לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 


תאטרון אנטומי
Avatarכינוי:  טלי רבן-הכט

בת: 44

תמונה





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


 
הבלוג חבר בטבעות:
 
2/2005

רומאו ויוליה- התיאטרון והאהבה כנתח מהנצח


 

לפני כמה שנים הועלתה בתיאטרון האוניברסיטה ההצגה "רומאו ויוליה", ואני נתמניתי לדרמטורגית. קשה לי להיזכר בעוד

הפקה שהיה בה פער כל כך עצום בין העונג הצרוף (והמאתגר והתובעני) שבתהליך העבודה, לבין התוצאה הסופית שזכתה

לקטילות (כנראה מוצדקות). אני רוצה לפתוח כאן בכמה מילים את הצופן של "רומאו ויוליה", בהתבסס על כמה הרצאות שנתתי

בזמנו לקהל ההצגה.

כולנו מכירים, ברמה זו או אחרת, את "רומאו ויוליה". אני מעזה לשער שאפילו מעבר להיכרות הקרובה שלנו עם המיתוס של

"רומאו ויוליה" כסמל של אהבה טוטאלית שצרוב עמוק בתודעה התרבותית שלנו, חלק נכבד מהקוראים גם מכירים את עלילת

המחזה ברמה מסוימת.

אם כך, נשאלת השאלה- למה לבוא לחזות שוב בהצגה, שאם לנסח זאת בצורה פשטנית, כולנו יודעים איך היא תיגמר? ושאלה

חשובה לא פחות הופנתה כלפי היוצרים של ההצגה- הלא מדובר במחזה שכבר הופקע, בעצם, מהמקורות התיאטרוניים או

הספרותיים שלו, הפך לנכס מיתולוגי של כל תרבות המערב, ובמקביל עבר תהליך של השטחה ורידוד של כל השכבות הרבות

שקיימות במחזה, של מורכבות נפשית, חברתית, אפילו מטאפיזית- כשבעצם נותרה רק הקליפה החיצונית, אותו דימוי של אהבה

 טוטאלית, שהפך למזוהה עם המחזה עד כדי כך שבעצם נעשה קלישאה. אז איך אפשר להחיות מחזה, או לצפות במחזה,

שהתרוקן- שלא באשמתו- מהתוכן האנושי הרב-משמעי שלו, וממוקם אי-שם בין המיתוס והקלישאה? ובעיקר בתקופה שלנו,

שהיא תקופה של עייפות, ציניות וספקנות לגבי כל הערכים שרומאו ויוליה מייצגים, שאולי אפילו נראים, בהיכרות שטחית, קצת

פתטיים, לאדם ה"מפוכח" של ימינו?

השאלה הזו הועלתה בתחילת העבודה על ההצגה, ואני אנסה להשיב כאן, ואולי גם לעמוד על הקשר בין המיתוס של "רומאו

ויוליה" לבין התיאטרון עצמו והמפגש בין הבמה לקהל.

 

אני נטשתי את עצמי. אני לא פה, חבר.

 זה לא רומאו. הוא רחוק, הוא במקום אחר.(רומאו)

 

ההצגה מנסה לבחון את המחזה מבעד לפריזמה של טרגדיה שעוסקת בתהליך ההתבגרות של האדם ובנסיונו לגבש זהות

עצמאית. העולם של "רומאו ויוליה" הוא עולם בו הדמויות עוסקות בניסיון מתמיד לגבש את הזהות שלהן ואת העצמיות שלהן,

ולהתעמת עם התפקיד המוגדר והארכיטיפי שניתן להן. החיפוש הזה מתקיים במסגרת נוקשה ושרירותית של חוקים מחייבים

ומעקרים, הנעוצים עמוק בתודעה הנפשית של הדמויות. שייקספיר מבסס את המסגרת החברתית הנוקשה הזו באמצעות

היריבות העתיקה בין בית מונטגיו ובית קפולט, שאף אחד לא זוכר את מקורה- ובמפתיע מתגלה במחזה שאף אחד משני

האדונים גם לא ממש מעוניין באותה יריבות- ובכל זאת היא מזינה את עצמה ותופחת למימדים מבהילים. במסגרת חיפוש הזהות

של הדמויות ניתן לזהות במחזה שני צירים מרכזיים: הציר הראשון נקשר לדמויות "מתגבשות", שמתחילות את המחזה במצב

