לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

פזמון חוזר - בלוג מוזיקה

משהו עם מוזיקה.

כינוי: 

בן: 48





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


 
הבלוג חבר בטבעות:
 
קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

דאגנו וטרחנו; עכשיו הכל בסדר


אי שם בדצמבר 2003 הטלוויזיה דלקה על ערוץ המוזיקה הישראלי שניסה להתחיל להתרומם. אני כבר לא זוכר את השעה, אבל סביר להניח שזה היה יום חמישי והשעה היתה עשר בערב. על המרקע צעד קוטנר למרכז והצהיר: עכשיו הכל בסדר. מאחוריו, יהודית רביץ התחילה לתת את קולה בשיר.

 

"הבמה המרכזית" היתה חוייה שחיכיתי לה מדי שבוע. סוף סוף הופעות בטלוויזיה. סוף סוף מגע ידיו של קוטנר על המסך הקטן. את מה שהוא עשה בקטן ב"מוזיקה היום" הוא עושה בגדול במוזיקה 24. הייתי שם מוכן להקליט עם הוידאו, ויום למחרת כבר קניתי את הכבלים המחברים את המערכת לוידאו ואת המחשב למערכת כדי להקליט את ההתרחשות לקבצי אודיו להנאתי הרבה.

 

אחרי 13-14 תוכניות העניין גווע. דיברו על כך שהנטל הכלכלי היה גדול מדי ושהרייטינג היה נמוך מדי, או שאולי נגמרה העונה המתוכננת ועונה שנייה אמור לעלות מתישהו בעתיד. במקום זה הערוץ התחיל להתמקד בהפקות קטנות יותר. קובי אוז יושב באולפן, אמן מדבר אל המצלמה בין שידורים של הקליפים שלו או חבורת חקיינים שמנסים לגנוב זמן טלוויזיה בין עלי התאנה של "תשע עשות ושיר" או "מפגשיר" שמשמשות ליצירה חדשה.

 

"הבמה המרכזית" לא היתה מושלמת. היו יותר מדי שיקולים תמוהים ומאמצים להביא להיטי רגע (רגב הוד בתכנית השלישית, למשל), ובכל זאת - הערבוב התרבותי הזה שגרם (תיאורטית) לאנשי הבראנז'ה לשבת ולהאזין לליאור פרחי או לחובבי היפ הופ להאזין לאביתר בנאי היה סיר התכה נפלא לטעמי.

 

כשאני חושב על זה עכשיו, היה נאה מאוד אם ערוץ המוזיקה היה משחרר ממרכולותו המוקלטת אל החנויות - מיטב ההופעות מהבמה המרכזית, שירי "תשע דקות ושיר" וכן הלאה. אני עדיין מקווה שזה יקרה. עד אז, אני ממליץ לרכוש את "גלוי ונעלם" שבו הופיע השיר הזה במקור.

נכתב על ידי , 1/10/2005 08:37   בקטגוריות התחלות  
1 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



טבולה ראזה, ושנה טובה.


ובכן.

בעוד הייתי נער קטן - זה קרה לפני שמונו "כוחות־משימה מיוחדים לשיפור החינוך בעיירות הפיתוח", וכיוצא באלה ועדות - היתה נהוגה בבתי־הספר התיכוניים בחינת בגרות בחיבור. כדרכן של בחינות, היא נחשבה הן לפשוטה בכולן, הן לקשה בכולן: היא כללה שאלה אחת בלבד, שניסוחה - "כתוב חיבור" - לא ענה להגדרה המילונית של "מעורפל", אך ממוצע ציוני הנבחנים בה תאם, פחות או יותר, את אחוזי הקליעה מהעונשין של רותם ארליך.

היות שכך, והואיל וניסוח בהיר הנו מיומנות חיונית לכל אדם שאיננו חרוץ דיו כדי להחזיק בעבודה אמיתית, בחרו מוסדות חינוכיים רבים להעניק דגש מיוחד ללימודי ההבעה. בית הספר שלי, למשל, ואני בטוח שכולכם מצרים על כך, לא היה כזה, אולם מספר תלמידים הפיצו שמועות נרגשות אודות שיעורי חיבור כפולים בתיכונים הסמוכים. למרבה הצער, לא היתה לשאר שהות מספקת לבירור העניין, כיוון שהקדישו את מרב זמנם ללימודי טריגונומטריה מתישים, או, אם לקרוא לילד בשמו, פורנוגרפיה.

