולאחרים הוא עשוי להיראות מאיים. הוא לא מקבל "לא" בתור תשובה, לא סומך על אחרים (לפחות לא כמו על עצמו), והוא ילחץ אותך לפינה בשביל לקבל את מה שהוא רוצה.
ילד סנדביץ' קלאסי צריך הרבה מאוד קירבה. הצורך הבסיסי שלו הוא לתת לחיים להתנהל על מי מנוחות, והמוטו שלו הוא שלום בכל מחיר. הוא מוכן לחזור לקווי 67', אפילו ל-48', העיקר לא להגיע לעימותים. שלא תבינו לא נכון, ילד סנדביץ' הוא רגוע, חביב ונעים, הוא מקשיב מלידה, והרגליים שלו על הקרקע. הוא יכול להיות בורר מעולה, כי הוא רואה את שני הצדדים של המטבע והוא נחוש בדעתו שבסוף כולם יצאו עם חיוך מאוזן לאוזן. אבל קשה לו להציב גבולות, ועוד יותר קשה לו לקבל החלטות. במיוחד אם זה אומר שמישהו עלול להיפגע. וכשזה יקרה, ילד סנדביץ' ייקח את האשמה על עצמו.
לילד זקונים יש הרבה כריזמה, הוא נטען מנוכחות של קהל, מוחצן, בדרן ולא מפחד לקחת סיכונים. או במילים אחרות, ילד זקונים הוא סוג של מעודדת. מצד שני, סף הגירוי שלו כל כך גבוה, שהוא משתעמם די בקלות. כשהכיף נגמר (או כשמפסיקים להתייחס אליו), הוא רוצה הביתה ועכשיו. כך אפשר גם להסביר את הפחד העצום שיש לו מפני דחייה. במובן מסוים, אפשר להגיד שהוא מרוכז בעצמו, והציפייה שלו למצוא מערכת יחסים שאין בה רגע דל היא לא מאוד מציאותית. וכמובן, מערכת יחסים כזאת גם לא יכולה להחזיק מעמד הרבה זמן.
בת בכורה צריכה מישהו שיראה קשת ביום סגרירי
אז מי הולך עם מי? לפי ד"ר לימן, אם אתם רוצים ללכת על בטוח, ההתאמה האבסולוטית היא בת בכורה עם בן זקונים שיש לו אחיות גדולות. הנה ההסבר: בן זקונים שגדל עם אחיות גדולות הוא מסוג הגברים שלא צריכים להתאמץ כדי להוציא מנשים את האינסטינקט האימהי שלהן, הוא הרי גדל עם בנות כל החיים שלו, וזה גם מה שהוא מחפש ברעייתו לעתיד. המקום הכי טוב שהוא ימצא את זה, הוא אצל בת בכורה, שניחנה בדחף האימהי החזק ביותר. זוגיות כזאת עובדת בשני הכיוונים. בת בכורה צריכה מישהו שיראה לה שקיעה, או קשת ביום סגרירי, ויזכיר לה שמדי פעם צריך לעשות משהו משוגע. בן זקונים מצידו צריך מישהי שתזכיר לו שלעשות כיף זה אחלה, אבל כדי להפוך את הדברים למציאות, צריך עבודה קשה והתמדה.
זוגיות של שני ילדים בכורים היא מערכת שצריך לבנות בזהירות, שכן יהיו בה הרבה חיכוכים. או שזה יהיה ראש בראש מהיום הראשון, או שזה מערכת של שולט-נשלט. אבל בכל מקרה זו תהיה מכת בכורות.
בזוגיות של ילד בכור וילד סנדביץ' הסכנה היא שהסנדביץ' ישנה את ההתנהגות שלו כדי לרצות את הבכור. ילד סנדביץ' מתחבר טוב עם כל אחד (חוץ מלילד סנדביץ' אחר), אבל ילד בכור עשוי לאיים עליו. הסנדביץ' עלול לוותר על הרצונות והחלומות שלו, כדי שהרודן יהיה מרוצה. אבל, אם לסנדביץ' יש אפילו קצת נטיות של בן זקונים, זו יכולה להיות דווקא התאמה מאוד טובה.
גם זוגיות של ילד בכור ובן זקונים נחשבת קומבינציה מוצלחת: הבכור ילמד את בן הזקונים שיש זמנים שצריך לקחת את החיים ברצינות. בן הזקונים, מצידו, ילמד את הבכור שזה בסדר לעשות קצת שטויות מדי פעם.
