כשקראתי לפני כמה ימים את הפוסט "פרס נובל לחינוך הנובל" שהופיע כאן במומלצים בישראבלוג, חשבתי שאני רוצה להגיב לו. הנטייה הראשונית שלי היתה להסכים עם רוח הדברים, אבל אז צצו לי כמה הסתייגות ממה שנכתב.
אני מסכים שפרסי הנובל של הישראלים מהשנים האחרונות הם תוצאות העבר, העתיד ממש לא נראה מזהיר. אני לא חושב אבל שזה קשור לעניין אמונה בה' (כמצויין בתגיות של הפוסט הנ"ל ועוד) ואת זה אני כותב כאדם שמגדיר עצמו "חילוני מאמין" כלומר אינני דתי. אני מסכים שיש כאן בארץ בעיה, אבל מנגד אני לא בטוח שפרסי נובל הם המדד האולטימטיבי להצלחה של חברה. הצלחה של חברה מורכבת מרבדים שונים. השכלה או הישגים אקדמיים הם רק חלק מזה, גם אם חלק חשוב או אם נאמר זאת אחרת גם אם החינוך למדעים היה מעולה, זה כשלעצמו לדעתי ממש לא מספיק.
אם נדבר על החלק החשוב הזה של ההון האנושי, היום נתקלתי בידיעה הזו שמציינת למשל שההון האנושי של ישראל נמצא רק במקום ה32 מבין 55 מדינות בהקשר של מרכזים פיננסיים. הוראת המדעים והמתמטיקה היא לפי אותו דירוג רק במקום ה-45 מתוך 55 ויש עוד כמה דוגמאות לא מחמיאות.
הנושא של הישגים דלים במדעים ומתמטיקה קצת חורה לי, כי הוא מעניין אותי, תמיד היתה לי נטייה להתעניין במדעים וגם סיימתי (מזמן) תואר ראשון במתמטיקה ומדעי המחשב באוניברסיטת ת"א. לא רק זאת יוצא לי להיתקל מידי פעם בכל מיני אנשי מקצוע בתחומים מדעיים מסויימים ואני מרגיש איזו ירידה ברמה, בהשוואה למה שהיה פעם.
הרבה פעמים נוטים להפנות אצבע מאשימה למערכת החינוך. מערכת החינוך היא חלק מהמערכת הכללית, מהחברה הכללית והתנהלותה. בכתבה שקישרתי כתוב בסוגריים משהו בדומה ל-"איפה נעלם המוח היהודי הידוע?". ה"מוח היהודי" הוא לא רק תוצר של מערכת חינוך.
הוא לעניות דעתי תוצר של גנים (תורשה), חינוך מבית (או גם חשיבותו של החינוך בבית), חינוך חברתי (ע"ע תרבות רייטינג וכו'), גם חינוך חובה פורמלי (יסודי, תיכון) וכמובן גם החינוך הפורמלי להשכלה גבוהה (אוניברסיטאות ועוד).
כנראה שבכל התחומים הללו חלו שינויים וכנראה שלא תמיד לטובה.
לגבי התחום הגנטי, אני רק יכול לנחש/לשער האם באמת חל שינוי (אין לי נתונים על כך ואני גם לא מבין יותר מידי בנושא). פעם בתקופת הגלות, יש הטוענים שהתלמיד המצטיין בתורה ("תלמיד חכם") הוא זה שזכה להעמיד יותר צאצאים בגלל שהוא שודך לבת לאדם עשיר (פעם כנראה היה קשר בין יכולת כלכלית לבין כמות הילדים שיכולת לגדל). היום נראה שפועל תהליך "הפוך" משהו, מי שהוא IN ו-COOL מבחינת הבחורות הוא לא בהכרח זה המצטיין בלימודיו אלא זה שיותר מקובל חברתית. לדעתי, לעיתים הכישורים האינטלקטואליים באים על חשבון הכישורים החברתיים. יתרה מכך אנשים ממעמד השכלתי גבוה בימינו, כמדומני, מולידים פחות ילדים ממי שמעמדם נמוך יותר מבחינה זו. אינני אומר שיש להתערב בתחום הזה (התחום הזה הוא תחום ששייך לחופש אישי והוא תחום רגיש) אני רק מנסה לחפש איזה הסבר לזה.
לגבי עניין החינוך מבית, הנושא מורכב אף הוא. אם פעם היו יותר אמהות נשארות בבית ואולי כך נתנו איזה חינוך ראשוני וחשוב לילדים הקטנים (נניח עד גיל 5) היום שני ההורים עסוקים יותר בעבודה. נכון שיש מסגרות חילופיות, השאלה האם הן באמת טובות כמו ההורה האיכפתי של פעם. אני לא מדבר מתוך ניסיון כי אין לי (עדיין) ילדים.
לגבי החינוך החברתי, בעידן הרייטינג של "כוכב נולד" נראה לי שיש פחות מידי תוכניות מדע בטלוויזיה והמעט מאד שיש משודרות לא בשעות החשובות. זה נחמד שיש ערוץ מדע, אבל צריך הרבה יותר שידורי מדע, טכנולוגיה וכד' גם בערוצי הטלוויזיה הרגילים. זאת ועוד, התרבות הקפיטליסטית לא תמיד מעודדת את ההשכלה. לכלכלה "שיקולים משלה" שלא תמיד זהים לאינטרסים של המדינה ומרבית תושביה. אסור להפריט את הכל, מה שנקרא "מדינה שמפריטה את עצמה לדעת". אפרופו זה, ראו המאמר הזה, בפרט ראו הפיסקה שם שכותרתה "מה צפוי לנו בעתיד?".
בתחום של החינוך להשכלה גבוהה, גם כאן חל שינוי גדול. בתקופה שאני למדתי היו רק אוניברסיטאות (וטכניון ומכון ויצמן) אבל לא מכללות. מחד מקצצים בהשכלה הגבוהה ומאידך למרצים טובים יש היום יותר אפשרויות (לא רק אוניברסיטאות), משמע ייתכן שרמת ההשכלה הגבוהה הכללית יורדת. יש גם לא מעט "בריחת מוחות" בתחומים מחקריים מסויימים.
נחזור לעניין האמונה. אני מאמין באלוהים ואני מאמין באבולוציה, הדברים לא סותרים זה את זה. אני חושב שלאמונה יש תפקיד. חברה מוסרית מתנהלת באופן כללי טוב יותר מחברה שהיא לא כזו. להיות מה שמכונה "חברה דתית" לא בהכרח אומר לדעתי להיות יותר מוסרי. אבל בדת האמיתית והבסיסית ולא בזו שמבוססת על טכסים בלבד, אלא זו שדוגלת ראשית במוסר הבסיסי כמו זה של עשרת הדברות ועוד יש לדעתי יתרון. חברה מוסרית דואגת לבחור את המנהיגים הראויים באמת, היא נותנת כבוד אחד לשני, היא בסופו של דבר יותר צודקת וכפועל יוצא מכל הנ"ל, היא לדעתי גם תיצור בין היתר מערכת חינוך יותר טובה שאולי גם בעזרתה יבואו תוצאות בהמשך.