|
4 לשונות גאולה 4 לשונות גאולה – לשמור לפסח
יש 4 לשונות גאולה: "והוצאתי אתכם מתחת סבלות מצרים", "והצלתי אתכם מעבודתם", "וגאלתי אתכם בזרוע נטויה", "ולקחתי אתכם לי לעם". אומרהנצי"ב שכל לשון מדברת על תקופה אחרת: והוצאתי - הקב"ה הוציא אותנו מהסבל וזה היהבמכת ערוב, שפרעה כבר קורא לישראל "עם" שנאמר: "ולא שילח את העם". והצלתי - הקב"המציל אותנו מעבודתו וזה היה במכת ברד, ששם כבר לא היינו עבדים אלא בנ"י שנאמר: "ולאשילח את בני ישראל". וגאלתי - הקב"ה גואל אותנו במכת בכורות. ולקחתי - במתן תורההקב"ה לקח אותנו לעם. ומדוע לא שותים את הכוס החמישית "והבאתי"? מסביר "אור החיים" הקדוש שבכל ארבעת הלשונות אין שום תנאי והם יתקיימו בכל מצב כי כךהקב"ה הבטיח אבל ב"והבאתי" יש תנאי של "וידעתם כי אני ה'" ולכן זו לא כוס מוחלטתאלא תלויה בתנאי.
מקור:הנצי"ב ו"אורהחיים"
| |
התבודדות
בס"ד
אתר מצויין על התבודדות
רבינו נחמן מברסלב זכותו תגן עלינו אמר התבודדות היא מעלה גדולה עליונה מהכל.
תהילים:
מי שרוצה לזכות לתשובה יהיה רגיל באמירת תהילים. אמרית תהילים מסוגל לתשובה. ישנם 50 שערי תשובה, 49 כל אדם יכול להכנס בהם, שער ה 50 ע"י אמירת תהילים. כל יום אדם יקרא תהילים כי היא מסוגלת לתשובה שלמה ואמיתית. ע"י אמרית תהילים האדם יכול לפתוח את שער התשובה שלו ולהתקדם בעבודת ה' באמת. אנחנו רואים שבימי תשובה באלול ועשרת ימי תשובה כל ישראל עוסקים בתהילים. מכיוון שתהילים הוא התעוררות גדולה מאוד מאוד להשם יתברך. אשריך מי שיעסוק בתהילים!
התבודדות:
התבודדות היא מעלה גדולה,עליונה מן הכל. כל אדם חייב לקבוע לו כל יום חצי שעה, שעה ויותר להתבודד לבדו באיזה חדר או שדה. כל אדם חייב כל יום לדבר עם השם יתברך על הכל, לספר לו בלשון אשכנז לא בלשון הקודש. מכיוון שבלשון הקודש קשה לאדם לפרש שיחתו לפני השם יתברך. גם אדם שבא להתבודד ולדבר עם השם יתברך ולא יודע מה לומר, זה חשוב בעיני השם! כל אדם צריך לספר לה' יתברך הכל, הן חרטה ותשובה על העבר והן בקשות תחנונים לזכות להתקרב אליו והיום והלאה באמת.
ואדם יזהר מאוד להתמיד כל יום בהתבודדות ושאר היום יהיה בשימחה. כמו שנאמר: מצווה גדולה להיות בשימחה תמיד" גם טוב מאוד אם האדם יבכה לשם יתברך ויספר לו על כל הדברים הקשים ויודה לו על כל הדברים שיש לו עכשיו. זה גם טוב בעיני ה' שאדם בוכה לפניו ומספר לו. אבל אדם צריך להזהר שלא יחשוב לפני שהוא הולך לבכות לה' זה צריך להגיע ממנו, מהלב. כי זה שחושב ומצפה שיבכה, הוא גם כן בחינת עבודה זרה, שמבלבלת הכונה שאינו יכול לשמוע היטב מה שהוא אומר ע"י זה, כי עיקר לדבר עם ה' באמת בלי שום מחשבות אחרות.
רבינו אמר שהתבודדות יש כוח גדול מאוד ויכולה לבטל גזרות ולעשות טוב לאדם. טוב גם להתפלל על אדם אחר לדבר עם ה' יתברך ולבקש תחנונים כמו בן לאב רחמן שיעזור ויחוס על יהודים תמימים שלא הולכים בדרכי ה', ולבכות לה' ולומר לו שרק הוא יכול להשיב אותם אליו.
