כינוי:
בן: 34 MSN:
תמונה
RSS: לקטעים
לתגובות
<<
אוגוסט 2008
>>
|
---|
א | ב | ג | ד | ה | ו | ש |
---|
| | | | | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | | | | | | |
הבלוג חבר בטבעות: הוסף מסר | 8/2008
חידושים - תפילה
יש לשאול: מדוע אנו אומרים "אלקי אברהם אלקי יצחק ואלקי יעקב"? ולא פשוט אומרים "אלקי אברהם יצחק ויעקב"?
אלא מתרצים המפרשים ואומרים [ראיתי כתוב בטללי אורות] שהסיבה שלכל אחד מהאבות מוזכר שם אלוקי בפני עצמו היא: כיוון שכל אחד מהאבות עבד את ה' יתברך בצורה שלו! כל אחד לא הסתמך על המסורת שנתנה לו מאבותיו בלבד - אלא הוא עבד את ה' יתברך בעצמו - בצורתו המיוחדת !!
ולכן נאמר אצל כל אחד מהם בנפרד - אלוקי אברהם .. אלוקי יצחק ואלקי יעקב.. לאמר שהצורה שבה אברהם עבד את ה' היא לא הצורה שבה יצחק עבד את ה' ולא הצורה שבה יעקב עבד את ה' !!
כל אחד בדרכו המיוחדת ..
יש לשאול : מדוע דווקא בברכה של הרפואה
אנו אומרים: "כי תהילתנו אתה" - הרי תמיד ה' יתברך הוא תהילתנו !!
אלא מתרץ הרב הגאון ר' יחזקאל אברהמסקי ואומר: שזה דווקא נאמר בברכה של הרפואה משום,
שדווקא בברכה של הרפואה האדם עלול לטעות ולחשוב שהרופא ריפא אותו - ולו מגיעה התהילה..
באו אנשי כנסת הגדולה [שהחיברו לנו את התפילה] ללמדנו,
שאין לנו להחזיק שום תהילה לרופא - אלא רק לה' יתברך !
כי תהילתנו אתה - אתה בלבד - לך בלבד מגיעה התהילה - הרופא הוא רק השליח ..
במודים דרבנן אנו אומרים: מודים אנחנו לך ... על שאנחנו מודים לך ברוך אל ההודאות..
והביא על כך הר"י מיגאש [-אחד מהראשונים!] שאנו צריכים להודות לה' יתברך - על שיש לנו בכלל את הזכות להודות לו!
מודים אנחנו לך - על שאנחנו מודים לך !!!
בתפילה אנו אומרים את צמח דוד עבדך מהרה תצמיח וקרנו תרום בישועתך וכו'...
כותב על כך הבעל העץ יוסף ואומר: הרי ידוע שיש שני משיחים - משיח בן יוסף ומשיח בן דוד. משיח בן דוד נרמז במילה צמח - צמח דוד - שהרי הגמרא דורשת ששמו של המשיח הוא צמח משיח בן דוד נרמז במילה וקרנו - שכן נאמר בברכה של יוסף - וקרני ראם קרניו.
אולם בעל סידור היעב"ץ לומד זאת בצורה אחרת ואומר: ידוע שכל פעם שכתוב את המילה "את" זה בא לרבות ולהוסיף מישהו [לדוגמא שכתוב כבד את אביך ואת אימך - לרבות אחיך הגדול]. ולכן אומר בעל סידור היעב"ץ שכיוות שכתוב את צמח דוד עבדך: זה בא לאמר לנו לרבות את משיח בן יוסף ואליהו הנביא שיבואו לפני משיח בן דוד. !
ברכת התשובה, [הברכה החמישית] מתחילה באות ה' ומסיימת באות ה'. אומר על כך בעל הטור - שזה בעצמם מרמז על עשרת ימי תשובה - שהם עיקר זמן התשובה !!!
