לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה


חדשות, ביקורות והמלצות על סרטי אימה, מתח ומסתורין

Avatarכינוי: 

בן: 43

תמונה



פרטים נוספים:  אודות הבלוג


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:





הוסף מסר

קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

כלבת



 

תת ז'אנר: מתח, סלאשר, קומדיה שחורה, רוצחים סדרתיים (ישראל 2010)


תקציר במשפט: זוג אוהבים,   זוג שוטרים,  ארבעה טניסאים, יערן וכלבו נקלעים להצטלבות אירועים אלימה ביער בו רוצח פסיכופת מסתובב לחופשי.

 

אחרי המתנה ארוכה של שנתיים, מאז ששמעתי לראשונה על הסרט, עם הצטברות החששות, התהיות, והציפייה לראות את הסרט עם הטייטל "סרט האימה הישראלי הראשון" היה לי קשה שלא להתרגש מהזמנה להקרנת העיתונאים(!) כשבוע לפני בכורת הסרט. חייב להודות שהתלבטתי רבות בתום הצפייה ואני די בטוח שזה קשור לא מעט לזה שישבתי בין שני מבקרים מוכרים שציקצקו והתנשפו בחוסר שביעות רצון שקצת מזוהה יתר על מידה עם המקצוע. למרות הרגשות החלוקים והרבה מחשבה הגיע גם תורי, חובב האימה המושבע, להגיד את דבריו.

 

קודם כל, איך אפשר שלא לפרגן לחלוצים? זה נכון שכבר נעשה בארץ מותחן אפל אחד(סרטו הנהדר של דני לרנר "ימים קפואים"), מספר סרטים קצרים וסידרת קאלט אחת , "סיפורים לשעת לילה מאוחרת"(כן, מגיע לה התואר הזה!), שצימררה אותי לא פעם בילדות. אך עדיין לא היה סרט קולנועי באורך מלא הפונה לקהל הרחב ומביא איתו את השחקנים הישראלים הבולטים (רגע, איפה משה איבגי וששון גבאי?) לסרט עם רוצח סידרתי, מקרי מוות מאוד אלימים והומור שחור וסדיסטי. אבן דרך היסטורית חשובה שעצם קיומה גורם לי להתמלא באופטימיות לגבי עתידו של הז'אנר בארץ. הרי אפשר לדבר שעות על מצב המדינה, החיים המתוחים בישראל והקלות בה ניתן לברוח מהמציאות הישראלית  אל מעבר לאוקינוס, בשביל לנקות את הראש לשעה וחצי. זאת רק אחת מני הטענות שממשיכות לחזור על עצמן בכתבות מהחודשים האחרונים הדנות בסרטי האימה הישראלים שעומדים להשתלט על מסכי הקולנוע וההשוואה הכה מתבקשת להוליווד, בה סרטי האימה נמצאים בראש שוברי הקופות. הפחד הלא מובן של ספקנים החוששים מכך שסרט אימה לא יכול להיתקיים בישראל ובשפה העברית כשלמעשה כל מה שצריך הוא אנשים מוכשרים ומקצועיים, הרעבים ליצירה מסוג זה, שיכולים להפוך גם את "הלו? בילי? יש כאן מישהו??" למשפט שיעבוד בצורה חכמה בעברית ועם התאמה לאקלים הישראלי. ללא התלבטות, אני יכול להכריז בגאווה כי יוצרי "כלבת" מצליחים להוכיח את הטענה ובגדול.

