לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 


תאטרון אנטומי
Avatarכינוי:  טלי רבן-הכט

בת: 44

תמונה





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


 
הבלוג חבר בטבעות:
 
7/2004

מי מרוויח מהבּוּרוּת?


 

בימים אלה אני לומדת לתעודת הוראה בתיאטרון. תמיד חלמתי ללמד. חברי באוניברסיטה נוטים לעקם את האף ולהרים גבות בפליאה, ותמיד ההערה הבלתי נמנעת- "אבל למה את רוצה להיות מורה? למורים אין שכל ואין כשרון- בגלל זה הם מורים..."

ונמאס לי להרגיש שאני חייבת התנצלות, ושחינוך הפך לברירת מחדל לאנשים- ובעיקר נשים- נטולות כל כשרון למקצועות אחרים, שהולכות ללמד אך ורק כי זה "קל", כי יש חודשיים חופש בשנה, כי חוזרים מוקדם, כי בבורותן הכללית הן לא ימצאו עבודה "ראויה" בשום מקצוע אחר.

למעשה, המצב היה צריך להיות בדיוק הפוך. אני לא יכולה להעלות בדעתי נושא דחוף יותר ובוער יותר מאשר תיקון מערכת החינוך בעזרת מורים טובים שיניפו את הדגל. במקצוע שלי, בתיאטרון, קל להבחין למרבה היאוש שהתיאטרון בארץ, למרות שהוא ברוך כשרונות וחדור א'גנדה אמנותית, מתאים את עצמו לניוון הכללי על מנת להצליח למכור כרטיסים. הצגות טובות באמת, קשות לעיכול, ופרוייקטים מעניינים ובעלי שפה אמנותית ייחודית, נכשלים מייד- פשוט לא קיים הקהל שיוכל להעריך אותם. והסיבה לכך היא פשוטה- קהל צריך לחנך. חינוך בית-ספרי בתיאטרון, ספרות ואמנות, צריך להיות חינוך שמשתמש במקצועות האלה כאמצעי לעורר סקרנות, חשיבה חופשית "מחוץ לקופסא", יכולת ניתוח מורכבת, ומעל לכל- זהו חינוך שמטרתו לבלום את הניוון המוחי והעצלנות והעייפות היצירתית שחדורים עמוק מדי בחברה שלנו בעשורים האחרונים- אותו צורך אינסטינקטיבי לזפזפ, לקבל הכל מן המוכן, להיות מסוגלים לקלוט רק גירויים ויזואליים זולים, מהירים, צבעוניים וקליפיים, רצוי בליווי מנטרות צרכניות פופוליסטיות. אנחנו חברה שהולכת ו"מיטָפּשת".

בעיני, הישועה לא תבוא מהתיאטרון, כי תיאטרון טוב שקהל לא מסוגל לקלוט הוא תיאטרון שמעודד דחייה ואנטגוניזם. הפתרון היחיד הוא לחנך דור של קהל אמיתי, ששואף לאמן את כלי השכל והרגש שיש לו, שלא כמו קודמיו שלא השכילו לטפל בהם ולטפח אותם. בעיני, ולמרות התשוקה הגדולה שלי לעבוד במקצוע וליצור את היצירה התיאטרונית שלי, אני חושבת שבשלב זה אין לזה מקום. זה מוקדם מדי עבור הקהל. לכן אני פונה לחינוך, ומקווה להצמיח את הקהל הזה. חינוך, עבורי, זו לא פשרה של בינוניות. זו חובה מוסרית.

 

הנה פוסט אורח מצוין שכתבה שקדיה בעניין זה:

 


מי מרוויח מהבוּרוּת?

 

בימים בהם סיוט החופש הגדול מתחרה בחום יולי-אוגוסט על הבכורה, תרשו לי לדלג על לינקים, מחקרים שנטחנו עד זרא, ועל גרפים של סטטיסטיקאים מדופלמים, ולקפוץ ישירות לשאלה:

 

מי מרוויח מהבוּרוּת?

 

ולפני שאתם ממהרים להצביע ולומר - "כולם מפסידים", קחו דקה למחשבה ממוזגת:

אם הגענו ליום המרגש בו ילדי מדינות העולם השלישי עוקפים את ילדינו במדרג החינוך העולמי, ואם, למרות המצב, מערכת החינוך הישראלית ממשיכה לזמן ולממן ועדה אחר ועדה, רק כדי לדחוף את מסקנותיהן לתיקיות המעלות אבק, הרי רק הגיוני להניח שיש מי שנהנה מפירות הבאושים של הבורות המצטברת.


