לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 


תאטרון אנטומי
Avatarכינוי:  טלי רבן-הכט

בת: 44

תמונה





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


 
הבלוג חבר בטבעות:
 
קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

חברון- בעקבות ההצגה (ביקורת)


(פורסם במקור בעכבר העיר און-ליין)

 

ההצגות הראשונות של "חברון", שעולה בשיתוף של הבימה והקאמרי, יצרו הד שערורייתי מצד הימין הקיצוני. הפגנות מול אולמות, הקללה האיומה (כנראה) "הבימה יפת נפש" וקריאה לחרם. בהצגה שבה אני נכחתי, קומץ מפגינים קטן עמד ליד האולם, עם שלטים של "חברון מאז ולתמיד". אמנם קומץ קטן, אבל אני עדיין התקשיתי להאמין למראה עיני: תיאטרון פוליטי שמצליח להסעיר את הרוחות, לעצבן ולהוות מחלוקת? חזרנו לשנות החמישים-שישים-שבעים, שבהן היה לתיאטרון כוח חברתי ממשי, ולא סתם חיקוי עייף ומיושן של ערוץ 2? לא להאמין.

 

אז הנה שאלת השאלות – האם "חברון" אכן מצליחה לבעוט בבטן הרכה הן של יושבי האולם, "שמאלנים יפי נפש", והן של נציגי הימין הקיצוני שעומדים בחוץ? התשובה היא כן, אבל רק כמעט. כן, כי תמיר גרינברג המחזאי ועודד קוטלר הבמאי מצליחים לעשות מה"מצב" טרגדיה בעלת ממדים מיתיים ואפיים. בטרגדיה של גרינברג, חברון היא לא רק כאן ועכשיו, אלא משל אוניברסלי-קיומי על שפיכות דם. כדי לנסח את האפוס הדחוס הזה, גרינברג יונק השראה משפע של מקורות: מהטרגדיות היווניות הוא לוקח את המבנה הדחוס, שצולל במהירות מ"יום אביב" ל"יום כפור וסערה"; מלורקה הוא לוקח את השילוב שבין ריאליזם לדמויות פנטסטיות, שמשתלבות בטבעיות בעולם שאותו הוא יוצר- אמא אדמה, עץ זית, יום אביב; ומ"רצח" של לוין הוא מאמץ את כדור השלג הרצחני, שהוא הסכסוך הנקמני בין ערבים ויהודים. גם ברובד הלשוני גרינברג נוקט בחירה משמעותית, וכותב בלשון גבוהה, פיוטית מאוד וציורית, לחלוטין לא יומיומית ופרוזאית. גם דרך הלשון הוא מנתק אותנו מ"כאן ועכשיו" ומעניק רובד מיתי.

 

אי אפשר שלא להתפעל מהניסוי המעמיק והחשוב של גרינברג, שגם אם יש בו שפע של בעיות, עדיין הוא לוקח את התיאטרון הפוליטי בארץ צעד אחד ומשמעותי קדימה. עד "חברון", התיאטרון הפוליטי הישראלי הסתפק בשיקוף שטחי, כמעט עיתונאי, של הסכסוך והכיבוש. גרינברג מחדש בכך שהסכסוך היהודי-פלסטיני הוא מבחינתו לא מטרת המסר של ההצגה, אלא רק אמצעי אלגורי. המלחמה בחברון הופכת להיות לא רק מקרה פרטי, אלא משל אוניברסלי לכל מלחמה באשר היא.

 

ההצגה מתמקדת בשתי משפחות בחברון- משפחתו של בעז מימון, המושל הצבאי היהודי שבמקרה הוא גם מתנחל, ולעומתה משפחתו של חאדר כנ'עני, שהיה פעם ראש העיר של חברון וכעת הוא איכר שמשתדל לשמור על יחסי ידידות עם המושל. בנו של חאדר, חליל, מחליט יום אחד להתנקש בחיי המושל, כתגובה להשפלת אביו, אבל יורה בטעות בבנו הקטן. מכאן מתחילה שרשרת עגומה של נקמה הרסנית, שמסתיימת בחורבן אפוקליפטי.

