לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 


תאטרון אנטומי
Avatarכינוי:  טלי רבן-הכט

בת: 44

תמונה





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


 
הבלוג חבר בטבעות:
 
קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

משאלה+דרושים


והיא כולה נובעת מקנאה עמוקה (בעקבות השלישיה הלוינית):

אולי גם אלי יגיע כבר מישהו (או משהו) שיחזיר לי את האמון בתיאטרון?

 

כבר שנים אני חופרת בטקסטים, תקועה במחוזות הפוטנציאל, ה"כמה אדיר זה יכול להיות", ואז באות ההצגות והורסות לי.

 
נכתב על ידי טלי רבן-הכט , 30/1/2006 11:25   בקטגוריות היום&catdesc= ילדים&catdesc= נלמד להטיל ספק  
16 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



האיש במוזיאון


כשאתה עומד מול התמונה ואומר "הנכד שלי יכול להוציא קשקוש כזה", אתה מזלזל בנכד שלך אפילו יותר מהמידה שאני מזלזלת בך. כי ראשית, איתך אי אפשר בכלל להתחיל לדבר, ושנית, ה"רק קשקושים" של הנכד, יחד עם המונולוגים המומצאים שהוא שח עם עצמו בחדווה, מעידים על תפיסת מציאות כל כך חדורת כנות ונטולת כללים שהיא ראויה לקנאה של ממש.

 

(פרפראזה על משה צוקרמן)

 

נכתב על ידי טלי רבן-הכט , 16/1/2006 11:35   בקטגוריות היום&catdesc= ילדים&catdesc= נלמד להטיל ספק  
17 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



צמצום


בהתחלה הוא האמין שהאחו הזה השופע ניתן לו כולו, אלפי הפתעות ירוקות. אחר כך הוא רואה שאיננו יכול לחיות באי-סדר כזה. אמנם עלי העשב אינם גבוהים, הם מגיעים רק עד ברכיו, אפילו עד קרסוליו. אבל זהו מבוך מפותל: אין כאן שביל. יש כאן שבילים לאין ספור: הוא חופשי לפנות לכל רוח, הוא הולך לאיבוד.

 

ובכן, הוא בוחר בצמצום! לא אחו, אלא חלקת דשא קטנה: לא חלקה, אלא שלושה עלי עשב: לא שלושה, לא אחד (וכאן נדמה לו שהוא מגיע לעיקר), אף לא עלה אחד, אלא ציור של עלה. הנה המיצוי.

 

רק בסוף, לאחר שתלה אותו על הקיר, הוא רואה:

ציור העלה הכולל את האחו כולו, גם שולל את האחו כולו.

 

(דן פגיס, "אמנות הצמצום")

 


זה הקטע שישב לי בראש בשבוע האחרון, ובגללו נהרס לי השבוע (ולא רק בגללו). אני מנסה לערוך סדר במחשבות ולא ממש מצליחה להגיע לקוהרנטיות, הגל עדיין לא עבר ועדיין אני מסתובבת עם אותה בחילה עצמית. שיחה עמוקה עם סטודנט שלי השבוע רק העצימה את מה שאני חששתי לומר לעצמי. מה אני עושה בקבר האקדמי הזה? מה אני מלמדת אחרים לעשות? לא לפתוח, לא להיפתח, לא לחקור גבולות או לקעקע אותם. האקדמיה מקדשת את הצמצום. ההתמזערות וכיפוף הגב לתוך קונכיה קטנה של ידע עלום, בועה מנותקת ממציאות היום-יום. ההמשגה הבלתי נלאית, ה"איזמים" האינסופיים והוד קדושתו השיח, כל כך הרבה זמן שוכנעתי ושכנעתי שיש בזה ממש. נכון לרגע זה פתאום תפשתי את המהות הדלוחה של החתירה לדעת- השאיפה למרחבים האינסופיים של הידע היא לא פחות ממגוחכת. נצמצם את הנושא, את ההיקף, את ההתפזרות הבינתחומית. נישאר עם צמצום, כן? אבל הצמצום העצוב הזה, הבועה התלושה, כמה עקרות יש בו וכמה ניוון. עצם העובדה שאתה יכול להיות אקדמאי גדול ומהולל, חוקר ידוע שם ומבריק, אבל אדם אטום וצר שלא מתחבר לעולם אלא רק לעצמו, מעידה על הפער הבלתי נתפש בין האקדמיה לבין המציאות עצמה. אני לא רוצה להיקבר באינרציה של הקריירה הזו, לקום יום אחד ולגלות שמרוב שהידע שלי רחב ועשיר, ולמדתי, ולימדתי, והטפתי לצמצום (לכאורה רק בצמצום המחקרי אפשר לומר משהו בעל ערך אמיתי, הרי יש חיפוף בהתפזרות, והאומנם? אני תוהה) במקום לפתיחת עיניים לרווחה, בעצם אני לא יודעת שום דבר על שום דבר. הקהל רשאי לגחך, להסכים וללכת לאוניברסיטה לעשות תואר, כי אין דרך אחרת. צריכה להיות. בהיסוס אני אומרת, אולי דרושה מסגרת לימודית אחרת להענקת דעת (ואני לא מתכוונת לאוטודידקטיות, אני לא מאמינה שזה אפשרי ליישום מעבר לטווח המוגבל מאוד, מלבד אצל אנשים נדירים במשמעת הפנימית שלהם). מונופול הדעת האקדמי המצומצם הזה עוד יחריב את היסודות שעליהם הוא עצמו עומד.

ובהסתייגות אני אוסיף שאולי גל הבחילה העצמית יעבור עוד כמה ימים, ואני אמצא לי הצדקה. אני חושבת על הסבה ונתקעת. בעיקר כמהה לחופש מוחלט, בלי הגבלת זמן, ולקצת בטלה משועממת מהסוג הישן והטוב, לשבת ברחוב ולבהות באנשים. ללמוד אותם, אבל בלי הצמצום הזה.

 

נכתב על ידי טלי רבן-הכט , 26/12/2005 22:42   בקטגוריות היום&catdesc= ילדים&catdesc= נלמד להטיל ספק  
9 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 




דפים:  
85,783
הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , סטודנטים , פילוסופיית חיים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לטלי רבן-הכט אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על טלי רבן-הכט ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)