לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

קו ישר


איך נהיה למדינה העשירה בעולם? המכשול: אופי המשטר הכלכלי-פוליטי ותפיסת העולם הסוציאליסטית, סקטור ציבורי ופוליטי ענק, פעילויות מיותרות ומימון מאות אלפי "אוכלי חינם". הבלוג ידון במבנה חלופי למדינת ישראל: כלכלה חופשית ופרטית. הדרך היחידה לשגשוג.


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


10/2008

פיטורי עובדים ומיקסום רווחים


כתבה ב ynet - מספרת שייתכן ויש חברות שמנצלות את אווירת המשבר, ו.. שומו שמיים! מפטרות עובדים !
למה מפטרות: למיקסום רווחים. איזה רשעים!
בימים האחרונים מציף את כלי התקשורת גל של דיווחים על פיטורים במשק, בעיקר בתחום ההיי-טק והפיננסים. ברוב המקרים מנמקות החברות את הפיטורים במשבר הכלכלי העולמי שפגע או שעתיד לפגוע ברווחי החברה, אולם האם ישנם מהמעסיקים המנצלים את ההאטה הכלכלית על מנת לתרץ צעדי התייעלות למקסום רווחים אף ללא קשר למצב המשק?

ובכן, מר יאיר חסון (העתונאי) הנה החדשות: חברות קיימות כדי למקסם רווחים. זה היעוד המוצהר שלהם בחיים. זה ולא שום דבר אחר. הן מעסיקות עובדים אם הדבר דרוש למיקסום רווחים. הן מפטרות עובדים אם הן חושבות שהעובד לא נחוץ בתהליך הפקת רווחים. חברה קיימת, לפי הגדרה, לשם הפקת רווחים. לא לצורך אספקת תעסוקה או פרנסה. כלומר - תעסוקה ופרנסה הן תוצר לוואי של תהליך הפקת הרווחים. אם אין רווחים, אין חברה ואין תעסוקה ואין עובדים. קודם כל רווחים. החברה לא קיימת למטרות צדקה. הבעלים ובעלי המניות אינם פילנטרופים, ולא מוטלת עליהם החובה להוות לשכת תעסוקה או סעד.
צעדי התייעלות לא זקוקים לתירוץ - הם הדבר הטבעי והנכון לעשות כל הזמן, בעת שפע ובעת משבר. חברה שלא מתנהלת בצורה יעילה בוגדת במטרתה, בבעליה ובבעלי מניותיה. חברה חייבת לווסת את תפוקתה לפי דרישות השוק, ואם היא צופה, או מרגישה, האטה מתקרבת היא חייבת להקטין את קצב התפוקה כדי לא להתקע עם עודפי סחורה שלא ניתן למכור. והיא חייבת להסתכל קדימה, לתכנן צעדיה לפי התחזית לחצי שנה, שנה קדימה, לא לפי המצב אתמול.
באשר לקושי בפיטורי עובדים - מדוע יש קושי? מדוע מקשים על החברות לפטר? הצד השני של הקושי לפטר עובדים (קושי שיוצרים וועדי עובדים וההסתדרות) הוא אי הרצון לשכור עובדים. אם החברות יודעות שקשה לפטר עובדים הן נמנעות מלשכור אותם. גמישות בכל התשומות (רכש, תעסוקה) הוא תנאי הכרחי כדי שחברה תוכל לשרוד בשוק תחרותי. אם גורמים חיצוניים מתערבים ומקשים על פיטורי עובדים, או על קביעה חופשית של רמות השכר, החברות יקחו זאת בחשבון וימנעו ככל האפשר לשכור עובדים. במקרים קיצוניים, היזמים ימנעו מלפתוח עסק, או יפתחוהו במקום אחר, והלך לאיבוד פוטנציאל לתעסוקה ופעילות כלכלית. המכשולים האלה פוגעים יותר בתעסוקה של עובדים חדשים, מאשר מועילים במניעת פיטורין של עובדים מועסקים. אבל, כמובן, ההסתדרות וועדי העובדים דואגים אך ורק לעובדים הוותיקים, המועסקים. לעובדים הפוטנציאליים, שעוד לא מצאו מקום עבודה, אין וועד עובדים, ואין הגנה של ההסתדרות.
יעקב

נכתב על ידי , 29/10/2008 22:42   בקטגוריות כלכלה, משטר, רווחה  
7 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של יעקב ב-31/10/2008 23:41



כינוי: 

בן: 73

תמונה




78,822
הבלוג משוייך לקטגוריות: אקטואליה ופוליטיקה , כלכלה וצרכנות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות למוטי היינריך אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על מוטי היינריך ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)