 

קשה לכתוב על "כלבת" מבלי לחשוף ספויילרים. במיוחד לאור הבחירה המתוחכמת של יוצריו בשבירה שיטתית של חוקי ז'אנר הסלאשר(עם קריצות לקרייבן הישיש) ומבנה העלילה הלא שגרתי. במהלך הסרט החוקים הולכים ונשברים ואלמנטים מוכרים מסרטי אימה מוזכרים בציניות רועמת(אין קליטה בטלפון אפילו שהוא לא מרשת סלקום, המכוניות לא מתניעות) עד שבשלב מסוים כבר לא ברור במה אתה צופה, קומדיה שחורה וחולנית של טעויות(משהו שהזכיר לי מאוד את האחים כהן) או שאולי בדרמת פשע אלימה עם רגעי מתח. חייב להודות שמשהו בתוצר הסופי יצא קצת מבלבל שהקשר בינו לבין אימה נשאר בעיקר באווירה המצמררת, שהרבה נכתבת על ידי פס הקול ועיצוב הסאונד המרשימים, וקטעי האלימות הגרפית. עדיין, מדובר ללא ספק בתוצר חדש ומקורי, שהוא לא עוד יצירה הוליוודית ז'נרית ונוסחתית כמו שהתרגלנו לראות בשנים האחרונות אך גם לא בתוצר שנכנס תחת הגדרת האימה 'עפ”י הספר', בה בדרך כלל תהיה פואנטה או טוויסט שמקשר ומסביר את התגלגלות האירועים, במיוחד כשהם כאלה קיצוניים.

 

אפילו שזהו סרטם הראשון, אפשר להרגיש שאהרון קשלס ונבות פפושדו, צמד הבמאים של הסרט, יודעים בדיוק מה הם עושים כשההבנה הטוטאלית שלהם בז'אנר האימה צועקת מבין שורות הדיאלוג הכה אופייני לסרט מהז'נאר. הם עושים את עבודתם עם הרבה אהבה חולנית וקשה שלא להרגיש את הכיף שהיה מעורב בעשייתו של הסרט. הם לוקחים מספר החלטות מאוד נועזות לאורכו, אפילו פרובוקטיביות ואני לא יודע איך הקהל הישראלי יקבל אותן. החלטות תוכן שנועדו לעשות גלים ולנער את האדישות מהצופה שמרגיש שראה כבר הכל. בין החלטות התוכן של יוצריו יש גם החלטות טכניות מאוד מפתיעות. בינהן, הבחירה לצלם את כל הסרט לאור יום ולא להתעמק בתרחיש עלילה קונבנציונלי אחד אלא קצת בסגנון דרמת זוכת האוסקר "התרסקות" מ-2004(או דוגמה יותר רלוונטית לבלוג "תעלולים נבזיים") להתמקד במספר עלילות המתרחשות במקביל וקשורות בינהן. בעוד שב"התרסקות" הקשר הוא אלימות על בסיס גזענות, כאן הקשר הוא אלימות על בסיס אלימות. הבחירה בעלילות השונות ומספר כה רב של דמויות שונות ומגוונות מרגישים ממש כמו כלי משחק עבור צמד הבמאים ואפילו שזה נראה כמו אתגר תסריטאי לא פשוט, הבמאים לא מוחלים באמצעים ומנצלים את הדמויות עד תומן.


בסרט יש מספר קטעי אלימות קשים שלא יביישו גם סרט הולייוודי שהופק בתקציב בגודל של פי כמה מיליונים והאיפור מקצועי ומשכנע. יש קטעים שגורמים לאי נוחות וגם קטעים מקפיצים. ההומור השחור וההומור העצמי מוצאים אף הם פרשנות ב"כלבת" ודווקא קטעי המוות האלימים מקבלים טוויסט אירוני והומוריסטי(כנהוג בקומדיות האימה). היו קטעים שלא הכי עבדו אבל היו קטעים בהם מצאתי את עצמי צוחק בקול למרות התרחישים הטרגיים. אציין לטובה גם את הצילומים, היו סצנות שנראו מצוין וגם את בחירת המיקום. נראה שיער בן שמן(או 'שמורת השועלים' בסרט) הוא מקום מעולה לסרט אימה ישראלי. היער עוזר לצופים להתנתק ניתוק כמעט מוחלט מהמציאות וכל מה שמתרחש ביער כאילו מתרחש במימד ישראלי אחר ומעוותת.