יהי רצון שנזכה לשוב בתשובה שלימה אך לא על ידי יסוריים וחלאים רעים !!
בברכת התשובה אנו אומרים: "השיבנו אבינו לתורתך" - לכאורה מה עניין של השיבנו צדריך לאמר לכאורה למדנו אבינו את תורתך???
אלא מתרץ ר' אליהו לאפיאן: ידוע שהעובר במעי אימו לומד את כל התורה כולה, אלא שהמלאך סוטר על פיו ומשכח ממנו את כל התורה שלמד. לכן שאנו מתפללים לה' יתברך, אנו מבקשים ממנו שישיב אותנו לאותה תורה שכבר למדנו במעי אימנו...
בשתי ברכות אנו אומרים אבינו: בברכת בתשובה : "השיבנו אבינו לתורתך" בברכת הסליחה : "סלח לנו אבינו כי חטאנו"
לכאורה יש לשאול - מדוע דווקא בשתי ברכות אלו?
אלא אומר בעל המשנה ברורה - שהרי בברכת התשובה אנו מבקשים שה' יתברך ילמדנו תורתו ! והרי ידוע שאחת מהחובות שיש על האב לעשות לבן היא ללמדו תורה ככתוב במסכת קידושין !!!
ובעניין ברכת הסליחה: זה די ברור שהרי אנ מנסים כאן לעורר רחמי האב על הבנים - שה' ירחמנו ויסלח לנו !!!
לכאוה יש לשאול : מדוע דווקא ברכת חונן הדעת היא הברכה הראשונה?
אלא מתרצים תירוץ מדהים [בשם הרב בנימין הכהן זצוק"ל בספר אלון בכות] שאומר שידוע מהגמרא: שאדם שאין בו דעת אסור לרחם עליו ! - לפיכך קודם בואנו להתפלל לפני ה' יתברך, אנו מבקשים דעת - כדי שירחמנו ה' יתברך .. כי מי שאין לו דעת ח"ו אין לרחם עליו ..
בסוף התפילה אנו אומרים : "עושה שלום במרומיו ... ואמרו אמן"
ותומהים הפרשנים - למי אנו אומרים "ואמרו אמן"? הרי התפילה נאמרת בלחש, ואין איש שומע .. אם כן למי?
אלא מתרצים בשם אוצר התפילות כך: שידוע שיש שני מלאכים שמלווים לו לאדם, ולהם אנו אומרים - אמרו אמן ! וזה כעין בקשה, שאנו מבקשים שה' יחזקו את תפילתנו לפני ה' יתברך ויאמצו אותה לפניו.. שידוע מאמר רז"ל: לעולם יבקש אדם רחמים שיהיו הכל מאמצים את כוחו - ופרש"י - שיסייעוהו מלאכי השרת ושלא יהיו לו מסטינים למעלה .. !
בברכת קיבוץ גלויות אנו אומרים : ותקע בשופר גדול לחירותינו! מה הכוונה בשופר גדול?
אלא מתרץ בעל בית תפילה שידוע שהשופר הזה הוא מאילו של יצחק, ואילו של יצחק הוא נברא בששת ימי בראשית בין השמשות .. [לפי המשנה באבות] מכאן יוצא שאותו שופר שיהיה מאותו אייל הוא כבר בן אלפי שנים !! ולכן אומרים תקע בשופר גדול!!!
