| 9/2008
חשבון נפש.
תשובה, תפילה וצדקה אינם מועילים בעבירות שבן אדם לחברו. לצורך קבלת מחילה, צריך לקבל את סליחת החבר שחטאנו כלפי החוטא מצווה לחזור ולבקש סליחה עד שימחל לו, אבל גם החבר מצווה למחול מיד. "אם אין חבירו סולח, יחזור וילך אליו פעם שנייה ושלישית, וירבה לשלוח אליו חברים, שידברו על ליבו שימחל לו על אשר חטא נגדו. ולא יהא אדם אכזרי שלא לסלוח, אלא יסלח לו מיד" (שולחן ערוך סימן קלא, סעיף ד')
חשבון נפש אינו עניין דתי. חשבון נפש הוא הכרחי לכל אדם בין אם הוא דתי או שאינו דתי. במשך השנה אנחנו חיים במעין שגרה. בית, עבודה, לימודים ושאר העיסוקים של כל אחד ואחת. בשגרה היומיומית לעיתים אנחנו פוגעים באנשים במכוון או שלא במכוון. לעיתים אדם צריך לעצור רגע אחד מהריצה היומיומית ולחשוב עם עצמו ולערוך כמעין סיכום שנתי חצי שנתי או חודשי, מה עשיתי, האם פגעתי במישהו, העלבתי צערתי. ההכרה בטעויות שלנו הוא גם המגן שלנו להשתדל לא לטעות בעתיד. כולנו בלי יוצא מן הכלל פגענו במישהו מבלי לשים לב. בספר מסילת ישרים אחד מספרי המוסר הנפוצים שכתב רבי משה לוצאטו מהמאה ה-17 כתוב, "יהיה האדם מעיין על מעשיו כולם, ומפקח על כל דרכיו שלא להניח לעצמו הרגל רע ומידה רעה כל-שכן עברה ופשע. והנני רואה צורך לאדם שיהיה מדקדק ושוקל דרכיו, דבר יום ביומו כסוחרים הגדולים אשר יפלסו תמיד כל עסקיהם למען לא יתקלקלו, ויקבע עיתים ושעות לזה שלא יהיה משקלו עראי, אלא בקביעות גדול, כי רב התולדה הוא." חשבון נפש פרטי הוא כמעין ספירת מלאי בחנות. אנחנו מונים את המלאי שלנו ומנסים לעשות סדר בכל הניירות והחשבונות כדאי שהעסק ימשיך לתפקד כמו שצריך נטול בעיות שנתקל בהם בעתיד. בקשת סליחה מאדם לעיתים הוא לא קל. בפרט אם אנחנו חושבים שאנחנו צודקים, ומה פתאום שאבקש סליחה אם אני צודק. בקשת סליחה מצריכה מאיתנו למחול על כבודנו. ההרגשה הפנימית שאחרי בקשת הסליחה היא נפלאה ומרגיעה. ראש השנה הוא זמן מצוין לעריכת חשבון נפש. שנה חדשה השנה שחלפה מאחורינו וזה הזמן להתחיל את השנה החדשה בלב ובמצפון נקי ושקט.
אני רצה לנצל את המקום ולבקש סליחה ומחילה בכל מי שפגעתי בו. לא היה לי ואין לי כוונה לפגוע באיש. לעיתים הפגיעה נבעה מלהט הוויכוח והדברים. בעקבות הבלוג שאני כותב ספגתי לא מעט עלבונות בעיקר על מצבי האישי ונטייתי. רבי נחמן מברסלב כתב בספרו, "לעלבון השב בשתיקה. כשפוגעים בך, אל תשיב באותה מטבע. אז תהיה ראוי לכבוד אמיתי, כבוד שהוא כבוד פנימי, כבוד הבא ממקור עליון". אני מוחק את כל הדברים שספגתי מזכרוני ומוחל כל אחד ואחת ומאחל לכולנו להתחיל את השנה החדשה בכבוד הדדי, סובלנות וסבלנות, הערכה הדדית והתחשבות בזולת. אני אסיים בשני משניות ממסכת אבות. מסכת אבות הוא בעצם מדריך לאדם כיצד לנהוג בעיקר בין אדם לחברו.