 

גרינברג וקוטלר מצליחים לזקק מתוך השרשרת הזאת של עין-תחת-עין כמה אמירות חשובות ומורכבות. למשל, בעצם העובדה שבעז הוא גם אב שכול, גם מתנחל וגם מפקד העיר מטעם הצבא, גרינברג מרמז בעדינות על כך שהחיילים והמתנחלים אחד הם. חידוש נוסף ומעניין מגיע בדמותה של רחלי, אשתו הדתייה של בעז, שמסרבת לקבור את בנה המת (נינה קוטלר, שלא מצליחה לשאת את עוצמת התפקיד על כתפיה), ובעצם היא זו שמתחילה להניע את גלגלי הנקמה. אבל בניגוד לתפישה שלנו את דמותה של המתנחלת, אצל רחלי, שכל כולה רגש, שרשרת הנקמה מתחילה לא מתוך שנאה תהומית, אלא דווקא מתוך אהבה אדירה שנגדעה. מכאן ואילך, כל רצח בהצגה מודגש כפועל יוצא של אהבה. גרינברג גם מבקר בחריפות את ההירואיות המזויפת שבמוות הזה, כשבנה המת של ראניה, אשת הרוצח, וראניה עצמה, מוכרזים בפסק הלכה כקדושים. אבל האשלייה הזו של קדושה נועדה רק לטשטש את הכאב וחוסר הפשר של המוות ולהעניק לו משמעות מזויפת, וכמו שראניה אומרת "איזו קדוּשה כבר יש בילד מת, בבית שנחרב?"

 

הבעיה הגדולה ביותר של ההצגה, ואופיינית מאוד למחזות שנשענים על מציאות פוליטית, היא חוסר היכולת של התיאטרון להכיל את רמת הזוועה של המציאות. זה בולט למרחקים כבר מהדקות הראשונות של ההצגה, כשחליל רוצח את בן המושל. המניע לרצח שסוחף מנגנון נקמה אדיר, ממש לא מצליח להיות מספק- למעשה, חליל קם לרצוח את המושל כי אביו ישב אצלו שלוש שעות וחיכה לפגישה. אמנם משפיל, אין ספק, אבל מכאן ועד עילה ממשית לרצח הדרך ארוכה. גם אם זה היה הקש ששבר את גב הגמל, קצה הקרחון של שנות דיכוי וכיבוש ארוכות, אלימות ומשפילות, עדיין בהצגה אין לכך ביטוי ממשי. נהפוך הוא, המושל (יגאל שדה) מוצג כדמות אנושית מאוד, אפילו נוטה למוסרניות צדקנית, וכך גם משפחתו (מלבד הבן הבכור שהוא המתנחל הסטריאוטיפי הבריון).

 

יש בהצגה שפע של בעיות נוספות, כמו פאתוס ריקני וחלול לפקרים, או אריכות יתר ומבנה לא הדוק, אך בסופו של דבר מדובר באירוע חשוב, אולי אפילו מהפכני במונחים של תיאטרון פוליטי – ימים יגידו. שפע של שחקנים מעולים עושים כאן תפקידים אינטנסיביים ומלאי עוצמה- אלון דהן המעולה, קלרה ח'ורי, הישאם סלימאן, אפרת אביב, ג'אסן עבאס – אלה הבולטים ביותר. גם התפאורה של רותי דר, מעין אדמה יבשה, חרבה ומתפוררת, וקיר של ספק סבך ענפים, ספק נחשים, ספק גדר תיל - מרשימה ביותר, ומצליחה לחבר את העכשוויות אל המיתולוגיה והפיוט. למרות בוסריותה (ולא מעט גילויי חד-צדדיות), עדיין "חברון" היא חוויה שמצליחה לעורר מחלוקת סוערת על המסרים המורכבים שלה ולהעכיר שלווה.

נכתב על ידי טלי רבן-הכט , 6/7/2007 11:43   בקטגוריות ביקורת  
12 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



כל הביקורות של השנה החולפת


אחרי שנה של ביקורות תיאטרון (עכבר העיר און-ליין), אני מרכזת כאן את כל הטורים לפי תיאטראות/פרויקטים – לטובת המחפשים ששולחים לי מיילים, וגם כדי לעשות סדר בראש. יש עדיין כמה ביקורות שכבר נכתבו אבל עדיין לא פורסמו- אלה יתעדכנו עם הזמן, או יחכו לרשימה של השנה הבאה.

תבלו.