אבל אני סוטה מהנושא, והנושא, כפי שיש להניח שהבינותם בשבוע האחרון, הוא התחלות. כמה וכמה משיעורי החיבור שנזכרו לעיל עסקו בהן. לשורות הסיום, לשם השוואה, הוקדשו כעשרים דקות, ולמה שבאמצע לא יוחסה חשיבות כלשהי. השליטה בפתיחות, לעומת זאת, היתה גולת הכותרת של המקצוע כולו. כל סוג פתיחה - ומסתבר שיש סוגי פתיחות, ממש כמו בשחמט - זכה לתשומת־לב נרחבת. שעות רבות חלפו במאמץ להרביץ בנו את בינת הפתיחה-באמצעות-דוגמא, את חכמת הפתיחה-בהגדרה-מילונית, את אמנות בדיית המחקרים ואת מלאכת המצאת הציטוטים. אני עצמי פתחתי זן חדש לחלוטין של פתיחה, גיבוב שטויות במשך שלוש פסקאות עד ההגעה לנושא.

מדוע דווקא הפתיחות זכו לכבוד כזה? למה אנו עשויים להתרגש מצלילי הפתיחה של שיר, "במטוס סילון" הוא דוגמא טובה, הרבה יותר מכל קטע אינסטרומנטלי בתוכו? מדוע נהנית האוברטורה ממעמד כה מיוחד ביחס לקטעי היצירה האחרים?

אני נוטה להאמין - ויסלח לי ערן אם אני פוגע בכך בנושא שהתכוון לבחור עבור השבוע הבא, או עבור השבוע האחרון לפעילות הבלוג הזה - שהטעם לכך דומה לסיבת הרטט שחולף עם האקורדים האחרונים. ההתחלה והסיום של שיר אהוב הם השערים שדרכם אנו מתנתקים מהעולם וחוזרים אליו. אנו עוצמים עיניים בהשמע הצליל הראשון, ופוקחים אותן בשלבים המאוחרים של הפייד־אאוט. התווך הוא חווייה מוזיקלית טהורה, הפתיחה היא ההתרגשות, הסיום הוא הקתרזיס. לא חנם זה עובד רק עם יצירות מוכרות. אלה הרגעים שבהם כל אחד מאתנו

עוצם את העיניים

שוכח את כולם

חובק את השמיים

ולוקח פסק זמן מהעולם.


את המלים לעיל שר יזהר אשדות - אדם, במקור - ב"זריחה על המדבר". מלים אחרות מאותו השיר,

והלב קורא, והלב קורא

לפגישות חדשות וערים רחוקות

אהבות שאוהב וכאב שאכאב ממחר.

מאפשרות לי מעבר אל הנושא המקורי שעליו חשבתי תחת הכותרת "התחלות", בניית השרשרת. שכן, זאת עלינו לדעת, "התחלה", מעצם הגדרתה ככזו, מחייבת סיום של דבר־מה קודם. לרוב אנו "מתחילים" רק כאשר איננו מרוצים מהמצב הקיים. מאידך, אין חיה כזאת, טבולה ראזה, דף חלק, הגם שכולנו מעוניינים בפתיחת פרק חדש ונקי לחלוטין. זו מהותה של ההתחלה; היא אינה מבטלת את שהיה. לכל היותר, אנו יכולים להתחדש, ולהוסיף חוליה נוספת, שתשתלב בעברנו. כפי שהוסיף אשדות עצמו בשיר אחר מאותה התקופה, הנושא את הכותרת המתאימה־עד־מאד "התחלות":

חולף מול הבית שהשארתי בו

את ימי, לילותי, אותי,

ולאורך הדרך לבבות שבורים

ובדידות שתשאר אתי.

התחלות הן תמיד גם סוף

של תקופה עוברת, שאתך נשארת.

עוד שקיעה, עוד זריחה,

עוד כאב שיישאר אתך.

וכפי שנסח, בדיוק וביופי האופייניים לו, מאיר אריאל זצוק"ל, בסכמו ב"נשל הנחש" את כל שנכתב לעיל,

עני ורש ומרושרש

מביט בנשל הנחש

לו רק יכולתי גם אני כך להגיח

בהשילי, בלי כל חשש,

תרבות של עור אשר יבש

וכמו חדש למחוז חפצי אגיע.

 

שנה טובה שתהיה לנו. יש לנו כמה וכמה נשלים להשיר בה. אם נצליח, זו כבר שאלה אחרת.

(לרכישות - כדאי לכם -

שלמה ארצי - "חצות"

ריכרד ואגנר - "ההולנדי המעופף"

יזהר אשדות - "הופעה חיה בהארד רוק קפה"

מאיר אריאל זצוק"ל - "ירוקות".)

