לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

שגיא נאור


"רוק'נ'רול הוא מהות החיים וכתיבה על רוק'נ'רול היא דרך חיים" (לסטר בנגס)

Avatarכינוי: 

בן: 50

Google:  sagman

תמונה





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


 
הבלוג חבר בטבעות:
 
9/2007

לכאוב


איך שהוא מתגבשת פה שרשרת אסוציאטיבית של פוסטים. לא יודע לאן זה יוביל...

 

 

הכאבתי לעצמי היום

לראות אם אני עדיין חש

אני מתמקד בכאב

הדבר היחיד שהוא ממש

המחט קורעת חור

הדקירה הישנה המוכּרת שנים

מנסה להרוג הכל לגמרי

אבל אני זוכר את כל הפרטים

 

למה הפכתי להיות?

חברי המתוק מכולם.

כל מי שאני מכיר

הולך בסופו של הזמן.

יכול להיות לך הכל

ממלכתי העשויה עפר צהוב   

אני אאכזב אותך

אני אגרום לך לכאוב

 

אני חובש את כתר החרא הקוצים הזה

על כסא השקרנים שלי

מלא במחשבות שבורות

שאינני יכול לתקן בעצמי

בין כתמי הזמן

ההרגשה נעלמת

אתה מישהו אחר

נוכחותי כאן עדיין מתקיימת

 

אם יכולתי להתחיל שוב

מליון מיילים מכאן בערך

הייתי שומר על עצמי

הייתי מוצא דרך 

 

 

השיר Hurt יצא לראשונה ב-1994 כסינגל של  Nine Inch Nails (NIN), להקת האינדסטריאל המיתולוגית של טרנט רזנור, שביקרה לאחרונה בארץ.

 

 

השיר נועל את האלבום The Downward Spiral ששוחרר באותה שנה, ונחשב לאלבום המצליח והחשוב ביותר של הלהקה, ואחד מאלבומי כל הזמנים (כאן וכאן, למשל). האלבום הוא אלבום קונספט שנושאו אדם המאבד שליטה על חייו ומוצא את עצמו בדרך למטה כתוצאה מבחירותיו, ובין היתר דן בשימוש שעושים אנשים במצוקה בדת, במין, בסמים ובאלימות, כאמצעי להתמודדות ובריחה..רזנור, שס(ו)בל בעצמו ממניה-דפרסיה ודיכאון, העיד שרוב החוויות המתוארות באלבום הן חוויות אישיות שלו. 

 

השיר, שמסתיים עם המספר שמגיע למסקנה כי אם היה יכול להתחיל הכל מחדש, היה שומר על עצמו יותר טוב ומוצא דרך לשרוד, מגיע אחרי שיר הנושא, המתאר את התאבדותו. הוא מסתיים ברעש חזק הדועך לאיטו בסוג של downward spiral (בורג שפונה מטה?) ומסיים כך את השיר והאלבום. ג'וני קאש כינה את השיר "שיר האנטי-סמים הכי טוב שאי-פעם שמעתי".

 

 

הביצוע של ג'וני קאש ל-Hurt היה הלהיט האחרון שלו לפני מותו ב-2003 ונכלל באלבום "American IV: The Man Comes Around" שיצא ב-2002, כשכבר היה חולה מאוד.  סדרת "American" שקאש הקליט עם ריק רובין, המפיק האגדי, היא אוסף של גרסאות כיסוי שמבצע קאש, בדרך-כלל לבד עם הגיטרה, לשיריו ולשירים מפורסמים של אמנים פופולאריים (החלק האחרון, V: A Hundred Highways, יצא ב-2006).

 

הגרסה של קאש ל-Hurt, שהקליפ שלה (כאן למטה, בבימוי מארק רומאנק) משלב תמונות מחייו של קאש, זיכתה אותו בגראמי ובפרס בטקס פרסי תעשיית הקאנטרי, ועשתה לו כבוד גדול, שנתיים לפני ש-"Walk The Line" המצוין של ג'יימס מנגולד הביא את סיפורו של קאש לתודעה של כולם. קאש שינה את הטקסט של רזנור רק בשורה אחת  (את "כתר של חרא" ל"כתר של קוצים", כדי לרכך אותה וגם כדי ליצור קישור לייסורי ישו) אבל רבים משייכים לו בטעות את הטקסט המשובח.

 

רזנור, המחבר המקורי כאמור, טען שבתחילה חשב שהרעיון של גרסת הכיסוי הוא "גימיק", אבל כשראה את הקליפ הרגיש כאילו "השיר הזה כבר לא שלי", כי "הפירוש המחודש... משמר את הכנות והמשמעות של השיר, באופן שונה אמנם, אך טהור לחלוטין...".

  

 

Hurt כוסה בשנים האחרונות על-ידי אמנים רבים, שבעיקר אוהבים להכניס חלקים ממנו לשירים שלהם, ביניהם דמיאן רייס וטורי איימוס, וסטיבן קינג פתח עם הפזמון שלואת  הספר "המגדל האפל". ב"עולה ויורד", מתוך "עזרה בדרך" הנפלא, שילב נעם רותם טקסט שמבוסס על Hurt עם לחן שמבוסס על "Hung My Head" של סטינג (שגם אותו ביצע קאש ב-The Man Comes Around). השיר הנפלא, עם השורה הרזנורית/קאשית "אם יש לך את הכל, אפשר רק לאבד...", הוא אחד מהקטעים החזקים באלבום שיושב לי בין האוזניים כבר שבועות.  רותם סיפר שהאלבום של קאש הוא "ההשפעה המשמעותית ביותר על האלבום ועליו בכלל", שהחל כשמפגש רדיופוני ספונטאני עם Hurt הימם אותו לחלוטין ושינה את חייו.

 

טרנט רזנור נוהג עד היום לסיים את ההופעות של NIN עם Hurt.

נכתב על ידי , 28/9/2007 05:46   בקטגוריות אני שומע שוב ברגעי השלווה את..., המלצה - מוסיקה, הפואטיקה של אחרים, סיפורים קטנים מאחורי שירים גדולים  
הצג תגובות    הוסף תגובה   2 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



224,818
הבלוג משוייך לקטגוריות: החיים כמשל , תרשו לי להעיר , אהבה למוזיקה
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לשגיא.ב אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על שגיא.ב ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)