כינוי:
בן: 49 תמונה
RSS: לקטעים
לתגובות
<<
מרץ 2015
>>
|
---|
א | ב | ג | ד | ה | ו | ש |
---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | | | | |
הבלוג חבר בטבעות: |
קטעים בקטגוריה: .
לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .
חמאס הסכים לשחרר את גלעד שליט מה, באמת?
וואלה!!
אבל זה אומר שישראל צריכה לאפשר לפלסטינים ברצועה חירויות בסיסיות, שבבסיסן מעברי גבול פתוחים וריבוניים באחריות פלסטינית. מי שסרב להצעה היתה כמובן ישראל, מחשש להתחמשות חמאס (כאילו שעכשיו הוא אינו חמוש ושבעתיד לא יהיה חמוש עוד יותר, על אף המצור). את הסיכוי כנראה לא טרחו לחשב בממשלתנו. ההצעה שתובא כאן היא מהסוג שבטלוויזיה לא תשמעו עליהן הרבה, משום שהטלוויזיה משופעת באנשים שחריגה מהקונצנזוס אינה התכונה הבולטת שלהם.
הנה הפתיח של דיווח ב"הארץ", 4 בפברואר 2008:
רב היישוב תקוע מנחם פרומן והעיתונאי הפלשתינאי המקורב לחמאס חאלד עמאיירי, ניסחו "הצעה להפסקת אש" שמבוססת על הסכמה בין-דתית, כדי להביא לשחרורו של החייל גלעד שליט. המסמך הועבר בימים האחרונים לממשלת ישראל ולממשלת חמאס. עמאיירי סיפר אתמול ל"הארץ" כי "ההצעה שלנו הוצגה בפני הדרג הבכיר ביותר בממשלת חמאס בעזה וזכתה להסכמה במאת האחוזים"
שווה היה בענק לבחון איך יתנהג חמאס במציאות אחרת שבה הוא מקבל יחס של כבוד ותנאים הולמים לעמו.
הנה ההסכם המוצע, מתוך הבלוג של עו"ד שמאי ליבוביץ':
הסכם פרומן-עמאיירי (נוסח מלא, פברואר 2008)
בין ממשלת ישראל לממשלת חמאס
(הצעה להסכם שנוסחה ע"י הרב מנחם פרומן והעיתונאי הפלשתינאי חאלד עמאיירי. ההצעה קיבלה את אישור מנהיגי חמאס, ממשלת ישראל סרבה לקבל את ההסכם).
בס"ד
א. אללה ריבוננו וריבונכם, לנו מעשינו ולכם מעשיכם, אין יריבות ביננו ובינכם, האל יחבר ביננו, ואליו הגורל -(קוראן, פרשת ההתייעצות, פס' 15)
ב. לכן גזרנו על בני ישראל שמי שהרג נפש או הפיץ שחיתות באדמה כאילו הרג את האנשים כולם ומי שהחיה נפש כאילו החיה את האנשים כולם - (קוראן, פרשת השולחן, פס' 31)
ג. הלא אב אחד לכולנו, הלא אל אחד בראנו, מדוע נבגוד איש באחיו לחלל ברית אבותינו (מלאכי, ב', י"א)
ד. ביום ההוא נאום ה' צבאות תקראו איש לרעהו אל תחת גפן ואל תחת תאנה (זכריה, ג', י')
אלוקים הוא הגדול מכל, והוא לבדו היכול להביא פתרון לבעיות התלויות ועומדות בין העם הפלסטיני האציל והעם הישראלי המיוחס בארץ הקודש. פתרון זה טמון בדת, ולכן חובה על אנשי הדת להקדים את זולתם וליזום פתרון מיוחל זה. ניתן, בהסתמך על ההלכה היהודית והמוסלמית כאחד, להציג פתרונות שיביאו את ההשגחה האלוהית לשני העמים האצילים, שכן הא-ל יתברך ויתעלה השפיע עליהם את חסד המגורים בארץ הקודש.
מנקודת מוצא זו אנו חותרים לכונן הסכם שביתת נשק (הודנה) בין הפלסטינים והישראלים בהסתמך על מה שלמדנו מהנביאים והשליחים.
השלטונות הפלסטיניים ברצועת עזה וממשלת ישראל קוראים לנשיא הפלסטיני מחמוד עבאס לברך הסכם זה.