 

תיאטרון הסימטה

הטריפ של ציונה

אסקוריאל

לילה טוב ישראל

 

תיאטרון תמונע

רעב

אלוורה

אשת

שעונים

על הספסל

רביזור

ברטה ואמנות התחזוקה

דיסאינטגרציה 1994

כבר לא ילדה של אף אחד

המשרתות

החתונות של אמא

 

צוותא

היי יפה

כשאקדח מופיע במערכה ראשונה

סיפורו של איש בודד

ולקרו

 

בית לסין

אהבת חיי

 

הבימה

הנהג של מיס דייזי

נודניק

סונטת סתיו

 

הקאמרי

זה הים הגדול

האב

יתוש בראש

 

תיאטרון באר שבע

אחרון המאהבים הלוהטים

 

תיאטרון קרוב

שד היער

 

בתי ספר למשחק

סיפורי קרת- ניסן נתיב תל אביב

סטורים- בי"ס סופי מוסקוביץ'

מעשיית חורף- סטודיו יורם לוינשטיין

אהבות קטנות, טירופים קטנים- סמינר הקיבוצים

 

הצגות שונות

חתיכות- בית מנדל

נשים מדברות נשים

הגברת הראשונה של הרייך השלישי- תיאטרון גבעתיים

אהבה וזעם- אנסמבל תיאטרון הרצליה

ילדות- יהודית רביץ

 

בידור

ערב במה פתוחה- הקאמל קומדי קלאב

רשף לוי משחק באש- בית ציוני אמריקה

שחר חסון- בית ציוני אמריקה

עקיצה טבעית/ אנסמבל ציפורלה- צוותא

פותחים פה לשפן- צוותא

מקושקשת- צוותא

למה אלפקה- תמונע

רועי לוי- הקאמל קומדי קלאב

סוגרים שבוע- הקאמל קומדי קלאב

מופע חימום- צוותא

 

כתבות רוחב

1. פרויקט הכי-הכי 2006

5 מופעי הבידור הטובים ביותר

5 התפאורות המצטיינות

5 השחקנים הטובים

5 ההצגות הנשיות

5 הצגות היחיד הטובות ביותר

5 ההצגות הגבריות

5 המחזאים המבטיחים

5 הצגות הפרינג' הטובות ביותר

5 היוצרים הכי מעניינים מאחורי הקלעים

5 ההצגות המרגשות ביותר

 

2. פרויקט פרסי התיאטרון

טקס פרס התיאטרון- קיצור תולדות הפאדיחה

טקס פרס התיאטרון- הזכיות המוצדקות

טקס פרס התיאטרון- תחזית 2006

טקס פרסי הפרינג' "קיפוד הזהב"- ביקורת

נכתב על ידי טלי רבן-הכט , 2/6/2007 14:56   בקטגוריות ביקורת  
1513 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



"קולות חדשים בדרמה הישראלית"- דיון*


מהם הקולות שעולים מתוך קולות חדשים בדרמה הישראלית, קובץ של אחד-עשר מחזות פרי-עטם של מחזאים צעירים, שיצא לאחרונה בעריכתו של פרופ' שמעון לוי? האם ניתן, והאם בכלל צריך, לזהות כאן קול אחיד, חזק וברור, קוים מובהקים לדמותו של הדור החדש במחזאות הישראלית? האומנם המכנה המשותף היחיד בין המחזאים נובע מהעובדה שרובם ככולם לא זכו עדיין, או כלל לא שואפים, לדריסת רגל בתיאטראות הרפרטואריים הממוסדים?

נתחיל מהסוף - התשובה לשאלה האחרונה מורכבת במיוחד. המחזות המקובצים כאן נעים על כל קצווי הקשת של השאיפה להתקבלות. מחלקם עולה הטמעה מרצון של העקרונות המנחים את התיאטרון הרפרטוארי, תוך שאיפה ברורה להשתלב בו ולקבל את כללי ההסכמיות (או לדגדג אותם קלות ובאופן בלתי מכעיס, במקרה הקיצוני). לעומתם, מחזות אחרים בקובץ הם נסיונות נועזים לאתגר את ההגדרות של האירוע התיאטרוני, את השפה הדרמטית ואת מגבלות הז'אנרים, שקשה להאמין שמחבריהם מחפשים אישור כלשהו מהקונצנזוס הממוסד, או מנסים לפלס דרך לתוכו. אלה וגם אלה, וכל שאר המחזאים שבתווך, מפגינים מודעות מרשימה לכתיבה, לחשיבה דרמטית ותיאטרלית, לאקט המטא-תיאטרוני, ובעיקר למרכזיותו של הדימוי בתיאטרון, שמחבר בין המקרה הפרטי לבין המיתוס והאלגוריה, וקושר בחוטים דקים את הזהות האישית עם הזהות הקולקטיבית.

