לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים

כתיבה תמה


נשברתי. פתחתי בלוג. נראה אם יצא ממנו משהו או שלא


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


 
הבלוג חבר בטבעות:
 
קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

לאונרד


"אבל את באמת אוהבת את המוסיקה שלו?"

מצאתי את עצמי נשאלת ועונה לשאלה הזו לפחות שמונה פעמים שונות בשבועות האחרונים, יותר אם ניקח כמה חודשים לאחור, לרגע שבו התחיל מסע ההופעות שלו. עוד לפני שהופעה בישראל היתה בכלל מתוכננת. ליום שבו כמעט קניתי כרטיס ללונדון להופעה שבסופו של דבר הפכה לדיסק ודי וי די של סיבוב ההופעות הנוכחי. לדיסק שקניתי לעצמי מתנה בפסח, אולי שבועיים אחרי שיצא ושהיה האחרון על המדף, לא מאמינה שפיספסתי בסופו של דבר את ההופעה ההיא. להתרגשות הגדולה מרגע שהתחילו הדיבורים על הגעתו לארץ ולציפיה מורטת העצבים לתאריך, לתחילת מכירת הכרטיסים, לריפרוש הבלתי פוסק של אתר "לאן" ביום המכירה עד לרכישה הנכספת.

 

"מה בדיוק את אוהבת בו?"

תבינו, אני חוזרת ועונה לשואלים, הוא הפסקול של החיים שלי. מאמא גרויס קנתה תקליטי ויניל שלו עוד לפני שנולדתי, ובחיטוטי כילדה בספריית התקליטים הלא מרשימה שלה, בהיתי באיש עם הכובע על העטיפה הכתומה-ורודה-דהויה של Songs from a Room שלו. אז זו לא היתה "מוסיקה לילדים" ומאמא גרויס בכלל העדיפה שאשמע ג'ואן באאז או חווה אלברשטיין. אבל את “Bird on a Wire" אני זוכרת מגיל ארבע או חמש, בתור השיר הראשון ששמעתי בבית החדש שעברנו אליו בעיר חדשה.

 

"את באמת מתחברת לזה?"

תראו, הוא הפסקול של התיכון. את The Future שלו קניתי על קלטת והוא ליווה אותי תוך כדי ציור בהשלמות של עבודות לבגרות. שנאתי אז את הציורים, ואת כולם חוץ מאחד אני שונאת גם היום, אבל היחיד ששרד עבר שיפוץ ועד היום כשאני מסתכלת עליו אני שומעת בראשי את Waiting for a Miracle. את הציפור והלב והאזיקים שעל העטיפה ציירתי שוב ושוב על אינספור דפים באינספור שיעורים משעממים ובמקום למידה לבגרות במתמטיקה. בגללו אהבתי את רבקה דה מורניי וראיתי את "היד שמנענעת את העריסה" למרות שאני שונאת סרטי אימה. אחר כך קניתי את אחד האוספים בקלטת, ושמעתי אותה שוב ושוב ושוב בימי ההתאהבות באל היווני, וההמתנה שיאהב אותי בחזרה, והביחד איתו ואחר כך הפרידה ושברון הלב. את Aint no Cure for Love היה לי קשה לשמוע במשך שנים, כי הוא הזכיר לי את היום שבו הבנתי שהוא שכב איתי בזמן שהוא כבר בישל משהו עם החברה החדשה שלו.

 

"את מכירה את השירים שלו?"

כן. את המילים ולא רק את המוסיקה, למרות שהם לא שירים שקל לי לחזור על המילים שלהן. כשקניתי לראשונה לאונרד כהן בדיסק התלבטתי שעות מול הסטנד בצליל, ובסוף בחרתי ב- The Essential למרות שאין בו מילים. אבל חרשתי את האינטרנט בחיפוש אחרי המילים וכך למדתי להכיר את המילים של הללויה, ואת נוסח התפילה של If It Be Your Will ואת הטקסט מעורר ההורמונים של A Thousand Kisses Deep.

 

"איזה שירים שלו את אוהבת?"

כשימי המוסיקה באינטרנט התפתחו, פתאום גיליתי גם את הסיפורים מאחורי השירים. את סוזאן, ואת מריאן, ואת מלון צ'לסי ומה שמאחוריהם. גיליתי עוד ועוד גרסאות להללויה, ולמדתי שג'ף באקלי לא שר מעולם את הבית האחרון של השיר. ביו טיוב ראיתי ושמעתי כמה מהגרסאות הגרועות והטובות ביותר לשיר הזה. מצאתי כמה תרגומים שלו וגיליתי שקובי מידן עשה עבודה לא רעה, אבל יש לפחות עוד שני נסיונות לתרגם את השיר הזה ואת הסיפור של דוד ובת שבע.

