לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים

חיקוי לחיים



כינוי: 

בת: 52





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    אפריל 2011    >>
אבגדהוש
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
4/2011

קראתי החודש


 

ממשיכה לבדוק.

 

טעמה העצוב של עוגת הלימון/ איימי בנדר

ספק קלילון, אבל לא.

אני אוהבת ספרים מטעים, כאלה שנמכרים לפי הקילו ומומלצים על-ידי מוכרים שאין להם מושג על מה הם ממליצים רק כי אמרו להם למכור אותם. ספרים שדוחפים לכל מבצע ולכל רשימה ומעליהם פזורה אווירת הסתמיות של מיליון ספרים אחרים אבל אז מוחבא בהם טריק קטן שהופך אותם למשהו אינטליגנטי באמת או לפחות יוצא דופן בין ערמות הדפדוף המהירות והנשכחות. יש משהו יפה בעדינות בכתיבה, בדמויות, בזה שהיא לא מתעקשת ללעוס בשבילנו ולהסביר לנו כל שטות, אלא נותנת לנו להבין דרך ניואנסים. אני כל כך אוהבת ניואנסים. לפעמים, אפשר לראות את הכוונה שמאחורי הספר, את עד כמה שמי שכתב אותו רצה שהוא יהיה בדיוק כזה. אז זה לא שהיא לא מפספסת שם מדי פעם, אבל יש בו משהו מלא חן וטרי ועם נבונות רגישה כזאת, כאילו שהיא סומכת על הדמויות שלה ולא מכוונת אותן כל הזמן. קצת הזכיר לי את bee season של מילה גולדברג שהוא ספר ביכורים חכם ויפה.

 

בית גדול/ ניקול קראוס

אפשר להתחיל מזה שניקול קראוס באמת כותבת טוב מאד. הרבה יותר מבעלה. לטעמי, היא גם הרבה יותר חכמה מבעלה, אבל זה עניין אחר.

אפשר להמשיך בזה שניקול קראוס היא מישהי שכל ישראלית בגילאים מסוימים בטוחה שהיא-היא מתאימה להיות חברת הנפש שלה, מלאת הקסם והתובנות.

עכשיו אנקדוטה קטנטונת - פעם היה לי שכן, נקרא לו א. שרצה לכתוב רומן והיה לו רעיון מצוין - לקרא לרומן 'גלגוליו של שולחן', הרומן יספר מן הסתם על גלגוליו של שולחן. הרומן המצוין בפוטנציה של א. התגלגל והגיע אל ניקול קראוס והיא כתבה בדיוק-בדיוק את הספר שא. לא היה כותב לעולם, וטוב שכך. חוץ מזה שהוא קריא ומזה שמי שכתבה אותו מקסימה, הוא רחוק מלהיות ספר נהדר ממש, כזה שסוגרים ומיד רוצים לקרא שוב. כזה שכואב בלב כמו ש'תולדות האהבה' היה. כשאני קוראת ספרים שיש בהם חורי אמינות, מיד מתעוררת התסריטאית או אולי זאת הספרנית הנוקדנית שבי, ומתעצבנת על שמות שלא מתאימים לתקופה נתונה, על התנהגות שאין בה שום דבר עם איך שמישהו אמיתי היה מתנהג. על פערים לא סבירים של גיל ושל מקום. והספר מלא בכאלה, מה מלא – עמוס. בשמות שאמריקאית יהודיה חושבת שהם שמות ישראלים לגיטימיים, אבל הם לא, ומה שיותר מעצבן, שבתחקיר מהיר שבמהירים בין עדת חבריה הישראלים הצעירים והמעודכנים, קראוס יכלה לתקן את חורי האמינות האלה בקלילות. 

אם יכולתי לומר לעצמי – אם זה מה שהורס לי את הספר, מגיע לי. הייתי שותקת את הפה. אבל זה כמו לראות מחזה שהתפאורה לא מתאימה ברמה שכבר אי אפשר שלא לראות רק אותה.