יהי כבוד חברך חביב עליך כשלך, ואל תהי נוח לכעוס, ושוב יום אחד לפני מיתתך. (פרק ב, משנה י')
יהי כבוד תלמידך חביב עליך כשלך, וכבוד חברך כמורא רבך, ומורא רבך כמורא שמים. (פרק ד, משנה י"ב)
שנה טובה, כתיבה וחתימה טובה. שנת בריאות אושר ופרנסה טובה.
| |
שנאה ומשאלה. הבוקר 16.9.08 קראתי כהרגלי את עיתון מעריב שאותו אני מקבל כל בוקר. הכתבה היא על אחד ממשתתפי תוכנית ריאלטי המשודרת בערוץ 2 "האח הגדול" שבו אחד המשתתפים בשם ערן זילברמן אומר, "אני שונא הומואים וערבים". בכתבה מצוין כי אותו ערן זילברמן עובד בחברת היטק ness והם מתכוננים לפטרו מהחברה בעקבות אותו משפט אומלל שהוא הצהיר ללא בושה באותה תוכנית. אני רוצה להצדיע לחברה שבה הוא עובד על שהשכילה להקיא מתוכה עובד שאינו מתאים להיות באף חברה נורמטיבית המסבוססת על כבוד הזולת. לאותו בחור אני יכול להגיד לו מה שרבי שלמה אבן גבירול כתב, "מי שזורע שנאה, יקצור חרטה". את המשפט שהוא אמר שמעתי לא פעם. המעניין הוא החיבור, שונא הומואים וערבים. כשאדם מגיע לדרגה של שנאה משהו פנימי רקוב אצלו. האם אדם ששונא הוא בעצם שונא משהו שנמצא אצלו בפנימיות שזה חלק ממנו? כי אם אין לו נגיעה בדבר למה שישנא? בתורה כתוב, "אל תשנא את אחיך בלבבך". הפירוש הוא, כשמישהו אומר סתם, אני שונא זאת לא שנאה. שנאה צריכה לבוא מהלב. שנאה שבאה מהפנימיות מהלב זהו השנאה. ולכן התורה מדגישה ואומרת "בלבבך". המעניין הוא כשחבורת אנשים שונאים מישהו או משהו השנאה הוא הדבר שמלכד את אותה חבורה, אהבה לדבר משותף אינו מלכד כמו ששנאה מלכדת. כשקראתי את הכתבה הרגשתי כעס. כעס על השנאה שיש בין בני אדם על נטיתם המינית של אותם אנשים שנואים. הם בעצם לא בני אדם בעיניהם. לא משנה שאנשים הומוסקסואלים הם אנשים שברובם תורמים למדינה ולקהילה אבל בעצם היותם הומוסקסואלים הם כבר לא נחשבים בני אדם ומותר לשונאם. אריסטו כתב,
כל אחד יכול להתרגז, אין קל מזה. אך להתרגז על האדם הנכון, במידה הנכונה, בעיתוי הנכון, למטרה נכונה ובדרך נכונה, אין זה דבר קל כלל ועיקר. אחרי קריאת הכתבה הרשתי לעצמי להתרגז על הדבר הנכון ובמידה הנכונה . ז'אן פול סארטר כתב, "אז זה הגיהנום. לעולם לא הייתי מאמין לזה. אתה זוכר, האש והגפרית, העינויים. אה, כמה מגוחך. אין צורך בעינוי, הגיהנום זה הזולת". הומוסקסואלים הם חלק מהחברה. הומוסקסואליות לא מבדלת אותנו מהחברה אנחנו לא שונים משאר בני האדם. אינשטיין אמר,עיקר מהותו וערכו של היחיד אינו בזכות היותו יצור מובדל, אלא בזכות היותו חלק מציבור אנושי גדול. וההומוסקסואלים הם בהחלט חלק מציבור אנושי וגדול. נשמתו של האדם אינה משתנה בגלל מזג אוויר או בגלל בדידות או שמחה או עצב אלא מהסביבה ומהחברה ומהסביבה שבה הוא חי. חברה שבה הטוב לב נטוע חזק היא חברה ראויה.
אתמול שוחחתי עם אחד האנשים שאני מלווה אותם תקופה ארוכה הנמצא באותה סיטואציה שלי. נשוי עם ילדים. בשיחה שלנו הוא אומר לי, אולי תמצא לי את דג הזהב אוכל לבקש ממנו שלוש משאלות. שאלתי אותו מה תבקש? הוא ענה לי. משאלה ראשונה שניה ושלישית היא להוציא ממני את הנטיה ההומוסקסואלית. הרגשתי את העצבות שבו. בחור שהנטיה שלו נטועה בו מאוד חזק ואין שעה ביום שהוא לא מהרהר בה. ההתמודדות קשה ועצומה. הבדידות, הרגשות המעורבים הקשיים היומיומיים הם נטל לא פשוט. על כל אלו הבדידות של ההתמודדות מבלי יכולת השיתוף של התמודדות היא הקשה מכולם. הבדידות בעצם כלואה בתוך גופינו ונשמתינו זה הופך אותנו למין אסירי עולם לכל חיינו. את דג הזהב אני לא יכול להביא לו אבל אמרתי לו שיש פתגם שאומר, "במקום להתפלל שהמכשול שלפניך יוסר, תתפלל שיהיה לך אומץ להתגבר עליו". ואכן אנחנו צריכים הרבה אומץ וכוח בכדי שנוכל להתגבר על הקשיים ושהתמודדות תהיה קלה יותר.