על איזה זוגיות כדאי לחשוב פעמיים? לפי ד"ר לימן, זוגיות של שני ילדי סנדביץ' היא תעלומה. יש לה פוטנציאל ללכת לכל כיוון ולקבל כל צורה. אם לאחד מהסנדביצ'ים יש נטייה של בן בכור, ולשני יש פזילה לכיוון של בן זקונים, זה יכול ללכת לא רע בכלל. מצד שני, אם שניהם סנדביצ'ים קלאסיים עלולים להיות קצרים בתקשורת. נכון, הם לא יריבו, לא ירימו את הקול, לא יבגדו, יתפשרו וישמרו על שלום בית, אבל נראה שהרצונות של אף אחד מהם לעולם לא יסופקו.
במקרה של ילד סנדביץ' עם בן זקונים, כדאי לקחת צעד אחד אחורה ולשמור על מרחק ביטחון. הסנדביץ' ייגרר אחרי אורח החיים חסר האחריות של בן הזקונים, וכשאף אחד לא יגיד סטופ (הסנדביץ' כי הוא לא יודע לשים גבולות, ובן הזקונים כי הוא פרחח בדם) – זה עלול להיגמר בבכי. מתי זה כן יכול ללכת? בתנאי שלסנדביץ' יש קצת נטיות של בכור.
על זוגיות של שני ילדי זקונים אין הרבה מה להגיד. יהיה מאוד כיף, אבל ייגמר די מהר. אפילו לבן זקונים יש את הקווים האדומים שלו.
מי הכי בעייתי, לפי שיטה זאת? ילד יחיד, לא משנה אם הוא בן או בת. או אפילו יותר גרוע, בת זקונים בלי אחים, או בן זקונים בלי אחיות. לא רק שקיר יותר גמיש מהם, גם אין להם שמץ של מושג מה קורה אצל בני המין השני, לפחות לא במובן הפסיכולוגי. ואם בכל זאת - אל תצפו מהם ליותר מדי תמיכה והבנה.
אני אגב בן זקונים שיש לו רק אחים
YNET-יחסים: http://www.ynet.co.il/home/0,7340,L-3925,00.html
| |
גננות אירוטית
אינטליגנציה ארוטית: כל אחד צריך גן סודי
אצל זוגות רבים, יחסי אהבה ומחויבות מעצימים מאוד את התשוקה המינית; הביטחון מאפשר להם להרגיש חופשיים, האמון הנלווה לקירבה הרגשית מאפשר להם להתיר את הרסן באשר לתיאבון הארוטי שלהם. אבל למרבה האירוניה, מה שיוצר אינטימיות טובה לא תמיד יוצר סקס טוב - טענה זו מעלה אסתר פרל, מטפלת זוגית ותיקה, בספר חדש
מאת:שרית פרקול
"סיפור הסקס בקרב זוגות מודרניים המחויבים זה לזה חושף לעתים קרובות תשוקה שדעכה וכולל רשימה ארוכה של תירוצים מיניים, המתיימרים להסביר את מותו הבלתי נמנע של ארוס", נכתב במבוא לספר "אינטליגנציה ארוטית", מאת אסתר פרל. פרל, מטפלת זוגית ומשפחתית, כותבת עוד: "פסיכולוגים, מטפלים מיניים ומשקיפים חברתיים התמודדו זה מכבר עם הקשר הגורדי שבשילוב המיניות עם חיי המשפחה. משיאים לנו שפע עצות איך לערוך קניות בשוק התבלינים כדי להוסיף טעמים לסקס הזוגי. תשוקה נרפית, כך אומרים לנו, המדריכים, היא בעיה של תכנון הניתנת לפתרון באמצעות סדר עדיפויות מוצלח יותר וכישורים ארגוניים; או שהיא בעיה תקשורתית שאפשר לשפר אותה בכך שנבטא מילולית מה בדיוק אנחנו רוצים מינית".
פרל כותבת שהיא פחות נוטה לגישה סטטיסטית לסקס, זו הכוללת שאלות כמו "האם אתם עדיין עושים זאת, באיזו תכיפות, כמה זמן זה נמשך, מי גומר ראשון וכמה אורגזמות יש לכם". במקום זה היא מעדיפה להתייחס לשאלות שאין להן תשובות קלות, לדבריה: "ספר זה מתייחס לארוטיות ולפואטיקה של המין, לטבע התשוקה הארוטית ולדילמות הנלוות אליה. כשאוהבים מישהו, מהי ההרגשה? וכשחושקים במישהו, במה זה שונה? האם אינטימיות טובה מובילה תמיד לסקס טוב? איך קורה שהמעבר להורוּת גורר לעתים כה קרובות אסון ארוטי? למה האסור ארוטי כל כך? האם אפשר לרצות את מה שכבר יש לנו?"
