לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

אימוץ יחידני


על אימוץ יחידני (אימוץ ע"י פנויות\ים) בארץ ובחו"ל

כינוי:  יסמין@

בת: 17





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    פברואר 2007    >>
אבגדהוש
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728   

 
הבלוג חבר בטבעות:
 



הוסף מסר

2/2007

לכבוד פורים המתקרב: אב יחידני שאימץ במגילת אסתר


  

 

 

במגילת אסתר פרק ב פסוק ז מסופר על מדרכי היהודי כך: "ויהי אומן את הדסה, היא אסתר בת דודו, כי אין לה אב ואם... ובמות אביה ואימה לקחה מרדכי לבת". ובלשון המקרא השורש א.מ.ן משמש בהקשר הזה באותה משמעות שבעברית החדשה משמש השורש א.מ.ץ, כלומר: ויהי אומן=אימץ, "לקחה מרדכי לבת". כלומר, מרדכי היהודי הוא האב היחידני שאימץ הראשון J

 

ובעברית החדשה, מה שהיה קודם "אומן" הפך לאימוץ, אימץ וכו', והמילים בשורש א.מ.ן משמשים לתיאור משפחה מסוג אחר: משפחת אומנה או משפחה אומנת, הורים אומנים וכו'.

 

במאמרו  "אימוץ ילדים לפי ההלכה"

http://www.daat.ac.il/daat/kitveyet/sinay/emutz-4.htm

הרב מרדכי הכהן מצטט את דבריו של הרב עוזיאל:

"מקובל אצלנו, בדיבור ובכתב, לקרוא את הילדים שגדלים ומתחנכים בבתי אלה שאינם הוריהם בשם "בנים אמוצים", מלשון הכתוב "ועל בן אדם אמצת לך" (תהילים פ, טז), ואין זה מחוור... ולכן אין להשתמש במושג זה להוראת בנים אמוצים ואדופטיבים... אלא, נראה לדעתי, לקרוא לבנים כאלה "בני אמונים" ואת המגדלים אותם בביתם בשם "אומנים", מלשון "ויהי אומן את הדסה" (אסתר ב, ז)....

וזה להלכה. אבל מכיוון שנתקבל שם זה (אימוץ)  בספרות ובדיבור, לא רציתי לשנותו".

כלומר, הרב עוזיאל סבור שאין להשתמש במונח "אימוץ" לאימוץ ילדותים, משום שבפסוק בתהילים המילה "אמצת" מתארת את יחסו של ה' לבני האדם.ולכן, לדעתו עדיף להשתמש במילים בשורש א.מ.ן לתיאור אימוץ ילדותים, וזאת על סמך הפסוק מאסתר "ויהי אומן את הדסה". כלומר הוא מפרש את המילים "ויהי אומן" כ"אימץ".

 

ובהמשך כותב הרב הכהן: "יסודו ושורשו של עניין האימוץ בהלכה הוא, כידוע, מאמרם של חז"ל (מגילה יג, א): "שכל המגדל יתום ויתומה בתוך ביתו, מעלה עליו הכתוב כאילו ילדו". וסמכו חז"ל דרשתם זו על מה שמסופר בתורה על אימוצו של משה על-ידי בתיה בת פרעה... שאמצתו לו לבן. וכן אצל מרדכי ואסתר (אסתר ב, ז): "ויהי אומן את הדסה היא אסתר בת דודו, כי אין לה אב ואם... ובמות אביה ואמה לקחה מרדכי לו לבת".

 

כלומר, גם הוא מפרש את "ויהי אומן" כ"אימץ".

 

* * * * * * * * * * *

 

ועל משפחת אומנה ראו ערך בויקיפדיה:

 http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7%A9%D7%A4%D7%97%D7%AA_%D7%90%D7%95%D7%9E%D7%A0%D7%94

 

פורום משפחות אומנה ב-BSH

http://www.bsh.co.il/forums/AllMessages2.asp?Fnumber=47

 

בלוג משפחות אומנה

http://israblog.co.il/blogread.asp?blog=43267 

נכתב על ידי יסמין@ , 27/2/2007 20:04   בקטגוריות אימוץ ביהדות, אבות יחידניים מבחירה שאימצו, חגים ומועדים  
הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



27,717
הבלוג משוייך לקטגוריות: החיים כמשל , משפחתי וחיות אחרות , הורים צעירים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות ליסמין@ אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על יסמין@ ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)