כפי שאתם יודעים האזרחים בישראל הם לא ממש דוגמא לצרכנות חכמה, וכמובן הרבה חברות מנצלות עובדה זאת ומשתמשות בשיטות שונות ומשונות על מנת לגרום לנו לקנות. חלק מאותן שיטות הן ללא ספק מעצבנות במיוחד. ניסיתי לקבץ כמה מהן והנה לכם 10 שיטות השיווק והמכירה המעצבנות ביותר (אותי לפחות) ולא לפי סדר העצבים:
1. מכירת לחץ - שיטה מעצבנת לכל הדעות. כאשר אתה נכנס לחנות לא עוזבים אותך לרגע. הגדילו לעשות - מחלקות הפארפומריה של רשת סופרפארם. איך שאתה נכנס למתחם הבשמים מתנפלות עליך כל נשות המכירה (סליחה, יועצות יופי), ויש הרבה כאלו שם, ומנג`סות לך את המוח. שלא לדבר שכולן צבועות במוצרי איפור כמו היו אינדיאניות וחלקן מפחידות רצח. לא נעים להסתובב שם במחלקה לבד והן מציקות לך כמו זבוב טורדני. מעצבן רצח!
2.שיטת 2 + 1 חינם, 3 + 1 חינם וכדומה - אתה מתלבט בכלל אם לקנות אחד ואז אתה אומר אולי נקנה כבר שתיים (או שלוש) רק בשביל לקבל את האחד המחורבן הזה בחינם. בד"כ כלל אתה בכלל לא צריך אותו ואין סיכוי שתשתמש בחינם הזה (ואפילו לא בשני) וסביר להניח שבכלל יעבור התוקף שלו ותזרוק אותו בסוף לפח.
3. מוצר שני ב- 50% הנחה - דומה לסעיף הקודם אך מתוחכם יותר. בד"כ אתה אומר יאללה נקנה בשביל לקבל את השני ב-חמישים אחוז ואתה עושה את זה ויוצא מבסוט מהחנות. סביר להניח שחודש קודם המוצרים היו זולים יותר ומחיר כל אחד מהם היה בדיוק כמו המחיר שעכשיו קיבלת עם ההנחה אם לא נמוך יותר. גם איכשהו תמיד אם כבר יהיה מוצר שתרצה תמיד הוא יהיה היקר יותר מבין השניים וכמובן שהנחת 50% היא על הזול מביניהם.
4. קנה עכשיו קבל הנחה של % מסויים לקניה הבאה - שיטה מתעתעת. גורמת לך לשלם מחיר מלא מתוך תקווה שבעתיד תנצל את ההנחה. בפועל או שאתה שוכח את ההנחה, או שהשובר נאבד לך, או שאתה נכנס ללופ של קניות שמזכות אותך בהנחות לקניות הבאות. הגדילה לעשות רשת הום סנטר שלאחרונה מציעה מכשירי סלולר עם זיכוי מלא לקניות הבאות. אם נניח המכשיר עולה 599 ש"ח אתה תקבל אותו בהחזר. אממה? הקאטש הוא שאתה יכול לנצל בכל קניה רק 10% מגובה הקניה עד לתקרה של 599 ש"ח. כלומר, קנית בקניה הבאה ב- 200 ש"ח ברשת תקבל הנחה של 20 ש"ח בלבד וכך הלאה. על מנת לזכות במלוא ההטבה עלייך לרכוש ברשת בסכום של 5,990 ש"ח. מלולכך מאוד....
5. "גם אני קניתי כזה", "גם לי יש כזה בבית" - שיטה שכנוע של מוכרים שרואים שהלקוח קצת מתלבט. על מנת לסגור את המכירה הם מנסים לשדר אמינות וגם שהמוצר מצויין. שתחשוב שאם המוכר בעצמו קנה, אז בטח המוצר טוב וכדאי. הבעיה היא שכבר יצא לי להיתקל במוכר שכאשר רצה למכור רדיו דיסק לרכב אמר: "גם לי יש כזה" והוא בכלל אין לו רכב.... קחו לתשומת ליבכם.
6. "זה יושב עלייך מצויין" - את/ה בחנות מודד/ת בגד כלשהו. המוכרת בשיטה הידועה כהפחתת הדיסוננס הקוגנטיבי מנסה לשכנע אותך לקנות ועל הדרך להגדיל לך את הבטחון שאת עושה את הקנייה הנכונה. היא משדרת לך אופטימיות. הבעיה: גם אם בלבוש הזה את/ה נראה/ית הר אדם או שהוא מבליט את חסרונותייך או שהוא יושב עלייך כמו שק, היא תגיד לך שאת/ה נראה/ית נפלא ונהדר ושזה יושב עלייך בול.
