לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים


חזרה על אובייקט מסוים מספר פעמים עם שינויים שהולכים וגוברים, עד ליצירת אובייקט שונה לחלוטין מהמקורי.

כינוי: 

בן: 31

MSN: 





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    אוגוסט 2009    >>
אבגדהוש
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
8/2009

נשכח שזה קרה.


אני רק אגיד לך עוד שני דברים ונשכח שזה קרה. באמת, לא נדבר על זה שוב, אבל אני רק אגיד לך עוד שני דברים:

השנה דמי-הכיס שלי הלכו למימון שיעורי פיתוח-הקול. חשבתי שאני אצליח להסתדר רק מהסכום שחסכתי מהעבודה בכיתה ט', באמת שחשבתי. לא ככה יצא, והיית צריכה לממן גם אותי חוץ מהשיעורים. צודקת. אבל עכשיו יש לי עבודה חדשה, שתממן אותי לאורך זמן. דמי הכיס שאקבל ממך בהחלט יכולים ללכת למימון פיתוח-הקול. אני אחיה מהמשכורת.

הדבר השני שרציתי לבקש ממך הוא להגיד לי את האמת. בקיץ הזה דיברנו הרבה בקשר לעבודה והמשכה במשך שנה"ל. אני כל הזמן אמרתי לך שלא נעים לי לבוא ולבקש ממך כסף - כל הזמן, לא הייתה שיחה שלא אמרתי לך את זה - ואת תמיד אמרת שכבן-נוער אין לי ברירה אלא לבקש ממך. אני בכל זאת המשכתי בשלי, והסברתי לך שאי-הנעימות מתגברת כאשר אני רואה את אחי מפרנס את עצמו כמעט לחלוטין. לכן חיפשתי ומצאתי עבודה. הרגע צעקת עליי שאני סוחט ממך כסף, הרבה כסף, ובכל מיני דרכים לא כשרות ואין סיבה שאני אמשיך לסחוט ממך כסף בשביל שיעורי פיתוח-הקול. ברור שהייתי צריך לדקלם לך את הפסקה הקודמת, אבל לא יצא. במקום זה שמעתי את האמת בפרצוף. לא נעים.

עכשיו נשכח שזה קרה. מעולם לא קיימנו את השיחה, מעולם לא צעקת עליי בכמעט-בכי. אני רק רציתי להגיד לך שני דברים, ועכשיו נפסיק. באמת.
נכתב על ידי , 28/8/2009 13:52  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



הירייה ששינתה את העולם


הו, סליחה! כדור-אקדח נבעט,

אשר ירה ללא רחם

רוצח קר-מבט,

חסר-עיניים, פֶּה ושם.


אולי אם רסיס היה נכנס

לתוך כתפי, אוזני, חזי;

אם רוצח רע, מותסס,

היה יורה כדור גם בי –


אולי עיניי היו בעצב

מביטות אל העולם!

לא כרגע – סלח לי,

אהיה חמים ותם,


אלטף את הכתפיים של הבן שלידי

יושב, שלוב-רגל ומבטו

יורד לי מטה-מטה. ואני

אוריד את מבטי גם כן. אצלו


הכל פועל, זקוף התורן.

גם אני לא יכול להתאפק.

מבטי טרי – ודאי – כגורן,

ושלו: מנוסה, בודק.


אני סחורה, אני רהיט,

בכל זאת נוח – אך דומם.

והכול בגלל איזה פליט,

כלומר: כדור-אקדח חסר-כל-שם.


.


אני לא יודע מה קרה לי. אחרי הרצח, הגעתי למרכז הגאה בגן-מאיר. ביישן, סגור, מופנם, חסר ביטחון. לא קלטתי שהגוף שלי נראה שונה ממה שהוא נראה כל חיי, שהפנים שלי נעימות-למראה באופן כללי, שאני יודע לנהל שיחה באופן יותר מעניין מהרבה אחרים. החמיא לי שהרבה אנשים מתחילים איתי. מהר מאוד גדלה בתוכי מפלצת של ביטחון עצמי, הייתי משוכנע שאני יכול להשיג כל אחד. התנהגתי בהתאם.

