לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

קו ישר


איך נהיה למדינה העשירה בעולם? המכשול: אופי המשטר הכלכלי-פוליטי ותפיסת העולם הסוציאליסטית, סקטור ציבורי ופוליטי ענק, פעילויות מיותרות ומימון מאות אלפי "אוכלי חינם". הבלוג ידון במבנה חלופי למדינת ישראל: כלכלה חופשית ופרטית. הדרך היחידה לשגשוג.


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


10/2008

קאפיטליזם ויציבות.


הנה קטע מראיון על הכלכלן ה"ליברלי" (כלומר ליברלי במובן המקובל בארה"ב - נוטה שמאלה), ג'וזף שטיגליץ, חתן פרס נובל לכלכלה:
קפיטליזם הוא אולי השיטה הכלכלית הטובה ביותר שפיתחה האנושות, אבל מעולם אף אחד לא הבטיח שהשיטה הזו תיצור יציבות. בעצם, ב־30 השנים האחרונות התמודדה כלכלת השוק עם יותר ממאה משברים. זו הסיבה שבגללה אני וכלכלנים רבים אחרים מאמינים שרגולציה ממשלתית והשגחה חיוניות לתפקוד כלכלת השוק. בלעדיהן, משברים כלכליים ימשיכו להתרחש לעיתים קרובות בחלקים שונים של העולם. השוק לבדו אינו מספיק. הממשלה חייבת למלא תפקיד.

אכן, הקאפיטליזם היא השיטה המייצרת הכי הרבה עושר, ונכון שאף אחד לא הבטיח ששיטה זו תיצור יציבות. יציבות היא צ'ימרה - אשליה, דבר בלתי אפשרי. שום שיטה אינה מבטיחה יציבות. בכל דבר בחיים יש תנודות, יש ירידות ויש עליות. יציבות אינה אפשרית, והשאיפה אליה כמוה כשאיפה לגן העדן האבוד. (יציבות יש בבית קברות, וגם ב"גן העדן" הקומוניסטי, שם העוני גדול ויציב).
אבל, תחת קאפיטליזם, גם בשעת משבר רמת החיים גבוהה בהרבה מאשר המצב הרגיל (הלא משברי) במשטרים סוציאליסטיים.
בכל זאת "אני וכלכלנים רבים אחרים מאמינים שרגולציה ממשלתית והשגחה חיוניות לתפקוד כלכלת השוק.". אבל האם הרגולציה מונעת משברים ? הרגולציה קיימת מאז ומתמיד, בוודאי מתחילת המאה ה 20 - האם היא מנעה משברים ? קדחת.
היה מוצדק להאמין ברגולציה יותר הדוקה אם היו לנו הוכחות שזה יכול להועיל, אבל אין הוכחות כאלה, אדרבא, פעולות הרגולציה נוטות רק להעמיק את המשברים - זה מה שקרה כל הזמן גם רגולציה, גם משברים.
אומר שטיגליץ: "
בלעדיהן, משברים כלכליים ימשיכו להתרחש לעיתים קרובות בחלקים שונים של העולם. השוק לבדו אינו מספיק". השוק לבד עובר משברים, אבל השוק עם רגולציה גם עובר משברים, עובדה... "הממשלה חייבת למלא תפקיד" - היא הייתה חייבת לו יכלה להועיל במשהו...
צריך ללמוד להשלים עם המשברים. זה חלק בלתי נמנע מהחיים.
ספק אם הכלכלנים מבינים משהו בכלל. "חיזוי כלכלי הוא קשקוש בלבוש". איש לא חזה את המשבר הנוכחי, אפילו לא חודש לפני שהתרחש. והפרשנויות הסותרות על מה שמתרחש כעת, בין כל המומחים, הן מחזה מרתק. כל אחד מביע דעה על פי השקפת עולמו האידיאולוגית - זה בעד יותר רגולציה, וזה בעד פחות רגולציה. העובדות לא רלוונטיות, במילא הן לא מובנות.
יעקב
נכתב על ידי , 26/10/2008 23:30   בקטגוריות כלכלה, משטר  
22 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של יעקב ב-31/10/2008 23:43



כינוי: 

בן: 73

תמונה




78,822
הבלוג משוייך לקטגוריות: אקטואליה ופוליטיקה , כלכלה וצרכנות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות למוטי היינריך אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על מוטי היינריך ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)