היא כותבת שהפכה את סדר העדיפויות המקובל בקרב מטפלים זוגיים. "בתחום שלי מלמדים אותנו להתעניין תחילה במצב הזוגיות, ואחר כך לשאול כיצד הוא מתבטא בחדר השינה. לפי נקודת מבט זאת, יחסי המין הם מטאפורה לכלל היחסים. הנחת היסוד היא, שאם נוכל לשפר את היחסים, הסקס יילך בעקבותיהם. אבל מנסיוני, לעתים קרובות אין הדבר כך".
היא ממשיכה וכותבת: "תרבות הטיפול הפסיכולוגי נהגה להעדיף את המילה המדוברת על פני אופן התבטאותו של הגוף, ואולם מיניות ואינטימיות רגשית הן שתי שפות נפרדות. הייתי רוצה להשיב לגוף את מרכזיותו כשאנו דנים בזוגיות ובארוטיקה. הגוף מכיל לעתים קרובות אמיתות רגשיות שמילים יכולות לטייח בקלות יתרה. אותן דינמיקות שהן מקור לקונפליקט ביחסים - במיוחד אלה הנוגעות לכוח, לשליטה, לתלות ולפגיעות - לא פעם מעוררות תשוקה כשהן נחוות דרך הגוף והופכות לארוטיות. הסקס הופך גם לאמצעי להבהרת קונפליקטים ובלבול מסביב לאינטימיות ותשוקה, וגם לאמצעי להתחלת ריפוי הפיצולים ההרסניים האלה. גופו של כל בן זוג, שמוטבעת בו ההיסטוריה האישית שלו ומוטבעים בו תכתיבי התרבות, הופך לטקסט שכולנו נקרא בו יחד".
פרל, שמאחוריה יותר מ-20 שנות ניסיון קליני, טיפלה במאות זוגות שחיי המשפחה שלהם התרוקנו מתשוקה. הם מתארים יחסים פתוחים ואוהבים, אבל משמימים מבחינה מינית. בספר זה היא מנסה בין השאר להסביר למה זה כך. לדבריה, נטיית התרבות שלנו לשוויון, ליחד ולגילוי לב מוחלט עלולה להפריע לחשק המיני. למעשה, דווקא אותן התכונות התורמות לאינטימיות עלולות לפגוע במיניות. "ביחסים ארוכי טווח קיימת נטייה חזקה להעדיף את הצפוי על הלא צפוי. ואולם הארוטיות משגשגת על קרקע הלא צפוי. התשוקה מתנגשת חזיתית עם ההרגל", היא מסבירה.
"אצל זוגות רבים, יחסי אהבה ומחויבות אכן מעצימים מאוד את התשוקה המינית, מהווים תמריץ. הם מרגישים מקובלים ועטופים, וביטחון זה מאפשר להם להרגיש חופשיים. האמון הנלווה לקירבה הרגשית מאפשר להם להתיר את הרסן באשר לתיאבון הארוטי שלהם", כותבת פרל. "אבל למרבה האירוניה, מה שיוצר אינטימיות טובה לא תמיד יוצר סקס טוב. אולי בניגוד לתחושה הפנימית, נסיוני כמטפלת מראה שאינטימיות רגשית מוגברת מלווה לעתים קרובות בתשוקה מינית מופחתת". לדבריה, אולי האופן בו אנשים בונים את הקירבה ביניהם מפחית את תחושת החופש והאוטונומיה הדרושים לצורך ההנאה המינית. "כשהאינטימיות קורסת והופכת למיזוג, לא מדובר בהיעדר קירבה, אלא בעודף קירבה, החוסם את התשוקה".
היא מסבירה שהאהבה נשענת על שני עמודים, ויתור ואוטונומיה. "הצורך שלנו ביחד מתקיים לצד הצורך שלנו בנפרדות. האחד אינו קיים בלעדי האחר. כשהמרחק גדול מדי, לא יכולה להיות התחברות. אבל התמזגות רבה מדי מוחקת את נפרדותם של שני בני אדם מובחנים. ואז אין מעל מה להתעלות, אין גשר להלך עליו, אין את מי לבקר בצד השני, אין עולם פנימי אחר להיכנס אליו. כשבני אדם מתמזגים - כשהשניים הופכים ל"בשר אחד" - התחברות כבר לא יכולה לקרות, אין עם מי להתחבר. לפיכך הנפרדוּת היא תנאי מוקדם להתחברות: זה הפרדוקס המהותי של האינטימיות והמין".
