בכיפה סגולה ושתי ציציות על ידי אמונה, החיים בעולם הזה יפים מאוד, ובכוח האמונה כל העולם כולו הוא כגן פורח המצמיח אין סוף מינים וסוגים של פרחים מרהיבים, בשמים נפלאים, ופרות מתוקים. |
| 6/2009
עץ חיים היא למחזיקים בה
ידועה הגמרא שאומרת:
שאם אדם יבוא לעולם הבא, ויגידו לו למה לא עסקת בתורה:
והוא יענה:
=========
1. הייתי עני.
יענו לו: האם היית יותר עני מהילל הזקן [שהיה עני מרוד] ובכל זאת למד תורה בכל כוחו!
=========
2. ההיתי עשיר
יענו לו: האם היית יותר עשי מר' אלעזר בן חרסום שהיו לו אלך עיירות ביבשה ואלף ספינות בים ובכל זאת עזב את הכל ללמוד תורה.
=========
3. יצרי תקף אותי [ובפירוש שלנו - הייתי נראה טוב, והייתי נמשך אחרי מסיבות ודיסקוטקים ולא היה לי פנאי ללמוד תורה]
יענו לו: האם היית יותר יפה מיוסף הצדיק? שמרב שהוא היה יפה, כשבנות היה מסתכלות עליו כשהיו חוכתכות פירות הם היו חותכות את הידיים שלהם ולא היו מרגישות.!
=========
וזה הראשי תיבות
עץ חיים היא למחזיקים בה ...
הלל. יוסף. אלעזר.
| |
עלינו לשבח
כידוע שאנו קוראים בסיום התפילה עלינו לשבח יש שני עדים שמעידים עלינו שאנו התפללנו
בעלינו לשבח רמוז את זה :
עלינו לשבח בהתחלה מתחיל באות ע' וסוף עלינו לשבח כתוב עוד שפה יש לנו את האות ד'
על יש לנו את האות ע' והמילה האחרונה היא אחד שיש לנו את הד'
מחברים את האותיות של עלינו לשבח יוצא עד
ומחברים את על כן נקווה לך זה יוצא עד
מכאן לומדים ששני העדים מעידים עליך שהתפללת .
| |
התורה נמשלה למים ידוע התורה נמשלה למים שנאמר:"הוי כל צמא לכו למים"
וההשוואה היא בכמה תחומים:
1. כמו שהמים תמיד יורדין ממקום גבוה למקום נמוך-כך התורה לא נמצאת אצל אנשים גאוותנים שמרגישים גבוה,
אלא דווקא אצל אנשים נמוכים וענוותנים.
2. אם אדם יבקש מחבירו לשתות מיץ, יין או קולה - יש בזה קצת חוצפה וייתכן שלא יתן לו.
אבל אם מבקש מים-כל אחד ישמח לתת לו.כך אם מבקשים מתלמיד חכם ללמד תורה-הוא תמיד ישמח ללמד.
כשאדם צמא שותה מיץ-הוא לא מרווה את צימאנו לגמרי כי תמיד יש לו רצון לשתות עוד ועוד.
ורק אם הוא שותה מים - הוא נרגע. כך הנשמה של היהודי-אפילו אם ילמד כל החמכמות בעולם-לא תירגע. ורק כאשר
טועם ושותה מימי התורה-נרגעת נשמתו!
| |
ויקם משה את ידו ויך את הסלע
וירם משה את ידו ויך את הסלע (כ, יא)
ויש להבין: א. מדוע משה עבד ה' לא קיים רצון ה' לדבר אל הסלע? ב. מדוע לגבי הבאר הראשונה (שמות יז. ו) יצא המים ע"י הכאהולא ע"י דיבור? והנ"ל שיש שני סוגי ניסים יש נס שהוא נס גלוי ממש אשר א"אלהבינו כלל ללא ההסבר שזה נס, אבל יש ניסים שעושים מעשה בשביל לקרב את הנס אלהבנתנו אף שגם זה הוא נס. ראיה לדבר זה שהנה מצינו בגמ' (חולין ז) שאמררמי בר חמא שגדולים צדיקים במיתתן יותר מבחייהם שנאמר "ויהי הם קוברים איש והנה ראו הגדוד וישליכו את האיש בקבר אלישע וילך ויגע האיש בעצמות אלישע ויחי ויקם עלרגליו", ומבאר רש"י שרואים שבמותו של אלישע היה מספיק שיגעו בעצמותיו בשביל להחיותמתים ואלו בחייו היה אלישע צריך בשביל להחיות את בנה של השונמית לגהור על פיוולהפיח רוח חיים בפיו. ומגמרא זו רואים אנו שצדיק גדול עושה ניסים שאין בהם שוםשייכות טבעית כמו שחי האיש שנגע בעצמות אלישע, אבל מי שהוא במדרגה פחות גבוהה כמושהיה אלישע בחייו היה צריך לעשות מעשה טבעי (נפיחת אויר בפיו) כדי לקרב את הנס אלהטבע. ע"פ הנ"ל נוכל לתרץ את שאלתנו דלעיל שהבאר הראשון היה בזכות מרים,כמו שמבואר בפרשתינו שכאשר מתה מרים הפסיק הבאר,שהייתה פחות צדקת ולכן היה צריךלהכות על הסלע. אבל משה היה צדיק גדול והיה מספיק שידבר אל הסלע ולא יעשהשום מעשה טבעי, אבל משה בגלל ענוותנותו הכה בסלע בשביל להראות שהוא לא צדיק גדול אבלה' כעס עליו שאסור לו להיות עניו במקום שיפחת קדוש ה' בגללזה. (בעל "לב אריה" , מלוקט מ"כמוצא שלל רב")
| |
בארה של מרים
מספרת התורה בפרשתנו על מות מרים ועל התוצאה המיידית של מיתה זו - העלמות הבאר ומחסור במים לעם ישראל. אומר בעל ה"כלי יקר" שבני ישראל נענשו כיוון שלא הספידו כראוי את מרים. ומביא ראיה לדבריו שהרי במות אהרון כתוב : "ויבכו את אהרון שלושים יום[כ כט] ובמות משה "ויבכו בני ישראל את משה… שלושים יום [דברים לד ח] ואילו כאן במות מרים לא הוזכר כל בכי ומספד. הייתה זו כפיות -טובה מצד בני ישראל, שנהנו ארבעים שנה מבארה של מרים, ולא נתנו לכך ביטוי הולם במותה. לכן נסתלקה באותה שעה באר המים ממחנה ישראל, כדי שכולם יכירו ויבינו שמתנה יקרה זו ניתנה להם בזכות מרים. וראוי היה להם לבכות ולהתאבל על מותה. מי יתן ונדע להעריך ולהוקיר בצורה הולמת את הורינו מכרינו ואת כול הסביבה שלנו אשר נותנים לנו ועושים בשבילנו כל כך הרבה דברים לטובתנו ולא רק מצד הכרת הטוב.
| |
פרשת נשא
פרשת "נשא"
פרשת "נשא", היא הגדולה ה-54 פרשיות התורה. כלולים בה מאה שבעים ושש פסוקים, שמונה פעמים כמספר האותיות הא"ב. כיוצא בכך אנו מוצאים גם בספר "תהילים" את מזמור קי"ט, שהוא הגדול בכל 150 המזמורים שבספר. וגם כאן מספר הפסוקים שבו הוא מאה שבעים ושש. מעניין הדבר, שכך גם בתורה שבעל פה מסכת בבא בתרא היא הגדולה במסכתות הש"ס שבתלמוד הבללי, ומספר הדפים בה הוא מאה שבעים ושש.
| |
|