לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

Searching for pure, old fashioned, nonsense


רגעי עירות יחסית בנמנום תמידי


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    פברואר 2009    >>
אבגדהוש
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
2/2009

מילון הכוזרי


כבר כתבתי על הספר פעם, אז בעיקר העברתי כמה מהתחושות שחלקו הראשון עורר בי. כעת אני בקריאה שניה והחלטתי לפרט מעט יותר.

הספר בנוי בצורת מילון. יש לו שלושה חלקים:
הספר האדום – מקורות נוצריים
הספר הירוק – מקורות מוסלמיים
הספר הצהוב – מקורות יהודיים

בכל ספר יש מספר ערכים, חלקם יחודיים וחלקם, דוגמת הנסיכה אטח, מופיעים בכולם.
כל מקור נותן תמונת מצב שונה. כל דת בתורה טוענת שהכוזרים בחרו בה, שהנסיכה אטח תמכה בהם בדיון וששני הנציגים האחרים ניסו להכשיל או לרצוח את נציגם.

במה הדיון עסק?
הקגן (שליט הכוזרים) חלם חלום ובו הופיע מלאך אשר אמר לו את המילים הבאות:
לאל יקרים כוונותיך אך לא מעשיך.
בעקבותיו הוא זימן שלושה נציגים וביקש מהם לפרשו, הקגן החליט לקבל את דתו של הנציג שפירושו ימצא חן בעיניו יותר.
בכל אחת מהגרסאות נאמר שהקגן כבר רצה לבחור בדת אחרת אולם אז אטח התערבה והטתה את הקגן לטובתם.

יש שלושה מפגשים עיקריים בין הדתות.
הראשון, בדיון, בין מתודיוס "השליח אל הסלאבים", פרבי איבן – קורה ויצחק הסנגרי.
השני בימי הביניים, שלושה דמויות רוצות להרכיב את מילון הכוזרים, מילון שאמור להכיל את כל חלקיו של "אדם רוחני". אדם ברנקוביץ' הנוצרי וסמואל כהן היהודי רואים בחלומותיהם את המציאות של השני. כל אחד מהם אסף את המקורות של דתו על המרת הדת של העם הכוזרי הנשכח. ואחריהם מחפש יוסוף מסעודי המוסלמי, תופס חלומות שרוצה להיות נוכח במפגשם, כי במפגש בין שני אנשים שחייהם וחלומותיהם קשורים זה בזה הוא יכול לחקור את חוויית המוות בלי לשלם על כך בחייו.
השלישי מתרחש בזמנים מודרניים. ד"ר יסלדו סוק, ארכיאולוג, ד"ר מואביה אבו – כביר, מומחה לעיברית וד"ר דורותיאה שולץ נוכחים בו. שלושתם נתקלו בעלילות העם הכוזרי בדרך זו או אחרת ונפגשים באיסטנבול.

למילון גם שתי גרסאות מודפסות, אחת לנשים ואחת לגברים. השוני היחיד בין הגרסאות הוא בפסקה אחת בספר, אולם פסקה זאת, משמעותה לא מעטה... אני קראתי את הנשית בלבד, לגברית צריך יהיה לחכות, היא עדיין בישראל.

ומה מלבד המבנה מיוחד בספר?
ובכן, למרות שניסיון חיי כולל 19 שנים בלבד ומידת הזמן שהוקדשה לקריאה מביניהן משאירה לקוות לטוב, אני טוענת ואף איתנה בדעתי שספר כזה לא היה ולא יהיה.

כל פסקה פותחת פרדוקס ומשחק מחשבתי חדש ואפשר לקחת אותם לכיוונים שונים ומשונים לא מעט ימים.
היופי והחוקיות המיוחדת שקיימים בכל משפט.
העולם המוזר, הסוריאליסטי והמרתק שהוא פותח אליו דלת.
שלל הרעיונות והתפיסות שגורמות לחומר האפור לרטוט מעונג.
האוירה הייחודית וחיות התיאורים.

מילורד פאביץ' הוא לא פחות מגאון. ואף משאיר לכם חופש בחירה במהלך הקריאה.
רק בכם תלוי לאיזה אירועים תחשפו ראשונים ומתי כל אחד מאינספור המעגלים יושלם.
הייתי אומרת שהיצירה מתקרבת לספר-מבוך שתואר ב"גן השבילים המתפצלים".
אם אהבתם את סיפוריו של בורחס או את "פדרו פרמו" של חואן רולפו תאהבו גם את המילון. הייתי אומרת שיש בספר בין שאר האלמנטים מעין שילוב של המבוכים והבדיונות של בורחס עם "ביליארד בתשע וחצי" להיינריך בל.

יצירת מופת מיוחדת במינה והספר היחיד שאני אמליץ לקנות בלי מחשבה שניה ללא קשר לטעמכם הסיפרותי ועדיף בשפה שצליליה הם הערבים ביותר לאוזניכם, אני יכולה להעיד על נפלאותו של התרגום לרוסית.
גם אם לא תאהבו אותו בקריאה ראשונה, יבוא יום סתיו נעים ותשבו לכם בגזוטרה עם רוח קלילה שמדירה את העלים ממנוחתם בתור מוסיקת רקע. ותזכרו במילון ובכך שאם התחלתם אותו אין כל צורך לסיים כי אין לו לא סוף ולא התחלה. תפתחו אותו בעמוד אקראי, אולי תתקלו באגדה על המראה המהירה והמראה האיטית אולי בסיפור על הביצה והקשת ולכמה רגעים תתטעמו ממשהו שונה וחייזרי להפליא.

כאן יש את הגרסה האנגלית, אבל באמת שעדיף לבזבז כמה עשרות שקלים על המילה המודפסת.

   

                                          

נכתב על ידי , 8/2/2009 07:13   בקטגוריות ימים עברו  
6 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



Avatarכינוי: 

בת: 16




13,774
הבלוג משוייך לקטגוריות: החיים כמשל , פילוסופיית חיים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לAzazello אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על Azazello ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)