כינוי:
נִינִי2 בן: 31 MSN:
RSS: לקטעים
לתגובות
<<
ספטמבר 2007
>>
|
---|
א | ב | ג | ד | ה | ו | ש |
---|
| | | | | | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | | | | | | |
הבלוג חבר בטבעות: הוסף מסר | 9/2007
 יום-הכיפורים, בנימה פרוסקית משהו...
צמתי אתמול. כשאני חושב על זה, יום-כיפור הוא היום היחידי שאם תצום בו לא יקראו לך דוס, כי פה באמת כולם צמים. אבל כאחד שמענה נפשו ברעב + צמא גם לזכרו של גדליה בן עמיקם, אני מודיע חד וחלק שצום כיפור הוא הקשה מכולם. ומבחינת קושי צום כיפור משתין על כל השאר בקשת. אצלי מדובר ב25 ורבע (כשנואשים סופרים, לא ידעתם?) שעות שגוזלות ממני כל חשק להנעת שפתים של משהו שמתקרב לחיוך, בעוד שפסגת שאיפותיי היא אמבטיה, וארוחה טובה. נגיד במבה.
גדולה מכולן, הייתה חוויה בית-הכנסת, לשם אני הולך - ייאמר לזכותי, גם בימי-חול רגילים, בהם עולם כמנהגו נוהג: החנונים חוטפים צ'אפחות מעארסים שתובעים שקל לקפיטריה, מרגול ממציאה מילים חדשות (עפעפונית, מדחללת, חוססן...), כל הילדים בשכונה עושים עיקוף פינת הרחוב מהבעתה הרבה לקראת מפגן מבחיל של יצורים תת-אנושיים, שמתאספים בפנצ'ריית אבי ובניו הנטושה, שמורכבים בעיקר מעארסים, פריקים ושאר אחרים שמעשנים מגן תרצה, ומגדלים כלבי-זאב אימתניים שלא חסים אף לא למאית השנייה הפעוטה על הפודלים ורדרדי הזנב ותכולי הסוודר של המשקפופרים שהמכנס מדגדג להם את הפטמות (סוטה!!! מה אתה כותב פטמות?).
נשוב לנקודת הפתיחה: יום-הכיפורים הוא ללא ספק היום שמאחד את כל היהודים באשר הם. גם אלה שלא יודעים שהם כאלה... בבית-הכנסת אתה פתאום רואה שכנים שמבלים את זמנם בניקיון האוטו כדי להחליף בחורות כמו גרביים (למרות שלפי הריח זה אותם גרביים כל הזמן) ולילות הוללות, שולפים טליות מהבוידעם.
בעיקר הגיעו לבית-הכנסת עשרות זקנים רוסים, שאיכשהו מדברים יידיש (ותיכף יחגגו יום כיפור משלהם), שבאים עם הנינים שלהם שנרדמים להם על הכתף, והקשר שלהם עם היום והמקום הוא זיכרון של אמא שלהם אומרת להם: "יאשק, היום יום-הכיפור", ובגלל זה היא לא הגישה להם את הבורשט בארוחת-הערב (אפשר לחשוב... גרוייסע מציאה!). זה מה שגרם להם לשלוף את הכיפה הכחולה/ורודה שסרגה לו סבתו ולנהור – הוא וכרס הבירה שהוא מטפח באדיקות – לבית-הכנסת.
לרוסים יש מנהג משונה לעמוד אחד בתחת של השני. הצד הימני של בית-הכנסת היה ריק מאדם ומלא בכיסאות, אבל זה לא גרם חלילה וחס להמון הנדחס בכניסה להתיישב שם. המקסימום מצדם היה להיכנס לצד השמאלי (שהיה מאוייש בין היתר על-ידי ועל-ידי אבא שלי) ולנאום לאבא שלי חצי שעה ברוסית, ואחרי שזיכה אותו אבי מולידי בתשובה נבהלת של "לא רוסית – עברית", לתרגם את מגילת העצמאות Number 2 שזה עתה הקריאו בפתוס ל"אני מפריע?" בר' מתגלגלת. לא, מה פתאום מפריע?! יהיה לי לעונג לארח לך ולשומתך השעירה כישבן אורנג-אוטנג חברה! שב, גהק עליי, פלוט עליי גרגרי גרנולה לעוסים שאיזה זקן חדרתי שמתנדב במד"א ירק לך לפה שנולדת, דפוק לי על הכסא והתעלם מהמבטים והזזות הכסא שלי. למה לא? בכיף!
