לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

אימוץ יחידני


על אימוץ יחידני (אימוץ ע"י פנויות\ים) בארץ ובחו"ל

כינוי:  יסמין@

בת: 18





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    מרץ 2007    >>
אבגדהוש
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

 
הבלוג חבר בטבעות:
 



הוסף מסר

3/2007

על דמותה של בת פרעה במקורות


 

 

 

בעקבות דבריה של ערבה על בת פרעה ותגובתי

http://israblog.co.il/comments.asp?newcomment=0&blog=6085747&user=385160&commentuser=385160&origcommentuser=385160#

 

 

נראה לי מעניין לבדוק מה דעת חז"ל עליה. ואכן דעתם חיובית ביותר, ובצדק.

בתלמוד הבבלי (סוטה דף י"ב ע"ב) מתוארת בת פרעה כמורדת באביה ובעבודה זרה: " 'ותרד בת פרעה לרחוץ על היאור', אמר ר' יוחנן משום ר' שמעון בן יוחאי: מלמד שירדה לרחוץ מגלולי אביה. 'ותרא את התיבה בתוך הסוף'. כיון דחזו דקא בעת לאצולי למשה [כיוון שראו נערותיה שהיא רוצה להציל את משה] אמרו לה: גבירתינו מנהגו של עולם, מלך בשר ודם גוזר גזירה, אם כל העולם כולו אין מקיימין אותה, בניו ובני ביתו מקיימין אותה. את עוברת על גזירת אביך?".

כלומר, נערותיה תוהות על כך שהיא עוברת על הצו של פרעה אביה ומצילה תינוק שהיא עצמה זיהתה מייד "מילדי העברים זה".

 

ובמקום אחר בתלמוד (מגילה יג ע"א) דורשים את הפסוק "ואשתו היהודיה ילדה את ירד... ואלה בני בתיה בת פרעה אשר לקח מרד"  (דברי הימים א, ד יח) כעוסק בבת פרעה:

"'ואלה בני בתיה בת פרעה אשר לקח מרד': אמאי קרי לה [למה קוראים לה] יהודיה? על שום שכפרה בעבודה זרה, דכתיב (שמות ב') 'ותרד בת פרעה לרחוץ על היאור'. ואמר רבי יוחנן: שירדה לרחוץ מגילולי בית אביה. 'ילדה'?! והא רבויי רביתיה [מדוע כתוב שילדה את משה, הרי גידלה אותו?]. לומר לך שכל המגדל יתום ויתומה בתוך ביתו, מעלה עליו הכתוב כאילו ילדו. ירד זה משה".

 

אם כן, לדעת התלמוד שמה היה בתיה, היא כפרה בעבודה זרה ולכן הכתוב קורא לה "יהודיה", ונאמר שהיא ילדה את משה לפי הכלל החשוב והידוע "שכל המגדל יתום ויתומה בתוך ביתו, מעלה עליו הכתוב כאילו ילדו", וכבר כתבתי על כך שלפי דעת  אחד מהפרשנים המשפט נכון "ולא ביתום בלבד":

http://israblog.co.il/blogread.asp?blog=385160&blogcode=5928832

 

כמו כן כתוב, שלמשה היו שמות רבים, ביניהם השם שנתנו לו הוריו, ובכל זאת הוא נקרא בשם שנתנה לו בת פרעה:

"אמר לו הקדוש ברוך הוא למשה: חייך מכל שמות שנקראו לך איני קורא לך אלא בשם שקראתה לך בתיה בת פרעה. "ותקרא שמו משה" (שמות ב, י). ויקרא אל משה". (ויקרא רבה א, ג).

 

ועוד כתוב על בת פרעה שהיא קיבלה גמול נעלה וייחודי ביותר שמעיד על גודל פועלה:

"תשעה נכנסו בחייהם בגן עדן, ואלו הן: חנוך בן ירד, ואליהו ומשיח... ובתיה בת פרעה"

 (מסכת דרך ארץ זוטא, פרק א, משנה ח).

 

אם כן, חז"ל מעריכים מאוד את בת פרעה על כך שאימצה את משה רבנו ובכך הצילה אותו ממוות ודאי. ואני מסכימה מאוד לגישה זו. ובכל זאת, עדיין אני חושבת שכל הסיפור על משה ובת פרעה שונה מאוד ממה שקורה באימוצים בימינו, ונראה לי שבשל סיבות שונות שהצגתי ברשומה הקודמת הסיפור אינו מתאים להסברת אימוץ בן ימינו.

נכתב על ידי יסמין@ , 26/3/2007 12:40   בקטגוריות חגים ומועדים, אימוץ ביהדות  
הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



27,724
הבלוג משוייך לקטגוריות: החיים כמשל , משפחתי וחיות אחרות , הורים צעירים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות ליסמין@ אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על יסמין@ ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)