קרידיט מלא לחברי היקר יחיאל סופר :)
אשריך צדיק שלנו :)
| |
דירה להשכיר - הגירסא הדתית - אהבת חינם
דירה להשכיר - הגירסא הדתית
בְּעֵמֶק יְפֵה בֵּין כוללים וישיבות עוֹמֵד לו מִגְדָּל בֶּן חָמֵשׁ קוֹמוֹת. בַּקּוֹמָה הָרִאשׁוֹנָה גרה משפחה ספרדיה אברך כולל ש"סניק עם שמונת ילדיו שירי קודש מזרחיים מתנגנים בפול ווליום מחלוניו תמונה גדולה של הרב עובדיה בסלון ותמונה גדולה של הסטייפלר ליד הארון בַּקּוֹמָה הַשְּׁנִיָּה מִשְׁפָּחָה ליטאית יש להם בשבת חברת תהילים בהברה אשכנזית שלט גדול של ג' בעונת הבחירות עם מרן הרב אלישיב מתייעצים בבעיות בְּקוֹמָה מִסְפָּר שָׁלוֹשׁ א חסידישער איד כל הזמן הוא בשמחה תמיד גרביים שחורות לו עד ברכיו פאות ארוכות לכל ילדיו לטיש מקפיד הוא כל שבת ללכת ביתו הוא כמו תחנת רכבת בקומה הרביעית מזרוחניק חרד"לי ביתו מפואר מטופח ונקי כל בניו במרכז הרב משנת הרב קוק מאירה את עיניו בקומה מספר חמש גר הרב לעש אבל לפני שבוע ארז את המזוודות ועזב משרה חשובה בצפון אמריקה עם גרין קארד קיבל , אמר שלום לישראל. סגרו השכנים את הדלת ותלו בחוץ שלט: "דירה להשכיר" בא שלומי המודרני החרדי החדש ג'וצ'י ומילאנו מפארים את רגליו, ואלנטינו באלף שקל מסגרת למשקפיו. עומד בחוץ וקורא את השלט עולה במדרגות ופותח הדלת. באים מכל הדירות השכנים עומדים מסביבו מסבירים לו פנים: "הנאה המטבח בעיניך?" נאה. הנאים החדרים בעיניך? נאים הנאה המסדרון בעיניך? נאה. אם כן, שב אתנו, שלומי! לא אשב! השכנים אינם טובים בעיני! איך אשב אני, המודרני המתקדם, עם חסיד מימי הביניים שלא מכיר את הסינגל החדש של דלפקוביץ' שמארח את לם? ובכלל, לא מתאים לי וממש לא נוח לגור ליד חסידי אידישאי שיעשה לי טיש במוח. שלום לכולם ומזל טוב לדקס על הסינגל החדש. הלך לו שלומי, והחסידישער נעלב. הלך שלומי, בא פריעדמאן. עומד בחוץ וקורא את השלט, עולה במדרגות, פותח הדלת. באים מכל הדירות השכנים, עומדים מסביבו מסבירים לו פנים: הנאה המטבח בעיניך? נאה (בהברה חסידית) הנאים החדרים בעיניך? נאים הנאה המסדרון בעיניך? נאה אם כן, שב, פריעדמאן, אתנו, שב! לא אשב. השכנים אינם טובים בעיני!
איך יכול אני, קנואי תלמיד מהסאטמאר רב, ליד מזרוחניק טמא מטומא לגור - שם רשעים ירקב? הוא תולה דגל של מדינת ישראל ביום העצמאות, גיוואלד זה כפירות ואפיקורסות, אני לא יכול לסבול את זה אפילו איין מינוט! נעלב המזרוחניק, ופריעדמאן הלך לו. הלך פריעדמאן, ובא הלפרין עמד בחוץ, קרא את השלט, עלה במדרגות, פתח את הדלת באים מכל הדירות השכנים עומדים מסביבו מאירים לו פנים הנאים החדרים בעיניך? נאים הנאה המטבח? נאה הנאה המסדרון? נאה. אם כן, שב אתנו הלפרין! לא