בגלל שאני לא צופה בטלוויזיה כבר שנים(יחי עידן האינטרנט!) ובטח שבבטח לא בטלנובלות ישראליות, לא באתי עם דעות קדומות לגבי השחקנים. ברורות לי ההחלטות המסחריות בליהוק של השחקנים המוכרים שכבר משויכים לכלכך הרבה תוכניות וסרטים אחרים והנסיון להפוך את הסרט הזה למושך בעיני קהל היעד. עם זאת, הבמאים החליטו לשבור גם את 'חוק השחקן המפורסם' וכמו שרומז הטאג ליין בטיזר-פוסטר, כוכבי הפסטיגל לא באמת מוגנים ממה שתוכנן עבורם על ידי יוצרי הסרט. חבל שבגלל שעדיין מדובר בסרט ישראלי, יוצריו הרגישו חובה להאריך בסצינות דרמה שמשוחקות לרוב חלש. אציין לטובה את המשחק המצויין של מנשה נוי, דני גבע, הנרי דוד, אניה בוקשטין וליאת בר-לב שהצילו רגעים שהם פחות משכנעים כמו של עפר שכטר, רן דנקר, יעל גרובגלס וליאור אשכנזי. במסורת סרטי הפולחן הסרט מפתיע בכמה תפקידי אורח עם שחקנים מוכרים נוספים.

 

הבעיה העיקרית של "כלבת" היא שהסרט לא משווק נכון וזה נובע בעיקר מבחירת שמו של הסרט. כלבת כמחלה היא מטפאורה אסוציאציתיבית מצוינת לסרט אימה מז'אנר הזומבים. מחלה שמוסיפה נגועים במגע או נשיכה קצת מטעה את הצופים. במהלך הסרט ציפיתי לקבל קשר לשמו של הסרט ולמסע הפרסום המרשים שלו(שדיבר לא מעט על נגיף והדבקות), אך בסרט אין אזכור למחלה ולא להידבקות ואין אפילו רמז עלילתי שיסיר את הספק שרדף אותי במהלך הצפייה. כל מה שהתרחש בסרט הוא תוצאה ישירה של מעשי גיבוריו והקשר למחלה, חוץ מהעובדה שכלבת גורמת לאלימות בקרב הנגועים, הוא רופף עד לא קיים. גם קיימת בעיתיות ברצף של הקטעים והתוכן הקיצוני שדי פוגע באמינותו של הסרט וזה רק גרם לי לחשוב שאולי העריכה היתה יכולה להיות יותר יעילה. הקפיצות מקטע לקטע(לפעמים ללא קשר או הצדקה) והעובדה שכל סיפור כלכך טעון גרמו לכל סיפור לאבד מהמתח שהצטבר ובכך בעצם גרם לי לאבד מהשקיעה בסרט. דבר נוסף הוא שעלילות המשנה קיבלו יותר מדי תשומת לב וכתוצאה מכך הסרט מרגיש מעט ארוך מהרגיל. ברגעים הבעיתיים הזכרתי לעצמי שמדובר בסרט אימה דל תקציב, או B movie עם כל המשתמע מכך, וכשאני רואה סרט כזה כשהוא מגיע ממדינה אחרת אני מוכן לוותר לו בתנאי שהסיפור ורגעי המתח מספיק מקוריים, ו"כלבת" מספיק מקורי ומפתיע. 

 

לסיכום, "כלבת" הוא תוצר מודע ונועז של שני חובבי אימה עם המון קריצות לאוהבי הז'אנר. אפילו עם הבעיות שציינתי, נהנתי מאוד מהסרט. אני חושב שהסרט נותן את האור הירוק לעוד דברים רבים וטובים, רק שיגיעו אלינו לטובה. מגיעה לבמאים ההכרה והפירגונים על הסרט המקורי שעדיין הצליח להפתיע, להקפיץ ולהצחיק בים סרטי האימה שמופקים בתקציבי ענק. גם אין יותר שמח ממני לראות סרט ישראלי שהוא לא עוד סרט דרמה קלישאתית על רקע פוליטי. 