נכתב על ידי , 1/10/2005 07:20   בקטגוריות התחלות  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



מה שיותר עמוק יותר כחול - תמוז


 

היא - באה השמש

זה סימן שכבר מאוחר.
היא - באה השמש

כבר לא אתמול ועוד לא מחר.

היא - באה השמש

עם הקפה אלי למיטה.
היא - באה השמש

אני יכול לאכול אותה.

וכשאפתח את הדלת

ואסתכל על הכל
הכל נראה כמו שמיים

מה שיותר עמוק - יותר כחול.

היא - באה השמש

כל הלילה הייתי ער.
היא - באה השמש

והיא כל מה שהיה חסר.

 

וכשאפתח את הדלת

ואסתכל על הכל
הכל נראה כמו שמיים

מה שיותר עמוק - יותר כחול.


תסתכלו בשמים ותראו

תסתכלו עמוק במים ותראו

תסתכלו בעיניים ותראו...

מה שיותר עמוק - יותר כחול!

 

 

מה שיותר עמוק יותר כחול, מלים ולחן: שלום חנוך, מתוך "סוף עונת התפוזים" של תמוז (לרכישת האלבום), אחד משירי הפתיחה הכי מדהימים במוזיקה הישראלית לאלבום שהוא ללא ספק אחד מהמדהימים במוזיקה הישראלית.

 

נכתב על ידי , 28/9/2005 22:57   בקטגוריות התחלות  
5 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



מסגרות+הכי קרוב שאתה מגיע- דני רובס


 

בתחילת 1983 הגשים דני רובס חלום – הוא הקליט אלבום בכורה בעיבודו ובהפקתו של המוסיקאי הנערץ עליו ביותר, מתי כספי. לאלבום קראו "מסגרות", ורובס כתב והלחין את כל שירי האלבום.

רובס, שהתפרסם עד אז בזכות הפינות שלו בגלי צה"ל (ובראשן זו ב"מה יש") ובזכות היותו זמר הליווי של אחד שלמה ארצי, יצר ב"מסגרות" אלבום מהורהר, נוגה ולא מסחרי. למרות שירים נפלאים כמו "הכי קרוב", "את קטפת אותי" ו"אני בא הביתה מהלילה", "מסגרות" היה כשלון מהדהד, ורובס דאג להודות בהופעות הראשונות שלו ל"ארבעים האנשים שקנו את 'מסגרות'".

 

על קטע הפתיחה, "מסגרות", סיפר רובס, כי הוא היה פשוט קטע שנועד להראות כמה הוא רציני ועמוק ומוכשר. אם לומר את האמת, זה עובד. יש משהו בכינורות האלה שפשוט מזמין לצלול לתוך האלבום הזה. עמוק כמו שהוא יומרני, אבל יופי של קטע.

 

מיד אחריו מופיע "הכי קרוב שאתה מגיע", שהוא פשוט שיר פתיחה/בכורה מושלם:

"אתה פותח עלי כותרות ומוציא החוצה אבקנים

מוכן להתקפל אחורה אל הצל בשינויים מסוכנים

מנסה להיזכר בטעם, מנסה להיזכר ברגע המתוק

הכי קרוב שאתה מגיע זה תמיד יותר מדי רחוק...".

 

ביחד, שני הקטעים האלה הם פשוט שילוב מנצח. 

נכתב על ידי , 28/9/2005 22:42   בקטגוריות התחלות  
1 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



ככה מתחילים בוקר


מה אתה עושה כשאתה קם בבוקר - אריק איינשטיין ושלום חנוך

מתוך שבלול (לרכישה)

 

פעם, כך מספרים לי, היו שידורי רדיו בארץ שנקראו "הגל הקל". בבוקר היה אדם יקר בשם מיכאל בן-חנן פותח את השידורים בהתעמלות בוקר עם רפליקה קבועה: "בוקר טוב לכל המאזינים, ואתם המתעמלים - היכון!". אריק, שמלבד היותו זמר, הוא גם שחקן וחקיין לא רע בכלל (ולראייה - הקטע "שונות" שבהמשך התקליט), פתח את "שבלול" בחיקוי של אליל הכושר וארגן כך את מה שהיא אולי ההתחלה הכי מוכרת של אלבום ישראלי. לו רק מישהו היה יכול לומר לי מה זה "פיסטגו די-ברגו" (או מה שבאמת נאמר בשורה השנייה.

 

ובאמת, השיר עושה בוקר טוף.

נכתב על ידי , 28/9/2005 09:30   בקטגוריות התחלות  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 




דפים:  
20,046
הבלוג משוייך לקטגוריות: אהבה למוזיקה , תחביבים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לדוידוביץ' אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על דוידוביץ' ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)