על פי ההסכם, נושאת ישראל והשלטונות הפלסטיניים בעזה בהתחייבויות הבאות:
I. התחייבויות הצד הישראלי:
1. סיום וביטול הסנקציות המוטלות על רצועת עזה, על כל צורותיהן, לאלתר, ובכלל זה:
(א) התרת הקשרים הכלכליים הנורמליים בין רצועת עזה והעולם
החיצון.
(ב) פתיחת כל מעברי הגבול בין עזה והעולם החיצון, ובכלל זה התרת
חופש תנועה וזרימת סחורות ושירותים מרצועת עזה ואליה.
(ג) על ישראל להימנע משימוש בתואנות בטחוניות לצורך הצקה או
הענשה של רצועת עזה או חידוש הסנקציות עליה, בצורה מלאה או
חלקית.
(ד) על ישראל לפעול במהירות לסיום המצור הפיננסי המוטל על רצועת
עזה ולהתיר קיום עסקאות כספים בצורה נורמלית בין הרצועה
והעולם החיצון.
2. חובה על ישראל להפסיק מייד את כל מעשי האיבה כלפי רצועת עזה, ובכלל זה הפסקת כל הסיכולים הממוקדים, הצבת המארבים, ההתקפות האויריות וכל החדירות לשטחי עזה, בנוסף להפסקת המעצרים, הכליאה ורדיפת הפלסטינים ברצועה.
II. התחייבויות הצד הפלסטיני:
חובה על השלטונות ברצועת עזה לנקוט את כל הצעדים הדרושים לעצירה מוחלטת של ההתקפות נגד ישראל הכוללות את הדברים הבאים:
(א) הפסקה לזמן בלתי מוגבל של כל ההתקפות וירי הרקטות על
ישראל.
(ב) חובה על השלטונות הפלסטיניים ברצועת עזה לפעול לאלתר
להפסקת התקפות כלשהן על חיילים ואזרחים ישראלים.
(ג) על השלטונות הפלסטיניים ברצועת עזה לנקוט את כל הצעדים
הדרושים לעצירת פיגועי ההתאבדות המכוונים נגד חיילים או
אזרחים ישראלים.
(ד) חובה על השלטונות הפלסטיניים בעזה לפעול נגד חטיפות של
חיילים או אזרחים ישראלים.
(ה) חובה על השלטונות ברצועת עזה לנקוט את כל הצעדים הדרושים
כדי לכפות הפסקת אש על כל הקבוצות, הפלגים והיחידים הפועלים
ברצועה.
(ו) השלטונות ברצועת עזה נושאים באחריות לכל הפרה של ההסכם.
III. צעדים לאימות ביצוע ההסכם:
הצעדים ליישום ההסכם ניתנים למעקב ואימות באמצעות צד שלישי, אשר ייתכן ויהיה מצרים או ירדן או תורכיה, בתנאי ששני הצדדים הנוגעים בדבר יסכימו על כך.
IV. פירות שביתת הנשק (הודנה):
התוצאה המיידית של כינון הסכם שביתת הנשק (הודנה) הנ"ל תהיה שחרור של כל האסירים המוחזקים בידי שני הצדדים. כאשר ייפסקו פעולות הלוחמה מצד שני הצדדים, לא תהיה עוד הצדקה להחזקת הלוחמים. לכן ישחררו השלטונות הפלסטיניים ברצועת עזה וממשלת ישראל את כל האסירים המוחזקים בידיהם, וזאת באופן הבא:
בחלוף שבועיים מכניסת הסכם הפסקת האש בשטח לתוקף, ישחורר החייל הישראלי גלעד שליט תמורת מספר לא מבוטל של לוחמים פלסטיניים. בעקבות זאת, ובתנאי שהפסקת האש בשטח תתייצב, יסכימו שני הצדדים על שחרור קבוצות נוספות בזו אחר זו של האסירים הפלסטיניים, עד לשחרור הגמור של כולם.
התוצאה הכללית של שביתת הנשק (הודנה) הנ"ל צריכה להתבטא בהשגת חירות גמורה ושלום בכל רחבי ארץ הקודש. כל בני האדם, ככל שייבדלו בלשונותיהם וצבעיהם וממופתיו שהוא ברא את השמיים והארץ והשוני בלשונותיכם וצבעיכם הוא מופת לבעלי הידע - (פרשת הביזנטים, פס' 22), הא-ל יתגדל ויתהלל השפיע עליהם את חסד המגורים בארץ הקודש, וראוי להם לחיות בחופש מלא, שלום ושגשוג. אנו מחוייבים כולנו לקיים את דברי הא-ל שנתנו לנביאים בברכו את ירושלים הקדושה וסביבותיה השבח לאל אשר הסיע את עבדו בלילה מהמסגד הקדוש אל המסגד הקיצון שבירכנו את סביבותיו כדי להראות את מופתיו, הוא השומע והרואה-(פרשת המסע הלילי, פס' 1).