בשיר אני שואל אם המצב היה שונה לו אני הייתי נורה, ומודה בעובדה שכל ההתנהגות ה'פרחית' הזאת שנדבקתי בה היא באשמתו של הרוצח לא פחות. לולא היה ירי, מעולם לא הייתי מגיע לגן מאיר, והיה עובר עוד זמן רב עד שהמפלצת הייתה גדלה בתוכי. אני מבקש סליחה מהכדור, שאני מנצל אותו לרעה: במקום לתמוך ולהיתמך, לדבר על הרצח, אני מבלה את זמני ברדיפה אחר בחורים, לרוב. היום, במקרה, נדחיתי בפעם הראשונה בחיי, וזה לא היה נעים. זה הדבר שהעיר אותי מהחלום הזה – אני לא פה כדי להתמזמז עם כמה שיותר, אלא כדי לאסוף את השברים.

נכתב על ידי , 18/8/2009 23:08  
2 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של עמרי ב-22/8/2009 04:16
 



חלום שהתנפץ.


לפני (כמעט) שנה בדיוק, כתבתי את הפוסט "שימפתילין, ונגמור עם זה", המספר על חוויה לא נעימה, בה קיבלתי נזיפה מדתי אחד ברכבת לת"א, שלא הבין למה אני לא רוצה לשים תפילין. מעבר לכך, הרחבתי על דעותיי בקשר לדת וכפייה דתית בישראל. מגיב אחד בולט מבין כל המגיבים (שבפוסט זה יקרא י') הוספתי מאוחר יותר למסנג'ר, כי הוא טען שהתגובות לפוסט הן פלטפורמה דלה מכדי לשטוח את כל טענותיו. הוא טען שחלק מ'הכפייה החילונית', מושג אליו נחשפתי לראשונה דרכו, אפשר להסביר רק דרך התעמקות באיסורים שונים הבאים מספרות חיצונית לתנ"ך עצמו, התעמקות שאי-אפשר לבצע בתגובות. רציתי להבין יותר לעומק את הכפייה החילונית עליה הוא מדבר. חלמתי אז שנצליח ליצור דיאלוג אמיתי, רציני וכנה בין חילוני לדתי.

יומיים לאחר הרצח, יום ג' ה- 04.08.09, התנפץ חלומי. החלטתי לנהל איתו שיחה על פיגוע הירי במוצ"ש ה- 01.08.09, וחבר קרוב מביה"ס (שבפוסט זה יכונה ע') החליט להצטרף גם-כן. המגיב-הדתי לא הסתיר מעולם את העובדה שאינו רואה בעין-יפה (בלשון המעטה) את הקהילה הגאה ומעשיה, ובכל זאת - רציתי לשמוע מה יש לו להגיד.

"מה שלומך?" שאל י' את חברי ע', שענה שהוא בסדר, למרות מה שקרה בסוף השבוע. "צריך להמשיך הלאה, כמו שאותי היום הסַפָּר הרג. אבל איך אומרים - לא בוכים על שיער שנרצח", הייתה תשובתו של י'. אני וחברי התקוממנו על ההשוואה של בני-נוער שנרצחו לשיער שנגזר. הוא הצטער. לאחר מכן, אמרתי לו את מטרת השיחה מבחינתי - לשמוע מה דעתו על הפיגוע ומה הוא מרגיש. הוא אמר - וזה בעיקרון הבעיה העיקרית שלו עם הקהילה - שישנה התעקשות מסוימת מצד קהילת הלהט"ב (קהילת הלסביות, ההומואים, הטרנסג'נדרים והבי-סקסואליים) להפוך את ה- 1 לאוגוסט ל"יום שחור לקהילה", ולדעתו זו הבעיה: הקהילה מנסה להבדיל את עצמה מיתר העם. שאלתי אותו אם הוא זוכר את הפיגוע בישיבת 'מרכז הרב'; הוא אמר שהפיגוע היה יום שחור לישראל ולא לציונים הדתיים. אמרתי לו שאחוזים רבים מכלל הציבור אינם רואים בלהט"בים כחלק מהציבור, ולכן הפיגוע הפך ל'יום שחור לקהילה' ולא לכל ישראל, מטבע הדברים. ידעתי שדעתו של י' על הקהילה, בתמצות קיצוני, היא "אני בסדר איתם אבל שלא יצעדו" (לא רק בירושלים - אלא בכלל; שוב, כך מבדילה הקהילה את עצמה מיתר העם וזה לא בסדר). אמרתי לו את זה. הוא ענה לי ש'אנחנו' מתעקשים לא להבין עד כמה המצעדים פוגעים בנו. שאלתי אותו, שאלה שלא נענתה, אם הוא יחליט 'בשבילנו' מה לא בסדר ומה כן.