אבל אני הזהרתי את אבי מבעוד מועד מהסכנה הצפויה לו מציבור הפרוסקים שמאלצים אותנו בעל-כורחנו לאמץ מצווה חדשה, ככתוב: "ויצטופפו בקהל בית-הכנסת. ויעמדו זה בעכוזו של זה, וימלמלו" (ספר ל', פרק מ' פסוק ה'). הרי אי-אפשר להאשים אותם שדווקא אליו נדבקו. בכל זאת – ללכת עם גרביים וכפכפים? אחר-כך שלא יתפלא כשבגיל 16 אני אלך למשרד-הפנים לשנות שם-משפחה. זה המנהג הכי גלותי והכי עלייה-חדשה שיש, שהובא לארץ הקודש בלי לבקש רשות היישר מהאודיטוריום לריקודי פולקלור במוסקבה הסגרירית.
בנוסף לכל אלה, היה מטרד נוסף ועיקרי – הרב שלנו החליט שיש משפטים שפשוט חובה על כולם לומר. וכשאני אומר כולם, אני כולל ב-כ' ההכללה גם את בני סיביר לבנבני-העור. אז מה הוא יעשה? יצעק את אותם הפסוקים מילה-מילה והגרגורים יענו אחריו. אט-אט יכולת להבחין בדמויות בולטות של תלמידים בקיאים בין כל האנדריי-סרגיי. המצטיינים הללו לא סתם קיבלו את כינויים זה. הם הוכיחו חכמתם כי רבה היא, וקבעו חד-משמעית שלומר עם הרב במקום אחריו אינה הפגנת פיקחות מספקת. הגיעה הזמן לעלות שלב: הרב אומר "ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד": "ברוך!" – בעלי הגיבנת עונים וריאציות שונות של "ברוך" כגון: "בגוך", "פרוך" ואף "ברור". אך התלמיד המצטיין עונה מראש "ברוך אתה" ("פרוך אצה", אבל עזבו אתכם מקטנות).
המביך ביותר מכל זה, הוא שבחלקים מסויימים משיעור העברית-יהודית הזה, אבא שלי השתתף. ולא סתם השתתף, השתתף בהתלהבות! כמו ילד בכיתה א' שצווח את עצמו לעצמו ושר עם המורה: "יוסי בכינוווור פסי בתוווווף משה בחצוצרההה.......... והמערוך!".
אגב – תפסו לי את המקום פעמיים (ופעמיים היה מדובר בזאטוטים זבי-חוטם שאוצר המלים שלהם מורכב בעיקר מ"פאפא, יא חצ'ו דמוי", שילווה בהמשך בבכי כולל פרכוסים ולבסוף – כצפוי – הירדמות על כתפו של האב שילטף את כיניו של הנרדם ללא הרף). זה לא קרה פעם שלישית, פשוט בגלל שאז הייתה מגיעה לי גלידה, ובכל זאת – יום כיפור! (חוץ מזה, טילון נוטף נזלת של פושטק בן 5, זה לא ממש הטעם שלי... אין מה לעשות, כל אחד והפאקים הקטנים שלו).
