לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 


תאטרון אנטומי
Avatarכינוי:  טלי רבן-הכט

בת: 44

תמונה





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


 
הבלוג חבר בטבעות:
 
קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

על ההבדל בין קומדיה וסאטירה (1)


"הסאטירה והקומדיה מסיגות זו את גבולה של זו- הסאטיריקנים לפרקים כותבים דברים מצחיקים, וכותבי הקומדיות משתמשים בסאטירה. אבל במטרתם יש הבדל מהותי. מטרת הסאטירה היא רפורמה, מטרת הקומדיה היא קבלת העולם כמות-שהוא.

הסאטירה מבקשת להראות שהתנהגות הפרט או התנהגותה של קבוצת אנשים פוגעת בחוקי המוסר או בשכל הישר, בהניחה שאם העובדות הללו עשויות להסתבר לרוב הקוראים, הרי הם יתקוממו התקוממות מוסרית, ולפיכך, או שיכריחו את הפוגעים בחוקים לתקן דרכיהם, או יטלו מהם את כוחם החברתי והפוליטי.

לעומת זאת, הקומדיה עוסקת באשליות ובאותה אי-אמת שבה חיים בני האדם, בהעלימם מעצמם מה הם לאמיתם חיי אנוש והעולם בו הם חיים, וכל אלה- כל זמן שהעולם והחיים אנושיים הם- לא יוכלו להיות אחרים. אובייקט הקומדיה ומה שהיא מראה לנו הוא לא פרט מסוים או חברה מוגדרת, אלא כל אדם באשר הוא אדם או חברה אנושית באשר היא חברה אנושית.

הסאטירה היא זועמת ואופטימית - מאמינה היא שהרע, אותו היא תוקפת, ניתן לתיקון ולסילוק. הקומדיה היא טובת מזג ופסימית - מאמינה היא, שעל אף כל רצוננו הטוב לשנות את טבע האדם, לא נוכל לשנותו ועלינו לקבל את המגרעות ברוח טובה ככל האפשר."

 

(וו.ה. אודן, "ביירון: לידתו של משורר קומי". ההדגשות שלי)

 

זהו מבוא קצרצר לכמה קטעים שיוקדשו למילכוד שנקרא סאטירה, קאמינג סון.

 

ואיך הייתה ההרצאה שלי היום בבית-צבי? כנראה שהתרגלתי לעולם החנונים האקדמי. אבל היה לי נחמד. מעייף, אבל נחמד. צ'כוב מעולם לא נראה כל כך סוער, נראה לי. והייתה שם גם אישיות בלוגרית סימפטית :)

והערת המערכת: יותם, יותם, צור קשר בקבלה, מתגעגעים אליך.

נכתב על ידי טלי רבן-הכט , 3/12/2006 23:20   בקטגוריות מושגי יסוד  
23 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



מחשבות על הזדהות


מכל מקום אני שומעת רק "הזדהות". הזדהיתי עם השחקן, הזדהיתי עם הדמות, הזדהיתי עם העלילה, הזדהיתי עם הקונפליקט, ולא במקרה גם- הזדהיתי עם הפוסט האחרון, הזדהיתי עם הרגשות, הזדהיתי והזדהיתי. כאילו שהזדהות היא כרטיס הביקור של הרגש העמוק ביותר שקיים באדם.

 

אני אומרת לא. לא בדרמה, בעצם גם לא בחיים.

.....

 

הזדהות איננה מטרה נעלה ולא ערך מקודש בדרמה. אלא רק קוטב אחד משני קטבים שחייבים לפעול ביחד, בשילוב אורגני.

ההזדהות מול השיפוט, החמלה מול הביקורת. לא או-או, אלא גם-וגם.

הקהל צריך לטייל בין שני הקטבים האלה הלוך ושוב, עד שתהיה סחרחורת. להזדהות בפני עצמה אין שום ערך אמנותי, רק חצי מהערך הפוטנציאלי.  

.....

 

אל תאמרו לי שהזדהיתם עם כאבו של אדיפוס, וגם אל תאמרו שאתם מבקרים אותו על פגמיו ההרסניים. אמרו את שניהם. בדרמה לא קיים מושג "השעיית השיפוטיות לטובת החמלה" וגם לא "השעיית החמלה לטובת השיפוטיות". לכן היא לא נותנת מנוח, ולכן אין עוד מדיום אמנותי שדומה לה. 

.....

 

הזדהות הקהל עם הדמות שהשחקן מגלם, לכאורה כולה אהדה וחסד, אבל למעשה יש בה יסוד כמעט ערפדי, מבהיל.

