4/2007
דעתי על טענות בנוגע לתנאי הגיור


לפי ההסברים ברשומה הקודמת, משום שגיור קטינותים שונה מגיור מבוגרותים – לא ניתן לצפות שהקטינותים יביעו רצון לגיור, ילמדו חומר רב, ייבחנו, יבטיחו לעמוד בתנאים שונים כתנאי לגיור וכו' – הציפייה היא מההורים לספק בית יהודי לילדותים שגוירו. וב"בית יהודי" הכוונה לפי התנאים שתוארו ברשומה הקודמת (שמירת כשרות, שמירת שבת וכו'). כאמור, בפגישה הראשונה הרב מסביר להורים או לאם מהם התנאים של הגיור. ההורים אמורים להבטיח לקיים את התנאים במכתב שישלחו לרב. אחר שוב הם נשאלים בבית הדין הרבני אם הם מסכימים לקיים את התנאים.
במהלך השנים קראתי הודעות לא מעטות בשני הפורומים לאימוץ של הורים חילונים שהתלוננו על התנאים הללו. כמו כן, התפרסמה כתבה ביקורתית בנושא:
רוצים לגייר את הילד? תחזרו בתשובה
כותרת משנה: בתי הדין המיוחדים לגיור דורשים ממשפחות שמעוניינות לגייר את ילדן המאומץ לשמור שבת וכשרות ולרשום את הילד למוסד דתי. רוב המשפחות יכולות לשקר ולחזור אחרי הגיור לחיים חילוניים סדירים. הבעיות מתחילות כשמביאים לארץ ילד שני ונחשפים השקרים או כשמביאים ילד מבוגר יחסית ונדרשים לרשום אותו למוסד דתי
http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArt.jhtml?itemNo=132151
את דעתי בנידון ניתן לסכם במשפט זה: הרוצה את הרב – בא\ה אליו. ומי שלא רוצה – שלא י\תבוא
היהדות אינה דת מיסיונרית והרבנים אינם פונים להורים בבקשה לגייר את הילדותים. להיפך: ההורים הם אלו שרוצים ובוחרים בגיור והם אלו שפונים לרב. חשוב להדגיש שלפי החוק אין חובה לגייר ילדותים שאומצו בחו"ל, והילדותים מקבלותיים אזרחות ישראלית בלי קשר לגיור או להיעדרו. והורים שמבקשים לגייר את ילדיהם\ן עושים זאת משום שהם בוחרים בכך. זאת ועוד: גם אין חובה לגייר את הילדותים דווקא גיור אורתודוכסי. יש כיום אפשרות לגייר גיור רפורמי.
ואגב, גם לרבנים הרפורמיים יש תנאים משלהם לגיור. למשל, אחד מהתנאים לגיור הוא ברית מילה. אם ההורים אינם מסכימים למול את הבן, הרבנים הרפורמיים לא יסכימו לגייר אותו.
הורים שאינם מעוניינים לעמוד בתנאים שמציבים הרבנים האורתודוכסים יכולים
א) לא לגייר כלל
ב) לגייר גיור רפורמי
ג) הילדותים כשיגדלו יוכלו להתגייר באופן עצמאי בבית הדין הרבני או בצה"ל, ראו כאן .
נראה לי שכמו כל בחירה אחרת בחיים, צריך לשקול לכאן ולכאן ולהחליט מה יותר חשוב: אם להורים או לאם חשוב הגיור ודווקא הגיור האורתודוכסי, כדאי להם להבין שהרב יכול לפעול אך ורק על פי ההלכה. אם להורים או לאם חשוב גיור אבל לא בהכרח אורתודוכסי, הם יכולים לפנות לרב רפורמי. ואם הם לא מוכנים לעמוד בשום תנאי וזה יותר חשוב להם מאשר הגיור - לא יהיה גיור. הכל עניין של בחירה, הכרת המטרות החשובות ביותר, סדר עדיפויות, הבנת האפשרויות הריאליות ועוד.
לדעתי האישית ילדותים שאומצו ובייחוד ילדותים שאומצו ע"י אימ"ב יש להם\ן מספיק עם מה להתמודד, ונראה לי שלא כדאי להוסיף להם\ן גם שוני בדת ובלאום לעומת סביבתם. ולכן נראה לי שכדאי לעשות כל מאמץ כדי שהילדותים יעברו גיור מוכר. אבל כמובן כל הורה י\תחליט על פי ההשקפות והשיקולים שלו\ה.
|