כל עריץ באזורנו הפנים את מה שגילו רודני המאות הקודמות ומנהיגי הדתות השונות: הדרך לשלוט בהמון צייתן היא לקחת ממנו את הדעת, הדעה והעצמאות, וברגעי מצוקה להלעיטו בשעשועים מתובלים

בשנאת זרים-שכנים ולשלחו להילחם על כבוד הממלכה (מחיר זול לכל הדעות).

השכלה, כמו מזון משובח, יש לחלק במשורה רק לקבוצת הנאמנים הקרובים לצלחת.


בתחילת דרכנו כעם דמוקרטי בארצנו, האדרנו את החכמה היהודית לדרגת משאב טבע. וזה עבד!

הראש היהודי אכן המציא לנו פטנטים.

קחו למשל פטנט עברי גאה - אינטגרציה. כוונה מבורכת שבשמה ובשם האחדות הלאומית, נשחק החינוך והותאם (בדיוק כמו ערוץ 2) גם למסעודה משדרות.

עוד לא התאוששנו, והנה פטנט נוסף - התייעלות מערכת וצמצומים. אלו הולידו את ה"גימיק" הגדול מכולם: הגדלת מספר התלמידים בכיתות וקיצוץ במספר שעות לימוד שבועיות.

 

בשלב א' הושלכו שיעורי האמנות, המוסיקה וההעשרה לאשפה, אחר הפקידו מורה בודדה כבייביסיטר לארבעים תלמידים בכתה מיוזעת. ומי ששרד את תלאות ביה"ס היסודי, הגיע למפעל הציוני הגדול מכולם - מפעל הציונים.

 

אבל אל חשש, תלמידים יקרים, מבחנים אומנם יש בשפע, אבל, מאידך, כדי לעלות את אחוזי הצלחתכם, הורדו הדרישות למינימום. כי הצלחתכם היא הצלחת ביה"ס והצלחת המדינה. 

ואם סיימתם י"ב כיתות ועדיין אינכם שולטים ברזי הבנת הנקרא או בחשבון פשוט, זה באמת לא נורא. העיקר שיש לכם תעודת בגרות. ובשביל לשרת נאמנה בצבא ההגנה, אתם בסדר גמור!


עקום? מעוות? זהו רק פן אחד של התמונה.    

הפן השני הוא בתי הספר הייחודיים - הפרטיים והחצי פרטיים - המתפתחים באזורים האמידים, ונותנים, בברכת משרד החינוך, שירותי אקסטרה-חינוך לילדים שההבדל היחיד בינם ובין ילדי בתי הספר הממלכתיים אינו ברמת האינטליגנציה, אלא בחשבון הבנק של הוריהם.

 

והפלא ופלא, בתי הספר הללו אינם ממתינים להחלטת הוועדות הפדגוגיות והשרים, ואת השינוי הנדרש הם עושים הלכה למעשה.


איני מבקרת הורים שיש ביכולתם לבחור חינוך חלופי לילדיהם. תפקידם של הורים לדאוג לטוב ביותר עבור צאצאיהם. השאלה היא מדוע מה שמצליח בבתי הספר הייחודיים אינו מיושם בחינוך הממלכתי. והתשובה מחזירה את הגלגל לאחור: יש מי שמרוויח מבורות.

יש מי שמתעקש לבנות כאן חברה מעמדית. יש מי שמרוויח מחברה שבראשה מעמד עשיר, משכיל ומצומצם, ובזנבה אספסוף גדול ונבער  - "וסל" חלש, שאין לו יכולת לחצות קווים, שילדיו יישארו לעד נעולים בגטאות-פיתוח ומפעלים קורסים, ושהלחם שיביא לביתו תלוי בטוב ליבו של ה"אציל" בן המעמד הגבוה.


האם ישראל, כמדינה, תרוויח מהבערות בטווח הארוך? 

זו שאלה רטורית. 

ומצד שני, עם זן המנהיגים המובילים את המדינה בעשור האחרון, הסבירות ממילא נמוכה. 


 

ועוד נקודה למחשבה: גם הרצון הטוב ביותר והמהפכות החינוכיות הגדולות ביותר לא יהפכו ילד רעב לתלמיד טוב. ילד רעב משקיע את הפוטנציאל הטמון בו רק בדבר אחד: בצורך המידי להשביע את קיבתו הריקה.

 

בישראל חיים יותר מחצי מיליון ילדים מתחת לקו העוניחצי מיליון!

נכתב על ידי טלי רבן-הכט , 9/7/2004 09:56   בקטגוריות אמנות&catdesc= חברה&catdesc= תרבות  
21 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



85,784
הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , סטודנטים , פילוסופיית חיים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לטלי רבן-הכט אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על טלי רבן-הכט ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)