אין הכוונה בפוסט זה להכריע באמת בשאלת קיום אלוהים (זה גם עניין של
אמונה) וזו גם לא קריאת התלהבות (כשמישהו/י מצפה למשהו והוא מתרחש, הוא/היא
עשוי/ה לומר "יש אלוהים!"). אני כותב (וכבר כתבתי בעבר (אחרי 13.5 שנה קשה תמיד לחדש)) על שאלת קיום האלוהים ודעתי, הצנועה, בנושא.
אתחיל בילדות שלי. לילדים יש שלב בגדילה שבו הם כל הזמן שואלים שאלות
(וכך רוכשים ידע ומשלימים פערי ידע). כששאלתי את אבי ז"ל (כמובן שאינני
יכול להיות לגמרי אוביייקטיבי, אבל אבי ז"ל באמת היה אדם חכם מאוד) לגבי
קיום אלוהים, הוא אמר לי (למרות שהיה חילוני שבא מבית חילוני) שהוא (ציטוט
מזכרוני) "מאמין שיש כוח עליון".
טובים ורבים ניסו לדון בסוגיה הזו, הן בעבר הרחוק והן בעבר היחסית הקרוב. למשל ריצ'ארד דוקינס חיבר לפני כך וכך שנים את הספר "יש אלוהים?",
שאף תורגם לעברית, בו הוא מנסה להראות בעצם ש"אין אלוהים" (כתבתי במרכאות
כי אין שם טיעון לוגי שמוכיח זאת, רק טענה הסתברותית). אותו דוקינס חיבר את
"הגן האנוכיי", ספר שמאוד הרשים אותי אבל בנושא קיום אלוהים, אני דווקא לא מסכים איתו.
שוב... כמו שכתבתי לא פעם ואני אוהב לחזור על זה, כי זו נקודה שלא
ראיתי שאחרים דנו בה (אבל אין לי תואר בפילוסופיה, רק במתמטיקה ומדעי
המחשב), אז אני לוקח (עד שיוכח אחרת) "בעלות"/"זכויות יוצרים" על הרעיון
הפילוסופי... (זה בהומור, כי אין כמדומני זכויות יוצרים על רעיונות
פילוסופיים) הבא: לפני שבכלל מתחילים לדון בקיום/אי-קיום האלוהים, צריך להגדיר מהי האלוהות, גם אם זו לא תהא הגדרה מושלמת או שזו תהא הגדרה בדרך השלילה.
הרבה מהדנים בסוגיה מגדירים את אלוהים כיישות כל יכולה. המסמך שהכי
מזוהה עם אלוהים הוא כמובן התנ"ך ומבחינתי ולעניות דעתי בעיקר התורה (כמובן
שבכתב. אני פחות מתייחס לתורה שבעל-פה). בתורה יש למשל תיאור של מקרה סדום ועמורה
והפסוק הידוע (בראשית י"ח, כ"א): "ארדה נא ואראה הכצעקתה הבאה אלי עשו כלה
ואם לא אדעה". אם אלוהים הוא כל יכול, מדוע צריך "ארדה נא"? אם 'כל יכול' אז
יכול גם לדעת הכל.
גם אם אלוהים אינו כל יכול במובן הכללי, זה עדיין לא פוסל קיום אלוהים
עם יכולות שהן מעל ומעבר ליכולות שמוכרות לנו (הזכרתי טיעון דומה, עם דוגמת
הסלע, בפוסט הזה).
וכאן אני נכנס לתחום הניחושים או העלאת אפשרויות תיאורטיות(!). אחת מהן שנראית לא בלתי סבירה (וכבר הוצעה בעבר, ראו "מרכבות האלים"
ועוד) היא שהאלוהים (שימו לב ללשון הרבים (סיומת "ים")) הם חוצנים, שכנראה
דומים לנו חיצונית כמוזכר בבראשית א' כ"ז: "ויברא אלהים את האדם בצלמו
בצלם אלהים ברא אתו זכר ונקבה ברא אתם". ראו גם בראשית ו' ב": "ויראו בני
האלהים את בנות האדם כי טבת הנה ויקחו להם נשים מכל אשר בחרו" ועוד.
וכאן נכנסת מתמטיקה פשוטה משולבת באסטרונומיה. לפי הערך גלקסיה בויקיפדיה יש בייקום "בין 200 מיליארד ל-2 טרליון או יותר" גלקסיות וכן גלקסיה ממוצעת מכילה עשרות מיליארדי כוכבים. מספר הכוכבים בייקום הנצפה (ייתכן שיש מעבר למה שנצפה כעת) הוא בערך 7×1022. המספר הזה כתוב ללא קיצורים הוא: 70,000,000,000,000,000,000,000.
לחשוב שאנחנו הכוכב היחיד בכל הייקום, שגודלו הוא במושגים אנושיים בלתי
נתפס, שבו מתקיימת איזו צורת חיים זה מאותו סוג של מחשבה שאנחנו מרכז
הייקום וכל הכוכבים מסתובבים סביב כדור הארץ או שכדור הארץ שטוח. גם לחשוב
שצורות חיים (על אף "בצלמו ובדמותו") צריכות להיות דומות לשלנו, למשל שהן
זקוקות לתנאים דומים כמו שיש בכדור ארצנו (חמצן, מים, אטמוספירה, טווח
טמפרטורות מסויים ועוד) היא שוב מחשבה מהסוג הנ"ל.
ללא קשר, אלוהים יכול גם להיות יישות שמעל ומעבר לייקום ולא חוצנים. האסטרונומיה מלמדת אותנו שאנחנו "אבק ברוח". יש כל-כך הרבה מעבר שזה ממש לא בלתי אפשרי, מה שנראה לחלק בלתי אפשרי.
שמעתי/ראיתי פעם ראיון עם פרופ' ישיעהו לייבוביץ' ז"ל. כמדומני הוא אמר
שהאלוהות מתקיימת כשהאדם מאמין בה'. טיעון מעניין. אני זוכר שגם קראתי
פסיכולוג שטען שבעצם ה"אלוהים" הפרטי של כל אחד/ת הוא בעצם ה"תת-הכרה" שלו.
יש כל מיני טענות כאלה, אבל כאמור מבחינה לוגית גרידא, יש אפשרויות
הגיוניות לגמרי לקיום אלוהים.
אני מחפש בת-זוג (מלאה ונשית)
כדרכי בקודש אני שם כאן
את הציור של מה שאני מחפש חיצונית בבת-זוג. אז הנה דוגמא לבחורה (דימיונית)
שהיא בערך הטעם שלי, לפחות כללית עם דגש על מבנה גוף:
כאמור זה תיאור כללי (כלומר יש 'דרגות חופש' לטעם שלי ואין מודל אחד
ויחיד) של מה שאני מחפש חיצונית בבת-זוג ומה מושך אותי. אני תמיד מדגיש
שאני מחפש מישהי אך ורק למטרה רצינית (אז... אני חוזר על זה שוב). על
הצדדים האחרים (שלא פחות חשובים) של מה שאני מחפש בבת-זוג כתבתי בקישור *הזה* . עלי כתבתי בקישור *הזה* (שני הנ"ל מקושרים כאן בבלוג ברשימות מצד ימין). האי-מייל שלי (לבחורות מתאימות, או מי מטעמן) לפניות הוא [email protected].
ערב טוב לכם/ן קוראי וקוראותי החביבים והחביבות.