בני העם הפלסטיני האציל והעם הישראלי המיוחס נושאים תפילה לאל יתעלה, שהמילה "שלום" הינה אחד משמותיו היפים ביותר, שיברך את כל בני האדם וישפיע עליהם את חסד המגורים בארץ הקודש במלוא החרות, השלום והשגשוג.
| |
ואף על פי כן ולמרות הכל - צריך להתנגד למלחמה הזאת
יאמר מי שיאמר (קחו אוויר, משפט ארוך), שלוּ ממשלת ישראל היתה מכבדת את בחירת הפלסטינים ולא מנסה להכשיל את ממשלת חמאס מהשניה הראשונה, מאפשרת לעזה להתנהל כמו מיני-מדינה אמיתית, עם חירות תנועה, נמל ימי פתוח וכן הלאה - לא היה נוצר הייאוש שמגבה את השלטון המאפשר ירי פושע לעבר אזרחים במשך שנים ארוכות, ועל כן לא היה צורך במבצע הנוכחי.
המתנגדים לקו זה יטענו שמעברי גבול פתוחים היו מאפשרים לחמאס להתחמש עד צוואר ולפתוח במתקפה קשה יותר נגד ישראל. זוהי העמדה הישראלית הקונצנזואלית, והיא שמצדיקה את המשך הכיבוש ברצועה בשנים האחרונות בדרכים עקיפות (כך, למשל, מדינת ישראל היא זו שתחליט אם צעיר עזתי יוכל ללמוד בחו"ל, אם לאו, ועוד החלטות רבות ממן זה).
יותר ויותר אני חושב שהסיכון שבמתן הרשאה לחמאס לשלוט במלוא מובן המילה הוא בלתי נמנע. משלא עשינו זאת ונוצר סיר הלחץ בדרום - משני עברי הגבול - נוצר לכאורה צידוק לפעולה שמטרתה להביא את ישראל להפסקת האש הבאה מעמדה של כוח. אבל המשחק אכזרי - פעולה כזאת היא טבח לכל דבר, שרבים מדי מקורבנותיו חפים מפשע (אם לא רובם המוחלט. שוטרים "כחולים" שכל חטאם היה מן הסתם הרצון להתפרנס במציאות הקשה, גם הם חפים מפשע בעיני). קשה להצדיק מרחץ דמים ערל לב כל כך בשיקולים טקטיים, שספק אם יוכיחו את עצמם, מראש ובדיעבד.
מראש - כי היה צריך לנהוג אחרת לאחר ההתנתקות, לכבד את ריבונות העם הפלסטיני ולאפשר לחמאס לשלוט, גם אם מאוד לא אוהבים זאת (וכמובן שאם היה מתחמש ופותח באש היה כל הצידוק להילחם בו מלחמת חורמה).
בדיעבד - כלל לא בטוח שאשדוד ויישובים מרוחקים אחרים לא יהיו מעתה חלק מהטיווח הפלסטיני על בסיס קבוע, לאחר שההפגזות על עזה מלוע תותחים של אף-16 סיפקו את הלגיטימציה ואת הדם החם שמאפשר זאת. לכל היותר - ואת זה אומרים גם פוליטיקאים, גנרלים ופרשנים מלומדים - תושג הפוגה לתקופה מוגבלת, ולאחריה אנה אנו הולכים, לפשעים חמורים עוד יותר נגד התמימים שבקרב שוכני רצועת עזה?
ואולי, אולי אני בכל זאת טועה. אולי אנחנו מעריכים חיי אדם יותר מדי. אולי לרוצץ גולגלות ילדים קטנים בטילים כבדים אינו פשע כה נורא. לא, לא באמת, זאת סתם פרובוקציה זולה. אם אנו ניצבים מול הברירה לכתוש ולחסל בפרימיטיוויות, גם אם בטכנולוגיה אולטרה-מודרנית, שומה עלינו שנבדוק קודם לכל אם לא מיצינו את כל הברירות האחרות האפשריות (דוגמת מתן אפשרות לעזה להתנהל כמדינה ריבונית באמת, והיענות לקריאות לתהדיה של 15 שנה). את החובה לבצע בדיקה כזאת לא עשינו.