של "לוח חלק", כלומר חסרות זהות במידה מסוימת, ובהמשך הולכות ומאמצות זהות בתהליך התבגרות הדרגתי (כמו למשל

רומאו, יוליה, הנזיר); והציר השני נקשר לדמויות "מתפרקות", שבתחילת המחזה הן מגלמות את התפקיד הארכיטיפי שלהן

בנכונות גדולה, שהולכת ומתערערת בהמשך. לעיתים הטלת הספק שלהן בצדק של הפעולות שלהן מתעוררת בשלב מאוחר

מדי, שבו האסון שלהן כבר מובטח (כמו למשל טיבאלט וגב' קפולט).

וכאן אני מגיעה לדימוי התאטרון. אפשר בעצם לראות נקודות השקה בין חיפוש הזהות של הדמויות לבין תהליך היצירה

התאטרונית, שבה השחקן נמצא במסע מתמיד בעקבות זהות הדמות שהוא מגלם- שגם הוא נחלק לשני מסעות- המסע

הראשון הוא בעקבות הגרעין הנפשי של הדמות, והמסע השני, המקביל- הוא נסיון להגדיר את כל המטען התרבותי, הארכיטיפי,

ה"מסכה" החברתית, בעצם- שהדמות נושאת איתה.

 

שנאה גדולה, ואהבה גדולה יותר! אהבה שוחרת ריב, שנאה אוהבת! לא-כלום אשר

 נולד מכלום! קלות כבדה, והבל רציני, מערבולת מבולבלת של צורות יפות! (רומאו)

 

חיפוש הזהות מתקיים במחזה במסגרת הנסיבות הנתונות ששייקספיר מציב לפנינו, שקשורות בחלל ובזמן, שני מושגים רבי משמעות בעולם של הדמויות.  

אם נתמקד לרגע בחלל, במקום שבו מתרחשת העלילה, נבין מהר מאוד למה הנסיון של הדמויות במחזה לגבש זהות נובע בעצם

ממצב חירום אמיתי ונואש. אם ניזכר לרגע בטקסט- הנזיר שולח לרומאו מכתב שבו הוא מסביר לו על המוות המדומה של יוליה,

שאמורה להתעורר. אלא שהשליח לא מצליח למסור את המכתב, כי הכניסה למנטואה נחסמת בפניו, והוא אומר לנזיר- "חשדו

שבאנו ממקום עם מגפה, צרעת- נעלו את הדלתות, כל כך הם פחדו להידבק". כמובן שמבחינה עלילתית, הסיטואציה היא חוליה

בשרשרת של טעויות שנובעות זו מזו ומובילות לטרגדיה הסופית. אבל בקריאה רחבה יותר, מתקבל באמת הרושם שוורונה היא

מקום שנגוע במחלה שהבסיס שלה הוא לא ביולוגי, אלא נפשי וחברתי. העיר מצטיירת כמקום מסוכן ומסואב, אפוף תחושת מוות

ואימה. איום המוות הוא כמובן איום פיזי ממשי, אבל אפשר לראות בו גם מוות רוחני של חברה דקדנטית ומנוונת, ומי שרוצה

לחפש את הקשר בינה לבין החברה שבה אנחנו חיים, מוזמן לעשות את החיבור.

סכנת הארעיות השברירית של החיים בוורונה מקצינה את התחושה שהדמויות הולכות בזהירות על סף תהום, ומשתדלות שלא

למעוד. כתולדה של אותה תחושה של פחד מוות, רומאו ויוליה בעצם מתאהבים זה בזו כנשק מפני המוות שמכרסם בוורונה,

אותה מגפה סמלית שמתאר השליח. האהבה מאפשרת להם להתמודד עם המכשולים של החיים והסכנות שלהם. באופן

פרדוקסלי, באמצעות האהבה רומאו ויוליה באמת מנצחים את המוות, את הזיקנה ואת הסוף, כי הם בעצם קופאים בזמן. אלא

שהדרך היחידה שלהם להפוך לבני אלמוות, כרוכה, למעשה, במוות שלהם- שמעניק להם נופך מיתולוגי, על-זמני, ששאר

הדמויות שממשיכות לחיות לא זוכות לו.