לשנה הבאה בירושלים!
| |
 ארוחת החג ראש השנה איננו ככל חגי השנה. ראש השנה משול בעיניי כחתונה - איכשהו, בלי שהתכוונת נדחפו לאירוע חברים שמורכבים מבעל אדיש שמטפח בקביעות ובאדיקות כרס בירה למופת, עם אישה דברנית שחשוב לה מאד שהילדים שלה (שלושה במספר) יאכלו קודם את הסדנוויץ' ורק אז את הקורנפלקס. קבוצת הילדים תכלול לרוב שני בנים ובת או שלושה בנים, כאשר הגדול שבהם יאהב אמנויות לחימה ובהשראתו גם הקטן ממנו שיחטוף הקנטות ומכות לרוב ("אמא תגידי לו שיילך! אני לא משחק איתו עכשיו!"), והבן הקטן שמספיק שיתקדם אריח-רצפה אחד יותר מאמא שלו, וההיסטריה תשתלט על הבית כמו דורון רוקח על דוכן "אכול כפי יכולתך". ואם כבר השוותי את החג התורן לחתונה, אז הבה נשלים את הדמיון: ארוחת ראש השנה חייבת להיחגג עם חברים/מכרים מדרגה שלישית-רביעית (ומרמה סוציו-אקונומית זהה), ואתה הולך בלית-ברירה, מצוייד בחיוך מאולץ, לבוש אלגנטי א-לה הבר מצווה של הבן דוד, ו10 נשימות עמוקות לפני דלת הבית הצפוף. השנה, בדומה לשנים עברו (ומזל שעברו), חגגנו אני ושאר האנשים שאנ חולק איתם את אותו שם-משפחה את ארוחת החג בבית חברי-ילדות של אמי, שהקשר עימם התחדש לאחרונה. הם הצמידו לי שם את בנם הצעיר שמתכוון להוציא דוקטורט בחקר אקדחי-הקפצונים. הוא לומד בכיתה ז', וגבוה ממני בכ7 ס"מ לערך. כישראלי ככל הישראלים (מלבד אבשלום קור) גם אני מכנה את המקרה לעיל "פדיחה". פתאום הכתה בי ההכרה שייתכן שאני 169 ס"מ של מוזרות ורזון, נחשב לקטן-קומה. לפתע גאה בי רגש ההזדהות עם כל אותם יובל-סמואים למיניהם. זהו, מעתה אני אחד משלהם. ואני לא יודע אם אתם יודעים, אבל אצל נמוכים האובססיה לגובה קיימת תמיד. גם אם בחדרי-חדרים אצל כמה, עדיין אי-אפשר להתכחש לקיומה הודאי. פתאום במקום להגיד שאני 1.68/1.69, אני מרגיש צורך עז להוסיף "וחצי". תתפלאו, זה חשוב. כשאתה נמוך אתה חולק לכל מילימטר סנטימטר של כבוד (וזה לא שיש לנו סנטימטרים מיותרים לחלק, כן?). המשך הערב היה מענה במקצת (לא מפתיע), ועם זאת לא ערב לחיך (בקשר לזה לא היו לי ציפיות מראש, כל שלפחות האכזבה נחסכה ממני). שוחחתי לי עם כמה מהאנשים שסבבו את השולחן הצר, בעיקר על ההבדלים בין אנגלית-אמריקאיצ לאנגלית-בריטית (מה שהסתכם בדיון סוער על "מעליות", elevator בתרגום לאמריקאית, וLift בתרגום לבריטית, אתם מוזמנים לשייך את עצמכם לשחורים מהבנקס או מתרוממים מסמטאות לונדון). בהמשך שמעתי סיפורי מילואים כיאה לסיום כל ארוחה משמימה, שהשלב הבלתי-נמנע של שתיקה מביכה הגיעה, ואיתו ים של כחכוחים בגרון. משם שוב נגררנו (באופן מפתיע אני לא הייתי הגורר) לפלמיים בבלגיה ולרשעות-ליבם של הליטאים במלחמת העולם השניה. הגיעה שלה הוצאת העוגות והפיצוחים, ואני ישבתי לתומי בפינת החדר, בוהה באנשים המקיפים אותי שמשוחיים על הא ועל דא, ובהמשך מתוך חפרנות יתר גם על גא ובא, ותוהה האם הייתי זוכה להכיר אותם אם הייתי נולד למשפחה אחרת, או משלם מספיק למיילד שיחליף אותי עם אשתו של סטף. אני חושב שהתשובה