ענבל פרלמוטר שרה יפה: אי אפשר לקנות גן עדן בדם.
| |
"סקרנות יכולה להיות תכונה מוסרית"
הציטוט היפה שבכותרת שייך לעמוס עוז, והוא נאמר בנאום שנשא בספרד בשנה שעברה, לרגל קבלת פרס (תודה להלן ברובה על המשלוח). ואכן, יש במשפט הזה היגיון רב, כי אם בני האדם היו יותר סקרנים ופחות נחרצים בביקורת ובשנאה שיש להם לאחרים, גדלים היו הסיכויים לפתור בעיות רבות שמציקות לנו, ובהקשר הישראלי מדובר קודם כל בסכסוך עם הפלסטינים. כך ממשיך עוז את דבריו: "אני מאמין שהיכולת לייצג את האחר, היא חיסון מפני קיצוניות".
מניסיון אישי אני יודע שעוז צודק לחלוטין. ב-1996, כשעוד היתה כיפה לראשי, הצבעתי לבנימין נתניהו (ולדרך השלישית), כשבאמתחתי סט סדור של צידוקים. שנתיים לאחר מכן, כמה חודשים לאחר תחילת לימודי התואר הראשון במדעי המדינה ותקשורת בבר אילן, הרצאה ששמעתי גרמה לי לעשות תרגיל מחשבתי קטן ולדמיין איך נראה הסכסוך מנקודת מבטו של ילד פלסטיני, שנולד אל תוך מציאות שלא הוא בחר בה. הספיקו לי חמש שניות של דימיוּן כדי לחולל שינוי באופן שבו אני תופס דברים. חמש שניות בלבד של ייצוג האחר.
הנה הנאום המלא של עוז. אם מישהו ירצה לתרגם, יבורך:
Oviedo, 26th October 2007
The Woman in the Window
If you buy a ticket and travel to another country, you are likely to see the monuments, the palaces and the squares, the museums and the landscapes and the historical sites. If you are lucky, you may have a chance to conduct some conversations with the local people. Then you will travel back home, carrying a bunch of photographs or postcards.
But if you read a novel, you actually obtain a ticket into the most intimate recesses of another country and of another people. Reading a foreign novel is an invitation to visit other people´s homes and other country´s private quarters.
If you are a mere tourist, you might stand on a street and look up at an old house, in the old part of town, and see a woman staring out of her window. Then you will walk on.
But if you are a reader, you can see that woman staring out of her window, but you are there with her, inside her room, inside her head.
As you read a foreign novel, you are actually invited into other people´s living rooms, into their nurseries and studies, into their bedrooms. You are invited into their secret sorrows, into their family joys, into their dreams.
Which is why I believe in literature as a bridge between peoples. I believe curiosity can be a moral quality. I believe imagining the other can be an antidote to fanaticism. Imagining the other will make you not only a better businessperson or a better love, but even a better person.
Part of the tragedy between Jew and Arab is the inability of so many of us, Jews and Arabs, to imagine each other. Really imagine each other: the loves, the terrible fears, the anger, the passion. There is too much hostility between us, too little curiosity.
Jews and Arabs have something essential in common: they have both been handled, coarsely and brutally, by Europe´s violent hand in the past. The Arabs - through imperialism, colonialism, exploitation and humiliations. The Jews - through discrimination, persecution, expulsion, and ultimately mass murder on an unprecedented scale.
One would have thought that two victims, and especially two victims of the same oppressor, develop between them a sense of solidarity. Alas, this is not the way it works, neither in novels, nor in life. Some of the worst conflicts are indeed between two victims of the same oppressor; two children of the same violent parent don´t necessarily like each other. Often they see in each other the image of the abusive parent.
Which is exactly the case between Jews and Arabs in the Middle East. While the Arabs regards Israelis as latter-day crusaders, an extension of the white, colonizing Europe, many Israelis, for their part, regards the Arabs as the new incarnation of our past oppressors, pogrom makers and Nazis.
This situation charges Europe with a particular responsibility for the solution of the Israeli-Arab conflict: instead of wagging their fingers at either side, Europeans should extend empathy, understanding and help to both sides. You no longer have to choose between being pro-Israel and being pro-Palestine. You have to be pro-Peace.