 

זדון מופלא/ רבקה ג'יימס

מן קלילון מתח/ התבגרות/ דרמה משפחתית כזה

קריא, לא מותח כלל, צפוי, יותר מדי טלנובלה אוסטרלית.

מצד שני, מעניין לקרא משהו אוסטרלי צעיר ועכשווי – זה עולם שאני בכלל לא מכירה.

מצד שלישי, מתאים בדיוק למתבגרות הנורא-נורא מיוחדות בתיכון, שרק בחיים שלהן קורים דברים יוצאי דופן ומעוררי מחשבה.

 

השמיים נופלים/ לורנצה מאצטי

זכרונות/ שואה/ ילדות

כפר איטלקי, מלחמת העולם השניה ברקע.

ההורים נעלמו, הילדות גדלות אצל הדוד (בן דודו של אלברט איינשטיין), באחוזה הכפרית שלו והולכות לבית הספר הקתולי בכפר. הילדות משתוקקות להיות קתוליות טובות. חיילים גרמנים עוצרים בדרכם למלחמה וגרים בבית האחוזה תקופה מסוימת. כולם חיים בדו-קיום ראוי ואפילו נעים. אחר-כך הם ממשיכים בדרכם.

מאוחר יותר חיילים גרמנים אחרים שורפים את האחוזה על יושביה עד היסוד.

לאקוני, איטלקי נורא – איך מגדירים את התכונה הזאת, האיטלקית? זאת שיש בה יופי גם במקומות שאי אפשר למצא אותם בכלל. זאת שהגימורים שלה כל כך נכונים ובאים בטבעיות.

 

(מחשבה – אולי לכבוד חג השואה המתרגש עלינו, אעלה פוסט על פרימו לוי, אחד האיטלקים האהובים עלי בכל הזמנים).

  

בת פוגשת בן/ אלי סמית'

אמרתי כבר שאלי סמית' היא הסופרת העכשווית שאני הכי אוהבת? מה זה אוהבת, הייתי מוכנה להתחתן איתה עכשיו, לבהות בה ולהקשיב לה לנצח ובעיקר לקרא כל מילה שלה בעונג. גם הייתי מוכנה לעשות לה שלושה ילדים סקוטים חיוורים עם מבטא אבנים.

אין לי מושג למה הספרון הזה ברח לי מתחת לרדאר, הוא שייך למפעל המיתוסים שבו השתתפו גם 'פנלופאה' של מרגרט אטווד ו'דבש אריות' של דויד גרוסמן

בכלל לא משנה אצלה אם הסיפור הוא הסיפור הכי נדוש בעולם (הוא לא), או הכי יומיומי בעולם (הוא לא), או סתם קצר ושטחי כמו אגדת עם (הוא לא). היא כותבת כל כך טוב, אבל כל כך טוב שהלוואי שהייתי כותבת כל מילה שלה בעצמי.

 

"(היא תמיד היתה קצת יותר מדי פמיניסטית.)

(היא תמיד השמיעה את הדיסק הזה של ג'ורג' מייקל.)

(היא אהבה את תחרות האירוויזיון.)

(היא אהבה את באפי ציידת הערפדים.)

(אבל גם אני. גם אני אהבתי את זה. ויש בסדרה הזאת גם שתי בנות שהן הומוסקסואליות והן הוצגו כנחמדות מאד, וזה היה בסדר כי זאת היתה ווילו, והיא היתה פקחית וחיבבנו אותה וכל זה, והחברה שלה טארה היתה נורא חמודה, ואני זוכרת פרק אחד שהן התנשקו והרגליים שלהן התרוממו מהקרקע והן ריחפו בגלל הנשיקה, ואני זוכרת שלמחרת, כשדיברנו על זה בבית הספר, היה מקובל שמשמיעים קולות הקאה.)"  /עמ. 48-49

 

"(אחותי הקטנה תהיה בבגרותה אישה מעוותת, יבשה לגמרי, אכזרית ומרירה כמו ג'ודי דנץ' בסרט הזה 'רמז לסקנדל'.)