אשב! השכנים אינם טובים בעיני, איך אשב אני, החב"דניק הגאה, עם ש"חניק מסנגד מפונוביז' שאת הרבי מבזה? כיצד אראה כל בוקר את ה"יתד נאמן" במדרגות, כשליבי לא יקרע אז לחתיכות? לא אשב, אלך לי לזימבבואה לשליחות. שמח הליטאי, והחב"דניק הלך לו. הלך הלפרין, בא איצקוביץ. עולה... פותח.. באים... הנאים החדרים... לא אשב. השכנים אינם טובים בעיני. איך אגור אני, אשכנזי לבן ומכובד בכפיפה אחת עם פרענק ברברי ולא מלומד? לא נאה לי ולא יאה לי! לך, גזען, גם לנו לא נאה ולא יאה, צעקו השכנים פה אחד, רק החסידישער שתק בצד. הלך איצקוביץ, בא ירון. בעל תשובה לפי כל קריטריון עולה... פותח... באים מכל הדירות השכנים, הנאה?.. נאה נאה, הכל נאה... אם כן שב נא איתנו ירון! בעזרת השם אשב! שמחו השכנים ושמח גם ירון התבודדות עושה הוא כל יום במירון ומאז בעמק יפה בין כוללים וישיבות עומד לו בניין בן חמש קומות החסידישער הוסיף מרפסת ולפרענק נולדה בת נחמדת ירון עשה התבודדות והליטאי הלך לבחירות והמזרוחניק הלך למילואים
היי, אתם שם בבית להתעורר להתחיל לאהוב את השונה והאחר תתחילו לקחת את זה באופן אישי אחרת לעולם לא יבנה בית המקדש השלישי...
| |
לימוד יומי המשך חודש אב :) רמב"ם יומי - הלכות דעות ו, א
דרך ברייתו של אדם להיות נמשך בדעותיו ובמעשיו אחר ריעיו וחבריו, נוהג כמנהג אנשי מדינתו, לפיכך צריך אדם להתחבר לצדיקים ולישב אצל החכמים תמיד כדי שילמוד ממעשיהם, ויתרחק מן הרשעים ההולכים בחשך כדי שלא ילמוד ממעשיהם, הוא ששלמה אומר: "הולך את חכמים יחכם ורועה כסילים ירוע", ואומר:" אשרי האיש" וגו', וכן אם היה במדינה שמנהגותיה רעים ואין אנשיה הולכים בדרך ישרה, ילך למקום שאנשיה צדיקים ונוהגים בדרך טובים. ואם היו כל המדינות שהוא יודעם ושומע שמועתן, נוהגים בדרך לא טובה כמו זמנינו, או שאינו יכול ללכת למדינה שמנהגותיה טובים מפני הגייסות או מפני החולי, ישב לבדו יחידי, כענין שנאמר:" ישב בדד וידום".ואם היו רעים וחטאים שאין מניחים אותם לישב במדינה אלא אם כן נתערב עמהן ונוהג במנהגם הרע, יצא למערות ולחוחים ולמדברות, ואל ינהיג עצמו בדרך חטאים כעניין שנאמר: "מי יתנני במדבר מלון אורחים".
מסילות ישרים
יראת העונש מביאה לידי חכמה. וחכמה מביאה לידי יראת הרוממות. אבן שלמה- הגר"א (פרק ה, אות ה)
הלכות שבכל יום... (מחוברת "צורבנא מרבנן" - כיס)
הקם בבוקר יטול ידיו ויברך " אשר קדשנו... על נטילת ידיים" וימהר ליטול ידיו בקומו, ורצוי שלא יהלך ד' אמות בלא נט"י. יש הסוברים שעדיף שיתלבש ואז יטול ידיו שוב ורק אז יברך "על נטילת ידיים". קודם הנטילה לא יגע בשום איבר מאבריו וכן לא באוכל. גם נשים וילדים חייבים בנט"י שחרית מיד בקומם.