שלילית, וזה גרם מצידי להעווית פנים של ממורמר, שבאמת נבעה מעגמומיישן עמוק. בעודי דוחה הצעות מפתות ומרנינות-לבב לעוד קבוקים שטריותם מוטלת בספק, והייתה כזאת גם ביום-הולדתי העשירי. אם יצא מהאירוע הזה דבר טוב בכל זאת, הוא שיפור הקשר שלי עם אחיי הזאטוטים זבי-החוטם, שהצליחו להירדם על ספה מאולתרת, ובעזרת שכנוע של אבי, שגם כן תחושת הצוותא עם מארחיו המבעיתים לא נעמה לו במיוחד. אמא שלי, שנתברכה בפה פולני שכיאה לגאידמק (שדווקא הבטיח שמחיום הוא לא קונה שום דבר) לא נח לרגע, נתקפה פתע רצון עז לארח לביתנו המקורי חברה, ולא להשאירו גלמוד וערירי בכפור הלילה, יחד עם כלבינו בעל הניחוח דוחה-המקקים שנובע מהבל-פיו האימתני, שידע פגרים ושלל סרחים בין שיניו. עקב תשישותי כי רבה, וחמלתי שנודע לי שקיימת כלפי קוראיי הבודדים, אפסיק כעת את הפוסט שכמו הבולדוזר של מיקי רוזנטל לא מפסיק לחפור. שנהיה לראש ולא לזנב! ניני.
| |
מעולמם המופלא של החנונים ראשית אפתח ואומר שהמילה הזאת נשמעת לי קצת מוזרה... איך הגיעו אליה? בכל אופן - אני מזמין אתכם להיכנס למוחו של חנון גאה (במובן הלא המצעדי של המילה ), וללמוד קצת יותר מקרוב על עולמם של החנונים. אז להניח ספרי היסטוריה, לשפשף את המשקפיים, ולחרוש היטב:
חנונים כבר לא הולכים עם שלייקעס ומכנסיים שמדגדגות את הפטמות. וגם לא חייבים להיות להם משקפיים. אבל יש כאלה עם שרידים. החנונים האלה עדיין מרימים את הגרביים לברכיים, ועדיין לא תראו אותם עם חולצה שחורה או ג'ינס קרוע.
ויש את הסוג המעצבן של החנונים, מאלה שחורשים ימים ולילות על הביוגרפיה של דוסטויבסקי, קוראים 10 פעמים את "מיכאל שלי" של עמוס עוז ומצביעים כל שנייה אפשרית בשיעור (רמז: ולא בשביל ללכת לשירותים ). החנונים האלה, למרות הצ'אפחות שלא מרפות מהעורף, פשוט גאים בעובדה שהם חנונים. כשמישהו אומר להם "יואו איזה חנון", הם יענו "אמא שלי אומרת שמי שלא יהיה חרוץ ושקדן כמותי לא ייצא ממנו כלום בחיים, ובסוף המקום להוציא פרופסורה באוניברסיטת ייל, הוא ימשיך את שושלת 'כהן צמיגים' שהתחילה כמה דורות לפניו". וואלה... צוחק מי שצוחק אחרון. אבל זה עוד החלק הפחות מפריע. יש גם את הקטע שהמורה שואלת לדוגמא על מלחמת העולם הראשונה, ואומרת לתלמידים תנחשו באילו שנים היא התנהלה, והחנון מיד מצביע באקסטזה, כמו מישהו על סטרואידים, אבל המורה שואלת "עוד מישהו?", "נו, אף-אחד חוץ מ(החנון) לא יודע?", "תנסו לנחש על פתחדו לטעות" (טוב פוסט על המורים יהיה חייב לבוא מתישהו). ואז מישהו מנחש "1876-1879", והחנון מצחקק לו בשקט רועש מאד. המורה כבר מתייאשת ונותנת לחנון לדבר, והוא מצידו: "שאלה נורא קלה, 1914-1918, בטח השאר התביישו להגיד"... אבל הכי גרועים, הם אלה שמשחקים אותה ההפך הגמור משחצנים (צנועים, ענוים וחסודים). לדוגמא: יש מבחן (הוא מסיים ראשון), ואומר כאילו בשקט: "אוף, בטח נכשלתי". כעבור שבוע חוזרים המבחנים הוא מקבל 100. "מה איך? אני לא מאמין? אולי היא התבלבלה בין מבחנים...". יאללה כאפות!!!!!