 

אבל רק בהופעה עצמה, רחוק רחוק מהבמה, אחוזת צמרמורות של התרגשות ועונג פתאום שמעתי את התפילה. כמעט חמישים אלף איש שהתפללו יחד איתו בהללויה, ביהי רצון מלפניך, בממתינים לנס, בהמנון. כן, בעברית. וכשבסוף הערב עבר גם לאונרד לעברית, ונשא לפני כולנו את ברכת הכהנים, לא היה דבר טבעי מזה, שלושה ימים לפני יום הכיפורים.

 

מאמא גרויס שאלה אותי אם היה שווה, ואמרתי לה בהתרגשות של היום שאחרי שהיה שווה כל רגע. כי באותן שלוש שעות הייתי מאושרת ונרגשת ונסערת. שרתי, שתקתי, רעדתי, רקדתי. התפעמתי מהנגנים ומהמוסיקה. נשנקתי למראהו של האיש הצנוע הזה שיורד למעמקי הבס ואז מדלג בקלילות מן הבמה. הפסקול של החיים שלי נתן לי עוד כמה שעות מופלאות ובלתי נשכחות – בדיוק כמו שלאונרד אמר כשהודה לקהל.

נכתב על ידי קתרינה גרויס , 26/9/2009 20:31   בקטגוריות אהבות קודמות, השראיישן, מיתולוגיה  
17 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קתרינה ב-3/10/2009 18:22
 



שנה טובה עם או בלי אלוהים


דרווין היה האיש שהוכיח לפני קרוב למאה וחמישים שנה כי רק ביולוגים יכולים להבעיר אש תמיד בשדה הקוצים האקדמי, תוך שהם מציתים את הלהבות בפקולטה למדעי הטבע מזריקים להן חמצן טהור בפקולטה למדעים מדוייקים, מלבים את האש לטמפרטורות בלתי נסבלות כשמתקרבים לפקולטה למדעי הרוח (במיוחד ליד כיתות מדעי הדת), וממיסים בחום כמה וכמה קתדרות בפקולטה למדעי החברה.

 

גם בימינו יש מי שמוכיח כי כדי לקחת ציטוטים של פיזיקאים ומתמטיקאים, להצליב אותם עם אמרות של פילוסופים מפורסמים,  משוררים ידועים ואנשי רוח גדולים בשביל להוכיח (ואולי להפריך) הנחות תיאולוגיות, צריך ביולוג. רצוי אחד עם פה גדול, הומור בריטי שנון, חיבה לבעיטה בישבנים אדוקים ומצומקים וביצים בגודל של ברונטוזאור.

 

ריצ'ארד דוקינס, האיש שהביא לנו את "הגן האנוכי" ו"השען העיוור" מסביר את גישתו לאלוהים. אם לדייק יותר, הוא עונה – בלא מעט הומור וקמצוץ של אגו מפותח – למבקריו הרבים בהתייחס לסוגיה עיקרית אחת: האם יש לו זכות, כמי שמגדיר את עצמו הומניסט חילוני ואתאיסט, להביע דעה על קיומו ואופיו של אלוהים? האם מותר לו להעליב את אלוהים של מישהו אחר בקול או בכתב? האם מותר לו לבקר דתות ממוסדות ואנשים בעלי אמונה?

 

התשובה שלו, במילה אחת, היא כן. אבל הוא עושה את זה במשך קרוב לשעה ועם לא מעט מילים, תוך שהוא מעביר את הקהל סדנא באינטלקטואליזם של המאה עשרים ואחת. הוא מתחיל בפיסיקהף אסטרונומיה ומתמטיקה, ממשיך לביולוגיה, עובר לגיאוגרפיה, סוציולוגיה, ספרות, עיצוב חזותי, היסטוריה מדעי המדינה וכלכלה, ומסיים בכמה תובנות פסיכולוגיות מרשימות. ממש  מסע באוניברסיטה הפתוחה.

 

למי שרוצה את השורה התחתונה בקצרה, בתמונות ובהרבה הומור, קפצו הישר לדקה 28:54 למונולוג בן שלוש הדקות של הסטנד-אפיסט מרקוס בריגסטוק. למרות הפיתוי שבקיצור, אני ממליצה לא להתעצל, לחדד את האוזניים לאנגלית הנפלאה ולחידודי הלשון של דוקינס עצמו, ולשרוד את כל 56 הדקות של ההרצאה. אני מרשה לכם גם לדמיין שישבתם באותה העת באולם הגדול והמרשים באוקספורד, ואחר כך יצאתם עם שכניכם לשורה לפיינט בפאב.