מה עושים? "כל אחד זקוק לגן סודי", כותבת פרל. היא מצטטת משפט של סימון דה בובואר מתוך "המין השני", בו נכתב: הארוטיקה היא תנועה לעבר האחר, זה אופיה המהותי". אבל תוך כדי התנועה הזאת, אנחנו לפעמים מצמצמים
את המרחב הדרוש לצורך פריחתה של תשוקה.
אנחנו לפעמים מצמצמים את המרחב הדרוש לצורך פריחתה של תשוקה (צילום: ויז'ואל/פוטוס)
"אני טוענת שיכולתנו לשאת את נפרדותנו - ואת חוסר הביטחון
הבסיסי שהיא מעוררת - היא תנאי מוקדם לקיומם של עניין ותשוקה במערכת יחסים", כותבת פרל. "אני סבורה שטוב יעשו זוגות אם יטפחו את עצמיותם הנפרדת..... מדובר במרחב - פיזי, רגשי ואינטלקטואלי - השייך לי בלבד. לא הכל צריך להיחשף".
בעוד שהאהבה נהנית לדעת עליך הכל, התשוקה זקוקה למסתורין. הארוטיקה משגשגת על המסתורי, החדש והלא צפוי. "האהבה רוצה לדעת שיש לה, התשוקה רוצה לרצות", כותבת פרל. "כשזוגות מתמקמים בנוחיות האהבה, הם חדלים ללבות את אש התשוקה. הם שוכחים שאש זקוקה לאוויר".
אינטליגנציה ארוטית מלמדת איך להשתמש בפנטזיות כאמצעי העשרה בריא, כיצד נוכחותו החשאית של אדם שלישי, חיצוני, המייצג את האסור, יכולה ללבות את התשוקה, ומהי חשיבות המשחק בחדר השינה ומחוצה לו.
- הספר "אינטליגנציה ארוטית" מאת אסתר פרל יצא לאור בהוצאת כנרת. תרגום: שרה ריפין
מאמר חשוב זה התפרסם באתר האינטרנט של ידיעות אחרונות
|
נכתב על ידי
Feminine-admirer
,
5/9/2007 16:48
בקטגוריות אהבה חופשית, אהבה ורומנטיקה, אהבה, אורגזמות, אירוטיקה, אינטימיות, אקסטזה, בילויים, בנות, בנים, בעיות מיניות, גברים, הגשמת חלומות, הדוניזם, הורמונים, הנאות, הנאות החיים, השפיכה הנשית, זוגיות, זוגיות ואהבה, זיונים, זירמה, זין, זין חזק, זרימה, חדר השינה, חוויות, חופש מיני, חופש, חילופי מיצים, יחסי מין, ליברליות, לקיחת סיכונים, מאהבים, מאהבים מזדמנים, מימוש עצמי, מין, מיניות, מפגשים מיניים, משגלים, משולש אהבה, משפחה, ניאופים, נקביות, נשיות, נשים, סטוצים, סקס, סקס ופנטזיות, סקס חופשי, סקסיות,
הצג תגובות
הוסף תגובה
הוסף הפניה
קישור ישיר
שתף
המלץ
הצע ציטוט
תגובה אחרונה של אנצ’קה ב-5/9/2007 21:48
|
הסברה מינית לילדים
מתוך YNET בריאות
האמת העירומה: איך מדברים עם ילדים על מיניות
דרך החסידה או דרך המיטה? איך מספרים לילדים את עובדות החיים בלי להסתיר אבל גם בלי להביך? הפסיכולוג דב אבן זהב מסביר מתי ואיך אפשר לדבר בפתיחות עם הילד הצמא למידע, גם אם זה לא נוח לכם
המחבר:דב אבן זהב
לקשר ידידותי ופתוח עם היצריות והמיניות שלנו, יש ערך בל ישוער לאיכות חיינו. חשוב שהורים יתייחסו למיניות בצורה טבעית ופתוחה, ידברו עליה בצורה גלויה ויעבירו את המסר שהיא אינה משהו אפל שמתרחש במחשכים. בו בזמן יש להדגיש את הקונטקסט החברתי והרגשי, המהווים פן מרכזי וחשוב של ההתנהגות המינית האנושית.
