רק עוד שני שיעורים נותרו לי להעביר עד שהסימסטר יסתיים. זה לא הרבה שניים, רק שהם לא בדיוק מוכנים לי. שנה שלמה שאני כבר סוגרת בללמד סטטיסטיקה ושיטות מחקר ורק עכשיו אני מתחילה להבין בכלל במה מדובר. מה לי ולסטטיסטיקה, תשאלו? אז זהו. שבעצם אני בחורה נורא ריאלית. אבל הגנים שלי לא יכלו להסתפק בזה, והיו חייבים לערבב גם כל מיני נגיעות הומניות בתוך הראש המתמטי שלי. וככה מצאתי את עצמי השנה מטפלת בילדים עם הפרעות רגשיות בבוקר ומרביצה תורות סטטיסטיות בסטודנטים בערב. פיצול אישיות. אחר-כך מתפלאים שאני אמביוולנטית כלפי בחורים. חה!
בסימסטר האחרון החלטתי לשלב בין שני הכוחות האלה. החלטתי להעביר לסטודנטים את החומר בדרכים יצירתיות ככל האפשר. הבאתי להם סרטונים מהיוטיוב כדי להמחיש איך חוקרים אמורים לחשוב, ארגנתי להם משחקי תפקידים בכיתה כדי שיפנימו איך מרגישים חוקרים שצריכים לציינן שיחה בין שני אנשים ופיתחתי איתם דיון מרגש על האופנוען שנדרס ואף אחד לא עצר לעזור לו, רק כדי שיחשבו על שיטת המחקר שאפשר לעשות מסיפור כזה (טוב, נו, גם כדי שיהיו קצת יותר בני-אדם...)
בשיעור האחרון הם מילאו עלי חוות דעת. בסימסטר שעבר, בקורס סטטיסטיקה, הן היו איומות. אני כוססת ציפורניים לראות מה יעלה בגורלי הפעם.
בשבוע הבא אני אמורה ללמד אותם correlations. תהרגו אותי איך אומרים את זה בעברית. כאילו - קשר? נשמע לי חלש (תרתי וזה). הסיפור המפורסם שאותו סיפרה להם המרצה הוא על כפר אחד שבו בכל פעם שהיו מגיעות החסידות לקנן על גגות הבתים, הנשים היו מתעברות. אנשי הכפר היו משוכנעים שהחסידות הן אלה שגורמות לנשים להתעבר. רק שכמו שכולנו יודעים, זהו לא קשר סיבתי, אלא קורלציה: כשזה עולה אז גם זה עולה (קשר חיובי) או כשזה עולה אז השני יורד (שלילי). כמובן שבמקרה ההוא הסתבר שזהו החורף שגרם לאלה להגיע ולאלה לרצות להתחמם ולהתנחם זה בזרועות זו ולהרות, אבל הקורלציה נשארה כל-כך חזקה, שהיא הולכת איתנו עד היום.
למה אני מספרת לכם את זה? כי אני צריכה איזה קטע מסרט, פרסומת - משהו! כדי להמחיש להם את הרעיון של קשר בין שני משתנים. ואני לא מוצאת! פשוט לא מוצאת! עזרה מישהו? ברצינות! אני ממש זקוקה לרעיונות, אחרת הם ישנאו את נושא הקורלציה לעד: איזה קטע מסיינפלד, מהדרדסים, מאמריקן איידול מפרסומת - מה שיש. העיקר שמישהו יגיד שם משהו על קשר חיובי או שלילי בין שני משתנים...
מה שכן, במהלך שיטוטי ביוטיוב בחיפושים נואשים אחרי חומרים טובים להראות להם, נתקלתי בכל מיני דברים משעשעים שלאו-דווקא התאימו, אבל נורא מצאו-חן בעיני. אז החלטתי לשתף לפחות אתכם:
אז הנה קטע מגניב מאוד (מבית מייקרוסופט) של שיחה בין מפרסם לצרכן
את הפרסומת המעולה הזו רציתי להביא להם איכשהו בהקשר לסקסיסטיות בפרסום, אבל לא מצאתי לזה מקום
יש גם את הקטע החמוד הזה, שמצאתי כשלא מצאתי כלום ב correlation וכתבתי relationship. אם לא אמצא משהו אחר - אעשה להם גרף שמראה על הקשר בין הזמן שאנשים חיים ביחד וכמות האהבה ביניהם...
לסיום, הכי טוב זה זה. הייתי אמורה איכשהו לשלב אותו כשדיברתי על משתנים אופרציונליים, אבל בסוף המרצה לימדה את זה, ואני נשארתי עם חצי תאוותי בידי...