(ג'ודי דנץ' משחקת כל כך יפה את הדמות הזאת, זה מה שחשבתי כשראיתי את הסרט הזה, אבל אז עוד לא העליתי על דעתי שאולי אחותי תהיה אחת מהם ויהיו לה חיים איומים כאלה בלי שום אהבה אמיתית.)

(לאחותי הקטנה יהיו חיים עצובים ואיומים.)

(אבל ראיתי את רובין גודמן משעינה את אחותי על גדר השיחים בעדינות כזאת, אין מילה אחרת לתאר את זה, ומנשקת אותה, ואז ראיתי את רובין גודמן דוחפת רגל, לא כל כך בעדינות, בין הרגליים של אחותי בזמן שנישקה אותה, וראיתי את אחותי מנשקת את רובין גודמן, זה לא היה חד צדדי, ואז שתיהן צחקו.)

(הן צחקו באושר מזעזע.)

כמו אהבה.

אהבה.

(בטח השכנים ראו, זה היה באור יום.)"  /עמ. 53

 

Just Kids/ Patti Smith

כמו הספר הקודם בדיוק – בת פוגשת בן.

פטי סמית' כותבת את הסיפור שלה ושל רוברט מייפלת'ורפ, שני ילדים אבודים בניו-יורק של תחילת שנות הששים. מתכלבים ביחד ועושים אמנות ביחד, קצת פחות מתכלבים ועדיין עושים אמנות. הכי זוג ואחרכך פחות ואחרכך בכלל לא. חיים של שני אנשים שחייבים להיות שזורים זה בזה והשזירה משנה את פניה עם הגיל, המעמד של כל אחד מהם, ההתבגרות הבלתי נמנעת, החיים והמחלה.  

אני לא משוגעת על ביוגרפיות ועל אוטוביוגרפיות.

מה שאני כן אוהבת אלה זכרונות שכתובים כל כך יפה, בכזאת כנות. פרטי פרטים של משפטים שנאמרו שברור לי שגם ממרחק של שנים היא זוכרת בדיוק מה היא לבשה ומה הוא אמר ואיך הם הסתכלו בספר האמנות על השולחן. כי ככה זה כשנוצרים זכרונות, לפעמים הם משנים את פניהם והופכים לזיכוך ולזיקוק של מהות האדם שזוכרים. זה ברור שהיא זוכרת כל פיסה מרוברט, זה ברור שאם הוא היה בחיים גם הוא היה זוכר כל פיסה שלה.

יש משהו סוער מצד אחד ואלגי מצד שני בכתיבה של פטי סמית, בדיוק כמו שהיא נראית, נורא הארד-קור מצד אחד וקצת נערה מעיר קטנה, קצת פלגמטית, כמו נייר מקומט, מצד שני.

הבעל שלה אמר על כל התמונות שרוברט צילם אותה – 'תמיד בתמונות של רוברט את נראית כמוהו.' זה נכון, הם באמת נראים כמו אחים יותר מאשר כמו אהובים. כמו אנשים שמבלים כל כך הרבה זמן ביחד עד שההוויה שלהם מפעפעת זה אל תוך זה.

לא ספר גדול, אבל הוא לא אמור להיות גדול, ספר מרגש. 

 

הילד הלא מתואם/  קרול סטוק קרנוביץ'

ספר על זיהוי הפרעות בויסות חושי אצל ילדים.

אלה שיעורי הבית שקיבלתי מהמרפאה בעיסוק של רו.

אני חושבת שיש לי מסה שלמה לכתוב על הספר הזה, על האסימונים שהוא מפיל לי בנוגע לילד שלי ועל אלה שהוא מפיל לי בנוגע לעצמי, לילדות שלי ולבגרות שלי.