משנכנס אב
משנכנס חדש אב ממעטין עוד יותר בשמחה, והיינו שאין שמחים כלל. ובחדש זה אין מזלם של ישראל טוב- לפחות עד שיעבור תשעה באב. ולפי שאסור לשמוח בימים אלה - אסור לעשות שום דבר המביא לידי שמחה, ולכן אין עוסקים בבנין של שמחה כגון בנין בית חתנות, או ציור וכיור וסיוד לדירתו. וכן אין נוטעים נטיעה של שמחה כגון אילנות העשויים לצל או לריח. וכן אסור כל בנין שאין צריך לו לדירתו רק שעושים אותו להרחבה בלבד. אבל אם אין לו בית דירה, מותר לבנות. וכן אסור לקנות, לתפור, לסרוג, ולרקום בגדים חדשים, אפילו על מנת ללובשן אחר תשעה באב. ולקנות אסור אפילו בגד ישן שהוא מתאוה לו ביותר מפני נויו. וזה חומר בלקנות מבללבוש.
(ספר התודעה- הרב אליהו כי טוב פרק שלושים ושלשה)
דבקות
בספרי החסידות נתנו פירוש חדש ל מלה מצוה " מלשון צוות והתחברות". מגמת המצוות לחבר את האדם לעולמות העליונים, לבורא עולם מקור ההויה והחיים. כל המצוות הן רק עצות ואמצעים כיצד להתדבק בו. כמובן שאין הדבקות נוצרת בבת אחת. תחלה מתהלך האדם בעולם ה עשיה ומשם מטפסת ועולה נפשו לעולם יותר גבוה, וכן ממדרגה למדרגה מתעלה הנפש, והאדם עצמו מתרגל להתפשט מעניניו הגשמיים ויוצר את הקשר לעולמות העליונים- עד שבכל אבריו ובכל הליכותיו זוכה הוא לקיים את הכתוב "שויתי ה' לנגדי תמיד..."
(אדרת אמונה- הרב עוזי קלכהיים עמ' 72)
שורשים
אמרו חז"ל שבסדר הבריאה- התורה קדמה לעולם, ולאחר שהקדש ברוך הוא ברא את התורה הכוללת בתוכה את כל האידאלים והערכים שבעולם, המשיך הקדוש ברוך הוא וברא את העולם כדי להגשים את אותם אידיאלים אלוקיים שבתורה. נמצא אם כן, שעל ידי לימוד התורה אנו מתקשרים אל המימד הרוחני שהוא שורשו של העולם הזה הגשמי. וככל שאנו עוסקים יותר בתורה בשקידה ובהעמקה, כך אנו מתקשרים יותר אל שורש החיים, ומתוך כך נמשכת ברכה לעולם הזה, והוא מתפתח ומתעלה.
(פניני הלכה ד'- הרב אליעזר מלמד עמ' 2)
לעילוי נשמות
רבי אליהו יעקב בן רבי מרדכי הכהן ז"ל ומרת סימה בת משה שמשון ז"ל
לזכות רבי מישל שיינפלד הי"ו
ולעילוי נשמת החייל עמית עמרן ז"ל בן יואל וברכה
| |
לימוד יומי - חודש אב
רמב"ם יומי -הלכות דעות ה,ז
תלמיד חכם לא יהא צועק וצווח בשעת דבורו כבהמות וחיות, ולא יגביה קולו ביותר, אלא דבורו בנחת עם כל הבריות. וכשידבר בנחת יזהר שלא יתרחק עד שיראה כדברי גסי הרוח, ומקדים שלום לכל האדם כדי שתהא רוחן נוחה הימנו, ודן את כל האדם לכף זכות, מספר בשבח חבירו ולא בגנותו כלל, אוהב שלום ורודף שלום. אם רואה שדבריו מועילים ונשמעים אומר ואם לאו שותק, כיצד? לא ירצה חבירו בשעת כעסו, ולא ישאל לו על נדברו בשעה שנדר עד שתתקרר דעתו וינוח, ולא ינחמנו בשעה שמתו מוטל לפניו מפני שהוא בהול עד שיקברהו, וכן כל כיוצא באלו. ולא יוסיף ולא יגרע אלא בדברי שלום וכיוצא בהן. כללו של דבר, אינו מדבר אלא בדברי חכמה או בגמילות חסידים וכיוצא בהן, ולא יספר עם אשה בשוק ואפילו עם היא אשתו או אחותו או בתו.