 

ולא, זה לא רק לאינטלקטואלים. זה לכל מי שמוכן להכיר בכך שלא משנה במה הוא מאמין, רוב העולם חושב ומאמין אחרת ממנו. וזה בסדר.

 

שנה טובה לכולם, בלי קשר לאלוהים הפרטיים שלכם.

 

*מוקדש באהבה לזכרה של אביגיל שלימדה אותו כמה וכמה שיעורים בחשיבה ביקורתית.

נכתב על ידי קתרינה גרויס , 4/10/2008 18:13   בקטגוריות מדע ובדיוני, השראיישן  
5 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של שרהלה ב-7/10/2008 14:31
 



פוסט מקנן


מומו הנפלאה* כתבה על אהבתה לשירה, והזכירה לי את הפוסט שנכתב לי בראש בחצות הלילה הלבן של השבוע שעבר.

 

במרחק רקיקה קלה מהמולת השדרה הבלתי נסבלת ישבתי על ספק מדרכה ספק דשא, ושמעתי שירה. זה היה ערב ארוך למדי ונדמה לי שאיחרנו, כך וודאי שלא שמעתי את כל מה שנאמר והוקרא בו. אך רגע אחד צרוף וקסום העמיד אותי לראשונה בחיי מול קסמה האמיתי של השירה**.

 


 

גדלתי בבית חובב שירה. במשפחה של חורזי חרוזים כותבי שירה. עם מדפים עומסי אלתרמן וזך וחלפי ואבידן וגולדברג ורחל וביאליק וולך וזק"ש ורילקה וליד גרמני וייטס ושלי ואוסקר ויילד. המון שירה עברית, ולא מעט שירה גרמנית מתורגמת ושירה אנגלית בשפת המקור. השירה נכנסה הביתה מכל חלון או דלת, ויצאה לי מכל החורים.

 

שנאתי את הדיונים המשפחתיים המעמיקים על משקל וחריזה ומיטונימיות. שנאתי את הניתוחים בבית הספר של "מה היתה כוונת המשורר" ומה ההבדל בין מטאפורה, דימוי ומשל. שנאתי שיעורי ספרות, ואת המורה לספרות, ואת ספרי-השירה-בהוצאה-ראשונה של אמא שאת רובם סירבתי לקרוא. לא יכולתי לחמוק מהם. תמיד היו חרוזי יום ההולדת של סבא או שירי העומק שאמא הקריאה. וספרי השירה שהיתה קונה לי  - תחילה פניה ברגשטיין, ומרים ילן-שטקליס ולאה גולדברג וע.הלל ודוקטור סוס, ואחר כך עמיר, ואגי, ונעמי (כאילו שהם חברים שלה).

 

אני רציתי דתיה בן דור. סמדר שיר. ג'ימי אוחנה. שירים מבולבלים, מטופשים, מופשטים, מתילדים. קיבלתי בתמורה יהודה אטלס ויורם טהרלב ואורה מורג ויונתן גפן. דרכה של אמא להכניס לי שירה בדלת האחורית, כמו ויטמינים לילדים בצורת סוכריות גומי. אז למדתי לאהוב. ואהבתי לשמוע שירים. ואהבתי לקרוא שירים. אפילו ניסיתי קצת לכתוב שירים. אבל סירבתי לנתח אותם. סירבתי להשתתף בדיסקציות הפתולוגיות בשיעורי הספרות, מבינה בלי להבין שאני מגוננת על עצמי, שלא יהרסו לי את השירה. אותה שירה שעד היום אני מנהלת איתה יחסי אהבה-שנאה.

 

בניגוד למומו – לי קשה לקבל ספרי שירה במתנה, כי הם מזכירים לי את מאמא גרויס מנסה להלעיט את בתה בקולטורה. אבל למדתי לאהוב את השירה מרחוק – נהנית לקרוא את השירים שמגיעים אלי בדרך האחורית, באריזה של דובוני גומי למציצה. אני מתענגת על שירי משוררים מולחנים, שעוטפים לי בסוכר את מנת הויטמינים. אני נהנית להקשיב להם ולהבין אותם לעצמי. בדרכי. אני חוגגת על פזמונים אלתרמניים וחורקת שיניים למשמע "שירי" נעמי שמר. נעים לי לשיר מילים כמו "שבע עלמות, שבע אמהות, שבע כלות בשער" אך קשה לי עדיין לקרוא לעצמי מילים כמו "אך מי עיני נשר לו ויראנו, ומי לב חכם לו ויכירנו". נדמה לי שאני לא מבינה אותן.