"מוטב לעבוד בשביל העתיד מאשר בשביל ההווה, משום שלכולנו הרבה יותר עתיד מאשר הווה".
| |
הגיע הזמן להגיד די!!
שיחה אקראית בין שני גברים. בן כמה? מהיכן? המשפט הבא, אני מקווה שאתה לא הומו כי אני לא בקטע. שיחה כזאת שמעתי מספר פעמים. האם שיחת חולין בין שני גברים לא יכולה להתנהל מבלי להעלות את המשפט, "אני לא הומו כי אני לא בקטע"? נניח שאחד הצדדים כן הומו, האם בכל זאת שני גברים לא יכולים לנהל שיחת חולין בלי להכניס את הצד המיני? יש מן רתיעה אצל חלק מהגברים לשוחח עם גברים אחרים ללא כל קונטציה מינית רק בגלל שהוא גבר. לכל אדם יש נסיון חיים, אולי הוא לא יכול להעלים את הדעות הקדומות שיש בו אבל הוא בהחלט יכול להכיר בהם. הטעות של בן אנוש בדיעות קדומות הם משחר ילדותו שעליהם הוא גדל. אינשטיין אמר, הרבה יותר קל לפרק אטום מאשר לפרק דעה קדומה. האם לא הגיע הזמן לפרק את כל הדעות הקדומות בנושא נטיה מינית? אנחנו יושבים במקום עבודתנו שנים עם אותם אנשים אף אחד לא יודע את הנטיה האמיתית של האדם היושב לצידנו גם אם הם חברים לעבודה במשך הרבה מאוד שנים. אין לי ספק ברגע שיוודע על חבר לעבודה שאיתו אתה חולק שנים רבות שהוא בעל נטיה הומוסקסואלית הרתיעה תגיע יחד עם הוודע הידיעה המרעישה. למה? האם הוא השתנה רק מעצם הידיעה? בנימין זאב הרצל כתב בספרו אלטנוילנד, איננו מפלים בין אדם לאדם. איננו שואלים מהי דתו של אדם, ובן איזה גזע הוא. (איזה נטיה מינית יש לו) עליו להיות אדם ובכך אנו אומרים די. האם לא הגיע הזמן לומר די? לאחרונה שוחחתי עם אדם בן שישים בעל מעמד בחברה מאוד מכובדת וידועה. נשוי עם ילדים והומוסקסואל שמטבע הדברים עמוק מאוד בארון. המעמד שלו בעבודה היא אך ורק בזכות אישיותו ועבודתו המסורה בחברה בה הוא עובד. האם מעמדו יכול להשתנות באם יוודע מהו נטייתו המינית? אני מניח שהרבה יגידו לא מה פתאום. אתן לכם חדשה מרעישה, חבר שלי פוטר מרשת מאוד ידועה מרגע היוודעה לבוס שלו על נטייתו המינית. אותו אדם נבחר לא פעם כעובד מצטיין. רקע הפיטורין? סיבות מתחמקות ולא רציניות. אבל מאחורי הקלעים הבהירו לו את הסיבה האמיתית לפיטוריו. לעיתים בורות של אנשים הם אינם תמימות כי אם פשע. הבורות כלפי האחר הוא משווע וצריך תיקון בחברה במיידי. ברגע שהחברה תכיר בבורות שלה כלפי האחר זה יהיה בהחלט הצעד הראשון להשכיל כי כולנו שווים בפני האל והאדם. כתבתי פעם שזכויות לא דורשים, זכויות יוצרים. אנחנו יוצרים בעצם היותינו בני אדם טובים שיודעים לכבד אחד את השני, בעצם היותינו כחלק מהחברה הכוללת וכתורמים לחברה, בעצם היותינו להיות בן אדם פשוטו כמשמעו. אז באמת הגיע הזמן להגיד די! די לכל הבורות, די למזלזלים ולמתריסים כלפי האחר, די לדעות הקדומות כולנו בני אדם שווים ואין לאף אחד זכות להסתכל על האחר בצורה מתנשאת ובוטה. פשוט די!! אני אסיים בדבריו של רבי שלמה אבן גבירול שכתב:
"ראוי לאדם שיהיה בוחר בארבעה: שידבר בטוב שבדברים, ושיאזין בטוב כאשר ידברו עמו, ושיסביר פנים למי שיפגע, ושילמד לשונו לדבר בטובה. ושיברח מארבעה: מדבר עם הכסיל, ומחלוק עם העיקש, ומהחליק לשון לנבל, ומחברת המשחית".
| |
לדף הבא
דפים:
| כינוי:
מין: זכר  |