חשוב להתייחס למיניות קודם כל כאופן של קשר בין בני אדם, ככזו שיש לקיימה במסגרת יחסים המושתתים על הקשבה, הידברות, שיתוף ברגשות, התחשבות וכבוד הדדי.
ילדים רוצים אינפורמציה טכנית, ביולוגית, רגשית, וחשוב שההורים יוכלו לשתף אותם בדברים כפי שהם: 'אנחנו מקיימים יחסי מין, איבר המין של אבא נכנס לאיבר המין של אמא וכו'". שכל אחד יתאר את המצב כפי שנוח לו, אבל ככל שההורים יתפסו את זה כדבר טבעי, סביר שכך זה ייתפס אצל הילדים.
אין הדבר פשוט עבור מי שהוריו שלו לא דיברו על זה בבית, אבל חשוב להתמודד עם הדברים ולתת להם מקום, תוך התאמת התכנים לשלב ההתפתחותי שבו הילד נמצא.
הילדים נוגעים זה לזה באיברי המין – איך מגיבים?
יש להבדיל באופן ברור בין מיניות של מבוגר לבין מיניות ילדית. בעיניו של ילד בגיל הרך, איברי המין הם עוד חלק בגוף שיש להכירו, לחוש, לחקור ולגלות. בעיני המבוגר, איברי המין קשורים בעולם עמוס באסוציאציות יצריות, רגשיות, תרבותיות ומוסריות.
לעיתים קרובות נוצרת אצל הורים מבוכה ומתעוררות שאלות רבות כיצד לנהוג ואיך להגיב כאשר מתחילה להתעורר אצל הילד התעניינות מינית - ילדים מסתכלים, מראים, נוגעים זה לזה באיברי המין וכד'.
בעיניי, השאלה מה לעשות עם המבוכה והחששות של המבוגרים חשובה לעיתים יותר מהשאלה איך ומה לעשות ביחס לילדים. כמו בהרבה מצבים אחרים, אי התערבות תורמת יותר מהתערבות.
במהלך חייו של הילד יופיעו ממילא מצבים רבים שבהם ייאלץ להצטמצם ולוותר על חלקים נרחבים של עולמו הטבעי, הנאיבי והספונטני. אין למהר ולהאיץ בו לעשות זאת מוקדם מדי. אם מגזימים בחשיבותן של נורמות חברתיות, עלולות להיפגע הספונטניות ותחושת הקבלה והערך העצמי.
בכל זאת, כאשר ההורה מרגיש נבוך מדי הוא יכול בעדינות, ללא שיפוטיות וביקורת, להעביר לילד את המסר שבנסיבות מסוימות רצוי להימנע מעיסוק מופגן באברי המין.
איך ומתי לגלות את הדרך שבה באים ילדים לעולם?
מה שעבור המבוגרים הוא בבחינת גילוי סוד רגיש, עבור הילדים הוא עוד מידע שמסייע להם להכיר באופן מלא יותר עוד סיפור על החיים. כאשר ההורה חש
ספרו לה את האמת על הדרך שבה אחיה הגיע לשם (צילום: סי די בנק)
שהילד מתחיל לגלות סקרנות והנאה מעצם הסיטואציה של קבלת מידע מההורה על נושאים שונים, אפשר לספר את הסיפור הזה בשפה הקרובה ביותר לשפתו ולעולמו של הילד.
כמובן שכאשר הילד שואל ישירות "איך הגיע (אחיו) התינוק לבטן של אמא?" או איך הוא הגיע לשם בעצמו, זו הזדמנות טובה לתרום משהו לטובת המפגש שלו עם מידע על עוד אחד מפלאי הטבע.
מי צריך לספר - אבא, אמא או הגננת?
תפקיד העברת המידע מופנה כלפי הגננות וההורים כאחד. כל אחד עם הדגשים ועם הסגנון שלו יתרום ויסייע לילד לקבל תמונה שלמה יותר.
בסך הכל מדובר במידע בסיסי ביותר על עצמנו כבני אדם. חשוב שהילד יחוש שקיימת פתיחות הן בבית והן מחוץ לבית, ללא הסתרות, ללא עיוות המציאות באמצעות סיפורים על חסידות וכד'.
חשוב שהילד יחוש שהנושאים של פרייה ורבייה, כמו גם אינטראקציה פיזית כחלק מיחסי חברות ואהבה, אינם צד שלילי או מבייש שלנו כבני אדם. זה יסייע לו לקבל את עצמו במלואו ויחסוך עכבות מיותרות.