 

ציון: 7.5

 



 

טריילר:

 

 

נכתב על ידי , 5/12/2010 18:11   בקטגוריות אימה, דרמה, סוג B, סלאשר, סרטים, פשע, קולנוע, קומדיה שחורה, רוצחים סידרתיים, אקטואליה, ביקורת  
24 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של ד"ר חיטט קישקש ב-30/4/2011 02:36
 



(The Human Centipede (First Sequence/ מרבה רגליים אנושי(חוליה ראשונה)





תת ז'אנר: טורצ'ר פורן, דרמה, מתח (הולנד 2009)


תקציר בשורה: שתי צעירות מוצאות עצמן בפתח ביתו של כירורג מטורף שהופך את שתיהן לחלק מניסוי חולני במיוחד.


זה מדהים כמה גבולות של מה שנחשב לחולני נדחקים יותר ויותר בקולנוע ובסרטי האימה. הסיבה היא שנהיה יותר ויותר קשה לזעזע ולהפתיע אותנו. לפעמים זה מרגיש שכבר ראינו הכל. רק ההבטחה בתיאור עלילת הסרט או יותר נכון פרטי הניתוח, שנחשפו כבר לפני כשנה, עשו שיווק מעולה לסרט. הסקרנות הביאה המוני אנשים ברחבי העולם לצפות במפלצת שיצר טום סיקס, הבמאי של הסרט השערורייתי. עצם ההבטחה קוראת תיגר על רמת הגועל אותה מוכנים הצופים לספוג בצפייה. ההבטחה של הסרט אוטומטית הכניסה אותו אצלי לקטוגרית 'אני חייב לראות בעצמי עד כמה זה חולני' ואני חייב לציין שמרבה הרגליים אכן חולני. חולני לשם חולני.


זה שהסרט הולך להיות טורצ'ר פורן מעורר בחילה כבר ידענו וזה די מבאס שאין יותר מדי עלילה, או יותר נכון שכל העלילה סובבת סביב הניסוי החולני. לא ברורה לי הפואנטה חוץ מהנסיון המוצלח בלזעזע אותנו. הסרט אכן סדיסטי ומצליח לעמוד בהבטחתו ובאופן מפתיע הוא דווקא לא כלכך מפורט גרפית כמו שחשבתי שיהיה(במיוחד כאשר הטאג ליין של הסרט היא 'מדויק 100% רפואית'). למעט כמה הצצות חטופות במהלך הניתוח אנחנו לא זוכים לזוועות גוריות אותם אנחנו יכולים רק להשאיר לדמיון. דווקא בגלל זה לדעתי ה-gore המועט שיש מספיק בעוד שהרעיון מספיק מחליא לבדו.


הסרט עשוי ונראה טוב והכי חשוב הוא מרגיש מספיק אמין אפילו שיש לא מעט חורים עלילתיים. יש בו הומור שחור ואפל שבעיקר מורגש בסיטואציות חולניות עד כדי מגוחכות ובמשחק המוגזם של המדען המטורף. דיטר לזר, השחקן בתפקיד הפסיכופט, עושה עבודה מצוינת ומאייש את התפקיד בצורה סופר משכנעת. הוא מושלם בתפקיד הפסיכופת המפחיד והביזארי והוא גם סוחב כמעט את כל הסרט בצורה מוצלחת על כתפיו. זה שהוא גרמני מוסיף באופן אירוני עוד סיבה להיותו כלכך מאיים. מה שקצת מבאס בדמותו זה שבניגוד להרבה מהדמויות הרעות הבולטות מהשנים האחרונות ההתנהגות שלו יותר מדי צפויה וזה חבל כי הוא כמעט הרשע המושלם.