מיטה, מיטה, מיטה של אייל וייזר הוא דיאלוג טעון בין שני גברים לאחר מין הומוסקסואלי מזדמן, שבו המיטה במרכז החלל צוברת עוצמה של דימוי מרכזי, ומחברת בין מין למוות. צל החשש מאיידס, המרחף על הדמויות, מטעין את המקרה הפרטי בתהייה מעוררת חרדה בדבר חוסר היכולת לתת אמון בבני אדם, כאשר דווקא השותף הכמוס לאקט האהבה האינטימי ביותר הופך להיות גם התליין.  לא בכדי שני הגברים נותרים אנונימיים, גם עבור הקהל וגם זה עבור זה – וייזר מעלה חוויה מורכבת של מין אינטימי מצד אחד, וזרות חסרת פנים ושמות מהצד השני. מעניין לראות איך הואקום המנוכר והמבודד הזה, והנתק הנפער שבין האדם לבין הסביבה, יחזרו גם ברוב המחזות בעוצמה הולכת וגוברת. כנראה שהזיקה המרכזית בין המחזאים הצעירים היא, באופן פרדוקסלי, תחושת הבדידות.

היום של סבתא של נילי יצחקי עוסק באותה בדידות-של-זוגיות מזווית שונה: בדידותה של הזקנה בשעות חייה האחרונות, המגלה, במהלך הפרידה מהחיים, את הפער הבלתי ניתן לגישור בינה לבין בעלה הזקן, החי להכעיס. ברגישות ובדיוק יצחקי יוצרת עולם שליו ומאופק בחלל מוכר להפליא, בדיאלוג מוכר היטב לכל נכד ומדיף ריח ילדות (של הנמען, של הנכדה, של סבתא עצמה ששוקעת בזכרונות טרום-מוות), ובאותה שלווה יומיומית מזמנת את המוות, שמדגיש בעוצמה את הבידוד הכפוי של הגוססת, את חוסר יכולתה לומר דבר-מה, על חוסר היכולת של החיים- הסבא והנכדה- להבין. המשפט החוזר של סבתא "מי יכול לעזור לי?", שאינו זוכה לתשובה ולו פעם אחת, מתנגש עם אטימותם המובנת והנסלחת של אלה שכבר צריכים לתכנן את השבעה למול עיניה. רק בפרידה הסופית נוצר לרגע קטן גשר ממשי על התהום שפעורה בין הזקן והזקנה, כשהוא אומר את המשפט היפה "נחמה, אם לא היה לי ראומטיזם הייתי רץ אחריך".

יאיר ליפשיץ, במחזה שעת רווחה, מעלה שלוש דמויות מהמקרא – רחל ויעקב, ולעומתן ירמיהו הנביא, שהופך למחזאי בן דמותו. ליפשיץ עוסק באותה בדידות תהומית מזווית נוגה ופיוטית, כאשר כבר הכותרת היא אירונית- "אין אדם מספר בצער שלו, אלא בשעת רווחתו". אלא שרחל המתה כבר יבשה מדמעות, מעיוורון ומסבל, ובין כה וכה יעקב חסר אונים מול סבלה. וכששעת הרווחה מסרבת לבוא, והקתרזיס הדרמטי מסרב להתגבש, אין למחזאי/מספר/נביא ברירה - אלא לקום ולחיות. בעדינות ובדיוק, ליפשיץ שוזר את הדימוי המחבר בין הסיפור הפרטי של "יעקב" הישן, ש"תמיד היה שם איזה חלום לא ממומש, איזה געגוע למשהו" לבין המשל על "ישראל" החדש, שקובר את רחל בעבר.

האם:     אבל בשם הקודם היו נפתולים, היה דין.

שום דבר בו לא היה ישר.

אהבתי אותו יותר.

האב:     זה השם שלי מעכשיו.

ככה החליט האדון.