ומה עושים לגבי אוננות?
אוננות של ילדים היא תופעה טבעית, וככזו חשוב לא להתייחס אליה באופן שיגרום לילד להרגיש שמשהו אצלו לא בסדר, שהוא לא בסדר, או שאיברי המין קשורים במשהו רע או מפחיד.
יחד עם זאת יש בהחלט לתת מקום ללמידה של נורמות חברתיות ולהתחשבות ברגשות של אנשים נוספים שנמצאים בסביבה.
היכן הגבול? אין תשובה ברורה ונחרצת. כל מקרה לגופו (תרתי משמע). כאשר המבוכה של ההורה ו/או של הסביבה כרוכה באי נוחות רבה, אפשרי בהחלט להתערב, לכוון ולהציב גבולות. איך מציבים את הגבול? כאמור, בעדינות, ללא שיפוטיות וביקורת, פשוט מעבירים לילד את המסר שבנסיבות מסוימות יש להימנע מעיסוק מופגן ופומבי באברי המין.
איך מגיבים אם הילד תפס אתכם "עושים את זה"?
סיפור גן עדן עוסק באירוע שבו הופר איסור מפורש לא לאכול מעץ הדעת. מה שחווה ואדם אמורים היו לא לדעת, הפך לפתע לגלוי. הם החלו לחוש בושה, להסתיר ולהצניע את עירומם. במקרא הסיפור מוצג כאירוע מכונן שהוביל לגירוש מגן העדן.
אנחנו כהורים מנסים להגן על גן העדן של ילדותם של ילדינו. אנחנו מנסים להגן על עליהם ממידע שלדעתנו אינם בשלים להיחשף אליו. מה עושים במקרה והילד "תופס" את הוריו בטעות במהלך האקט המיני?
אין ספק שזהו רגע דרמטי במיוחד, שבהחלט עלול לקרות. זהו רגע שאוצר בתוכו מבוכה, חשש, פריצת גבולות, הסרת מסכות, מפגש עוצמתי בין רגשות סוערים (הבה נקווה) לבין צורכי הגנה הורית, מפגש שמדגיש את הפער העצום בין עולם המבוגרים לבין עולמו של הילד.
החשיפה הפולשנית של היות ההורים יצורים מיניים, כולל המחשה איך זה עובד בפועל, הינם בהחלט סיבה טובה לתחושת מבוכה רבה. אם זה כבר קורה,
חשוב לראות זאת קודם כל כהפרה מביכה ולא נעימה של פרטיותכם, שקרתה והפכה לעובדה שאינה ניתנת לשינוי. אומנם פישלתם בשמירה, אבל אינכם עבריינים שנתפסו בקלקלתם.
באשר לחשש לגבי אפקט טראומטי של האירוע על ילדכם - ככל שמדובר באירוע מקרי ובודד - כאן המקום לציין שוב, כי מה שנחשב אצל המבוגר אקט מיני אינו בהכרח אירוע כה דרמטי אצל הפעוט. בכל אופן אם הדבר קרה, חשוב לא להעמיס על הילד את המשמעויות והחששות שלנו, אלא להיות איתו ולהתייחס אליו בהתאם לתגובות שלו.
נראה לי שכאן המקום להתייחס במלא כובד הראש לעניין הפרטיות. חשוב שתהיה להורים הפרטיות שלהם ולא רק בהקשר המיני. שלכל אחד יהיה המקום שלו ושתהיה להורה היכולת להגיד 'עד כאן, עכשיו אני במקום שלי ואתה בשלך'. אם קורה אירוע כזה, ייתכן שהדבר מעיד על צורך לתת יותר דגש מצד ההורים לשמירה על גבולות הפרטיות שלהם.
עד מתי מותר להתקלח יחד?
הגיל המקסימלי למקלחות המשותפות להורים וילדיהם, להחלפת בגדים אל מול עיניהם של הילדים וכד' תלוי במה שההורים מרגישים וגם כאן, חשוב להתנהג בטבעיות. עירום הוא לא בהכרח מיני, ואפשר להתייחס אליו בפשטות. מה שמתחת לבגדים הוא חלק מאיתנו, גם אצל ההורים וגם אצל הילדים ואפשר לתת לזה מקום, כמובן עד גיל מסוים של הילדים, שאותו צריכים ההורים לקבוע על פי הרגשתם.
· הכותב הוא פסיכולוג, מרצה בכיר במרכז להורות ומשפחה, בי"ס ללימודים מתקדמים, מכללת סמינר הקיבוצים
| |
|