אפשר לראות שהבמאי הושפע מרעיונותיו של קרוננברג והוא בודק את הגבולות הפסיכולוגיים של הגיבורים כאשר הגיבור מתמודד בו זמנית עם מצב פסיכולגי ומצב פיסי קיצוניים(מה שבעיקר מורגש בתהליך שהבחור האסייתי עובר), ומה יותר קיצוני מלהיות תפור לרקטום של אדם אחר? פסיכי ככל שיהיה, הבמאי סיפק הצצה מעניינת ומסקרנת לתהליך של חיבור של שלושה אנשים ליצור אחד והתהליך אותו עוברים הגיבורים בעודם נמצאים במצב זה. אנחנו עדים דרך הסבל שהחיבור בינהם מסב להם על מערכת היחסים בינהם כחוליות מתוך אורגניזם אחד של מרבה רגליים האנושי. אולי הנערות האמריקאיות היו סתם קלישאות מרגיזות וז'נריות בתחילת הסרט אבל לקראת סופו הן הופכות לחלק מאורגניזם חדש, ספק חיה ספק אדם. מצד שני, אולי כל הרעיון זה שהן סתם לוקחות חלק באיזה פטיש גרמני אקסטרימי וחולני שכולל השפלה ואכילת צואה.


טום סיקס מסתבר, בעל חוש הומור בריא ובכמה ראיונות כבר דיבר על סרט ההמשך שהולך להיות כלכך חולני שהסרט הראשון ירגיש כמו 'רחוב סומסום' - מילים שלו. הוא גם הבטיח שסרט ההמשך יהיה כמעט בלתי אפשרי לצפייה. מה שלי דווקא אומר שהשערורייה יותר מעניינת אותו מאשר יצירת סרט עם עלילה מספיק מורכבת ופואנטה מספקת. עדיין, אני מאמין שעוד שווה לחכות לבאות ממנו.


לסיכום, בהחלט הניסוי החולני של השנה. אכזרי ומעורר בחילה אבל די חסר פואנטה.


ציון:7.5





הטריילר החושפני:




נכתב על ידי , 9/5/2010 01:54   בקטגוריות אימה, גור(gore), דרמה, טורצ'ר פורן, מתח, סרטים, קולנוע, ביקורת  
1030 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של Lartony ב-29/11/2017 14:23
 



סיומת - סרט ישראלי קצר חדש


 

"זה סוף העולם. מוריה מתבצרת על גג הבניין כשלפתע נשמעים רעשים מעבר לדלת הכניסה"

 

זוכרים את "נקמת ילדי הגזזת”? רועי צורף, היוצר של הטריילר המושקע, שנתן לי קצת תקווה לגבי מצב סרטי האימה בארץ, חוזר עם סרט חדש. "סיומת" הוא סרט אימה קצר(7 דקות) שהשתתף לפני חודש בתחרות במסגרת בית ספר למשחק אימפרו ובמרכז עלילתו סיפור אהבה על רקע התפרצות מגפת זומבים.

את הסרט אפשר לראות יחד עם שאר 35 הסרטים הקצרים שהשתתפו בתחרות באולם ההקרנות של הסטודיו למשחק אימפרו ברמת גן בתאריכים הבאים: יום שלישי(מחר) 16.3.2010 בשעה 20:30 יום שלישי, 30.3.2010 בשעה 20:30.

 

קבלו את הטיזר/הפתיח המושקע:

 

 

 

פסקול וצילומים מתוך הסרט:

http://www.youtube.com/watch?v=2GeOwdLeUJE

 

האתר של הסרט יעלה בקרוב:

http://www.siometmovie.com/

 

 

 

נכתב על ידי , 15/3/2010 23:22   בקטגוריות אימה, אינדי, אפוקליפטי, דרמה, זומבים, סרט קצר, קולנוע, אקטואליה  
4 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   2 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של Morphine Cloud ב-22/4/2010 14:26
 




דפים:  
71,724
הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , מדע בדיוני ופנטזיה , קולנוע
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות למייקל קרוגר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על מייקל קרוגר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)