 

גם כאן אפשר לבחון את התאטרון כדימוי. קיימת הקבלה בין אותם מניעים שהובילו להתאהבות של רומאו ויוליה, אותה חרדת

מוות, לבין הסיבות שמובילות ליצירה של ההצגה ולמפגש בינה לבין הקהל. כולנו מכירים את התחושה כשיש כשנכנסים לתאטרון

לפני שמתחילה ההצגה, אותה תחושה מסתורית של חגיגיות והבטחה (שלא תמיד מקיימת). ברגע שאנחנו נכנסים לתאטרון,

השגרה והעייפות של היומיום נדחקות הצידה בבת אחת, בלי שום סיבה גלויה. ההצגה מציעה לתופעה הזו הסבר, שלפיו עולם

התאטרון, ממש כמו האהבה על-פי המחזה, הוא אלמותי ביחס לעולם המציאות - שבו כולנו בעצם "תושבים ארעיים", שמזדקנים

בכל דקה. כמו האהבה, גם התאטרון מעניק לקהל וליוצרים של ההצגה אפשרות חד-פעמית לנגוס בנצח, ולו רק לשעתיים.    

 

לאט לאט. מי שבוער מהר- נשרף (הנזיר)

 

מעבר לנושא החלל, שייקספיר מתאר אלמנט נתון נוסף שגם הוא דומיננטי מאוד במחזה, והוא מימד הזמן. אם אמרנו שהעולם של וורונה הוא עולם מסוכן, שפחד המוות שולט בו, והדמויות חותרות בו לקראת התבגרות וגיבוש זהות אינדיווידואלית, קל להבין שישנה חשיבות מכרעת- והרסנית - למשך הזמן. העלילה של המחזה נפרשת על-פני חמישה ימים אינטנסיביים של התרחשות, שלתוכם בעצם נדחס מהלך חיים שלם של התבגרות נפשית אצל רומאו ויוליה- החל מילדות בוסרית, דרך בגרות ואובדן של תמימות ואפילו זיקנה מנטלית (כמו שיוליה מעידה על עצמה), ועד למוות. הניסיון הנואש של הדמויות לגבש זהות ולשלוט בגורל שלהן, מתנגש בעקרון הזמן האוזל, ולמעשה מביא לשרשרת של החלטות שגויות ונמהרות, מעין טרגדיה של טעויות, למרות הכוונה החיובית של הדמויות, שמנסות שוב ושוב "להרוויח" זמן ולהאט את קצב ההתרחשות, אבל נכשלות פעם אחרי פעם.

 

וכאן אני רוצה לחזור לשאלה שהצבתי בהתחלה- בנוגע למידת היכולת שלנו להחיות את המחזה הפיוטי הזה, הן כיוצרים והן כקהל, כשהוא כבר מקובע בתודעה שלנו כמיתוס שהוא במידה רבה אמבלמטי ומאובן, חסר חיים.

אם בוחנים את המחזה כטרגדיה של זהות ואובדן זהות, ואת הדמויות עצמן כשואלות באופן עקבי ונואש את השאלה הנצחית- מי אני, ומה בעצם מגדיר אותי כאדם, ממש כמו השחקן שמגלם דמות במחזה ומנסה לגבש דמות אמיתית בתוך מצב אמיתי- ולא קלישאה בתוך סיטואציה הירואית וחלולה שהיא ריקה מתוכן אנושי ומורכב-  הטרגדיה, אם כן, טמונה בכך שהניצחון של רומאו ויוליה על הזמניות שלהם, שהוא ההתאבדות שהופכת אותם לבני-אלמוות, לסמל נצחי- הוא בעצם נצחון שקרי, מכיוון שבעידן שלנו, המוות של רומאו ויוליה הוא מוות של הנצחה, והם הופכים לאנדרטה חלולה. אולי אפילו כמו התאטרון עצמו, שהמסורת המפוארת שלו הולכת ומתפוררת ומתאבנת- שאלה קשה שהתשובה עליה היא לא חד משמעית, אבל היא בהחלט מעוררת מחשבה.  

 

 

המשך- כאן.

 

 

נכתב על ידי טלי רבן-הכט , 3/2/2005 10:31   בקטגוריות ניתוח בהרדמה מלאה  
18 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



85,783
הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , סטודנטים , פילוסופיית חיים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לטלי רבן-הכט אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על טלי רבן-הכט ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)