לאחר מכן, הגענו לנקודה הקריטית של השיחה, והדיון שלי עם י' באופן כללי - אמר לו ע': "המחאה שלהם, כהומואים, היא לא נגד התורה. הם פשוט לא מאמינים בה, מכבדים אותה ואת מצוות הדת אבל לא דבקים בהן כי הן לא הולמות את עולמם. למה הם צריכים להיפגע מכך שאנשים אחרים מאמינים בה?". ענה לו י': אז תפסיקו עם עניין ה"גאווה", כי איתו אתם פוגעים בעצמכם או גורמים לאחרים לפגוע בכם"; וגם אמר, לאחר מכן: "תהיה גאה בהיותך הומו, בלי לצעוד, ובלי ללכת עם דגלים". זוהי טענה מוכרת לי. הרבה סטרייטים אומרים שהם בסדר (לכאורה) עם להט"בים, אבל לא מבינים למה הם צריכים לעשות מצעד כל שנה. אני תמיד שואל בחזרה, אם הם מכירים את המימונה, למשל – כמו שעשיתי הפעם עם י'. המימונה זהו חג מסורתי של מרוקאים, שבעיקרון רק מרוקאים אמורים לחגוג. כיום, אינספור אנשים מעדות אחרות מצטרפים לעדה המרוקאית בחגיגת המימונה. שאלתי את י', כמו שאני שואל אנשים אחרים, אם בכך שהמרוקאים חוגגים את המימונה הם מפרידים את עצמם מיתר עם ישראל. ענה לי י', שהמימונה באה לציין משהו; אמרתי לו שגם מצעד הגאווה, במקורו, הוא לציון מהומות סטונוול. י' אמר לי שהמימונה היא שמחה, אבל 'יום הציון הזה של הגאווה לא אמור להיות שמח, אבל הוא כן'. ולמה הוא לא אמור להיות שמח? 'כי אתה מציין פה יום שבו פגעו בהומואים בניו-יורק'. ברור שהוא לא טרח מעולם לבדוק מהו הדבר הזה, מהומות סטונוול, ומורשתו, כי מצעד הגאווה בא לציין את ההתקוממות של הלהט"בים בפעם הראשונה בהיסטוריה המודרנית, ולא את עצם הפגיעה. אז שאל אותנו, את ע' ואותי, אם זו זכותו לעשות "יום ציון למותו של יצחק רבין עם טרנסים וריקודים ברחובות". אמרנו לו, שרצח רבין היה רצח, ואין בו שום אלמנט שמח לאף אדם שפוי. במהומות סטונוול, עם כל הפגיעה בהומואים, ישנו אלמנט משמח, כי זוהי הפעם הראשונה בה להט"בים התארגנו למען זכויותיהם - וניצחו, לאחר שנים. אמר לנו י': "ובזכות הרצח [של רבין] נמנע אסון של מסירת שטחים ממדינת ישראל; זה טוב בשבילי". כאן התפוצצה השיחה.

שימו לב לכמה אלמנטים חוזרים בשיחה, ואצל י' באופן כללי, מהיכרותי איתו: הטענה השקרית שהוא 'בסדר עם הומואים' (אין לי שום דבר נגד הקהילה, אבל...); הרצון להחביא אותנו מתחת לשטיח (תהיו הומואים, אבל אל תצעדו; ואי-הבנה בסיסית של הקהילה (למה יום לציון הגאווה אמור להיות שמח?). אני וחברי לא יכולנו להמשיך לדבר איתו אחרי שהתחיל להצדיק את רצח רבין. אני כתבתי לו לפני שניתקתי את השיחה: "חלמתי אז, כשהוספתי אותך למסנ' לפני שנה, שנוכל לדבר, ליצור דיאלוג אמיתי. אני לא יודע אם אנחנו נכשלנו או שזה פשוט בלתי אפשרי. אני רק יודע דבר אחד - יותר מדי אנשים כמוך חושבים שהם נאורים כשהם הדבר הכי רחוק מזה שאפשר. אני יודע הכל על מסע לגילוי עצמי וקבלה עצמית. אני מציע לך לפקוח את העיניים ולעשות אחד. היה שלום".

