לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

קו ישר


איך נהיה למדינה העשירה בעולם? המכשול: אופי המשטר הכלכלי-פוליטי ותפיסת העולם הסוציאליסטית, סקטור ציבורי ופוליטי ענק, פעילויות מיותרות ומימון מאות אלפי "אוכלי חינם". הבלוג ידון במבנה חלופי למדינת ישראל: כלכלה חופשית ופרטית. הדרך היחידה לשגשוג.


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


10/2008

נגד שביתות במגזר הציבורי


בקטע הקודם שכתבתי בנושא (ראו למטה)- אולי לא הבהרתי עצמי מספיק מדוע התייחסתי לשביתות במגזר הציבורי דווקא.
במגזר הפרטי יש הגיון מסוים לשביתה, וזה ההגיון: השביתה נועדה לגרום נזק כספי (איבוד מכירות ולקוחות) לבעל הבית. בעל העסק או המפעל ישתכנע שיותר כדאי לו להתפשר עם העובדים, ולהעביר להם חלק יותר גדול מהרווחים של העסק, אחרת יספוג הפסד כספי יותר גדול מאשר הסכום שהוא מעביר לעובדים בתור תוספת משכורת. השביתה היא אמצעי לחץ (כספי) ישיר על בעל הבית, בעל הבית הוא הניזוק היחידי מהשביתה, כי האזרחים מהשורה, לקוחותיו, יכולים לרכוש אותו מוצר או שרות אצל עסק מתחרה.
לא כן במגזר הציבורי.
זה מתחיל מזה שבעל הבית אינו קאפיטליסט חזירי שגורף את כל הרווחים לכיסו. בעל הבית הוא מדינת ישראל, וכל הטבה שהעובדים מקבלים היא על חשבון שאר אזרחי המדינה. השביתה היא מאבק כוחני, לא בין העובדים לבעל הבית אלא בין קבוצה אחת באוכלוסיה ושאר האוכלוסיה. הנפגע מהשביתה שוב איננו בעל הבית. "מדינת ישראל" לא נפגעת משביתת מורים או מרצים - מי שנפגע הם האזרחים, התלמידים, הסטודנטים או החולים במערכת הבריאות. אבל הנפגעים אינם צד לסכסוך, אין הם יכולים להעלות את משכורות השובתים. המאבק הכוחני של השובתים פוגע באזרחים מהשורה שאינם יכולים לעשות דבר כדי להמנע מפגיעה. בנוסף - השרותים הציבוריים הם מונופוליסטיים, אין לאזרח אפשרות לקבל אותו שרות מגורם אחר.
משום מה היה קיבוע מחשבתי בדבר קדושת השביתה - היא הפכה להיות פרה קדושה, וחדלנו לחשוב, ולהבין שאין שביתה נגד המדינה כשביתה נגד בעל עסק קאפיטליסט. אלה שני דברים שונים לחלוטין. במדינה - מדיניות הממשלה (כולל מדיניות השכר במגזר הציבורי) נקבעת באמצעים פוליטיים, על ידי הצבעות ובחירות, לא באמצעים כוחניים. זה לא תקין שמגזר זה או אחר מנסה לכפות בכוח את השכר שלו על האחרים.
לבסוף אני חוזר על הרעיון הפשוט - שזה לא תקין שהשביתה היא המנגנון הרגיל, השיגרתי שבאמצעותו נקבע השכר במגזר הציבורי, וכל עובד משיג שכר בהתאם לנזק שהוא מסוגל לגרום לשאר אזרחי המדינה, ולא בהתאם לתועלת או התפוקה שהוא מפיק בעבודתו.
חייבים למוצא מנגנון חוקי אחר לקביעת השכר במגזר הציבורי, ללא שביתות.
יעקב
נכתב על ידי , 31/10/2008 21:18   בקטגוריות כלכלה, רווחה, משטר  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



כינוי: 

בן: 73

תמונה




78,822
הבלוג משוייך לקטגוריות: אקטואליה ופוליטיקה , כלכלה וצרכנות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות למוטי היינריך אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על מוטי היינריך ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)