קצת עמוס לי נפשית להתמודד עם כתיבה עליו עכשיו. ההרגשה היא במידה רבה, שבנגיעה אחת של ספרות מקצועית פופולרית, שנים של טיפול פסיכולוגי לא נגעו. זה לא ממש נכון, בכמה נגיעות עדינות ומכוונות, כמו האצבעות של המרפאה-בעיסוק שמראות לרו איך לעבוד נכון, אני מרגישה שהיא מכוונת גם אותי לדברים שלא היה לי מושג על קיומם עד לפני חודשים ספורים.

אני מתבשלת איתו.

  

נכתב על ידי , 30/4/2011 00:16  
5 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



סרת טעם


שרת החוץ צריכה –  לדבר עם הרופאה, לדבר עם המזכירה, לדבר עם המורה, לדבר עם המרפאה בעיסוק. לדבר עם הרופא הראשון ולדבר עם הרופא השני, לדבר עם המזכירה של הרופא הראשון ועם זו של הרופא השני. להתקשר לקבוע תור, להתקשר לברר בדיוק מתי, לקבוע פגישה, לברר לגבי ישיבה, להופיע ולדבר, להיות ברורה. להגיד מה צריך, לעשות בעצמה מה שצריך. לא לבזר סמכויות (כי אין למי), להחליט לבד ולבצע ולבצע ולבצע.

שרת החוץ צריכה לקחת את האוטו למוסך ולטסט ואז שוב למוסך ושוב לטסט

שרת החוץ צריכה –  לתכנן, לארגן, לקנות ולהחליף מה שכבר נקנה, לסדר, להכין, לנקות, לרוץ ולקחת הפניה והתחייבות, לחייך, לקשקש סמול-טוק לא מזיק עם המוכרת בחנות ועם הבריסטה החמוד.

שרת החוץ צריכה לא לשכוח כלום, להספיק עד מחר וגם עד מחרתיים. לזכור לשלם חשבונות, לזכור לקפוץ לבנק, לזכור לדאוג שיהיה משהו לזה ומשהו לשני. לא להצטרך ולא להסתמך, שהכל יהיה רק מתוך בחירה ולא מתוך הכרח.

שרת החוץ צריכה להיות מעודדת ונחמדה, טובה אל זה ואל השני. להיות תקיפה אבל לא תוקפנית, להבהיר לגננת שלא יתכן, להבהיר לילד שהיום חייבים, להחזיק את כולם בדיוק במקום שבו היא רוצה אותם בשליטה מרוכזת.

שרת החוץ היא כלבה מכנסת עדרים. לפעמים גם שניים הם עדר, לפעמים גם אנשים זרים לגמרי נתקעים באחו ומתעקשים ללעוס את העשב במרעה.

לשרת החוץ יש – עיניים טרוטות וידיים מתופפות. היא זזה בכיסא כמו ילדה קטנה. היא מלהגת בלי סוף על כל נושא טריוויאלי. היא רעבה מרוב עצבנות, היא עייפה, היא מרגישה מטונפת כל הזמן. אין לה סבלנות, היא אובר-תוקפנית או רגישה עד כדי בכי, היא חרדה ולא ישנה בלילה, הראש שלה מלא כל כך עד שהיא פוחדת לטלטל אותו כדי שכלום לא ישפך מהאוזניים.  

אוי ואבוי לשרת החוץ, היא יודעת שזה לא יגמר כל כך מהר.

שרת הפנים תלתה שלט וסגרה את המשרד עד הודעה חדשה. שרת החוץ כל כך בודדה.

נכתב על ידי , 27/4/2011 14:22  
28 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



אהבה של בנות


הכי אהבנו להכין קסטות אוספים, לא קלטות חלילה, קסטות. היו לנו מליון, לציון כל אירוע וכל תקופה.


