לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה


אינטרפרטציה אישית


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


 
הבלוג חבר בטבעות:
 
9/2009

טבח סברא ושתילה


אני חושב שהסרט "ואלס עם בשיר" היה אחד הנסיונות הראשונים של הציבור הישראלי להתמודד עם נושא הטבח של סברא ושתילה, על אף חשיבותו של האירוע מבחינה היסטורית והשפעתו הרחבה על מצב ישראל ודעת הקהל הבינלאומית כמעט והוא לא מוזכר בשיח הישראלי. לרוב חברי היהודים שצפו בו הייתה זו הפעם הראשונה שהם נחשיפים לסוגייה זו, ואני בספק שמי מהם ידע יותר על הנושא מאשר השם ( וגם את זה ידעו רק אחדים ) . בקשר לסרט, לא אהבתי, הוא היה חלש, והסוגייה המרכזית שהוא דן בה היא האם הצפייה בפשע ללא נקיפת שום פעולה להפסיקו אינה בגדר שותפות לפשע. ( במלים אחרות, הסרט משמיט את חלקה של ישראל בחימוש, אימון, מימון ואף הדרכת הפלנגות הנוצריות בדבר יעדים, כמו גם העובדה שאלו היו בעלי בריתה של ישראל). אך עדיין, היה זה צעד ראשון וחשוב שקירב את הנושא לשיח הציבורי.

 

הטבח, שבוצע ב 16.9.1982 ( היום לפני 27 שנים ) היה אחד האירועים הראשונים שהתקשורת העולמית סיקרה באופן כו נרחב, ועל כן היה הגינוי הבינלאומי ( ויש לומר גם הישראלי ) כו חריף. בכל רחבי אירופה ובאיטליה במיוחד נמנעו עובדי נמלי התעופה מהספקת שירותים לאל על (דבר שגרם להשבתה כללית של החברה) ובצרפת התאגדו המורים בלסי ויקטוריה ( התיכון המוביל בצרפת בו למדו רוב הדיפלומטים הצרפתים ) השביתו את הלימודים ושלחו שני מכתבים, אחד לנשיא צרפת הדורש ניתוק מוחלט של כל מגעים דיפלומטים עם ישראל והאחר לשגרירות הישראלית ובו נדרשה נסיגה מליאה מלבנון. כמו כן יש להזכיר את הפגנת ארבע מאות האלף שאורגנה על ידי "שלום עכשיו" בכיכר מלכי ישראל ב 25.9 .

 

בעקבות הגינוי מוקמת ועדת כוהן בישראל שמטרתה "לחקור את כל העובדות והגורמים הקשורים למעשי הזוועה, אשר בוצעו על ידי הכוחות הלבנוניים, באוכלוסייה האזרחית במחנות הפליטים בסברה ושתילה".

לאחר כשנה הועדה קבעה שלא נמצאו הוכחות למעורבות ישירה של צה"ל בטבח, אך קציני צה"ל ידעו, בשלב מסוים, על קיום הטבח ולא פעלו בנחרצות להפסקתו. במקביל נבדקה התנהלות ישראל גם על ידי ועדת מק-בריד הבן לאומית (MacBride commission) אשר קבעה כי 1. לישראל לא הייתה כל סיבה מוכרת על ידי ההסכמים הבין לאומיים לפלישה ללבון. 2. ישראל השתמשה בשיטות לוחמה המנוגדות לחוק הבין-לאומי ( בימינו זה נקרא פשעי מלחמה ) 3. ישראל הפרה את זכויות האזרחים. 4. ישראל אשמה בעצירת אזרחים לא מעורבים והתנהגות לוקה לאסירים, בנוסף למניעת מעמד אסירי מלחמה מפליטים פלסטינים.........................................

 

הפעולה היחידה שנקטה ממשלת ישראל בהנהגת מנחם בגין הייתה הרחקתו של אריאל שרון (שר הביטחון דאז, ואשר ועדת כוהן המליצה שיסיים את כוהונתו, וועדת מק-בריד הוקיעה כפושע מלחמה) מתיק הביטחון, והעברתי למעמד שר בלי תיק.

 

עדותו המעניינת של כתב זר שחווה את האירועים ( ואשר ממנה עולה כי צה"ל ידע היטב על המתרחש )

 

 

בתקווה שהעשרתי את ידיעותיכם

 

ערבי מחמד

נכתב על ידי , 17/9/2009 23:06  
6 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 





Avatarכינוי: 

מין: זכר

תמונה




הבלוג משוייך לקטגוריות: החיים כמשל , אקטואליה ופוליטיקה , פילוסופיית חיים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לAmile and company אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על Amile and company ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)