אני לא כותב את הפוסט הזה כדי להראות לכולם עד כמה שדתיים לא מוכנים לקבל הומואים. אני כותב את הפוסט הזה כדי להמשיך את החלום. במדינה שלנו נראה לפעמים כי רב השונה מן המשותף בינינו, אבל אנו חייבים לחתור למציאת המכנה המשותף ולא הדברים המפרידים בינינו! לא יהיה קיום למדינת ישראל, הן כמדינה יהודית והן כמדינת כל אזרחיה, אם לא נדע לנהל דיאלוג אמיתי עם האחר. היה לי חלום אמיתי, להבין את האחר - במקרה הזה, את המגזר הדתי - כדי שאוכל לפגוע בו פחות ולהתחשב בו יותר. זה לא יצא לפועל כפי שתכננתי. אני לא מוצא בתוכי כוחות, כרגע, להמשיך ולדבר עם י', להמשיך את הדיאלוג עם השונה ממני. הקהילה שלי עוד מתאוששת מהאירוע הקשה בתולדותיה בישראל, ותפקידי כרגע הוא לחשוב על עצמי קודם כל, ועל קהילתי.


זה לא אומר שכך המצב יישאר. אני מקווה שבסופו של דבר אמצא בי את הכוחות לדבר שוב עם י', להתנצל בפניו ולבקש את סליחתו, ולהמשיך מהמקום בו הפסקנו. עליי להבין שלדעות שלי אין לגיטימציה 24/7 - עליי לדעת לשתוק לפעמים ולקבל ביקורת או לשמוע דעה שונה, שאולי אינה מחמיאה לי. עליי להבין את האחר בלי לשפוט אותו, לפני שאנסה לדבר איתו, או לשנות אותו - אם הדבר רצוי מלכתחילה.




כאמור, הקהילה שלי הזדעזעה קשות מן הרצח ועדיין מתאוששת. גם אני הייתי בהלם תחילה. רק לאחר יומיים באמת הבנתי שקרה מה שקרה בברנוער. אפשר להגיד שהרצח הזה שינה כמה דברים אצלי. כשהבנתי שאני הומו בכיתה ח', היה לי רצון מאוד גדול ללכת לפגישת איגי, לאו דווקא כי חשבתי שאני לבד עם הדבר הזה או שזה לא בסדר. היה לי חשוב להרגיש חלק מקהילה, אולי ובעיקר בגלל שהיו לי בעיות חברתיות קשות בשכבה, ורציתי לדעת שיש אנשים שיקבלו אותי כמו שאני, בלי הנחות. זה היה לקראת סוף השנה, והייתי די צעיר (14). המדריך המליץ שאחכה שנה. עד כיתה ט' הרצון נשכח, כי במשך השנה גיליתי שהשכבה החדשה שלי מוכנה לקבל אותי כמו שאני, ולמרות שהלכתי לברנוער כמה פעמים, לא באמת לקחתי ברצינות את מושג ה'קהילה'.

הנה, עכשיו סיימתי את כיתה י'. בראשון לאוגוסט נסעתי למסיבת דראג כדי לשמוח עם אנשים מן הקהילה על הצבעוניות של הקהילה שלנו. בהמשך הערב שמעתי על פיגוע הירי בברנוער. עוד בשנה"ל, בשיעורי מחשבת ישראל השנואים עליי, למדנו על ז'אן אמרי, חצי-יהודי מבלגיה שטען שהדבר שקושר אותו ליהדות הוא הסולידריות. סולידריות לנוכח איום. עצם העובדה שבשואה הנאצים החשיבו אותו ליהודי, ובעולם הפוסט-מלחמתי עדיין הייתה קיימת אנטישמיות שיכלה לפגוע גם בו - עצם עובדה זו הפכה אותו ליהודי גם כן. אומנם אני ידעתי שאני הומו ולא פקפקתי לרגע שישנה קהילה, אך הרצח הזה הוכיח לי שעליי לקחת בה חלק פעיל. כרגע, אני יכול להשתתף בפעילות של ארגון הנוער. בשבוע של הרצח, לקראת העצרת, יצאתי לרחובות ת"א לחלק פלאיירים כדי ליידע אנשים על העצרת בכיכר רבין (ובדרך חטפתי יריקה בגב מדתי ברחוב קינג ג'ורג'). אבל אין שום תחליף לקהילה שלי ולפעילות שלי בה, לא משנה כמה השכבה שלי תקבל אותי כהומו גאה מחוץ לארון.