הכנו אחת ליומולדת של השניה עם שמות מצחיקים כמו that joke isn't funny anymore, הכנו לנסיעה קצרה ולנסיעות ארוכות. היו לנו כאלה לספונג'ה של שישי בצהריים, כשמכל חדר בבתי חיילים שמעו מוזיקה אחרת בקולות מחרישי אוזניים. היו לנו מוכנים לדכדכת ומוכנים למצב-רוח טוב במיוחד. רק בעברית או רק באנגלית או גם וגם.


הכי אהבתי את הקסטה של השירים שאני הייתי רוצה לשיר לו מול אוסף השירים שהייתי רוצה שהוא ישיר לי. שתיהן, כמובן היו ערוכים לעילא ורק חיכו לזה שירשה לעצמו לזמרר לי שירי "אני אוהב אותך – בואי אני אקרע לך ת'צורה."


 


לא מזמן צף לי שיר מאלה של הבנות, אחד שלא זכרתי אפילו שהוא קיים ומרגע שנזכרתי הוא התיישב לי ולא עזב כמה ימים. שיר של bjork, אחד שחשבנו שהוא הכי קולע למקום שאוהב ונאהב אבל לא צריך להשתמש במילים. אולי כי נשים הן כל כך מעודנות וחיישניות ומבינות הכל גם מעפעוף או מהדרך הגברית שבה הוא מחזיק את הסיגריה. יש רגשות שמתאימים לגילאים מסוימים, כי מה שלוקח בגיל 21, לא עובד בגיל 39. גם אם הייתי מתאמצת לא הייתי מרגישה היום את הטריות המקסימה והמטופשת, ה-איך קראת לזה? – הרומנטית והסקסית של אז.  


 


בתיכון זאת היתה שינייד, שהיתה מרעננת ויפה כמו פיה קרחת. גם זה שיר ששכחתי שקיים עד שמצאתי באחד הארגזים קסטת אוסף נשכחת, שהכנתי לבחור כלשהו שנדמה לי שלא היה איתו כלום, ממש כלום (מה נדמה מה? אני הרי זוכרת בדיוק למי ומתי ומה הרגשתי כלפיו וכמה רציתי שהוא לא יהיה כל כך מנומס ואפלטוני). איזו עצבנות מרשימה היתה לבחורה הזאת. כמו ילדה מרוגזת שרוקעת. ואיך התרשמתי ורציתי גם, ככה בדיוק.


לא היתה לי סבלנות לעדינות וכשהיתה מישהי שקלעה בדיוק לגיל הסוער שלי ולרגשות היחודיים כל כך שרק אני (והיא), חווינו בכל העולם, לא שבעתי. כמו הפעם הראשונה ששמעתי את rid of me  ועיני נפקחו אל מקומות אחרים, אקסצנטריים ונועזים יותר. 


קראנו להם בחיבה שירי מברשת – על שם המברשת שמשמשת כמיקרופון שלתוכו מזייפים את שיריה של מי שזאת לא תהיה.


היום אין לי שירים כאלה, בעצם יש אבל לא כאלה שעושים לי להרגיש שזאת הפעם הראשונה והאחרונה שאני אוהב ככה, כי אם למדתי משהו בשנים האלה זה שאין פעם אחרונה לשום דבר, יש פעמים ראשונות, אבל הן לא מרגישות גיל 20 וגם לא 30. ואני, קטנת אמונה שכמותי, רוצה לחשוב שהקסם הזה יקרה ויודעת שהוא בטח לא יהיה בסגנון 1992.


 


 רצועת בונוס


 


 


 


רעיונות לפוסטים שכנראה לא אכתוב -


אהבה של בנים


 

נכתב על ידי , 17/4/2011 17:52  
17 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



לדף הבא
דפים:  


© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לאופה קטנה אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על אופה קטנה ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)