7. "היום זה היום האחרון של המבצע", "באת בדיוק ביום הנכון" - שיטת לחץ למכור לך על מנת שתחשוב שאם לא תקנה עכשיו תפספס את "המחיר המיוחד". סביר להניח שגם מחר אם היית בא היו אומרים לך שגם הוא הוא היום האחרון למבצע. מגדילה לעשות בנושא, רשת מחסני חשמל. מפרסמת ברדיו כל יום וכל פרסומות שלה נשמעת כך: "רק היום מכירה מיוחדת". הבעיה: התשדיר משודר כל יום. גם משקרים לך בפנים וגם לא מתביישים לדווח על זה.
8. הטבה של חודש, חודשיים, שלושה, חצי שנה בחינם או ב- 9.90 ש"ח ללא התחייבות - שיטת מצליח קלאסית. אתה מתחבר לתכנית ושוכח מהעניין. מי שלא שוכח זאת החברה וכרטיס האשראי שלך, שממשיך להיות מחוייב לאחר מכן בתעריף המלא. כנ"ל בעת חידוש מבצע לאחר סיומו (בד"כ שנה) חברות שמתמחות בתחום: חברות הטלפוניה, האינטרנט, הטלוויזיה והעיתונים.
9. סיבוך ועירפול הלקוח - החברות המתמחות בתחום: חברות הסלולר. נסו להיכנס למרכז שירות של חברה סלולרית כלשהי ונסו לדלות כמה בסופו של יום תעלה לכם דקת זמן אוויר ואם זה משתלם. אם לא הגעת לאחר קורס אקסל למתקדמים ו/או עם מחשב פנטיום כפול ליבה, אין סיכוי שתצליח לחשב את עלות דקת זמן האוויר ואם היא משתלמת לך. ואל תטעו, זה לא במקרה. זאת השיטה וזאת המטרה. שלא תוכל לדעת. ואיך בכלל אפשר מתוך בליל התכניות השונות עם עלויות של חבילות זמן אוויר, חבילת הודעות, עלות התכנית הבסיסית חיובים לרשתות אחרות ועוד מרעין בישין אחרים להסיק כמה יוצא מחיר לדקה? ולך תנחש גם למי תתקשר בעתיד וכמה תדבר בשביל לדעת אם זה משתלם לך? אם תצרף לעיסקה גם רכישת מכשיר בכלל תסבך את הסיפור ותתחיל חגיגת חיובים וזיכויים נוספת. עמימות היא שם המשחק ועירפול ובילבול הלקוח היא הדרך. המטרה להתיש אותך שלא תדע כמה תשלם. מה שבטוח זה שתשלם. בד"כ גם הרבה.
10.חברת השיווק הישיר למינהן (בסט דיל, עיסקה טובה, דיירקט סחר וכדומה) - את ה"דובדבן" שמרתי לסוף. בד"כ תקבל שיחת טלפון או מכתב הביתה בנוסח: "לקוח יקר בתור לקוח וי איי פי שלנו (אגב, כולם הם לקוחות וי איי פי שלהם) אנחנו עורכים הגרלה. אם מופיע המספר XXXX בראש הדף זכית (והוא כמובן מופיע כי כולם זוכים)". או לחלופין "בתור לקוח של חברת ישראכרט יש לנו הצעה מיוחדת ואטרקטיבית רק לך (אגב, אתה מעולם לא היית לקוח של ישראכרט אבל להן זה כלל לא משנה)". ואתה, שבד"כ המזל ממך והלאה ולא זכית מעולם בכלום, מוקסם מעצם הזכיה. לא איכפת לך כבר מה מוכרים, העיקר שזכית. בד"כ תידרש לשלם "רק" דמי משלוח של 49.90 ש"ח והמוצר/מתנה בדרך אלייך. זה שהמוצר יוצר בסין ב- 2 $ לא משנה לך, זה שאתה לא צריך את המוצר בכלל לא רלוונטי. זה שהוא כנראה יתקלקל לך אחרי שימוש אחד או מקסימום שתיים לא חשוב. העיקר ש"זכית" בו אז שיהיה בבית. עד כדי כך החברות הללו מחשיבות אותנו כסתומים ובעלי מודעות צרכנית אפסית והן מתייסות אלינו בהתאם. ואת האמת הן צודקות. כי העובדה שהחברות האלו צצות כמו פטריות אחרי הגשם מוכיחה שהפראיירים לא מתים, הם בד"כ גם לא מתחלפים . אלו אותם הפראיירים בדיוק שנופלים בפח שוב ושוב.
זאת הרשימה שלי. בטח יש שיטות אחרות או נוספות ששכחתי או לא הספקתי להכניס. (כמו לדוגמא: מפגשי שיווק לחץ של דירות נופש ברומניה).על כך אולי ברשומות הבאות.
אם יש לכם להוסיף שיטות משלכם אתם מוזמנים להגיב.