The woman in the window might be a Palestinian woman in Nablus. She might be a Jewish Israeli woman in Tel-Aviv. If you want to help make peace between these two women in the two windows, you had better read more about them. Read novels, dear friends. They will tell you much.
It is even time for each of these women to read about each other. To learn, at last, what makes the other woman in the window frightened, angry, or hopeful.
I have not suggested to you tonight that reading novels can change the world. I did suggest, and I do believe, that reading novels is one of the best possible ways to understand that all the women, in all the windows, are at the end of the day, in urgent need of peace.
I wish to thank the jury of the prize of the Prince of Asturias for granting me this magnificent award. Thank you, and Shalom to you all.
| |
הפאשיזם הזוחל של Ynet
הנה כותרת לידיעה שניתנה בעמוד הראשי של וואינט היום:
כתבתי פוסט עצבני מהבטן אבל הוא נמחק, אז אעשה זאת בנקודות:
א. המעשה המרגש של ד"ר אסנת דור הוא התגלמות ההומניזם, מבלי שיש בכלל צורך לעסוק בשאלה מי צודק. בני אנוש הם בני אנוש בכל מקום, על כל מורכבותם, ואין מעשה יפה יותר מהבעת כבוד וחמלה דווקא בזמנים קשים כאלה של שנאה ופחד.
ב. הכותרת של וואינט מפספסת את הנקודה - מה ששווה דיווח הוא לא עצם המעשה, הטרוויאלי כמעט באנושיותו, כי אם התגובות הבהמיות בעקבותיו. מה שמדאיג, גם אם לא חדש, הוא שהתגובות הזועמות על דקת הדומיה - שלדרישת ד"ר דור כללה גם את הנפגעים הישראלים - הגיעו בעיקר מסטודנטים שלא ראויים לתוארם, ובהם פוליטיקאים עלובים מאגודת הסטודנטים, שהתנהגותם נוגדת את כל מה שיפה בציוויליזציה המערבית, שערכיה מבוססים על כיבוד ערך האדם, כל אדם, ובטח כזה שהוא בלשון הצבא המכובסת "בלתי מעורב".
ג. הכותרת היתה צריכה לעסוק במחאה ולא במעשה. או אם ללכת צעד קדימה (או אחורה, לעידן המודרני, שבו עיתונים לא התביישו להחזיק ביומרה של חינוך הציבור), היה צריך לכתוב את מה שלעולם לא ייכתב בוואינט:
חמלה? לא בבית ספרנו
סטודנטים במכללת עמק יזרעאל חוללו סערה בעקבות דקת דומיה לילדים ההרוגים בעזה
ד. כל זה מצביע על הפנמה של עורכים בוואינט את ההתבדלות והשנאה היוקדת כלפי כל מה שאיננו ישראלי או אמריקאי.
ה. חלופה לסעיף ד': כל זה מצביע על הפנמה של עורכים בוואינט את העובדה שאין לערכים שום משמעות. המשמעות היחידה מתגלמת ביצירת סערה שתלווה בהרבה רייטינג.
אגב, אם הרכב 150 המגיבים הראשונים לכתבה - שעל דבריהם ריפרפתי - היה מייצג את הציבור הישראלי, הייתי מחפש כבר מקום מקלט אחר. למרבה המזל, המוסכמה אומרת שהמגיבים לכתבות מסוג זה הם תמיד הקוטב הקיצוני, ובין אם זה נכון או לא, אני רוצה להאמין בכך כרגע.
אבל סטיתי. עורכי וואינט, עיתונאים שמחוייבים מעצם עיסוקם להיות רחבי אופקים ואיכפתיים, הם אלה שהרימו למגיבים להנחתה בליבוי יצרים ופאתוס, בהסתה מרומזת נגד ערבים באשר הם ערבים, ובחתירה תחת עקרונות הדמוקרטיה, המכירה בכך שכל בן תמותה הוא בעל זכויות בסיסיות, שהראשונה שבהן היא הזכות לחיים. כן, גם אם הוא ילד פלסטיני.