 

מול מדפי השירה של מאמא גרויס, עמדו מדפי האמנות והצילום של פאפא גרויס – איש דל במילים ומעמיק בתמונות. פאפא, בלי מילים ובלי להלעיט לימד אותי "לקרוא" תמונה. תמונות אני מבינה. צבעים וקוים אני מבינה. אני יכולה לעמוד מול כתם צבע מרוח ומתוח על בד ומוזיקה תתנגן באוזני, דמעות יעלו לעיני או שאולי חיוך יבוא לשפתי. אני שוחה בעולם הדימויים הויזואליים כי פאפא לימד אותי לשחות. את המילים אני עדיין בולעת ויורקת, והן צורבות לי את העיניים והריאות במלח או כלור כאילו מאמא זרקה אותי למים וחיכתה שאלמד לצוף לבד.

 


 

בלילה הלבן באתי לשמוע בעיקר שירים מנוגנים. ערן צור ושלומי שבן בערב מחווה לאתרמן. כך היה נדמה. אך קיבלתי הרבה יותר מכך. את ניסים קלדרון בדיון על ההבחנה האלתרמנית בין פזמון לשיר, והשוני מאז לימינו בהם כותבי השירים הם לא פעם גם המבצעים. את זוכי "שירה על הדרך" לשנת 2008 וגם בשנים קודמות, קוראים משיריהם. את דורי מנור מצליח לחרב שיר חמוד של אלתרמן (וגם שיר של עצמו שקשה להחליט אם היה חמוד או לא) בניסיון מביך לפרפורמנס-פואטיקה***, שנשמע בעיקר כאילו מתחלף לו הקול. את נתן סלור שר שני שירים של סבא אלתרמן. את ג'וזי כץ וגלעד שגב, אבל רק לשני שירים לא מספקים. את דויד פרץ החמוד שכותב שירים מאיזור חיוג 08 שבועטים ללילה הלבן התל אביבי והשמח הישר בבטן. ובעיקר בעיקר בעיקר – רגעים של שירה טהורה, מרגשת ומדמיעה, כשחנה מרון, בת שמונים וחמש ועם מבטא שקשה להסתיר, מצליחה להחיות את אלתרמן על הבמה עם דיקציה שמכניסה ללב כל מילה. קשה לי לתאר לכם את ההרגשה הנקיה של הרגע ההוא. את הזכות הגדולה של לראות את חנה מרון על הבמה. את המילים שדיברו אלי לכמה דקות כמו תמונה: בתנופה, בנגינה, בצבעים וברגש. כי אלה היו המילים של אלתרמן וכי הם יצאו מהפה (ומהבטן ומהלב) שלה.

 

וכשתם הרגע הקסום ההוא, ופוסט נכתב בראשי, הבנתי שאני מתגעגעת לסבא שלי, ושאפילו שאני שונאת שירה, אני לא יכולה שלא לאהוב אותה.

 


*כן את. נפלאה!! קחי לך דקה לספוג את האמת. את הרי יודעת שאני אמונה לך על חצי הכוס המלאה. אז בחצי המלא (זה החצי הגדול, לא החצי הקטן, כן?) את לגמרי לגמרי נפלאה.

כבר עברה דקה? אז עכשיו תחזרי לקרוא את שאר הפוסט.

 

** כל הערב ההוא היו במוחי ובליבי שלוש בלוגריות אוהבות שירה: הנפלאה דלעיל, ושתי מתוקות אחרות – גילי ואיקיוויזי - ולשלושתן אני מקדישה את הפוסט הזה באהבה.

 

*** על פרפורמנס פואטיקה ושאר סגנונות (אמריקאים בעיקר) של הקראת שירה, קראו כאן וכאן.

דוגמה נפלאה לפרפורמנס-פואטיקה או דאב-פואטיקה הוא ריבס, שאפשר למצוא אותו ביוטיוב או בטד.

 

נכתב על ידי קתרינה גרויס , 7/7/2008 19:47   בקטגוריות השראיישן, לילה ליל  
23 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קתרינה ב-29/7/2008 23:34
 




דפים:  
כינוי:  קתרינה גרויס

בת: 49

תמונה





© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לקתרינה גרויס אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על קתרינה גרויס ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)