- החנונים שמתחזים למיני-עארסים ונדחפים למקובלים
את אלה בושה לא להכיר, כי הם באמת נמצאים בכל כיתה. לחנונים האלה נמאס מהיותם חנונים (זאת אומרת - מהיחס של הסביבה אליהם משום היותם חנונים), אז הם מנסים לעשות תפנית בחייהם:
- השלב הראשון - תספורת. עד עכשיו התרגלת לראות אותם עם פטריה, או סתם תסרוקת. פתאום, באמצע יום בהיר, הם נכנסים לכיתה מהססים, עם מבט לרצפה וחיוך מבויש, כשמעליהם שערות טבולות בג'ל עומדות זקורות גבוה אל-על. אף-אחד לא מתייחס מלבד מבטים ספורים, עד שאיזה אחת מרושעת (שהוא בטח דלוק עליה מכיתה ד', וגם כתב לה שיר בסוכות, נתן לה משלוח מנות בפורים ועשה לה שיעורים בחופש פסח...) אומרת: "ואוו תתחדש. יפה לך", והולכת לצד לצחוק עם החברה השפוטה שלה. החנון מצידו - או שהוא לא מבין, או שהוא לא רוצה להבין (סביר להניח שהאפשרות השניה היא הנכונה יותר) שמח עד הגג.
- השלב השני - בגדים. לאחר השינוי הדרמטי שאחריו חיינו השתנו לבלי הכר, החנון מחליט ללכת עם צו האופנה העכשווי (כי עד עכשיו הוא התלבש לפי צו האופנה של שנת הלידה של סבא שלו). הוא בא עם ג'ינס קרוע (קרוע בחפיף מאחורי הברך...), חולצה שחורה של Iron Maiden, ו - איך לא? - התסרוקת. לרוב הוא ישתדל ללעוס מסטיק בכניסה לכיתה (שלא יחליף את המבוכה, ואת הקטע כעם הבחורה האכזרית: "וואו, ממש לא זיהית אותך. חתיך..."
).
- השלב השלישי - חברים. אז אחרי המחמאות מכל הלב של הבחורה האכזרית, הוא יהיה חייב להמשיך את המהפך, וכעת החלק החשוב ביותר - הוא נוטש את חבריו הממושקפים, שהאחד לא מדבר עם השני כי הוא תמך ביפנים בפרל הרבור - ועובר למקום של המקובלים (שולחן כלשהו בכיתה, ספסל במסדרון/בחוץ...). בהתחלה הוא רק יושב בקרבת מקום עם שוקולד פרה ובמבה נקית ומציע לכולם כדי לצבור נקודות (נקודות חן אולי... לקחו הבמבה, לקחו השוקולד, ורק החנון - זרקו לפח). אז הוא נהיה שפוט שלהם - אבל ממשיך. וחבריו הקודמים אומרים ביניהם (חוץ מזה שתמך ביפנים..): "איך הוא עשה לנו את זה? תראה איך הוא מקובל עכשיו... ולמה אנחנו לא חשבנו על זה קודם?" והם משאירים לו מכתב (ת)חנונים שיחזור, והוא בתגובה אומר להם: "אתם לא מבינים שאתם לא לרמה שלי? אני מקובל!!!" והולך. חי בסרט...
לסיכום, חבר'ה - באיזשהו שלב כולנו נתחרט שלא היינו חנונים בתיכון.. אולי בשלב שנקבל בירושה את חנות הנעליים של אבא והחנון יעביר חוק נגד מכירת נעליים בכנסת... ניני. ו... מתסבר שגם אני חנון...
| |
לדף הבא
דפים:
|