
בעקבות דבריה של ערבה על בת פרעה ותגובתי
http://israblog.co.il/comments.asp?newcomment=0&blog=6085747&user=385160&commentuser=385160&origcommentuser=385160#
נראה לי מעניין לבדוק מה דעת חז"ל עליה. ואכן דעתם חיובית ביותר, ובצדק.
בתלמוד הבבלי (סוטה דף י"ב ע"ב) מתוארת בת פרעה כמורדת באביה ובעבודה זרה: " 'ותרד בת פרעה לרחוץ על היאור', אמר ר' יוחנן משום ר' שמעון בן יוחאי: מלמד שירדה לרחוץ מגלולי אביה. 'ותרא את התיבה בתוך הסוף'. כיון דחזו דקא בעת לאצולי למשה [כיוון שראו נערותיה שהיא רוצה להציל את משה] אמרו לה: גבירתינו מנהגו של עולם, מלך בשר ודם גוזר גזירה, אם כל העולם כולו אין מקיימין אותה, בניו ובני ביתו מקיימין אותה. את עוברת על גזירת אביך?".
כלומר, נערותיה תוהות על כך שהיא עוברת על הצו של פרעה אביה ומצילה תינוק שהיא עצמה זיהתה מייד "מילדי העברים זה".
ובמקום אחר בתלמוד (מגילה יג ע"א) דורשים את הפסוק "ואשתו היהודיה ילדה את ירד... ואלה בני בתיה בת פרעה אשר לקח מרד" (דברי הימים א, ד יח) כעוסק בבת פרעה:
"'ואלה בני בתיה בת פרעה אשר לקח מרד': אמאי קרי לה [למה קוראים לה] יהודיה? על שום שכפרה בעבודה זרה, דכתיב (שמות ב') 'ותרד בת פרעה לרחוץ על היאור'. ואמר רבי יוחנן: שירדה לרחוץ מגילולי בית אביה. 'ילדה'?! והא רבויי רביתיה [מדוע כתוב שילדה את משה, הרי גידלה אותו?]. לומר לך שכל המגדל יתום ויתומה בתוך ביתו, מעלה עליו הכתוב כאילו ילדו. ירד זה משה".
אם כן, לדעת התלמוד שמה היה בתיה, היא כפרה בעבודה זרה ולכן הכתוב קורא לה "יהודיה", ונאמר שהיא ילדה את משה לפי הכלל החשוב והידוע "שכל המגדל יתום ויתומה בתוך ביתו, מעלה עליו הכתוב כאילו ילדו", וכבר כתבתי על כך שלפי דעת אחד מהפרשנים המשפט נכון "ולא ביתום בלבד":
http://israblog.co.il/blogread.asp?blog=385160&blogcode=5928832
כמו כן כתוב, שלמשה היו שמות רבים, ביניהם השם שנתנו לו הוריו, ובכל זאת הוא נקרא בשם שנתנה לו בת פרעה:
"אמר לו הקדוש ברוך הוא למשה: חייך מכל שמות שנקראו לך איני קורא לך אלא בשם שקראתה לך בתיה בת פרעה. "ותקרא שמו משה" (שמות ב, י). ויקרא אל משה". (ויקרא רבה א, ג).
ועוד כתוב על בת פרעה שהיא קיבלה גמול נעלה וייחודי ביותר שמעיד על גודל פועלה:
"תשעה נכנסו בחייהם בגן עדן, ואלו הן: חנוך בן ירד, ואליהו ומשיח... ובתיה בת פרעה"
(מסכת דרך ארץ זוטא, פרק א, משנה ח).
אם כן, חז"ל מעריכים מאוד את בת פרעה על כך שאימצה את משה רבנו ובכך הצילה אותו ממוות ודאי. ואני מסכימה מאוד לגישה זו. ובכל זאת, עדיין אני חושבת שכל הסיפור על משה ובת פרעה שונה מאוד ממה שקורה באימוצים בימינו, ונראה לי שבשל סיבות שונות שהצגתי ברשומה הקודמת הסיפור אינו מתאים להסברת אימוץ בן ימינו.