העורכים במקרה הזה סובלים כנראה מהיעדר הפרספקטיבה המאפשרת לעסוק בעומק הדברים, ולמקד את הדיווח במשמעות הצעד שעשתה ד"ר דור: אצילות אנושית, שאי אפשר לחלוק על הגיונה ושאיננה פוגעת בביטחון הלאומי. במקום זאת, מילאו האחראים לכותרת את תפקידם כמי שאמונים על שלהוב הציבור, על יצירת שרשור תגובות ארוך ככל האפשר, ובדרך, מה-זה-בכלל-משנה, שהעולם יתפוצץ (רחוק ככל האפשר מרחוב מוזס כמובן). לוּ היו לנו היום מנהיגים כהיטלר או מוסוליני, שכותרת חיובית בעניינם עשויה לעורר רשימה ארוכה של תגובות - או שהיו אוסרים מתיחת ביקורת עליהם - יכול להיות שאותם עורכים היו הולכים עם טעם ההמון, ומקפידים לא להרגיז חלילה אף אדם (חוץ מאנשים הזויים ולא חשובים כמוני). כן, אני מתכוון לכך, העיוורון עד כדי כך עמוק, וההיסטוריה מלמדת.
העורכים במדיה, וזה מתחיל בקודקוד, הם משת"פים של תרבות נחותה שהתפתחה באזורנו. הם כבר מזמן לא רואים בעיניים; הם חיים במטריקס עיתונאי שסדרי העדיפויות שלו מנותקים כמעט לחלוטין מערכי הדמוקרטיה המערבית. ולא, זאת לא רק הכותרת המינורית יחסית שהובאה למעלה, זהו קו מערכתי מתמשך שמקדש את הפטריוטיזם החלול, את המיליטריזם, את השנאה, את רדיפת הבצע והקניות, ואת השטחיות. אז מה אם חיים יבין ניסה להזכיר ערב פרישתו שהעיתונות עוסקת בשאלות של חיים ומוות, ועל כן עובדיה צריכים לקחת את תפקידם ברצינות.
אם להיסחף לשניה, או דווקא להרגיע, גם במקרה שבו היו סוגרות על ישראל מעבריה השונים שתי חונטות, צבאית וכלכלית, שכל מה שהן מציעות זאת אג'נדה לא-דמוקרטית הבנויה על הפחדים הקמאיים ביותר של הציבור ועל חולשות האנוש שלו, היה וואינט נותן לכך יד. אה, סליחה, זה כבר קורה. הסיבה לכך היא בּוּרות עמוקה, הלובשת לעתים צורה של אדישות לכל מה שהוא בעל משקל, ולהתייחסות ראויה לאחר. בעיני ראיתי זאת, ומקרוב. יצא לי לא פעם לתהות על כך שעולמם הרוחני של עורכי חדשות מסוימים מורכב מכדורגל, פלייסטיישן וכוכב נולד. טוב, גם עמוק באדמה והסופרנוס עוררו ריגוש בשעתם.
לזה יש להוסיף את מצוקתם האמיתית של עורכים אחרים, שהם אנשים מצוינים, איכפתיים ומעמיקים: כלי התקשורת לא מעוניינים שיתנו ביטוי לרעיונות מתקדמים. המסר העובר הוא שבשביל קידום יש ליישר קו, לא לערער על צו המערכת. אם עורך יעז לעסוק בדברים שמעבר, הוא ימצא עצמו נזוף ומבודד מעט. אם ממש יתעקש, יהפוך במחי מלחמת ברירה ל"טראבל מייקר" ולא ישרוד. רד אל הקרקע עפיפון, או שלא תהיה כאן.
עם כוח עבודה שכזה מאוד נוח למו"לים: אנשים חסרי כוח עולים פחות, מצייתים יותר ולא מביעים שום התנגדות לסיקור שסופו שפך דם, ניכור, והתרחקות מהעקרונות היפים שעלו לאנושות בדם רב ובסבל נורא (מגילת זכויות האדם שבאה בעקבות השואה, למשל). אין ברירה, צריך לשרוד בשוק האכזרי. במקרים קיצוניים, עורכים מסוימים אף יזמזמו תוך כדי כך בקלולסיוּת מוחלטת את שיר האירווויזיון של בועז מעודה. המתוחכמים יילכו על משהו מחו"ל.
מהעורכים הראשיים ועד לכתבים ולעורכים הזוטרים, מה שעומד היום על הפרק הם לרוב שיקולים מסחריים, קונפורמיזם והיעדר מבט על התמונה הכוללת. חריגה מהקו היא משהו שאפשר לעשות בשיחות קפה ולפעמים אפילו בישיבות, אבל לא חס וחלילה בעבודה ממש. שלא יגיע לקוראים. כי ככה זה. זה פשוט כך. אחרת אי אפשר לשרוד. זאת דרישת המערכת.
ושיתפוצץ העולם!
| |
|