השחקן ניצב על הבמה, יאמר אנטונן ארטו, ומבצע בעצמו אקט של הקרבה למען הקהל.

הוא מגלם דמות שעוברת גהנום מזורז בשעתיים (זמן צפייה ריאלי). הגהנום הוא ממשי ומעשי, לא במחשבה. כולו בהוצאה לפועל. הוא רצח את אביו, שכב עם אמו, ילד את ילדיו-אחיו וילדותיו-אחיותיו, התוודע למעשיו, זעזע את עולמו, ניקר את עיניו, הוגלה לאי נידח, הפך מגדול המלכים לשפל העלוב ביותר שייתכן, תוך יממה.

יושב לו הקהל בחושך, ספון בכסאות, מוגן בקהילה שלו, עוד מעט יחזור הביתה לערב שקט. אבל לשעתיים תמימות הוא מזדהה. חש את האימה של אדיפוס, מבלי שהקהל עצמו חווה דבר מכל אותן זוועות, אפילו לא במחשבה! אבל- מזדהה, רגש נעלה.

בעצם ההזדהות הקהל מקריב את הדמות ואת השחקן על מזבח החרדות הכאוטיות שלו-עצמו, שאינן ממומשות כלל ונשארות מוגנות מאימת המימוש. מישהו אחר, בדיוני, מממש אותן למענו, וסופג על כך את המלקות. ואנחנו, המזדהים, מתפרקים זמנית מהייסורים האלה, מטילים אותם עליו, ואפילו בלי להוציא את הסודות הכמוסים שלנו לאור- לא רק לזולת, אלא אפילו בינינו לבין עצמנו. 

.....

 

יותר ויותר אני מגלה לחרדתי, בזמן האחרון, שאני בולעת בצמא שיחות נפש עם אנשים אחרים שכואבים מאוד את כאבם ומחפשים בי מפלט, מפני שאני מחפשת את נקודות ההזדהות ביני לביניהם. משאצליח למצוא נקודות השקה כאלה, אוכל סוף סוף לא לסייע להם, אלא בעיקר ללמוד משהו חדש על עצמי, לפתור בעזרתם את חידת עצמי. יש בהזדהות מימד כמוס שבבסיסו הוא אגואיזם טהור, מהזן המתעלק ושואב חיוּת מהזולת. 

.....

 

חכמים הטרגיקונים עם המקהלה היוונית שלהם. אנחנו, היום, מתקשים להבין את פשר העניין הזה, המקהלה. אבל למעשה, המקהלה היא כלי שנועד למנוע מהקהל את ההזדהות הטוטאלית, השואבת, ולאפשר לו פתח ביקורתי ומרוחק על המתרחש. איך זה נעשה? כל הזמן, כמעט בכל סטסימון (שיר מקהלה), המקהלה מטיילת הלוך ושוב בין דיבורים על האני הפרטי- חרדות של "מה יקרה לי, האזרח הקטן" כשהבית נחרב או אסון מתקרב, ברמה האישית- לבין דימויים פיוטיים והשלכות של המתרחש ברמה הקוסמית, כיצד כל זה מתחבר לעולם, לאלים, למושג האדם והחיים.

וכך לאורך הצגה שלמה, אתה מוצא עצמך מתנדנד הלוך ושוב בינך, האדם הפרטי והשלם, לבין הכרח לבחון במבט מנותק את מקומך ביחס לעולם כולו, כחלק מרצף אדיר של ההיסטוריה והמיתולוגיה. כך אי-אפשר להזדהות בלבד, כי אתה מוכרח לבחון הכל גם בפרספקטיבה של "מעוף הציפור", שבה האדם, עם כל הכבוד לסבלו הפרטי, מתגמד ביחס לכל שאר הנסיבות.

ואולי ההכרה הזו בחיבור בין הפרטי לאוניברסלי היא סוג של הזדהות. אבל לעולם היא לא תגיע לבד, ותקהה את המבט הביקורתי. הזדהות לבד איננה מבריאה אדם מייסוריו, ואפילו אין בה כדי להדביק באותם ייסורים את האחר המזדהה, כי בסופו של דבר היא מוגנת ומגוננת, ולכן יש בה יסוד שקרי- אתה סובל, אני לכאורה מזדהה אבל למעשה מוגן מסבלך.  

.....