            המדריך לחיים הטובים   של יעלי רונן הוא מארג סבוך ומחוכם של עלילות המצטלבות זו עם זו, ומשקפות את האכזריות והדורסנות שבין אדם לחברו בתוך האלימות כמצב כלל-חברתי וישראלי, בתמונת מראה בוטה ומבהילה בדחיסותה.  הדרמה של רונן משופעת במתכוון בטכניקות טלוויזיוניות- התמונות מהירות וקצרות, החילופים חסרי נשימה, המקצב ה"קליפי", והדמויות מעוררות הדחייה והשטוחות במופגן נמצאות במרדף בהול אחרי הצלה, ולחילופין תוקעות את ראשן בחול ובורחות מההידרדרות המוסרית לעבר הנירוונה של הודו והמין המזדמן והמכאני. שחיקת המוסר, על-פי רונן, תחילתה באכזריות ובזוועות הכיבוש, וסופה פולש בהכרח לניצול ולסיאוב בין הישראלי לבין עצמו. ומעל כל אלה מרחפת גם כאן אותה בדידות, הפעם בלבוש ציני, במסווה של זמזום ופעולה תזזיתיים, מטרידים ובלתי פוסקים. לעומת רונן, סיון כהן, במחזה אור, מה? תולה את ההסבר לאותו ואקום של בדידות וניכור בעולם המדיה החדש, וכותבת ניסוי תיאטרלי ואנטי-טלוויזיוני, הבוחן את המפגש בין התיאטרון והטלוויזיה והשפעתם על תודעת הצופה. התמונות מתחלפות כזפזוף מכוון-עצמו, ומעלות שורה של דימויים הנוגעים לתקשורת, התבוננות ואור, במובנם הליטרלי והמטאפורי, כשהזפזוף הבלתי מתחייב- בין ערוצים כמו גם באינטראקציות בינאישיות- מעקר את הרגש.

            מנו מלך אטלנטיס של ליאור ווטרמן ויונתן לוי הוא ספק מחזה מסע, ספק דיאלוג פרוע ועשיר בדימויים עם טכניקות דרמטיות מגוונות, משקספיר, דרך גלדרודה ועד ז'רום סווארי וחנוך לוין. ווטרמן ולוי בוחנים את מעגל החיים תוך דילוג מתבקש הלוך ושוב בין עיסוק מעמיק ורציני בתחנות בחיי האדם ובמשמעותן הרוחנית – או לחילופין רוחניותה השרלטנית ("איפה זה נגמר? איפה מתחיל הטבע? אולי אני סתם מותח קצת את חבל הטבור?") לבין נונסנס פרוע, קרקסי ואבסורדי, כשדווקא הדילוג הסגנוני הקיצוני בין שני הקצוות הללו הוא זה שמזקק, בסופו של דבר, את האמירה הקיומית. התכתבות אינטר-טקסטואלית אחרת בולטת באני אוהב אותך אום כפכף של יותם בנשלום, שמעתיק את מיתוס הפיגוע החבלני בשוק לתוך קומדיה דל-ארטה מסוגננת, כאנטיתזה מוחלטת לתיאטרון הפוליטי הישראלי. בחלל השוק, על פי כללי הקומדיה, פיגוע באמצעות אבטיח-תופת קטלני נמנע לא בזכות מעוז וצור, שני סוכני שב"כ הומואים (אקטיבי ופסיבי, בהתאמה), אלא בזכות עטאללה/ארלקינו, המתאחד, כמובן, עם טלית, היהודיה המטומטמת, ובסיום אופייני לקומדיה הקלאסית מביא סוף שמח-לכאורה לסכסוך במזרח התיכון.

מחזות נוספים בקובץ: המטרוסקסואל לליהיא גלמן, העוסק בהיווצרות המטרוסקסואל מזווית מטא-תיאטרונית ופמיניסטית; תחת גגות שלהבת ללילך דקל, המתכתב, אולי, עם "שומר הסף" של קפקא, וממקם אותו בכניסה לבניין מקסיקו, משכן הפקולטה לאמנויות; כלום לרוני אלמוג, המתאר סיטואציה של שאיבת חיים מוחלטת בין שתי ישויות אלגוריות, שמן ורזה; והשקט של שירה לשמואל רותם ויוני אתיאל, מונודרמה שבה צעירה מעלה באוב דמויות מחייה, בין אם כדי לגרום לפצע להגליד, ובין אם כדי לשבור את השקט הבלתי נסבל.

           

יפורסם בכתב העת תאטרון*

 

.בקרוב-  כמה עדכונים

 

נכתב על ידי טלי רבן-הכט , 2/12/2006 14:00   בקטגוריות ביקורת  
5 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 




דפים:  
85,783
הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , סטודנטים , פילוסופיית חיים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לטלי רבן-הכט אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על טלי רבן-הכט ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)