הלכות שבכל יום... (מחוברת "צורב מרבנן" - כיס)
מיד שיקום יאמר: "מודה אני לפניך...", ויכול לומר כן קודם נטילת ידים, אך ילבש כיסוי ראש קודם אומרו. יזהר להתלבש בצניעות שכן זוהי מעלת הצדיקים המקיימים "שיויתי ה' לנגדי תמיד". לעולם הימין חשובה מן השמאל, לכן ילבש וינעל קודם צד ימין ואח"כ צד שמאל, ולגבי הקשירה יתחיל בשמאל בדומה לתפילין.
לתת
כדי להיות ביחד צריך סבלנות, ובשבילה צריך את החסד והענווה. החסד היא מידה של נתינה, לתת בלי לחשוב על רווח או תועלת. לעומתה, הדין הוא מידת ההקפדה, מידה הקוצבת, חותכת ומגדירה. הכל לפי חשבון. כפי שמבקשים אנו את הסבלנות, צריכה שתהיה בליבנו מידה של נתינה, אהבה ונכונות להשפיע.
(ביאורים לאורות התחיה- הרב נחום רכל ע"מ 276)
אחד אחד
חבר שלנו הלך על חוף נטוש במקסיקו בשעת השקיעה. ככאשר טייל להנאתו ראה אדם נוסף במרחק. כאשר קרב אליו הבחין שהמקומי גוחן לקרקע, מרים משהו וזורק אותו לים. הוא חזר על כך פעמים אחדות. כאשר החבר שלנו קרב יותר, הוא ראה שהאיש אוסף כוכבי- ים שנשטפו אל החוף ומחזיר אותם לים. החבר שלנו עמד נבוך. הוא הגיע אל אותו אדם ואמר, "ערב טוב, חבר. תהיתי מה אתה עושה." "אני מחזיר את כוכבי-הים חזרה למים. עכשיו יש שפל וכל הכוכבים האלה נשטפו לחוף. אם הם ישארו כאן הם ימותו מחוסר חמצן." "אני מבין," השיב החבר שלנו. "אבל בוודאי יש אלפי כוכבים על החוף הזה. לא תוכל להחזיר את כולם, הם רבים מדי. ובוודאי זה קורא במאות חופים פה. האם אינך מבין שאין בכך טעם?". המקומי חייך והמשיך להרים כוכבים ולהחזיר אותם לים. "אתה מבין, עבור הכוכב הבודד הזה זה משנה מאוד!"
(ג'ק קנפילד ומאר ו.הנסן)
מה המצב?!
יש זמנים בהם אנו נהנים להתרכז בשלילה. הדבר איננו הגיוני. אנו יודעים שמחשבות אלו, באמת אינן רלוואנטיות: שהן לא יביאו לנו שום סיפור אמיתי ולא יובילו לשום פתרון מעשי. בכל זאת, אנו ממשיכים לחשוב אודותם. מדוע? מפני שאנו איננו מוכנים לצאת להתמודדות עם החיים. אנו מעדיפים להתפלש באשפתות היאוש במקום לצאת ולנסות לפתור את הבעיה. אם אדם היה מפנה את מוחו מכל השלילה הזאת ומתמקד בדבר אחד: כיצד הוא יכול לפתור את הבעיה הניצבת מולו, הוא היה מופתע לגלות שתוך זמן קצר יצוצו במוחו כמה וכמה פתרונות אפשריים לכל בעיה שהיא.
(שמחה כאתגר - הרב שלמה מאיעסקי עמ 50)
לעילוי נשמות
רבי אליהו יעקב בן רבי מרדכי הכהן ז"ל ומרת סימה בת משה שמשון ז"ל
לזכות רבי מישל שיינפלד הי"ו
ולעילוי נשמת החייל עמית עמרן ז"ל בן יואל וברכה
| |
|