 

כמו שכורמן אמר בראיון על חנוך לוין- "פתאום ראיתי שלהזדהות זה לא נכון. מה זה להזדהות? זה כמו להיכנס לביתו של אבל, ולהגיד "אני מזדהה עם הצער שלך". אבל בתיאטרון הצער הוא שלי, אני לא מזדהה עם צער של מישהו אחר. הצער הוא שלי!"

 

נכתב על ידי טלי רבן-הכט , 5/2/2006 13:00   בקטגוריות מושגי יסוד  
13 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



על המוסכמה, פרק 2- דאוס אקס מאכינה


(הפרק הראשון נמצא כאן.)

 

אחת התעלומות האהובות עלי בדרמה היא ה"דאוס אקס מאכינה", מוסכמת תיאטרון מיוון העתיקה שמשמעותה "האל מתוך המכונה". בעיקרון, מדובר באחת הקונסטרוקציות הבימתיות הרווחות בטרגדיה היוונית (בעיקר זו של אוריפידס), ומאוחר יותר גם בחלק מהקומדיות: ברגע הכי מסובך וחסר פתרון בעלילה, מופיע פתאום מנוף ענק המשתלשל מאחורי הקיר האחורי (הסקנה), ועליו ניצב שחקן המגלם אל כלשהו, שפותר בדרך נס את כל התסבוכת. מאוחר יותר השתרש הביטוי על דרך ההשאלה, ללא המנוף, באמצעים שונים: דמות כלשהי, שליח מספר וכד'.

 

מאוד אוהבים לבקר (במובן השלילי של המושג) את הדאוס אקס מאכינה, כשהטענה הפופולרית ביותר, עד היום, נוגעת לעניין האמינות. בינינו, אל שבא בדיוק ברגע הנכון וגואל את האומלל מיסוריו, לא בדיוק שיא הסבירות. אוריפידס, למשל, חטף הרבה מאוד חיצי ביקורת על כך שנהג להשתמש במוסכמה באופן שכיח מדי וקלוש מדי, ובכך למעשה התחמק מלתת לעלילה פתרון הולם. עד היום המושג נחשב אפילו בזוי, סוג של קללה אקדמית שמעידה על טוויסט מלאכותי ולא מוצדק בעלילה, כיום בעיקר בקומדיה.

 

עד כאן הדאוס אקס מאכינה בקריאה ספרותית.

עכשיו הקריאה התיאטרונית, שלפיה שום דבר על הבמה לא ממש מיותר, וצריך לחפור ולמצוא את ההסבר הדרמטי שנובע מהקונפליקט ומהפעולה. ותסמכו על אוריפידס שיש לדאוס אקס מאכינה שלו הסבר נפלא, אם רק מחפשים את המנוע הדרמטי, האנושי, שמסתתר מאחורי המוסכמה.

 

ב"אפיגניה באוליס", אחת הטרגדיות האדירות שקראתי (אני באמת חולמת לביים אותה, היא נהדרת), אוריפידס עוסק במיתוס טרום מלחמת טרויה. הסיבה להתקפה- פריס נסיך טרויה, שחטף את הלנה, אשתו של מנלאוס היווני (אחיו של אגממנון המצביא), והביא אותה לטרויה. מנלאוס הפגוע והנבגד מגייס צבא אדיר למתקפה על טרויה, ובראשות הצבא- אגממנון, אחיו. ספינות הקרב כבר מפליגות, כשארטמיס, האלה המגינה על טרויה, עוצרת את משב הרוח ומונעת מהיוונים להתקדם. היא דורשת לשחוט קורבן בשם המלחמה- את בתו האהובה של אגממנון, אפיגניה. אגממנון כמובן נחרד- מצד אחד הוא לא מוכן, ומצד שני- המון חיילים צמא דם תובע במפגיע נקמה בשם המולדת, ועם ערכים פוליטיים ותרבותיים, כידוע, לא כדאי להתעסק. הקונפליקט הוא איום ובלתי אפשרי לפתרון משום בחינה. בסופו של דבר, אפיגניה – שבתחילה הזדעזעה – מקבלת בשלווה וברצון את הקרבתה לקורבן, והולכת לשחיטה בראש מורם.