______________________________ _________
כולנו יודעים את מעלתה של התבודדות, וברור שכולנו רוצים לציית לצדיק באמונת חכמים פשוטה, שאם הצדיק רבי נחמן בן פיגא אמר: שהתבודדות היא מעלה עליונה וגבוהה מן הכל. אז זה ממש ככה. הרב גודלבסקי סיפר על יהודי אחד פשוט בעל מלאכה שכולם הכירו אותו כעם הארץ ואותו יהודי נקבר ליד אומן כשאישתו העלתה את גופתו לארץ ישראל שיקבר בארץ הקודש, וכשבאו לקבור אותו בא"י ראו שהוא שלם, ללא ריקבון וללא כאילו היום טמנו אותו. פנו לאותה אישה ואמרו לה "הרי בעלך היה בעל מלאכה פשוט, איך קרה שכל גופו נשמר כשנתיים אחרי הקבורה"? אז אישתו השיבה, כל יום לאחר שהוא היה חוזר מהעבודה הוא היה אומר לה " עכשיו אני מקדיש שעה לבורא עולם, אני מדבר עם השם, אני ממליץ לך גם לעשות כך" מפה לומדים כמה גדולה וחשובה מעלתה של ההתבודדות והתשובה שבה. כולנו יודעים את מעלתה של התבודדות ובאמת כמה שהיא חשובה ונוראה, כך היצר הרע וחיילותיו יעשו הכל כדי למנוע אותנו מהמעלה הנשגבה הזו. היצר יאמר לנו "אבל תשמע רבנו אמר שצריך לעשות שעה, והרי אתה יודע שלא תעשה שעה" או שהיצר יאמר לנו "רבנו אמר שהכי טוב זה לעשות התבודדות בשדה, ועכשיו עד שתגיע לשדה.. ועוד כהנה וכהנה תירוצים היצה"ר יתן לנו לעשות הרבה דברים אחרים, העיקר שלא נקיים את דבריו של הצדיק בנושא ההתבודדות. לכן, צריך להבין שגם דקה לעשות התבודדות זה טוב, ומדקה מגיעים ל5 דק', ואח"כ לרבע שעה. עד שזוכים בעז"ה לעשות שעה שלמה. תמיד אנחנו צריכים לומר לעצמנו שאם אנחנו לא יכולים ללכת לשדה ולעשות שעה, אנחנו נעשה בחדר או במקום מבודד אחר. ואפילו אם היצר יאמר לנו שאנחנו לא נעשה שעה, אז אלא ממש מעט אז צריך לדעת שמעט זה גם טוב, והאמת היא שרואים שאתה בא על מנת לצאת לידי חובת העצה של הצדיק ולעשות כמה דק' אז אתה נסחף ומאריך בהתבודדות ואם בכל זאת אנחנו באים לעשות התבודדות ורואים שהמילים לא באות. אז אנחנו ונתחזק באמונת חכמים ולהבין שהצדיק אמר שגם אם לא אומרים כלום זו גם בחינה טובה בהתבודדות. וגם אם אפשר לחזור על המשפט ריבנו של עולם זה גם טוב. ומי שקשה לו לדבר, אפילו אחרי שהוא קבע איזה מקום בחדר, יער וכו' ורואים שהמילים לא באות, נבקש מהשם יתברך "אבא שבשמיים אתה יודע שכל רצוני הוא לפרש שיחתי לפניך ולעשות התבודדות ותשובה , להתפלל עלי על בני ביתי ועל עם ישראל הקדוש שהיא מעלה עליונה וגבוהה מן הכל, תרחם עליי אבא יקר ותזכה אותי לפרש שיחתי לפנייך. ואם בכל זאת אנחנו לא מצליחים אפילו לשבת באיזה חדר לבד. אז תמיד נמשיך לרצות כי הרצון גבוהה מן הכל, וסוף מעשה במחשבה תחילה. זאת אומרת שאם נרצה אז השם יתברך יזכה אותנו להגיע לזה.
לסיום: שכל אחד יקח על עצמו לדבר עם ה' יתברך כל יום להתבודד לבקש ולספר לו הכל! יש לזה מעלה גדולה מאוד בשמיים, לבקש להתקרב לאמת ולספר לה' כל דבר, להתקרב לרבינו הקדוש. *אדם שדן את עצמו למטה למעלה לא דנים אותו.
ה' אוהב אותכם יהודים יקרים תתקרבו אליו.
| |
|