ישנה סברה אצל חלק מחברי הקהילה, שהם קודם כל הרבה דברים אחרים ורק אז הומו, לסבית, בי-סקסואל/ית או טרנסג'נדר/ית. רק מן המאה ה- 19 ואילך תפסה הנטייה המינית והמיניות ככלל מקום כזה חשוב בהבניית זהותו של אדם. פרויד היה מבין הראשונים, והמפורסם מכולם, שנתן למיניות מקום מרכזי בזהות האנושית. ישנה סיבה בגללה אין לתנ"ך ולספרות חז"ל דעה נגד הומוסקסואליות אלא רק נגד משכב זכר – המושג 'נטייה מינית' כפי שאנו תופסים אותו לא היה קיים אז. לכן, צר לי להודיע לאותם חברי קהילה שהם קודם כל הומואים ורק אז הרבה דברים אחרים. יש שיסתייגו, ויאמרו שאני הופך את ההומואים ליצורים חד-ממדיים מיניים גרידא. זה לא מה שאני עושה כאן. להיות הומו זה לא רק לאהוב בנים, להיות לסבית זה לא רק לאהוב נשים, להיות בי-סקסואל זה לא רק להימשך לשני המינים ולהיות טרנסג'נדר/ית זה לא רק להחליף את המין הביולוגי שבו נולד האדם. אנו רואים את העולם מבעד לעיניים הומואיות, לסביות, בי-סקסואליות או טרנסג'נדריות. הראייה הזאת מספקת לנו את הליבה של הזהות שלנו, את מי שאנחנו, וממנה לא נוכל להתנתק.


כשאתה 'נהפך' להומו, כלומר: יוצא מן הארון, אתה ישר משויך ל'קהילה' ההיא, של מצעדי הגאווה. אנשים חושבים באופן אוטומטי כמעט שאתה גבר נשי עם חיבה לצעקות, נשיקות, חיבוקים ואובר-דרמטיות (ואולי קצת טרנס מפציץ). אומנם אני לא בדיוק כל מה שתיארתי כרגע, אבל יש בי אחוז גדול של נשיות, למשל, ואני לא מתבייש בזה. ה'תפקיד' שלי, אם אפשר לקרוא לזה ככה, מבחינתי, הוא לגרום לאנשים להבין שאפילו אם אני חלק מן הקהילה, אני בכל זאת בן-אדם, וכבן-אדם אני שווה ערך לכל סטרייט אחר. בעצרת 'ממשיכים בגאווה' דובר רבות על נוכחות נושא הזהות המינית במערכת החינוך; הרבה חברים 'ארוניסטים' שעמדו לידי בקהל שאלו בציניות, מי בדיוק ידבר על זה. ובכן - אנחנו. עד כמה שאפשר, גם אם ברמיזות עדינות, גם אם נצטרך לצאת מול המחנכת, אולי, ורק כשאנחנו מוכנים. אנחנו יכולים וצריכים להראות לכולם שגם אנחנו בני-אדם, ושלא מגיע לנו להיטבח בגלל אהבתנו.


פוסטים מומלצים בנושא:
אייל גרוס
רוני גלבפיש
טל איתן

נכתב על ידי , 17/8/2009 00:49  
1 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של ד"ר פאוסט ב-17/8/2009 14:22
 



לדף הבא
דפים:  

28,939
הבלוג משוייך לקטגוריות: עבודה , חטיבה ותיכון , שירה
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לנוסע רושם אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על נוסע רושם ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)