 

וכאן אנחנו מגיעים לסוף המעשה, ולדאוס אקס מאכינה. קליטמנסטרה, אשתו של אגממנון ואמה של אפיגניה, לבד על הבמה. כולם הלכו לצפות בהקרבה, צמאי דם, ולקחו לה את הבת. היא בהיסטריה, כמתבקש ממי שיודעת שהיא הופכת ברגעים אלה ממש לאם שכולה. ואז מגיע השליח, ומספר לה בפרטי פרטים, בלי לחסוך דבר, מה היה. הוא מתלהב נורא, שמחה אדירה, בניגוד מזוויע לחרדה האיומה של קליטמנסטרה, ועוד מעט נגלה למה. הוא מספר הכל- איך קרעו לה את הכותונת, איך הקריבו אותה בחורשה שבכלל מיועדת לפולחן נישואין של נערות, איך החיילים הריעו- ממש הוצאה להורג. ואז הוא מגיע לטוויסט. לפתע ארע "נס הצביה": האלים חסו על אפיגניה והחליפו אותה בצביה. אפיגניה נעלמה מהמזבח. והשליח מאושר. סוף טוב, הכל טוב.

 

האמנם זהו דאוס אקס מאכינה שרירותי ומופרך? האם זה באמת הפי אנד? כמובן שלא, ותעיד על כך קליטמנסטרה, שהבשורות ה"טובות" על ה"נס" לא גורמות לא אושר בכלל, נהפוך הוא. הרי אפיגניה נעלמה. היא מתה. נס הצביה לא חשוב, וזה מה שאוריפידס מנסה לומר. הנסיון להעניק לאפיגניה מוות הרואי, מוות שהוא נס, מוות של גיבורי מלחמה, הוא עוול נורא, ממש כמו האידיאל ההירואי לכאורה שלשמו הוקרבה. לכן צורם כל כך הניגוד החריף בין ההתלהבות של השליח לבין האבל המוכה של האם. הדאוס אקס מאכינה אצל אוריפידס הוא סוף מופרך במכוון, כי אין סוף אחר- הגענו למבוי סתום, למצב שבו ברור שאין פתרון, ואין הפי אנד טבעי. דווקא באמצעות סיום שהוא כל כך מלאכותי ו"ניסי", ברור שהמצב האמיתי, מעבר לפנטזיית הנס, הוא עגום ואומלל. כשמדיאה רוצחת בסיום את ילדיה, עצמה ובשרה, כדי לנקום בבעלה, אולי באמת מגיע דאוס אקס מאכינה בדמות מרכבתו של הליוס שבעזרתה היא בורחת אל השמש; אבל סביר יותר להניח שהיא מטיחה את הראש בגופות ילדיה וממררת בבכי, והבריחה היא אשלייה, מוסכמה, נשק אירוני דל של מחזאי חסר אונים מול סבך הגורל האנושי הנורא שהוא עצמו יצר.

 

 

 

 

כשמולייר כותב את "טרטיף", האל מן המכונה מתחלף, כמובן, ב"רקס אקס מאכינה" המלך מן המכונה. מולייר בוחר לסיים את הקומדיה בסיום טראגי- טרטיף, הנוכל הדתי הצבוע, משתלט על בית אורגון, מנשל את משפחתו של אורגון מכל רכושה, ועל אורגון מוטל צו מאסר. הקומדיה, במקור, מסתיימת בחוסר אונים נורא- אין לאן ללכת. אבל המלך לואי ה- 14 לא אהב את מה שראה, וציווה על מולייר לשנות את הסיום. בתחכום נהדר, מולייר מציית ומוסיף מערכה נוספת- שבה מתגלה כי המלך, בחכמתו האינסופית, ניחש שטרטיף הוא נוכל וציווה לאסור אותו. סוף תלוש, מלאכותי, מופרך, חסר הצדקה עלילתית- וכמובן, אירוני להפליא. מולייר מוכרח לציית למלך. אבל הרקס אקס מאכינה שלו כל כך צולע, כל כך חורג משלמות הכתיבה של המחזה, עד שברור לחלוטין שזהו סיום כפוי, ושהסיום האמיתי נעוץ בדיוק בנקודת ה"אין מוצא" המחרידה ומטלטלת את כל בני הבית, שגורמת להם להכיר בעובדה שגורלם התהפך. הדאוס אקס מאכינה הוא הצהרה. הוא חיוך, אבל מריר ומפוכח. במופרכות שלו, הוא דווקא מדגיש עוד יותר את הזעקה. בגיחוך הקומי שלו, הוא מעצים את הטרגדיה.

 

(ויהיה גם פרק שלישי)

 

נכתב על ידי טלי רבן-הכט , 27/9/2005 19:53   בקטגוריות מושגי יסוד  
32 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 




דפים:  
85,783
הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , סטודנטים , פילוסופיית חיים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לטלי רבן-הכט אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על טלי רבן-הכט ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)